زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

دولت یازدهم دولت محیط زیست است

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در آیین دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست گفت: دولت یازدهم دولت محیط زیست است و اولین مصوبه این دولت برنامه احیای دریاچه ارومیه بود.

وی بر لزوم اعتدال در بهره برداری از طیبیعت تاکید کرد و گفت: بی تردید بهره برداری ناصحیح و حساب نشده از طبیعت ما را دچار مخاطره خواهد کرد. اگر به محیط زیست توجه نشود توسعه ناپایدار خواهد بود. امروز حفظ آب باد و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است.

رییس جمهوری افزود: این طبیعت و جهان به گونه ای آفریده شده است تا ما از آن بهره برداری صحیح و درست داشته باشیم. یکی از زمینه های مهم رعایت اعتدال همین جاست . اگر افراط و زیاده روی کردیم ؛ اگر حد میانه را مراعات نکردیم ناموفق خواهیم بود.هم در بقای محیط زیست و هم برای متنعم شدن انسان های امروز و بویژه فردا، ما در برابر فرزندان و نسل های آینده مسوول هستیم.

در میان همه حوادثی که رخ داده است دو حادثه مهم بی تردید در محیط زیست بسیار تاثیر گذار بوده است. حادثه اول کثرت جمعیت انسانی است. تعداد ابنای بشر بر روی زمین روز به روز در حال افزایش است. این جمعیت زیاد نیاز به فضایی دارد که در آن زندگی کند، از آب استفاده کند، مواد غذایی مورد نیاز ابنا بشر است که باید فراهم شود.

رییس جمهوری با یادآوری این نکته که ما در برابر فرزندان و نسل های آینده نیز مسوول هستیم، گفت: در میان حوادثی که رخ داده دو موضوع افزایش جمعیت و ورود ابزار جدید در زندگی بشر بر محیط زیست بسیار تاثیرگذار بوده است بنابراین بار بر دوش طبیعت همواره در حال اضافه شدن است.ما ابزار جدیدی را برای زندگی راحت تر استفاده کردیم اما کمتر اندیشیدیم این ابزار جدید بر محیط ما اثر مفید یا مضر دارد.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما برای زندگی ناچار به ساخت بلندمرتبه ها و آپارتمان ها هستیم این در حالی است که در گذشته همه چیز از طبیعت بود. به عنوان مثال مرکبی که سوار می شدیم پس از مردن دفع و به زمین بازمی گشت، خانه نیز این گونه بود چرا که از خشت، گل و چوب ساخته می شد و وقتی در چنین خانه زندگی می کردیم با طبیعت سازگاری داشت و پس از تخریب هم تبدیل به خاک می شد اما امروز خانه ها از آهن، سیمان و میلگرد است.

رییس جمهوری ادامه داد: ما نیاز به تدبیر و برنامه ریزی درست داریم، تدبیر به معنای دیدن پایان کار و نهایت امر. اگر با تدبیر به آینده نگاه نکنیم حتما دچار مشکل می شویم.

وی با اشاره به سنت ها و قوانین الهی گفت: بهره برداری ناصحیح و عدم دقت بر روی قانون طبیعت مشکلاتی به وجود می آورد. طبیعت قانونی دارد که نمی توان آن را برهم زد و به طور حتم جنگیدن با قوانین مسلم طبیعی در جهان منجر به شکست می شود چرا که آن قانون، قانون خداست و ما قادر به مبارزه با آن نیستیم.

 

روحانی تصریح کرد: سنت ها و قوانین الهی دایمی است. ما باید به قانون خدا احترام بگذاریم و البته قوانین الهی تنها عبادی نیستند بلکه طبیعت هم قانون دارد و باید به آن احترام گذاشت.

وی حفظ آب، خاک و هوا را جزو موارد مهم امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: معروف، شایسته ها و منکر، زشتی ها هستند. کسی که زمین، هوا و آب را آلوده می کند کار منکر انجام می دهد که حرام است.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در واقع جای نهی از منکر همین محیط زیست است، کسی که برای استراحت کنار رودخانه می رود زباله اش را رها کرده و روی آب می ریزد کار زشتی انجام می دهد.

روحانی با بیان این که تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر به دلیل این است که کار زشت از زشتی نیفتد ادامه داد: اگر فردی رها کردن زباله را زشت نداند منکر را منکر نمی داند یا گاهی منکر را معروف می داند.

وی تصریح کرد: ما باید نسبت به طبیعت احساس وظیفه دینی، شرعی، اجتماعی، ملی و انسانی داشته باشیم باید همه دست به دست هم دهیم زیرا دولت نه تنها در زمینه محیط زیست بلکه در سایر امور نیز به تنهایی موفق نخواهد بود.

رییس جمهوری با یادآوری این نکته که در این زمینه برخی از وظایف برعهده دولت است گفت: وظیفه ما این است که برنامه ریزی کنیم، بنزین و گازوییل سالم در اختیار مردم قرار دهیم و بتوانیم آلودگی را به حداقل برسانیم. این وظیفه ما است و در این کار دولت قدم های خوبی برداشته است.

وی توضیح داد: دولت بنزین پتروشیمی را کنار گذاشت، بنزین یورو ۴ را به ویژه در کلان شهرها در اختیار مردم قرار داد و در زمینه استاندارد خودروها سخت گیری کرد که ما آثار آن را مشاهده کردیم.

روحانی ادامه داد: البته این یک گام موثر بود که باید آن را ادامه دهیم تا وقتی سوختی در اختیار مردم قرار می گیرد، خودرویی ساخته می شود هر دو استاندارد باشد راننده ، مسوول معاینه فنی و همه و همه به وظیفه خود عمل کنیم کار خوبی انجام خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اسقاط ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده گفت: متاسفانه سال های قبل به این موضوع بی توجهی می شد.

روحانی به تصمیم و اقدامات دولت در زمینه منابع مشترک گازی و نفتی با کشورهای همسایه هم اشاره کرد و گفت: این کار شروع شد و الحمدلله قدم های بسیاری خوبی برداشته شد. در سال جاری هم گام های خوبی برداشته خواهد شد تا بتوانیم گاز بیشتری تولید کنیم.

وی با اشاره به کاهش آلودگی مراکز صنعتی ناشی از مصرف سوخت گفت: در سال گذشته ۳۸ درصد مصرف مازوت کاهش پیدا کرد و گاز جایگزین آن شد که مسلما آلودگی کاهش می یابد.

روحانی ادامه داد: در زمینه رودخانه ها و تالاب ها هم قدم های خوبی برداشته شد و خوشحالیم که نخستین جلسه و مصوبه دولت راجع به دریاچه ارومیه بود.

این دولت، دولت محیط زیست است

رییس دولت تدیبر و امید با تاکید بر این نکته که این دولت، دولت محیط زیست است توضیح داد: اگر به محیط زیست توجه نشود توسعه پایدار، صنعت، فناوری و سلامتی انسان نمی تواند ادامه یابد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زمان زیادی نیاز است تا بتوانیم تخریب های گذشته را جبران کنیم اظهار داشت: مگر می توان زاینده رود را رها کرد و مگر می توان رودخانه ها، تالاب ها ، دریاچه ها و هامون ها را به حال خود گذاشت. رها کردن این مسائل به سلامت و نشاط ما آسیب می زند.

رییس جمهوری با تاکید بر این نکته که بهشت آخرت وصل به بهشت دنیایی است افزود: به یک معنا می توان گفت اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و بالعکس. این بهشت و جهنم مربوط به اخلاق و رفتار ما با طبعیت، انسانها و خودمان است.

وی ادامه داد: مگر می توان جنگل ها را نابود کنیم سپس در انتظار هوای سالم باشیم. ما باید طبیعت را برای بارش آسمانی و رحمت خداوند آماده کنیم.

روحانی یادآور شد: بسیاری از روایات ما می گوید که اغلب حوادث تلخ به خاطر گناه است ، برخی گیر افتاده اند که این حوادث طبیعی چطور به گناه ارتباط پیدا می کند، معنای آن را وسعت دهید، صدها گناه وجود دارد که یکی از آن ها گناه و ظلم به طبیعت است.

به گفته وی ما باید به هرکار غلط، زشت و منکر توجه کنیم چرا که آثار آن در زندگی ما نمود پیدا می کند.

رییس قوه مجریه ادامه داد: همانگونه که نسبت به عمل ناصالح توبه می کنیم باید نسبت به ظلم به طبیعت هم توبه کنیم که شامل بازگشت از ظلم به طبیعت، توبه، عمل صالح و جبران است. ما اگر می خواهیم مسائل را حل کنیم در همه بخش ها نیاز به سرمایه و فناوری داریم از جمله سرمایه معنوی، مادی، انسانی و فیزیکی.

وی تصریح کرد: همانگونه که صنعت محیط زیست ما را خراب کرد باید فناوری آن را اصلاح کند و باید انواع آلودگی را با فناوری حل کنیم.

روحانی با تاکید بر استفاده معقول و متعادل از طبیعت و بهره برداری از فناوری و سرمایه در حوزه محیط زیست؛ به مشکلات ناشی از فاضلاب شهری و زباله ها نیز اشاره کرد و گفت:باید زباله ها را به ویژه در شهرهای مرطوب و ساحلی تبدیل به برق کنیم که البته این کار آغاز شده اما باید گام های بلندتری برداریم.

روحانی گفت: اکنون باید برای رفع مشکلات قدم به قدم پیش رفت که این کار به معنای آن نیست که در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم بلکه باید در برابر مشکل حرکت و تلاش کنیم و قدم جلو بگذاریم. مهم نیست این که دیگران چه می گویند؛ این گونه سخنان در دنیا بسیار زیاد است. باید به خدا اتکا داشته باشیم. وظیفه ملی و دینی را مدنظر قرار دهیم تا نصرت خدا شامل حال ما شود و مسایل حل گردد.

 

روحانی تاکید کرد: بنابراین این نکته را فراموش نکنیم که امروز به سرمایه گذاری ، فناوری ، فرهنگ و حضور همگان نیاز داریم. تشکل های مردم نهاد ، آموزش و پرورش و رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید نقش مهمی در مساله محیط زیست ایفا کنند.

وی محیط زیست را مساله بسیار مهم کشور دانست و گفت: ما نیاز به تلاش همگانی در این زمینه داریم و گاهی همکاری با کشورهای همسایه و گاهی نیز کل جهان نیاز است. انشاءالله راه حفاظت از محیط زیست ، احیای منابع طبیعی و حفظ آن و همچنین گونه های مختلف گیاهی و جانوران در سراسر کشور را ادامه می دهیم. این دولت تصمیم روز اول را که حفاظت از محیط زیست بود و شورای عالی محیط زیست را احیا کرد ، ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری ضمن قدردانی از محیط بانان که کار بسیار بزرگی انجام می دهند، گفت: کار شما ملی و برای کل ملت ایران و حفظ زندگی و سلامت مردم است.

روحانی در پایان، محیط زیست را تنها زینت و فضیلت ندانست بلکه آن را ضرورت خواند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد