زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

مسعودمهرگان ازبی فایده بودن کرم حلزون می گوید

کرم همه کاره وجود ندارد:
یک کرم نمی‌تواند هم ضدلک باشد هم چین‌و‌چروک را برطرف کند، هم مرطوب‌کننده باشد، هم ترک‌ها و جوش‌ها را خوب کند؛ چرا که هر کرم تنها می‌تواند یک ماده موثر داشته ‌باشد نه ۱۰ تا ماده موثر که همه مشکلات پوستی را حل کند، زیرا برای درمان هر کدام از این موارد باید از روش و مواد خاصی استفاده کرد که نمی‌توان همه اینها را در یک کرم جمع کرد.

3نکته درباره کرم های حلزون
نکته اول - گستردگی طیف اثرات این کرم
در تبلیغات آمده ‌است:برطرف‌کننده چین و چروک، جوش، لک‌های صورت و بدن‌، سوختگی‌های عمیق، ترک‌های بعد از زایمان‌، آکنه‌، جوش‌های سرسیاه‌ و زگیل است.
واقعیت علمی: به‌دلیل اینکه مکانیسم هریک از بیماری‌های ذکر شده، متفاوت است اثر کردن بر تمامی این بیماری‌ها ممکن نیست.

نکته دوم - گستردگی طیف سنی، جنسی و… این کرم است
در تبلیغات آمده‌ است:کرم حلزون محصول متفاوت برای انواع مختلف پوست در تمامی سنین، از بسیار پایین مانند بچه‌های یک یا دو ساله تا سنین بالاست، لازم به ذکر است که این ترکیب اثرات آلرژیک ندارد.
واقعیت علمی: این طیف وسیع سنی، جنسی و پوستی بسیار بعید است.

نکته سوم - اصولا استفاده از حیوانات بی‌زبان در محصولات بهداشتی باب شده است. صابون خرچنگ، شتر مرغ و… از این قبیل هستند.
در تبلیغات آمده ‌است:این کرم‌ها تهیه شده از عصاره حلزون است. حلزون تنها موجودی است که در ۲۴ ساعت بافت‌های فرسوده خود را ترمیم می‌کند.
واقعیت علمی: ویژگی‌های یک حیوان با مصرف عصاره آن الزاما در انسان اثری ندارد! این اثر باید در آزمایش‌های متعدد به اثبات برسد نه به‌دلیل وجود آن در حیوان موردنظر!


       
مجوز وزارت بهداشت به چه معناست؟
این مجوز قرار نیست ضامن اثربخشی باشد بلکه تنها نشان‌ دهنده این است که تولید این ماده ضرر ندارد. مثلا ممکن است شما بخواهید تونیکی تولید کنید که ادعا دارد موهای سفید را سیاه می‌کند؛ شاید بتوانید برای تولید آن مجوز وزارت بهداشت را بگیرید اما ادعای خاص شما را آنها نیستند که بررسی می‌کنند بلکه محققان و متخصصان و دانشمندان باید این موضوع را بررسی کنند.
فرق کرم حلزون با صابون خرچنگ:
محصولات ساخته شده از مواد عجیب مثل صابون خرچنگ، ماسک جلبک دریایی و… را می‌توان به‌همین کرم حلزون تشبیه کرد، با این تفاوت که کرم‌های حلزون در تلویزیون تبلیغ می‌‌شوند ولی این محصولات نه.  

امام هادی:ازشرکسی که ارزش برای خودقائل نیست ایمن مباش!

روح و روان انسان دارای پیچیدگیهای بسیار ژرف و باریکتر از مو می باشد که وقتی دچار مشکل و بحران روانی می شود تنها نسخه شفابخش او ، نسخه ایست که از منبع وحی سرچشمه گرفته باشد. از این رو نکات روانشناختی ناب و بی نظیر در قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام موج می زند. یکی از راههای اتصال به منبع وحی، امام دهم علی النقی الهادی علیه‌السلام می باشد که فرمایش موجز و مختصر آن حضرت محور بحث ما خواهد بود.
در حدیثی که صاحب کتاب شریف تحف العقول از امام هادی علیه السلام نقل می نماید این جمله را از آن حضرت می یابیم :
« من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره » (1) .
از شر کسی که برای خود ارزش قائل نیست ایمن مباش !
نفس انسانی که از شریف ترین مخلوقات الهی می باشد دارای ارزشی والا است چرا که خداوند در درون آن استعدادهای عجیب و مختلفی را قرار داده که قابل احصا و شمارش نیست ، یکی از آن استعدادها، آئینه حق و ذات کبریا شدن است. آیا از این بالاتر شرافت و امتیازی را می توان تصور نمود؟! زمین و آسمان تاب این را ندارد که ظرف وجود حق تعالی گردد اما قلب و روح انسان از چنان ظرفیتی برخوردار است که در حدیث قدسی آمده است:
«لا یسعنی أرضی و لا سمائی لکن یسعنی قلب عبدی المۆمن » (2)
زمین و آسمان وسعت من را تحمل نمی کنند ولی قلب بنده مۆمن من را وسعت من را تحمل می نماید !!
حال آیا چنین نفس و قلبی ارزش شناخت و معرفت را ندارد؟!
مگر نفرموده اند که: «معرفة النفس أنفع المعارف»؟ (3)
نافع ترین شناخت، ‌شناخت نفس است !
و یا مگر نفرموده اند که: «من عرف نفسه فقد عرف ربه » ؟ (4)
حال با چنین وضعیتی اگر انسان پی به ارزش ذاتی خود نبرد و نداند و نفهمد که خداوند چه گوهر گرانبهایی را در درون او به ودیعه نهاده است ، قهرا آن را با ثمن بخس معامله خواهد نمود و آن را در معرض مهالک و سقوط در دره شقاوت قرار خواهد داد!
امیر المۆمنین علی علیه السلام می فرمایند:
« إنه لیس لأنفسکم ثمن إلا الجنة فلا تبیعوها إلا بها » (5)
برای نفسهای شما قیمتی جز بهشت نیست پس بر حذر باشید که آن را جز با بهشت معامله ننمایید !!
در همین رابطه است که امام هادی علیه السلام می فرمایند :
کسی که خود را خوار بشمارد و برای خود ارزش قائل نباشد از شر وی ایمن مباش !
و ما اگر کمی به اطراف خود نگاه کنیم یا تاریخ را مطالعه نمایم به خصوص تاریخ مجرمان بزرگ مثل هیتلر و صدام و شارون و امثال این افراد خبیث و پلید را ، در می یابیم که این افراد به علت این که در پاره ای از دوران عمر خود مورد تحقیر شدید از سوی اطرافیان واقع شده اند. در بزرگی، دست به انتقام زده اند و امروزه در تمام دنیا این یک مسأله روانشناختی جا افتاده است که بعد از وقوع جنایت های هولناک از سوی برخی انسانها ، افرادی که پیگیر این دست مسائل هستند به دنبال ریشه این جنایت ها در گذشته آن فرد جنایت کار می گردند آن را در تحقیراتی می یابند که بر آن فرد وارد شده است. به طور مثال در مورد صدام حسین ، معروف است که ناپدری او که همان حسین باشد در کودکی وی ، نسبت به او ظلم و جرم های غیر قابل ذکر مرتکب می شده است و اگر کمی صفحات حوادث روزنامه ها را که در آن بعضا به علل و انگیزه های جنایات پرداخته می شود ، ورق بزنیم ، می یابیم که مسأله حقارت نفس و این که شخص برای خود دیگر ارزشی قائل نباشد و اطرافیان نیز به وضع او اهتمام نورزند در شکل گیری شخصیت یک ابرجنایتکار و انسان خطرناک ، تأثیر به سزایی دارد !
حال به عمق کلام امام هادی علیه السلام پی می بریم که فرمودند :
از شر کسی که خود را خوار می شمارد بر حذر باش !!
و در همین راستا امیرالمۆمنین علی علیه السلام می فرمایند :
« ما هلک امرء عرف قدره » (6) .
کسی که قدر خود را بداند هلاک نمی شود !
یا باز فرموده اند :
«من اقتصر علی قدره کان أبقی له.» (7)
کسی که بر قدر و اندازه خود اکتفا نماید در بقای آن کوشیده است !

یا این که :
« رحم الله امرءا عرف قدره ولم یتعد طوره.» (8)
خدا بیامرزد کسی را که برای خود ارزش قائل باشد و از حدش تجاوز ننماید !!
در واقع کسی می تواند خود نگه دار باشد و خود را به لوث گناهان نیالاید که از ارزش و گرانبهایی نفس خود با خبر باشد .
باز به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام فرموده اند:
«خداوند تمامی امور مۆمن را به خودش واگذار کرده جز یک امر و آن این است که حق ندارد خود را خوار و ذلیل کند چرا که خدا عزت را برای خود و رسول و مۆمنین برگزیده است.» (9)
و در حدیث دیگری آمده است که:
«برای مومن شایسته نیست که خود را ذلیل کند، پرسیده شد: چگونه ممکن است که خود را ذلیل می کند؟ فرمودند: کاری را انجام دهد که نیاز به معذرت خواهی پیدا کند یا وارد در کاری شود که قدرت انجام آن را ندارد.» !! (10)
نکته مهمی را باید متذکر شویم و آن این که منظور از خوار و ذلیل نشدن در این روایات ذلت در برابر مردم و خلق خداست اما تواضع در برابر خدا یا تواضع در برابر مۆمنین با خواری و ذلت متفاوت است و نه تنها نکوهیده نیست بلکه جزء فضائل اخلاقی می باشد !
و نکته دیگری که توجه به آن مهم است این است که از تحقیر دیگران به شدت بپرهیزیم که اگر آنان در اثر تحقیر ما دست به ارتکاب جرمی زدند ما در آن جرم شریک خواهیم بود !

پی نوشتها:
1-تحف العقول ص483 .
2- عوالی الئالی ج4 ص7 .
3و4- میزان الحکمة ج3 ص1881 و1877 .
5- نهج البلاغة ج4 ص 105 .
6- بحار ج72 ص 66 .
7و8- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص118 .
9و10- کافی ج5 ص63و64 .
--------------------------- 
گاه افراد ازسختی زندگی جانشان به لب میرسد یعنی برخی با ظلم جان انها را به لب میرسانند که دست ازهمه چی میشویندوهرانتقامی شد میگیرنددرواقع ازظلم به کسی که جزخداکسی رانداردهم باید ترسیدصرفا ازجانیان نبایدترسیدچون این ظلم به مظلوم هم سبب میشه ما انتقام پس دهیم وخدا مارا خوارکند

ادبیات درمانی اعصاب

هوالمحبوب:

نه تنها چشمهایت سوره ی والشمس میخوانند

به المیزان قسم تفسیر یوســـف میکند رویت...

نه اینکه تا به حال نشنیده باشم!

نه!

شاید هزاران بار اسمم را از دهان هزاران نفر شنیده ام و گاهی هر چقدر هم که خواستم تظاهر کنم که اصلا برایم مهم نیستند ، یک جایی، یک وقتی و یک روزی که اصلا انتظارش را نداشتم درست وقتی که بلد بودند چه طور" الف "  ِدوم اسمم را جوری بکشند و ادا کنند که دلم از جا کنده شود ،دلم خواسته  به جان "هااان؟" یا "بعله؟"  ،"جانم " نثارشان کنم و ازشان بخواهم هی الف دوم اسمم را بکشند و صدایم کنند تا من از ذوق بمیرم و هی تند تند "جان ِ الهام ؟ " پخش و پلا کنم و به پایشان بریزم!!!

اصلا تا به حال اسمتان "الــــی " بوده که وقتی "ی" ِ اسمتان را میکشند و تاب میندازند توی ادا کردنش و زبانشان را یک جوری توی دهنشان میچرخانند که قند توی دلت آب شود و "الــی " را تلفظ میکنند، در دم بمیرید و نتوانید نگویید "جانم؟"،آن وقت هی توی سرتان بزنید که جلوی دهن گشادتان را بگیرید و به "هااان؟" یا "بعله ؟" اکتفا کنید آن هم سرد و بی خیال و هی به خودتان بگویید:" آدم که "جانم؟" را برای هر کسی که بلد بود اسمش را هیجان انگیز صدا کند که خرج نمیکند.حالا به فرض هم بلد باشند الف دوم " الهام"  یا "ی "  الــی را بکشند تا بمیری !یا به فرض هم بعد از عمری که تو را حسرت به دل شنیدن اسمت از دهانشان گذاشته اند یک جوری اسمت را ادا کند که دلت مردن بخواهد!"

باید رو راست باشم!

باید اعتراف کنم که یک بار این اتفاق افتاده! یک بار از شنیدن اسمم مردم ،درست وقتی که بلد بود چه طور صدایم کند با آن برق چشمهایی که نمیشد به پایش نمرد گفت الی و حتی نگفت الهام!!! و من به "هاااان؟" اکتفا کردم و هی توی سرم زدم که "الــی  آدم باش!" و با شنیدن "کوفت !هااان چیه؟بگو بعله!" از دهانش مرا تا آخر عمر حسرت به دل شنیدن حتی همان الــی با   "ی" ِ تابدارش گذاشت...

باید باز هم رو راست باشم!

باید اعتراف کنم که یک بار "جانم "هایم را خرج کردم ،درست جاییکه بلد نبود اسمم را چه طور صدا کند و من مجبور بودم به عاشقی ! و شما هیچ وقت اسمتان الی نبوده که بفهمید چقدر درد دارد! که بفهمید چقدر زجر دارد که مجبور باشی به عاشقی آن هم برای کسی که حتی بلد نیست اسمت را جوری صدا کند که دلت بخواهد بمیری! که چشمهایت را ببندی و افسارت را بدهی دست تمام اعتمادت و دلت را خوش کنی به چک اطمینانی که پشتش را امضا کرده اند!شما که الــی نبودید که بفهمید چه میگویم، بوده اید؟

داشتم میگفتم...

شاید هزاران بار اسمم را از دهان هزاران نفر شنیده ام که بلد بودند چه طور" الف "  ِدوم اسمم را جوری بکشند و ادا کنند که دل را هوایی کنند. که بلد بودند کاری کنند که برای اسمت بمیری اما فقط بلد بودند ! هیچ کدامشان اشک به چشمانم نیاوردند وقتی مرا به اسمی خطاب کردند که هیچ کس جز عده ای خاص مجاز به صدا کردنم نبودند.بلد نبودند کاری کنند آن هم بدون منظور و با تمام منظور که وقتی صدایم میکنند دست از تمام کارهایم بکشم و دست بگذارم زیر چانه ام و آرزو کنم که کاش دوباره صدایم کنند.

ولی او با تمام کوچکی اش میان این هزاران آدم ِ بزرگ توانست! امروز دلم خواست بمیرم...امروز که شنیدم نه الف دوم اسمم را کشید و نه "ی " الـــی  را تابدار و پرپیچ ادا کرد ولی به اسمی خطابم کرد که هیچ کس اجازه ی صدا کردن مرا جز او و برادر و خواهرهایش نداشت،اشکهایم تند تند جاری شد از چشمهایم و نتوانستم "جانم " نگویم...

نتوانستم به نفس نفس نیفتم بعد از هربار صدا کردنش و "جانم ...؟ جانم ؟..." گفتن که او باز با اشتیاق صدایم کند و من با اشتیاق و اشک "جانم ...؟ " نگویم...!

... تو از کجا آیین دلبری را اینگونه بلد شدی ؟

چه طور بلدی جوری بگویی " آجـــــی " که تمام سلولهای وجودم به لرزه بیفتد که تمام الــی شنیدن ها آن هم با "ی " تابدار و الهام شنیدن ها  با  الف ِ کشیده ی دومش که شنیده بودم پیششان رنگ ببازد..

تمام زندگی ام را میدهم تا " آجـــی " صدایم کنی...من عاشق " آجـــــی " بودن و "آجــــی " خطاب شدنم ...

من عاشق "آجــی " خطاب شدنم آن هم از دهان تو تا تمام "جانم " هایم را به پایت بریزم...

مــن تمام زندگی ام را میدهم و غرق میشوم توی چشمــهای الــــی کـُــشـَت.تـــو فقط بگـــــــو  "آجــــی ..."!

الـــی نوشت :

یکـ) به المیزان قســـم خدا تو را تنها به خاطر من فرستاد دختر کوچولوی ِآجـــی...!

دو) دلم برای سفــر با تو وَه چه دلتنگ است...!

سهـ) حالــا هـــی شمـــا بگـــوییـد...! 

http://goodlady.blogsky.com/1392/03/10/post-556/

پیغمبر:مویز بخورید...اخلاق رانیکومیکند

هورمون های خوش اخلاقی را تنظیم کنید!

بررسی تاثیر غدد جنسی، تیروئید و… در خلق و خو

شاید شما هم مثل بسیاری از آدم های دیگر، علائم روانپزشکی را تجربه می کنید که می تواند منشا غدد داخلی داشته باشد، اما بدون اینکه به منشا هورمونی این علائم توجه کنید، به خاطر این علائم زجر می کشید. اگر شما هم به مشکلاتی از این دست دچار شده اید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

هورمون های خوش اخلاقی را تنظیم کنید!



بدخلق می شوید و نمی دانید ماجرا از کجا آب می خورد؛ روزها بدون آنکه کاری کنید، خسته می شوید و همان اوایل شب ناگهان به خواب می روید. گاهی گرسنگی وقت و بی وقت سراغتان می آید و در جسمتان اتفاقاتی می افتد که دلیلش را نمی شناسید. اما متخصصان می گویند بسیاری از اوقات، گناه این اتفاقات برگردن هورمون های مترشحه غدد داخلی است که در تنظیم فعالیت های مختلف دستگاه های بدن و همین طور تنظیم روان ما نقش دارند. شاید شما هم مثل بسیاری از آدم های دیگر، علائم روانپزشکی را تجربه می کنید که می تواند منشا غدد داخلی داشته باشد، اما بدون اینکه به منشا هورمونی این علائم توجه کنید، به خاطر این علائم زجر می کشید یا می خواهید با خوردن داروهای روانپزشکی خودتان را تسکین دهید. اگر شما هم به مشکلاتی از این دست دچار شده اید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تیروئید

تیروئید پرکار

گرمازدگی، تپش قلب و بی خوابی

افزایش ترشح هورمون تیروئید که پرکاری تیروئید نامیده می شود، باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن می شود. تپش قلب، افزایش فشارخون، افزایش نبض، لرزش دست ها، کم تحملی در برابر گرما، تعریق زیاد، افزایش اشتها و… از نشانه های ترشح نامتعادل این هورمون است. علائم افسردگی در میان ۳۰درصد بیماران دیده می شود. علائم افسردگی می تواند به صورت خلق پایین، بی خوابی، کاهش وزن، خستگی و کاهش میل جنسی تظاهر پیدا کند. همچنین می تواند در ۱۰ تا ۲۰درصد موارد با علائم اضطرابی همراهی داشته باشد. علائم شیدایی یا خلق بالا در این اختلال شیوع کمتری دارد، همچنین علائم روان پریشی مثل توهم و هذیان ممکن است سراغ فرد بیاید. مشکلات شناختی به صورت کاهش سرعت پردازش اطلاعات مغزی، اختلال در حافظه فوری، مشکلات توجه و تمرکز هم در بعضی از این بیماران دیده می شود.

تیروئید کم کار

اضطراب، سرمازدگی و یبوست

کم کاری تیروئید به مواردی گفته می شود که ترشح هورمون تیروئید کم شده باشد. در این شرایط سوخت و ساز متابولیسم پایه بدن کاهش می یابد.

خستگی، افزایش وزن، یبوست، کم تحملی در برابر سرما، پرش و گرفتگی عضلانی، ریزش مو، کاهش دمای بدن و… می تواند با این اختلال همراه شود. تغییرات روانی ناشی از کم کاری تیروئید در ۵۰درصد موارد رخ می دهد. در بیمارانی که کم کاری تیروئید دارند، بیشتر مهارت های حرکتی، حافظه و درک بنیانی  مورد تاثیر قرار می گیرد و همچنین نقض در تمرکز و توجه هم وجود دارد. افسردگی در ۴۰درصد موارد کم کاری تیروئید دیده می شود. خلق پایین، خستگی، عدم لذت بردن از زندگی، کاهش تمرکز و پرخوابی شایع ترین علائم افسردگی در کم کاری تیروئید است.


غده هیپوفیز

پرولاکتین

ناتوانی جنسی، پرخاشگری و روان پریشی

پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز ترشح می شود. ترشح زیاد از حد آن در زنان باعث قطع قاعدگی، ترشح شیر از سینه در زنان و ناتوانی جنسی در مردان می شود. در مورد عوارض روانی آن هنوز شواهد اثبات شده ای یافت نشده است اما در بعضی تحقیقات به پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و علائم روان پریشی اشاره شده است. لازم به تذکر است که  عملکرد تمامی غدد فوق الذکر تحت تاثیر غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز است، بنابراین افزایش یا کاهش ترشح هورمون های گفته شده می تواند عوارض ثانویه مشکلات در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد، بنابراین در مواردی که شک به بدکاری این هورمون ها داریم لازم است با آزمایش های مناسب و گاهی تصویربرداری منشا این بی نظمی هورمونی پیدا شود و سپس درمان لازم که در موارد کم کاری غدد، جایگزینی هورمون ها از طریق خوراکی یا تزریقی و درموارد پرکاری غدد، سرکوب ترشح هورمون هاست، انجام شود.


غدد جنسی

 استروژن و پروژسترون

خونریزی شدید قاعدگی،   بی حوصلگی

در زنان تخمدان ها تولیدکننده هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون هستند. کفایت تولید استروژن و پروژسترون باعث صفات ثانویه جنسی و سیکل قاعدگی منظم و باروری طبیعی می شود. این مشکل در زمانی که ترشح هورمون پروژسترون دچار اشکال می شود یعنی بعد از یائسگی فقدان قاعدگی و باروری اتفاق می افتد. شایع ترین علائم یائسگی عبارتند از: ناپایداری عروقی که باعث گرفتگی می شود، نازک شدن پوست و مخاط دستگاه ادراری و تناسلی، کاهش اندازه سینه ها و پوکی استخوان.

در زنان جوان اختلال عملکرد هورمون های استروژن و پروژسترون می تواند باعث به هم زدن سیکل قاعدگی (خونریزی های شدید یا فقدان قاعدگی، قاعدگی های نامنظم) و ناباروری شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

چاقی، افسردگی و بی خوابی

بیماری شایعی که در زنان جوان و در سنین باروری دیده می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک است. در این بیماری کیستیک های کوچک در تخمدان به وجود آمده و درآن افزایش ترشح اندروژن ها (یا هورمون های جنسی مردانه) اتفاق می افتد.   این بیماری به دلیل عدم تخمک گذاری یکی از علل شایع ناباروری در زنان است.   سایر علائم شامل اختلال در قاعدگی، موهای زائد، چاقی، الگوی طاسی مردانه است. شایع ترین اختلال ها در سندرم تخمدان پلی کیستیک، افسردگی، تحریک پذیری، بی خوابی، کاهش میل جنسی یا افزایش موهای زائد بدن است. گاهی این علائم روانی در مصرف خارجی هورمون های جنسی به صورت قرص های مخصوص باروری یا قرص های ضدبارداری هم دیده می شود.

تستوسترون

پرخاشگری، تحریک پذیری و ناتوانی جنسی

تستوسترون هورمونی است که از غدد جنسی مردان (بیضه ها) ترشح می شود و مسئول ایجاد صفات ثانویه جنسی در مردان (مثل رویش مو در صورت و… ) و باروری در مردان است.

کاهش تستوسترون در مردان باعث افسردگی، بی خوابی، تحریک پذیری و کاهش میل جنسی می شود. بعضی مردان به دلیل ضعف در قوای جنسی سرخود، آمپول های تستوسترون را بدون تجویز پزشک مصرف می کنند که این مسئله نه تنها باعث افزایش میل جنسی یا درمان ناتوانی جنسی نمی شود بلکه با برهم زدن تنظیم این هورمون مشکل اولیه را تشدید می کند.

افزایش هورمون تستوسترون در بدن می تواند باعث مشکلات رفتاری مثل عصبانیت و پرخاشگری شود.


غده آدرنال یا فوق کلیوی

کورتیزول

خستگی، ضعف و افسردگی

از قسمت سطحی غده فوق کلیوی هورمون کورتیزول ترشح می شود. پرکاری قشر غده فوق کلیوی با افزایش کورتیزول یا سندرم کوشینگ همراه است. کوشینگ سندرمی است که با چاقی تنه، افزایش فشارخون، ضعف و خستگی، فقدان قاعدگی، پرمویی در زنان، خطوط ارغوانی رنگ در شکم، پوکی استخوان، وجود قند در ادرار مشخص می شود.

علائم روانپزشکی شامل افسردگی در ۷۰درصد بیماران وجود دارد و بیشتر در زنان دیده می شود. علائم افسردگی می تواند قبل از علائم فیزیکی در فرد به وجود آید. افسردگی می تواند به عنوان یک بیماری ثانویه همراه با تغییرات بدنی مثل چاقی، پرمویی در زنان ایجاد شود و منجر به انزوای اجتماعی فرد شود. اضطراب معمولا در همراهی با افسردگی دیده می شود و در ۵۰درصد موارد وجود دارد. مشکلات جنسی در زنان به صورت قطع قاعدگی و کاهش میل جنسی و در مردان به صورت کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی رخ می دهد.   علائم خلق بالا و شیدایی در ۱۰درصد دیده می شود. در موارد نادر توهم و هذیان و اغتشاش شعور هم دیده می شود و نقض عملکرد شناختی که شامل نقض در حافظه کلامی، توجه و تمرکز و نقض در عملکرد بینایی و حرکتی است در ۵درصد موارد دیده می شود.

نشستن زیاد علت خون لختگی وآمبولی(سکته)مغزی است

تولید لخته خون با این شیوه غذا خوردن
پزشکان به افراد شاغل هشدار می‌دهند تا زمانی مناسب و مخصوص برای غذا خوردن خود اختصاص دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه سلمان به نقل از باشگاه خبرنگاران، پزشکان با بررسی بر روی حدود 1000 فرد زیر 30 سال که بسیار علاقمند به انجام بازی‌های کامپیوتری بودند به این نتیجه دست یافته‌اند که غذا خوردن در حین کار تا حدود 93 درصد ریسک افزایش به وجود آمدن لخته‌ی خونی را در آنان افزایش می‌دهد.

گفتنی است: همین بررسی بر روی حدود 4000 کارگر تنها به صورت نشسته کار می‌کردند انجام شد و نتیجه مشابه بدست آمد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عدم تحرک و نشستن طولانی مدت تنها پس از حدود 90 دقیقه می‌تواند باعث کم شدن بیش از حد گردش جریان خون به ویژه در ناحیه پشت زانوهای پا شود و در نتیجه در دراز مدت در اثر رسوب مواد به جداره‌ی رگ‌ها تولید لخته‌ی خونی کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که لخته‌ی خونی ایجاد شده می‌تواند به یکباره از محلی که به آن چسبیده‌اند جدا شود و وارد جریان خون شده و گرفتگی و انسداد رگ‌ها را شامل شود. از جمله با گردش خون وارد قلب، ریه و یا مغز شود و تولید عارضه‌های جبران ناپذیر در آنها نماید.

بدین جهت پزشکان توصیه می‌کنند تا پس از مدتی نشستن و بی‌تحرکی افراد حتما وضعیت نشستن خود را تغییر دهند و زمان مناسبی را برای صرف وعده‌های غذایی خود در نظر بگیرند. 

http://sb.basij.ir/?q=node/10034

چکاب بدن در یک دقیقه

نگین اصل‌زاد              
 
 h2201
 
چک‌آپ سلامت، اغلب زمانبر است و باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد؛ اما شما هم می‌توانید با بررسی علایم بدنی از شرایط عمومی بدن خود آگاه شوید. کافیست اندکی به بدن خود بیشتر توجه کنید. حالا اگر بخواهید تنها در یک دقیقه وضعیت جسمانی خود را بازبینی کنید، راهنمایی‌های زیر برای شما مناسب است.
به برس موی سرتان توجه کنید
برای بررسی نحوه‌ی کارکرد تیروئید و آگاهی از کمبودهای بدن بهتر است به میزان ریزش موهایتان توجه کنید. کمبود آهن، روی و بیوتین از علل ریزش مو به‌شمار می‌آید. دلیل دیگر ریزش مو، اختلالات تیروئیدی است. اگر به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید یا مصرف قرص‌هایی خاص را آغاز کرده‌اید، ممکن است به‌سبب تغییرات هورمونی دچار ریزش مو شوید. در صورتی که تعداد موهای موجود در برس بیش از حد عادی بود، آن‌ها را بشمارید. ریزش صد عدد تار مو در روز برای افراد بزرگسال کاملاً عادی است؛ اما در صورتی که تعداد موهای ریخته بیش از دویست تار در روز باشد یا موها دسته‌دسته از سرتان جدا شود، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
به سفیدی چشمانتان دقت کنید
سفیدی چشم‌ها، نشانه‌ای دیگر از سلامت شما است. برای بررسی میزان حساسیت‌های بدن از جمله تبخال و آلودگی می‌توانید میزان سفیدی چشم‌های خود را معاینه کنید. اگر سفیدی چشمانتان ناگهان به زردی بگراید، اغلب نمایانگر آن است که زمان زیادی را زیر نور آفتاب بدون داشتن عینک آفتابی مناسب گذرانده‌اید و اشعه‌ی ماوراء بنفش با نفوذ خود، به لایه‌ی رویی چشم آسیب رسانده است.
یکی دیگر از مشکلات شایع چشمی، قرمز شدن آن است. این عارضه به‌علت بزرگ و متورم شدن رگ‌های خونی موجود در سطح چشم رخ می‌دهد. درواقع قرمزی چشم می‌تواند ده‌ها دلیل متفاوت داشته باشد که از شایع‌ترین عوامل آن می‌توان به کم‌خوابی در شب گذشته یا فرو رفتن جسم خارجی همچون گردوغبار یا مژه اشاره کرد. همچنین عواملی مانند ورم ملتحمه، آلودگی‌های باکتریایی یا سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌توان از این دسته برشمرد. در موارد نادر هم ورم چشمی می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌هایی شدید باشد. برای بررسی سفیدی چشم، چند روز جلوی آینه بایستید و تغییرات رنگ چشمتان را زیر نظر داشته باشید. در صورتی که آن‌ها کاملاً سفید بودند، از خواب کافی برخوردار بوده‌اید و بدن خود را از ابتلا بیماری‌ها در امان نگه داشته‌اید.
بینی خود را همواره تمیز نگه دارید
روش صحیح و سالم برای تنفس، نفس کشیدن از راه بینی است. حتی کوچک‌ترین انسداد در مسیر تنفس بینی برای شما مشکل‌ساز خواهد بود و البته این انسداد می‌تواند بر اثر سرماخوردگی، حساسیت یا انحراف بینی رخ دهد. تصور کنید که مسیر تنفسی شما به میزان سی‌درصد مسدود باشد. در این صورت بدن شما در هر بار تنفس به میزان سی‌درصد اکسیژن کمتری را دریافت می‌کند و برای جبران این کاستی، تعداد نفس‌ها را بیشتر از حد معمول افزایش می‌دهد. این موضوع در درازمدت به سلامت شما آسیب می‌رساند.
بکوشید بینی خود را همواره تمیز نگه دارید. درصورتی‌که مایع خروجی آن بیرنگ است، نشانه‌ی حساسیت یا شروع یک سرماخوردگی است و درصورتی‌که سبز یا زرد است، نمایانگر آلودگی عفونی است. اگر هم در حین تمیز کردن بینی خود با قطعات جامد برخورد کردید، جای نگرانی نیست. این موضوع کاملاً عادی است، زیرا بینی شما همانند یک فیلتر از ورود گردوغبار به ریه جلوگیری می‌کند و این ضایعات، همان گرد و غبار موجود در هوا است که با مایع مخاطی بینی ترکیب شده است.
ناخن‌هایتان را بررسی کنید
ناخن‌ها در حالت عادی باید شفاف و محکم باشد. در صورتی که ناخن‌های شما این‌چنین نیست، باید دلیل آن را بررسی کنید. وضعیت غیرعادی ناخن‌ها می‌تواند بیانگر بیش از سیصد نوع مشکل داخلی در سیستم بدن باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی یا پروتئین اشاره کرد. همچنین مشکلاتی از قبیل کم‌خونی، اختلالات غده‌ی تیروئید، عدم تعادل هورمو‌ن‌ها یا پسوریازیس می‌تواند شکل ناخن‌ها را بر هم زند. البته به‌خاطر بسپارید درصورتی‌که ناخن‌های شما همواره می‌شکنند، می‌تواند دلیل آن زیاد ظرف شستن باشد. به ناخن‌هایتان بیشتر توجه کنید. درصورتی‌که نقاط سفید و کوچک روی آن زیاد نباشند، قابل چشم‌پوشی است و نیازی به مراجعه به دکتر نیست؛ اما اگر روی ناخن‌هایتان رگه‌های خطی مشاهده می‌کنید که از بستر ناخن تا سر آن ادامه دارد، می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پوست باشد و بهتر است در چنین شرایطی برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید. اگر زیر بستر ناخن قهوه‌ای است، احتمالاً زیاد به عفونت قارچی مبتلا شده‌اید و می‌توانید با مصرف داروهای مناسب، این مشکل را برطرف کنید. همچنین درصورتی‌که ناخن‌هایتان از میانه‌ی راه تا پایین، به‌صورت مات سفید شده‌اند، ممکن است به بیماری‌های کلیوی مبتلا باشید. به‌هر حال حتماً ناخن‌هایتان را بازبینی و در مقابل تغییرات آن‌ها هوشیارانه اقدام کنید.
استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید
هر روز برای جلوگیری از خرابی دندان‌هایتان از نخ دندان استفاده کنید. خونریزی لثه‌ها هنگام استفاده از نخ دندان، دلیلی مناسب برای عدم استفاده از این ابزار بهداشتی نیست، بلکه نشان می‌دهد شما به عفونت باکتریایی دچار هستید و استفاده از نخ دندان این مشکل را برطرف خواهد کرد. به‌یاد بسپارید که ورم‌های لثه‌ای می‌تواند منشأ بروز بیماری‌های قلبی در شما باشد، پس به ورم‌ها بیشتر دقت کنید و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها حتماً به پزشک مراجعه نمایید. البته استفاده از نخ دندان به‌صورت محکم و شدید، طبیعتاً باعث خونریزی لثه‌ها خواهد شد. بکوشید این کار را به‌آرامی انجام دهید. به این منظور چهل سانتی‌متر نخ دندان جدا کنید و آن را به دور انگشت وسط و انگشت اشاره دستتان بپیچید؛ سپس به‌وسیله‌ی شست خود، نخ دندان را به‌آرامی به میان دندان‌هایتان هدایت کنید و به‌آرامی آن را بیرون بکشید. نخ دندان را به‌صورت زیگزاگی بالا و پایین کنید و به‌وسیله‌ی آن به‌هیچ‌وجه به دندان‌هایتان ضربه نزنید.
مقاومت بدنتان را بسنجید
متخصصین سلامت تا مدت‌ها معتقد بودند عادت‌های غذایی تأثیری بسزا در سلامت شما دارند. اکنون ورزش‌های متداول روزانه و تناسب اندام توجه متخصصین را به خود جلب کرده است. تمرینات مستمر روزانه فوایدی بسیار دربر دارد، تا آن‌جا که گاهی پزشکان را هم شگفت‌زده می‌کند؛ اما در این میان بی‌تحرکی می‌تواند آسیب‌هایی جدی به بدن شما بزند و این مسأله بسیار نگران‌کننده است. علاوه بر این پژوهشگران عوارض بیماری‌هایِ مزمنِ ناشی از کم‌تحرکی را به‌اندازه‌ی عوارض بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌دانند. البته راه‌های بسیاری برای سنجش تناسب اندام وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام بی‌عیب و نقص نیست. ساده‌ترین راه سنجش تناسب اندام، بالا پریدن با دست و پای باز است. بکوشید روزانه 25 بار پشت سر هم بپرید و در حین پریدن دست‌ها را در بالاترین حد نگه دارید و همچنین پاهایتان را تا جایی که می‌توانید از یکدیگر باز کنید. در صورتی که با انجام این کار به‌سرعت خسته شوید، باید بیشتر از زمان کنونی به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. از این رو می‌توانید ورزش کنید و تعداد پرش‌ها را کم‌کم افزایش دهید.
وزن خود را همواره کنترل کنید
افزایش ناگهانی وزن می‌تواند با دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون، آرتروز و حتی افسردگی در ارتباط باشد. بکوشید هر روز وزن خود را اندازه‌گیری و میزان آنی را یادداشت کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد 61 درصد از افرادی که وزنشان را هر روز می‌سنجند، می‌توانند آن را بهتر از سایر افراد کنترل کنند. بهترین زمان برای اندازه‌گیری وزن، صبح پس از برخاستن از خواب است، یعنی درست زمانی که لباس زیادی بر تن ندارید و هنوز صبحانه نخورده‌اید. سعی کنید هر روز در ساعتی مشخص و با شرایط یکسان، وزنتان را اندازه بگیرید. همچنین برای این کار از ترازوی یکسان استفاده کنید، زیرا ترازوهای مختلف، در نشان دادن وزن اندکی خطا دارند.
به میزان ادرار خود توجه کنید
ادرار عادی، شفاف و کمی زرد رنگ است. البته برخی غذاها از جمله مکمل‌های ویتامین B می‌تواند رنگ آن را تغییر دهند؛ اما در بیشتر مواقع این رنگ تغییری نمی‌کند. از این رو بهتر است همواره حواستان به تغییر رنگ ناگهانی ادرار باشد. ادرار تیره‌رنگ یا خونی می‌تواند نشانه‌ی کم‌آبی بدن، عفونت مجاری ادراری یا بیماری‌های کبدی باشد. ادراری که به همراه خون دفع می‌شود، می‌تواند نشانه‌ی سنگ کلیه یا سرطان مثانه باشد. در صورتی که رنگ ادرار شما تیره است، بهتر است که در اولین فرصت ممکن برای تشخیص و درمان به دکتر مراجعه کنید. بکوشید که رنگ ادرار خود را در دفترچه‌ای یادداشت کنید و در صورتی که برای چند روز متوالی رنگ‌های صورتی، قهوه‌ای یا سبز را مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.
h2203
دور کمرتان را اندازه بگیرید
پیش‌تر گفتیم روزانه وزنتان را اندازه بگیرید؛ اما باید بدانید که برخی چربی‌های موضعی خطر بزرگی برای سلامت شما محسوب می‌شود که یکی از آن‌ها، چربی موجود در ناحیه‌ی شکم است. افرادی که چربی زیادی ناحیه‌ی شکم، پهلو، ران و باسن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم هستند. با استفاده از متر، دور کمر و باسن خود را اندازه بگیرید و دور کمر را بر اندازه‌ی دور باسن تقسیم کنید. در صورتی که عدد به‌دست آمده از 8/0 کمتر باشد، شما در وضعیت خوبی هستید و در صورتی که از این عدد بیشتر باشد، باید به فکر انجام تمرینات ورزشی و یک رژیم مناسب باشید. بنابر پژوهش‌ها، داشتن نسبت 7/0 برای بانوان، آن‌ها را جذاب و خوش‌هیکل نشان می‌دهد.
مطمئن شوید که پوستتان مرطوب است
پوست خشک اغلب حس خوشایندی به شما منتقل نمی‌کند. از این رو بیشتر دچار خارش‌های موضعی می‌شوید. افزون بر این، پوست خشک می‌تواند نمایانگر کمبود مواد معدنی یا بیماری و عفونت در بدن شما باشد. توجه کنید که پوست ترک‌خورده می‌تواند محلی برای رشد باکتری‌های جدید و ورود آن‌ها به بدن باشد. برای آزمودن میزان رطوبت پوست خود، ناخنتان را روی پوست آرنج بکشید و در صورتی که خراش برداشت یا دچار خونریزی شد، بدانید که به‌شدت خشک شده است.
پوست بدنتان را به‌دقت بررسی کنید
سرطان پوست، دومین سرطان شایع میان بانوان است که در سنین 20 تا 29 سال و بانوان زیر 40 سال به‌وفور یافت می‌شود. طی سی‌سال گذشته، تعداد افراد مبتلا به این سرطان سه‌برابر شده است. پژوهشگران معتقدند که بهتر است بانوان پوست تمام بخش‌های بدنشان را هر سال به‌دقت بررسی کنند. متأسفانه این سرطان به‌طور متوسط در 59 سالگی تشخیص داده می‌شود و راه را برای درمان دشوار می‌سازد. بنابراین مراقب بدنتان باشید و به خال‌ها و کک‌ومک‌هایی که ظاهر می‌شوند، به‌دقت توجه کنید؛ سپس محل خال‌ها را روی یکی از عکس‌هایتان مشخص و تاریخ آن را نیز روی عکس ثبت کنید. در ماه‌های بعد این تغییرات را حتماً بررسی کنید. به‌خاطر بسپارید درصورتی‌که خال شما بیش از اندازه بزرگ است، رنگی غیرعادی دارد و شکلی یکسان و متقارن ندارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خال شما شروع به خارش یا خونریزی کرد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید. 


امام صادق:پیاز اعصاب راتقویت میکند ویشدالعصب

باتشکراز  فریبا خانم  فریباخانم فرستنده این میل: 

خواص دارویی پیاز

از پیاز به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده می شود. مالیدن آب پیازبه صورت از ایجاد لکه ها جلوگیری می کند. و از مخلوط آب پیاز و عسل میتوان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد.

پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد واسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروزپوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس، ترکیبی در پیاز شناسایی کرده اند که ازکاهش حجم استخوان و پوکی آن جلوگیری می کند. این ماده در پیش گیری درکاهش نیافتن مواد مصرفی ـ به ویژه کلیة سلول های استخوانی ـ تأثیر زیادی دارد.

پیاز، قند خون و کلسترول را پایین می آورد.

پیاز یکی از گیاهان بسیار قدیمی است که انسان آن را شناخته و در غذای خوداستفاده می کرده است در کتاب های پزشکان قدیم از پیاز به سبب داشتن الیاف و ویتامین ها و فلزات به عنوان داروخانه ای کامل نامبرده شده است.

بوی آن میکروب های مضر را از بین می برد.

قند خون را کاهش می دهد.

از ابتلا به سکته جلوگیری می کند.

قلب را فعال می کند و کلسترول را کاهش می دهد.

گردش خون را تقویت می کند.

به سبب داشتن آنتی اکسیدان، تنش و نگرانی را از بین می برد.

الیاف غذایی آن دستگاه هاضمه را تقویت می کند.

پیاز از سرطان ریه جلوگیری می کند:

مواد شیمیایی موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. مواد«فلاونوید» از دچار شدن به انواع بیماری ها جلوگیری می کند و به وفور درپیاز یافت می شود.

پیاز برای پوست بسیار مفید است. زیرا خون را تصفیه می کند و در نتیجه رنگ چهره زیباتر و جذاب تر می شود.

همچنین پیاز به دلیل داشتن گوگرد باعث افزایش رشد موهای سر می شود. پیازبه دلیل داشتن آهک، دندانها را محکم می کند و باعث استحکام استخوان بندی بدن می شود... بنابراین خوردن پیاز در کودکان مبتلا به نرمی استخوان وسالمندان مفید است.

اگر سرما خورده اید، چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قراردهید.... پیاز مانند یک دستگاه تصفیة هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اگر خارج خانه غذا می خورید، پیاز را همراه آن مصرف کنید، زیرا ماده ای در پیاز وجود دارد که از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می کند.

اگر شخصی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده، پیازی را به دو نیم کرده و جلوی بینی او بگیرید.

"پیازچه" فواید متعددی دارد. به تازگی متخصصان علوم تغذیه فرانسه دریافتهاند که پیازچه ادرار آور است زیرا ۸۵ در صد آن را آب تشکیل می دهد.

در پیازچه ۲۴۳ میلی گرم پتاسیم و ۴ میلی گرم سدیم و ۲۷ گرم کالری است.

دانشمندان دریافته اند که بخش سفید رنگ پیازچه دارای مواد قندی است که درادرار کردن تأثیر می گذارد و بخش سبز آن ویتامین«ث» دارد که دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند. و ۲ میلی گرم ماده کاوتین پیازچه به بازسازی سلولهاکمک می کند.

همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است،قند خون را تنظیم می‌کند.

گفتنی است، خوردن نصف پیاز متوسط در روز ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به جای آن باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود. پیازمنبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند.

این گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم نیز جلوگیری می‌کند وبنابراین مصرف آن به افراد مسن توصیه می‌شود

زندگی ها را نجات دهید

طرزتهیه حلوای خرما

مواد لازم :

 آرد گندم ۱۵۰ گرم
 خرما ۵۰۰ گرم
 روغن کنجد ۵۰ گرم
 گلاب ۲ قاشق سوپخوری
 زعفران دم کرده ۱ قاشق مربا خوری
پودر پسته۱ قاشق سوپخوری
پودر بادام۱ قاشق سوپخوری


طرز تهیه :
آرد را دو بار الک می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا رنگ آن مایل به قهوه ای شود . روغن را به آرد می افزاییم و خوب هم می زنیم. خرما را از هسته جدا می کنیم ، با گلاب و زعفران دم کرده به آرد تفت داده شده می افزاییم و با قاشق بزرگی آن را هم می زنیم . بعد از این که مواد کاملاَ با هم مخلوط شد ، ظرف محتوی حلوا از روی حرارت بر می داریم تا حلوا کمی سرد شود (در این مرحله اگر حلوا را ورز بهتر است). از حلوا در ظرف مناسبی می ریزیم و با پودر پسته و پودر بادام تزیین می کنیم.
نکته۱: به جای روغن مایع می توان از ۲۰۰ گرم کره استفاده کرد.
نکته۲: این حلوا را می توانید با دست به شکل های مختلف درآورید و بعد در ظرف مناسب بچینید. 

http://www.beytoote.com/cookery/pastry/halva-recipe-dates2.html

خودمان در منزل، جوانه تهیه کنیم

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=9213


جوانه های غلات و دانه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. دانه هایی که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند، عبارتند از: ماش، عدس، گندم، جو، شنبلیله، تخمه کدو، کنجد، آفتاب گردان و سویا. گفته شده است در جوانه عدس و ماش دو ماده وجود دارد که وقتی وارد بدن می شوند، سلول های سرطانی را به تدریج از بین می برند. جوانه سویا از لحاظ ارزش غذایی با گوشت رقابت می کند و ضررهای گوشت را نیز ندارد، همچنین از لحاظ وجود ویتامین C، رقیب گوجه فرنگی است.

جوانه دارای اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، قند طبیعی و مقدار زیادی املاح معدنی است و اگر چند نوع آن با هم خورده شوند می توان گفت که همه مواد ضروری بدن را به آن رسانده ایم. باورکردنی نیست که چنین موادغذایی ارزانی تا این حد از لحاظ ارزش غذایی کامل و مفید باشند.

به هنگام مصرف جوانه ها، دیگر نگران نخواهید بود که آلوده به کود، سم شیمیایی یا سایر موادآلوده باشد، زیرا این مواد حیات بخش به دست و زیر نظر خود ما تهیه شده اند.

برای تهیه جوانه چیزهایی که لازم دارید یک شیشه خالی، کمی آب و کمی دانه است. البته می توانید جوانه ها را درست مانند سبزه عید نوروز تهیه کنید و پس از دیده شدن جوانه های کوچک سبز ، آن را مصرف کنید. وقتی دانه را در آب خیس می کنید، آنزیم های موجود در آن که تا آن زمان به صورت غیرفعال در دانه وجود داشتند، فعال می شوند و نشاسته موجود در دانه تبدیل به قند می شود. پروتئین تبدیل به اسیدهای آمینه می شود و چربی اشباع مبدل به اسید چرب می شود. این فعالیت آنزیمی در جوانه، باعث تحریک فعالیت های آنزیمی در بدن انسان و سلامت و نشاط می گردد.


تهیه انواع جوانه ها

تمیزترین، مفیدترین و بی دردسرترین غذایی که می توان در زمان ما پیدا کرد، آنهایی هستند که به وسیله خود ما و در خانه درست می شوند، مثل انواع جوانه ها، ماست، پنیر، نان، سبزی خوردن. تهیه جوانه ها هم کار بسیار آسانی است و ما ایرانیان با سبزکردن انواع دانه ها برای سبزه شب عید، آشنایی زیادی با تهیه جوانه داریم. محل تهیه جوانه باید کمی گرم باشد. مثلاً یک طاقچه بالای شوفاژ یا نزدیک اجاق و یا یک قفسه که هوا در آن جریان داشته باشد ولی سرد نباشد.

برای آن که گرد و غبار روی جوانه ننشیند ، روی شیشه یا سینی را با تنزیبی بپوشانید. توجه کنید که از هر یک قاشق غذاخوری دانه غلات، هشت قاشق جوانه به دست می آید.

وسایل لازم برای تهیه جوانه:

- یک شیشه دهان گشاد نسبتاً بزرگ یا یک سینی کوچک که لبه آن اندکی بلند باشد،

- یک تکه ململ یا تنزیب و چند کش لاستیکی

- یک آب کش و یا یک چای صاف کن بزرگ

طرز تهیه:

- دانه ها را از شب تا صبح در آب خیس کنید و آن را در جای نیم گرمی قرار دهید ( بعضی دانه ها نیاز به خیس کردن ندارند).

- پس از خیساندن و آب کش کردن، آن را به آرامی زیرشیر آب بگیرید و سپس بگذارید در همان آب کش، کاملاً آبش جدا شود تا نپوسد.

- آن را در شیشه و یا سینی کوچک بریزید و پارچه مرطوبی روی آن بکشید و هر صبح و شب عمل شستن( به آرامی ) و آب کش کردن را تکرار کنید. در تابستان وقتی هوا خیلی گرم است عمل شستن را سه بار در شبانه روز تکرار کنید. در تمام این مدت ظرف را در محلی تاریک و نسبتاً گرم نگاه دارید. توجه کنید که باید اندکی آب در انتهای دانه ها وجود داشته باشد.

- اگر حرارت محیط حدود 22 درجه سانتی گراد و محل آن تاریک باشد، دانه خیلی زود جوانه می زند. بسته به نوع دانه، بین سه تا پنج روز و گاهی بیشتر می توانید جوانه را از تاریکی درآورید و پشت پنجره رو به آفتاب بگذارید. جوانه را همیشه مرطوب نگاه دارید تا اندکی بیشتر رشد کند ( آب کش کردن را فراموش نکنید).

- پس از یک تا دو روز ماندن در جلوی نور خورشید، جوانه آماده مصرف است. آن را یک بار دیگر به آرامی آب کش کنید و در ظرفی دربسته ای در یخچال نگه دارید و به تدریج مصرف کنید.

اگر بخواهید پوسته روی بعضی از جوانه ها ( مانند ماش یا سویا ) را از آن ها جدا کنید، جوانه آماده شده را در کاسه ای بریزید و آن را پر از آب کنید. سپس به آرامی آن را هم بزنید. پوسته ها روی آب می آیند، ولی بهتر است پوسته ها را از جوانه ها جدا نکنید، زیرا همین پوسته ها دارای مقدار زیادی فیبر هستند که برای کار دستگاه گوارش بسیار مفیدند.

بعضی از دانه ها مانند عدس، سویا، نخود، و مانند آن را یکی دو بار در روز زیر و رو کنید تا همه آنها هوا بگیرند و جوانه بزنند.

بعضی دانه ها زودتر و برخی دیرتر جوانه می زنند، ولی اگر دانه کهنه باشد جوانه نمی زند. همیشه بهترین نوع دانه را بخرید و تا آنجا که ممکن است دانه هایی را بخرید که به آنها سموم نباتی نزده اند.

بدین گونه انواع مختلف موادمعدنی را با خوردن جوانه ها به بدن خود می رسانید. می توانید دانه ی هر نوع سبزی را سبز و سپس مصرف کنید.( به جز سیب زمینی، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی که مسموم کننده اند).

آسان ترین دانه ها برای جوانه زدن عبارت اند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا ، جو، ذرت و ارزن.

از میان جوانه ها، دانه سویا بسیار مغذی است. توجه کنید که دانه سویا تازه باشد، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد.


زمان لازم برای تهیه جوانه ها:

الف- دانه های که باید حدود 6 تا 8 ساعت خیس کنید:

یونجه ( مدت جوانه زدن : 6-5 روز )

شنبلیله ( مدت جوانه زدن : 4-3 روز )

تربچه ( مدت جوانه زدن : 5-4 روز )

کنجد ( مدت جوانه زدن : 2-1 روز )

ب- دانه هایی که باید حدود 10 تا 18 ساعت خیس کنید:

نخود ( مدت جوانه زدن : 4-3 روز )

عدس ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )

ماش ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )

سویا ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )

آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : 2-1 روز )

گندم ( مدت جوانه زدن : 3-2 روز )

چاودار ( مدت جوانه زدن :3-2 روز )

ارزن ( مدت جوانه زدن :4-3 روز )

* منبع : دنیای تغذیه

 
مطلب مرتبط : 

بحشی ازکتاب راهنمای عملی درمان بیماری اضطراب ازماری یحیوی

 http://myprayers.blogfa.com/

برخی از کارشناسان معتقدند نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست , بلکه جسم انسانها را نیز تقویت می کند و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد . وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند

نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بیی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد. نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد. تقویت احشاء و ماهیچه های شکم , حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.

کارشناسان می گویند در حالت رکوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرا م کردن سمپاتیک موثر است.

مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن ساق پا و رانها می شودو به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد.

تنظیم متابولیسم بدن فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماری ها از بدن , کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارسایی های تخمدان از دیگر خواص رکوع در نماز است.

سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه ,پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی , زیبایی و طراوت پوست می شود.

حالات سجده به واسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر باعث کشیده شدن اعصابیکه قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می کند,شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این عمل برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است

سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات

پاها و ران ها , کمک به نفخ معده و روده , بهبود فتق , از خواص نشستن بعد نماز است.

روشن است که نماز فلسفه ی خاص خود را دارد که معراج مومن و مایه ی قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند تعالی خواند و نه به انگزه فواید و آثاری از این دست, ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد.

نماز، تسبیح خداوند است که موجب نزدیکی روحی و معنوی ما با او می گردد. نماز خواندن، تبادل انرژی های منفی و معیوب با انرژی های مثبت و روحانی است که این تبادل در حالت های مختلف نماز خواندن ، متفاوت بوده و به شرح زیر میباشد:
حالت ایستاده : تبادل انرژی با زمین از طریق کف پاها و گرفتن انرژی معنوی از چاکرای سر میباشد.
حالت رکوع : تبادل انرژی بالاتنه با پایین تنه از طریق چاکرای کف دستها و چاکرای روی زانوها میباشد.
حالت سجده : تبادل انرژیهای منفی با زمین از هفت منطقه ی چاکرای پیشانی، چاکرای زانوها، چاکرای کف دستها و چاکرای روی پاها و گرفتن انرژی مثبت زمین از طریق این چاکراها میباشد.
انرژی زمین، احساس شادی، رضایت، امید، لذت و میل ادامه ی حیات را ایجاد می کند. در حالت سجده، چاکرای پیشانی که مرکز استدلال و منطق است، متعادل می گردد. افرادی که سجده های طولانیتری داشته باشند، می توانند این چاکرا را متعادل تر ساخته و به افرادی منطقی تر و حتی روشن ضمیر تبدیل گردند. این چاکرا، مرکز خلاقیت ها، الهام ها، منطق و استدلال است. در اسلام نیز سجده ی طولانی سفارش شده است.
تحقیقات بر روی یکی از ورزش های « یوگا » که بسیار شبیه به انجام سجده است، نشان داده که سجده ی مداوم و مکرر به خصوص طولانی میتواند:
-
موجب بالا رفتن سطح منطق و استدلال گردد.( به علت فعال شدن چاکرای چشم سوم )
-
سبب فعال شدن چاکرای آجنا ( وسط پیشانی ) و سبب روشن بینی و اشراق گردد.
-
موجب افزایش سطح آگاهی و کنترل انرژی های روانی ( بدلیل فعال کردن چاکرای چشم سوم و آجنا ) گردد.
-
سبب کشیدگی ماهیچه های پشت و آسودگی ماهیچه های کمر و اتصال بین مهره ها گردد.
-
سبب رها شدن دیسک های ستون فقرات و یه حالت طبیعی در آمدن مهره ها گردد.
-
سبب آرامش اعصاب سمپاتیک، تنظیم غده ی آدرنال و یه موجب آنها ، تسکین دهنده و کاهش دهنده ی خشم و عصبانیت باشد.
به علت فشار معده و فعال کردن چاکرای خورشیدی، دافع یبوست باشد.
-
معالج بیماری « سیاتیک » باشد.
-
موجب تبادل بیشتر انرژی های منفی بدن با انرژی های مثیت زمین از طریق چاکراهای کف دستها، روی پاها، روی زانوها و روی پیشانی گردد.
حالت نشسته : در این حالت نیز تبادل انرژی با زمین از طریق چاکرای پاها و زانوها و چاکرای خاجی یا ریشه ( در انتهای دنبالچه ) صورت گرفته و انرژی روحانی از چاکرای تاجی یا سر گرفته می شود. در این حالت، دستها روی پاها است تا انرژی بالا تنه و پایین تنه با هم تبادل شده و گردش انرژی متعادل گردد.
حالت قنوت : در این حالت، تبادل انرژی از طریق کف دستها اتفاق می افتد. در حین نماز خواندن، یا گفتن ذکرها، انرژی خود درمان گر « آلفا » آزاد گشته و سپس در وضعیت های مختلف نماز ، در کل بدن به گردش در می آید. در ضمن ، با گرفتن دستها در مقابل صورت در زمان قنوت، برگشت انرژی درمان گر به کمک صورت نیز اتفاق می افتد.
از نظر علمی ثابت شده که میزان انرژی حیاتی، قبل و بعد از غروب خورشید، به بالاترین حد خود می رسد و می بینیم که سفارش به نماز اول وقت یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است تا انرژی حیاتی بیشتری را دریافت کنیم.
نماز و دعا و عبادت جمعی نیز بسیار قدرت دارد زیرا انرژی جمعی ایجاد می کند. به همین دلیل است که در اسلام، نماز جماعت و دعای جمعی، سفارش شده است.
در اسلام ، نماز آیات سفارش شده است. امروزه نیز از نظر علمی ثابت شده است که در زمان خورشید گرفتگی و طوفان های خورشیدی، بیماری های روانی، شدت می گیرند. در ضمن، تغییر در قرص ماه یا گردش ماه و هم چنین ماه گرفتگی نیز با بیماری های روحی و روانی و شدت و نقصان آن مرتبط است. میزان انرژی های منفی آزاد شده طی زلزله، طوفان و سیل نیز افزایش می یابد و حال امروز بهتر می توانیم درک کنیم که چرا سفارش به خواندن نماز آیات در زمان ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی و بروز سیل، زلزله، طوفان و دیگر بلاهای آسمانی شده است تا با انرژی نماز و عبادت که نوعی انرژِی الهی است، بتوانیم بر انرژی های منفی ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی غلبه کنیم.
بر گرفته از کتاب « راهنمای عملی درمان اضطراب و افسردگی » نوشته ی ماری یحیوی، ( محقق، مترجم و نویسنده )

======================== 


 

خیلی حکیمانه بود اخبارعلمی هم جمع کنی ارشیوکنی میبینی همینطوراست
مثلا دراخبارعلمی امده کسانی که خاک بازی میکنندشادند
یا امده امواج مضرالکترومغناطیسی که روزانه ازلامپ ومهتابی وماکروفر،مونتیور،تلوزیون ،گوشی همراه وتلفن ،بوق ماشین ها وغیره جذب میشه فقط ازطریق پیشانی برخاک گذاشتن ازبدن خارچ میشه یعنی سجده