زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

آمار خودکشی ایرانیان درسال 1392، خودکشی محصول افسردگی است وپرهیزازپخته خواری زیاد درمان افسردگی است


رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه خودکشی در سطح کشور افزایش یافته، افزود: چهار هزار و ۵۵ نفر در سال گذشته(۱۳۹۲) در اثر خودکشی جان باخته اند.

به گزارش ایرنا، «احمد شجاعی» روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی افزود: این آمار نگران کننده است و نشان می دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.

وی مهمترین علل پیشگیری از خودکشی را فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند.

شجاعی ادامه داد: نظام باید بتواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد و ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه ها عقب مانده ایم و این جای افت دارد.

وی برای نمونه به بحث اعتیاد اشاره کرد و گفت: اعتیاد که خود منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی شده، عامل ۵۵ درصد طلاق، ۶۵ درصد همسرآزاری، ۳۰ درصد کودک آزاری و ۲۵ درصد قتل در کشور است و از هر ۲۱۶ هزار زندانی، ۹۶ هزار نفر مرتبط با اعتیاد هستند.

به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، براساس نظرسنجی، اولین نگرانی ۹۵ درصد مردم موضوع اعتیاد است.

شجاعی سپس با اشاره به بحث نزاع افزود: خوشبختانه آمار نزاع نسبت به سال ۹۱ اندکی کاهش یافته اما این آمار باز هم بسیار است.

وی ادامه داد: ۶۰۰ هزار نفر سالانه به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می کنند که شاید ۱۰ درصد از مجموع نزاع هایی باشد که به این مرکز مراجعه دارند.

شجاعی افزود: آستانه صبر و تحمل مردم و همچنین مهارت های زندگی کاهش یافته بطوریکه مردم با رعایت نکردن حق تقدم در تصادفات ساده، با یکدیگر درگیر می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در کدام کشور وقتی که دو نفر تصادف می کنند، با یکدیگر دست به یقه می شوند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در کشور زیاد است، افزود: این آسیب های اجتماعی باید تحقیق، مطالعه و ریشه یابی شود و باید دید که مثلا چرا نزاع در یک استانی بیشتر است.

شجاعی خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی در این راستا هم از توانمندی بالا برخوردار است و هم می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی نقش داشته باشد و حتی دو وظیفه از پنج وظیفه این سازمان آموزش است.

وی گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی، اطلاعات بسیار ارزشمندی در این سازمان وجود دارد زیرا سرنخ بسیاری از این آسیب ها در نهایت به پزشکی قانونی ارجاع می شود.

شجاعی به عقد دو تفاهمنامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس راهبر اشاره کرد و افزود: سازمان پزشکی قانونی با انعقاد تفاهمنامه در حال مطالعه و بررسی مرگ های ناشی از سوء مواد مخدر و همچنین تصادف های ترافیکی است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: با انجام پروژه های تحقیقاتی و ریشه یابی علل آسیب های اجتماعی، می توانیم جامعه را به سمتی سوق دهیم که هر روز شاهد کاهش این آسیب ها باشیم.

وی ادامه داد: اگر تلاش کنیم این میزان آمار کاهش یابد، خدمت فراوانی به مردم و جامعه می کنیم و در بحث اعتیاد نیز با انجام مطالعه، تحقیق، آموزش و فرهنگ سازی جوانان ما به این راحتی از دست نمی روند و جامعه سالم تری خواهیم داشت.


کسب آرامش با زندگی طبیعی توسط گردشگران اسپانیائی وآلمانی ووو در ایل بختیاری وقشقائی


کارآفرین‌میلیارد دلاری ایران کارش را از دستفروشی و درآمد روزانه ٣‌هزار تومان شروع کرده است. او تنها ٣٨‌سال دارد و درآمدزایی چشمگیرش با یک اتفاق معجزه‌آسا استارت خورده است. «عباس برزگر»، زاده و ساکن یک روستای بسیار کوچک به نام «بزم» شهرستان بوانات در استان فارس است. روستایی که نه‌چندان حاصلخیز است و نه جاذبه خاصی دارد اما با موقعیت‌شناسی درست این جوان روستایی توانسته در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، عنوان شگفت‌انگیزترین تجربه گردشگری ایران را از آن خود کند.

به گزارش شهروند، برزگر در یک شب بارانی ٢ گردشگر آلمانی را به خانه فقیرانه خود میهمان و از آنها با دمپختک و ترشی لیته پذیرایی می‌کند. میهمانان خارجی برزگر با پذیرایی صمیمانه و بی‌ریای او ٢ روز تمام به سبک روستاییان ایرانی زندگی می‌کنند و گویا این تجربه منحصربه‌فرد آن‌قدر برایشان جذاب بوده است که به سرعت موضوع را رسانه‌ای می‌کنند و برزگر را با انبوهی میهمان ناخوانده از آن سوی مرزها مواجه می‌کنند.

هوشمندی او برای بهره‌برداری از این اتفاق، به سرعت برزگر را شهره عام و خاص می‌کند و شبکه‌های تلویزیونی از سراسر جهان کارآفرین روستایی ایران را روی آنتن خود می‌برند. برزگر حالا علاوه بر دهکده توریستی‌اش در تدارک یک تور عشایری با ١۵‌هزار سیاه چادر است. تور عشایری او تا‌ سال ٩۵ رزرو شده است و کارشناسان می‌گویند این تور می‌تواند درآمدزایی برزگر را به اندازه تمام صادرات نفت کشور برساند.

تا ۵‌سال آینده به اندازه چاه‌های نفت کشور درآمد خواهد داشت

عباس برزگر درحال حاضر مشغول آماده سازی ١۵‌هزار سیاه چادر عشایری است. او با بزرگان طایفه‌های قشقایی و بختیاری به توافق رسیده است تا میهمانان خارجی را در سیاه چادرهایشان بپذیرند و هر خانواده عشایری در ازای پذیرایی از میهمانان‌درصدی از هزینه اقامت مسافران را دریافت کند. حالا شهرت عباس برزگر به اندازه‌ای رسیده است که تمام ظرفیت هتل منحصر به فردش در ٣۶۵ روز ‌سال اشغال می‌شود. می‌گویند درآمدش تا ۵‌سال آینده به اندازه تمام صادرات نفت ایران خواهد رسید. یونسکو در کتاب راهنمای گردشگری خود، تور عشایری او را به‌عنوان شگفت‌انگیزترین تجربه گردشگری در ایران معرفی کرده است و مسافران خارجی تا آخر ‌سال ٩۵ تمام سیاه چادرهایش را رزرو کرده‌اند.

درحال حاضر هزینه هر شب اقامت در دهکده گردشگری او چیزی حدود ٣‌میلیون تومان است. کارشناسان صنعت گردشگری می‌گویند اگر او بتواند استانداردهای هتل خاص و منحصر به فردش را ارتقا دهد به راحتی می‌تواند درآمدش را به‌عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین هتل‌های خاورمیانه و جهان افزایش دهد.

درحال حاضر هتل برج‌العرب دوبی گرانقیمت‌ترین هتل خاورمیانه به شمار می‌آید، هزینه اقامت در این هتل شبی ١٩‌هزار دلار است و تنها برای ورود به آن حدود ٢٠ دلار دریافت می‌شود. گران‌ترین هتل جهان هتل رویال ژنو است که برای هر شب اقامت ۵٣‌هزار دلار دریافت می‌کند. در توکیو نیز هتلی با عنوان سوئیت ریاست‌جمهوری که یک هتل خاص محسوب می‌شود شبی ٢۵‌هزار دلار قیمت دارد. زهرا استادی، کارشناس گردشگری می‌گوید اگر هزینه اقامت در دهکده عباس برزگر نصف قیمت گرانترین هتل خاورمیانه و حتی کمتر باشد می‌تواند معادل کل صادرات نفت کشور درآمد داشته‌باشد. با این حساب اگر برزگر به ازای هر شب اقامت در ١۵‌هزار سیاه چادر حدود ١٠‌هزار دلار دریافت کند تنها در یک روز‌ سال حدود ١۵٠‌میلیون دلار درآمد خواهد داشت. این درآمد در یک‌سال به حدود ۵۴‌میلیارد دلار می‌رسد که معادل درآمد نفتی ایران است.

گردشگران خارجی زندگی عشایر ایران را تجربه می‌کننداو این روزها مشغول آموزش خانواده‌های عشایری برای پذیرایی از میهمانان خارجی است. می‌گوید ١٠٠ نفر از جوانان خانواده‌های عشایر زبان انگلیسی آموخته‌اند تا بتوانند به راحتی با میهمانان ارتباط برقرار کنند. آنها قرار است میهمانان خود را به تماشا و تجربه تمام روزمر‌گی‌های زندگی ایل قشقایی و بختیاری ببرند. میهمانان از دامنه‌های کوه بالا می‌روند و همراه با دختران جوان گیاهان دارویی می‌چینند. با چوپانان به صحرا می‌روند و در کنار آنها غذا می‌خورند. به سوگواری‌ها و جشن‌های عشایری دعوت می‌شوند. شبانه و در سکوت کوهستان به پیرمردهای نی انبان و سرنا نواز گوش می‌دهند و کنار دارهای زمینی گلیم و گبه می‌نشینند و بر تارهای آن گره می‌زنند. قصه‌های جن و پری کهنسالان ایل و تجربه‌های شگفت انگیزشان از مواجهه با طبیعت را می‌شنوند و باورهایشان درباره تولد یک نوزاد جدید و رسوماتشان را تماشا می‌کنند. برزگر می‌گوید، تور عشایری در مراحل نهایی راه‌اندازی است و تا آخر‌سال ٩۵ مسافران خارجی تمام سیاه چادرها را رزرو کرده‌اند. بیشتر مسافرانش از اسپانیا، پرتغال و لهستان می‌آیند و او درحال حاضر همان ٧٠٠ یورو برای هر شب اقامت در مجموعه‌اش را دریافت می‌کند. او می‌گوید: تا ۵‌سال آینده کیفیت‌ها را با نظر کارشناسان بین‌المللی بالا خواهم برد و قیمت‌ها افزایشی نخواهد داشت.

اشتغالزایی برای بیشتر از ٢۵‌هزار نفر

برزگر پیش از این برای ٩‌هزار نفر از ساکنان روستای بزم شهرستان بوانات استان فارس اشتغال ایجاد کرده است و حالا ١۵‌هزار خانواده دیگر در درآمد و کسب و کار او شریک می‌شوند. عباس به «شهروند» می‌گوید: تمام درآمدها به‌طور عادلانه بین مجموعه‌ام تقسیم می‌شود. از تمام صاحبان مشاغل و کالاها به‌طور مساوی خرید می‌کنم و آنها به این شیوه من احترام می‌گذارند و باکیفیت‌ترین کالاها را برای پذیرایی از میهمانانم آماده می‌کنند. مجموعه بزرگ او قدرشناس حسن نیت عباس برزگر هستند. روستاییان فقیر دهکده نه چندان حاصلخیز بزم حالا با کارآفرینی نمونه عباس و خانواده‌اش چند برابر گذشته درآمد دارند و مجموعه موفقی تشکیل داده‌اند.

همه‌چیز از یک اتفاق ساده شروع شد

مرد جوان روستایی که با نبوغ و خوش‌شانسی توانسته سرانجام صنعت توریسم ایران را به ایده‌آل‌های ارز‌آوری‌اش نزدیک کند کارش را با دستفروشی آغاز کرده است. عباس برزگر ٣٨ ساله به «شهروند» می‌گوید: دستفروشی برایم تنها روزی ٣‌هزار تومان درآمد داشت که این مبلغ هرگز جوابگوی مخارج زندگی من و خانواده‌ام نبود. مسیر کسب و کار و زندگی عباس در یک شب بارانی به‌طور معجزه آسایی تغییر کرد. او می‌گوید: با موتورسیکلتم از کوچه پس کوچه‌های روستایمان عبور می‌کردم که ناگهان به دو گردشگر خارجی و مترجمشان رسیدم. باران، تاریکی و گم شدن در راه برگشت حسابی خسته و کلافه‌شان کرده بود. آنها را به خانه خود دعوت کردم تا شب را در آن‌جا بگذرانند.

میهمانان آلمانی سرزده آمده بودند و در سفره فقیرانه عباس برزگر به جز دمپختک گوجه‌فرنگی، ماست محلی و ترشی لیته چیز دیگری پیدا نمی‌شد. آنها شب را هم درکنار خانواده برزگر و در رختخواب‌ها و ملحفه‌های دست‌دوز همسرش گذراندند. یکی از میهمان‌ها که پسر جوان ٢٠ ساله‌ای بود بی‌نهایت غمگین و پکر به نظر می‌رسید. مترجم در جواب کنجکاوی عباس می‌گوید که فردا روز تولد اوست و او از این‌که نتوانسته است به کشورش برگردد و تولدش را در کنار خانواده، دوستان و در زادگاهش جشن بگیرد ناراحت است. علی و زهرا فرزندان خردسال عباس برزگر موضوع را می‌شنوند. میز کوچک چرخ خیاطی مادر، چند بادکنک و کیک خانگی تنها بضاعت آنها برای خوشحال کردن میهمان آلمانی است. میهمان جوان از دیدن جشن تولد روستایی‌اش هیجان‌زده می‌شود و از صحنه‌ها فیلمبرداری می‌کند. خانواده برزگر بعدتر می‌فهمند که مادر روزنامه‌نگار آن میهمان آلمانی جشن تولد در ایران را رسانه‌ای کرده است. استقبال مخاطبان خانواده برزگر را به سرعت محبوب می‌کند از سازمان میراث فرهنگی به عباس برزگر خبر می‌دهند که میهمانان جدیدش در راهند. این سرآغاز توسعه هتل روستایی عباس برزگر می‌شود. حالا سیاه چادرهای عشایری هم به مجموعه هتل روستایی او اضافه می‌شوند. در همان محل اسکان واقعی عشایر…

راز موفقیت: میهمانانم را فریب نمی‌دهم

عباس می‌گوید:کار خاصی انجام ندادم تنها گردشگران خارجی را مانند اقوام و فامیل خودم در خانه پذیرایی کرده‌ام، با غذاهای محلی خودمان، چای آتشی، ماست و پنیر گوسفندی. البته میهمانان هم توقع زیادی نداشتند تنها می‌خواستند چند روز زندگی روستایی در ایران را تجربه کنند. عباس برزگر میهمانانش را به تماشای علف‌چینی و میوه‌چینی روستاییان می‌برد، در عروسی‌ها و حنابندان‌های روستایی میهمان می‌کند و به شب‌نشینی‌های هم ولایتی‌هایش کنار آتش دعوت می‌کند. با آنها سیب زمینی کباب شده و چای آتشی می‌خورد. گاهی هم میهمانانش با او شیر می‌دوشند و کشک درست می‌کنند اما این تمام کاری نیست که خانواده برزگر انجام می‌دهند.

عباس به «شهروند» می‌گوید: من با میهمانانم صادق هستم و هیچ‌وقت نخواستم آنها را فریب بدهم یا چند برابر قیمت واقعی چیزی را به آنها بفروشم. صنایع دستی و تمام سوغات روستایی که در فروشگاهم گذاشته‌ام برای مشتریان ایرانی و خارجی یک قیمت دارد. من از ناآگاهی آنها نسبت به بازار ایران و قیمت‌هایش سوءاستفاده نکرده‌ام. او می‌گوید: برای غذای میهمانانش سنگ‌تمام می‌گذارد. تمام غذاها از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه محلی و روستایی تهیه می‌شوند. ١٠ دقیقه پیش از غذا از مزرعه برای میهمانانش سبزیجات تازه می‌چیند و صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب عسل تازه از کندو خارج می‌کند و سرمیز صبحانه می‌برد. میهمانانش در دفتر یادگاری هتلش نوشته‌اند «احساس می‌کنند در کنار خانواده خود زندگی می‌کنند.» و این تفاوت اساسی کسب و کار عباس برزگر با دیگرانی است که اعتماد مشتریان خود را خدشه‌دار می‌کنند

وزیربهداشت :بیمارستان ها حق دریافت هزینه ازاهداء کننده اعضای مرگ مغزی ندارند


هاشمی از ممنوعیت دریافت هزینه از خانواده مرگ مغزی شده توسط بیمارستان ها خبر داد و گفت: به زودی دستوالعمل این امر به کلیه بیمارستانها ابلاغ می شود.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان ها از خانواده بیمار مرگ مغزی که خانواده فرد رضایت به اهدا داده است هزینه خدمات ارائه شده را دریافت می کند تا اجازه انتقال فرد را به بیمارستانی که عمل پیوند را در آنجا انجام خواهد شد، بدهند گفت: متاسفانه این امر واقعیت دارد در واقع برخی از بیمارستان ها عنوان می کنند که چون خانواده ای که اعضای عزیزش را اهدا می کند در مقابل دیه دریافت می کند، پس باید هزینه بیمارستان را بپردازد.

وی با بیان این که چند وقت پیش چنین موضوعی به من گزارش شد، افزود: در همین راستا تصمیم گرفته شده که به کلیه بیمارستان ها ابلاغ شود که حق دریافت هیچ وجهی از خانواده فرد مرگ مغزی که رضایت به اهدا عضو دادند، ندارد که این دستوالعمل به زودی به بیمارستان ها ابلاغ می شود

جایگاه محیط زیست در قرآن

آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد در کتاب الهیات محیط­ زیست با استناد به حدود ۲۰۰ آیه از قرآن کریم، در بخشی تحت عنوان «دیدگاه قرآن درباره محیط زیست» به تببین و واکاوی برخی نکات و واژه‌های قرآنی مرتبط با محیط ­زیست مانند سوگندهای قرآنی به مظاهر طبیعت می­ پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بحران زیست­ محیطی که زندگی بشر معاصر با آن مواجه است را باید جدا از ریشه­ های زیست­ شناسی و تجربی آن و آنچه در حوزه علوم طبیعی، زیستی و تکنولوژی مطرح می­ شود، مورد بررسی قرار داد، زیرا بی­ شک از نوع بحران فکری و اخلاقی است و مادام که نگاه بشر به زندگی و جهانی که در آن زندگی می­ کند و محیطی که او را احاطه کرده است، تغییر نیابد قابل حل نخواهد بود. اما، سخن این است که راه­ حل از کجا باید آغاز شود؟

در کتاب حاضر که توسط یک عالم دینی (فقیه و حکیم) و حقوقدان نوشته شده، سعی شده است تا بحث بحران محیط­ زیست از منظر الهیات، فقه، فلسفه و ادیان مورد بحث و بررسی قرار گیرد چرا که مؤلف بر این باور است که پاسخ به سؤال فوق در شناخت علل و عوامل پدید آمدن این بحران نهفته است. دغدغه ­های محیط­ زیستی مقولاتی جهانی هستند. شاید هوایی که ما تنفس می­ کنیم مؤسساتی در قاره ­ای دیگر آلوده کرده باشند. سوراخ­ شدن لایه ازون به خاطر تولید گاز فلور و کربن بر تمام انسان­ها تاثیر می­ گذارد. همچنین فقر و گرسنگی در یک کشور می­ تواند فشارهایی را بر منابع کشورهای مهاجرپذیر وارد کند. برخی معتقد هستند که غلبه روح سوداگری بر انسان معاصر و سیطره تمدن صنعتی او را به جان طبیعت انداخته و برای تأمین منافع خویش، کمر به نابودی طبیعت بسته است. در این رابطه می­ توان به نیچه فیلسوف آلمانی اشاره کرد که می گوید: «ما در زمانی واقع شده ­ایم که تمدنش در خطر نابودی به وسیله تمدن است».

بشر امروز می ­داند که با این لجام­ گسیختگی تمدن و با این بی­ اعتنایی نسبت به عناصر محیط و با این خودمحوری و از همه مهمتر بریدن از اصل خویش دیگر آینده­ اش تضمینی ندارد. در واقع انسان مدرن با تکیه بر اعجاز عظیم تکنولوژی خود، رو به پرستش خویش آورده و تکنولوژی مدرن انسان را به نقطه مرگباری رسانده است که او ناگزیر از نابودکردن خویش است.

بخش مهمی از بحران­های زیست­ محیطی ریشه در نگرش ما نسبت به طبیعت، موجودات زنده و شیوه نگاه ما به آنها، برداشت ما نسبت به چگونگی هستی آنها و چگونگی ادراک ما نسبت به روابطی دارد که بر آنها بار می­ کنیم. در واقع زیربنا و پشتوانه نگرش ما نظام فکری خاصی است که جهان­ بینی ویژه یا نگرش خاصی نسبت به طبیعت و جایگاه انسان در آن را می­ سازد.

بحران­های زیست­ محیطی امروزی یک بحران اخلاقی است و ضرورت توجه به اصول اخلاقی را یادآور می­ شود که برای به سامان بازگرداندن رابطه انسان با طبیعت مورد نیازند. بحران­های زیست­ محیطی موجب جلب توجه برخی اندیشمندان به ویژه از دهه ۱۹۶۰ به بعد شده است، یعنی از هنگامی که کنفرانس سازمان ملل متحد در ماه ژوئن سال ۱۹۷۲ و با عنوان انسان و محیط ­زیست برگزار شد، بنای چنین مطالعاتی پایه ­ریزی شد.

بر همین اساس کتاب «الهیات محیط‌ ­زیست» اثری با رویکردی فقهی ـ الهیاتی دریچه ­ای نوین در قلمرو مطالعات محیط ‌زیست با رویکردی اسلامی گشوده است. مؤلف که در همایش­های مختلف درباره محیط ­زیست شرکت و سخنرانی کرده، سعی نموده تا دیدگاه­های خود را در این کتاب تبیین کند.

کتاب حاضر در یازده بخش تنظیم شده و موضوع محیط­ زیست با دیدگاهی الهیاتی از وجوه مختلف مورد کاوش قرار گرفته است. از موضوعاتی که کتاب به آنها توجه کرده می­توان به این موارد اشاره کرد: «علم­گرایی جدید و پیامدهای منفی آن بر محیط ­زیست»، «ادیان و محیط­ زیست»، «تاریخ تمدن ایران در رفتار با محیط­ زیست»، «تجلی کلام الهی در محیط ­زیست»، «فقه و محیط ­زیست» و «حفظ منابع زیست ­محیطی در روایات».

این کتاب با استناد به حدود ۲۰۰ آیه از قرآن کریم، در بخشی تحت عنوان «دیدگاه قرآن درباره محیط ­‌­زیست» به تببین و واکاوی برخی نکات و واژه‌های قرآنی مرتبط با محیط­زیست مانند سوگندهای قرآنی به مظاهر طبیعت می­ پردازد. مؤلف در تفسیر آیات مربوطه به نظر برخی دانشمندان مانند ویلیام چیتیک و حکما، شاعران و فلاسفه مسلمان مانند سعدی، ابن­ سینا، ملاصدرا، فارابی و علامه طباطبایی اشاره داشته است.

نویسنده بر این نکته تأکید دارد که انسان می ­تواند با پیروی از دستورات الهی یک محیط ­زیست صلح ­آمیز برای خویش فراهم آورد. انسان می­ تواند به طور پاکیزه زندگی کند، اگر فقط به این حقیقت توجه کند که زمین، همانند همه چیزهایی که در درون یا ماوری آن قرار دارند، به خداوند قادر تعلق دارد.

همچنین توصیه می­ شود که منابع اسلامی سنتی، از قرآن کریم و حدیث گرفته تا همه آثار سنتی مربوط به علوم، فلسفه، الهیات، کیهان­ شناسی و نظایر اینها عمیقاً مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان جهان بینی اسلامی و خصوصاً مفهوم اسلامی طبیعت و علوم طبیعی را تدوین کرد. فقط احیای جهان­ بینی اسلامی سنتی می تواند جایگزین واقعی جهان­ بینی رایج غربی باشد که اکنون خود دستخوش دگرگونی­های عمیق شده و از حیثی در حال زوال است.

یادآور می شود، الهیات محیط­ زیست نوشته آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد عضو پیوسته و رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی به همت انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است

جابجاشدن متن وزمینه ! افزایش ارتکاب جرائم مردانه مجرد توسط زنان متاهل


یک جامعه‌شناس با اشاره به تغییر نوع جرایم زنان در دو دهه اخیر گفت: مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین نیازهای اولیه باعث شده تا برخی زنان وارد حوزه جرائمی شوند که تاکنون مردانه بوده است.

دکتر تهمینه شاوردی درگفت‌وگو با ایسنا، افزود: براساس آمار دستگیری زنان از سال ۸۴ و پس از آن و داده‌های مربوط به نسبت نوع جرایم زنان و مردان، تغییراتی در تنوع جرائم زنان و البته افزایش آنها در کل کشور به‌ وجود آمده است. طی سال‌های ۶۰ تا ۸۰ مجرمان زن عمدتا به جرایم جنسی و یا مواد مخدر می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: معمولا در تیپ شناسی مجرمین سه ویژگی مرد، جوان و مجرد بودن نسبت به سایر ویژگیها پر رنگ‌تر و شاخص‌تر بوده است؛ اما طی سالهای اخیر شاهد شکل دیگری از تیپ شناسی مجرمین هستیم که شامل زن و متاهل بودن می‌شود.

این جامعه شناس اضافه کرد: طبق آخرین آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر زنان ۱۶ درصد افزایش داشته است. این آمار تبعات افزایش مصرف مواد مخدر طی سال‌های اخیر در میان زنان است. ضمن اینکه میزان اعتیاد زنان اخیرا به ۹٫۸ درصد رسیده و بیش از ۶۰ درصد جرائم زنان را اعتیاد به خود اختصاص داده است. در مورد جرایم اقتصادی نیز زنان یک روند رو به افزایش را در این نوع جرم به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که نسبت این نوع جرم از ۷٫۴ درصد در سال ۱۳۶۰ به ۱۰٫۴۸ درصد در سال ۱۳۸۰ رسیده است.

وی تاکید کرد: این آمارهای رسمی و ارائه شده توسط منابع دولتی است. ضمن اینکه معمولا آمار رسمی جرایم به دلیل اینکه برخی از آن شناسایی و گزارش نشده‌اند کمتر از میزان واقعی است.

شاوری در ادامه گفت: جرائم مرتکب شده از سوی زنان به‌ویژه زنان متاهل رد پای قابل اعتنایی در فرهنگ ما نداشته است و لذا باید جدی گرفته شود. زنان در جامعه سنتی ما محور خانواده هستند و وظیفه تربیت فرزندان را بیشتر از مردان برعهده دارند. نه تنها در ایران بلکه در هر جامعه‌ای، انسجام خانواده با وجود یک مادر مجرم دوام زیادی نخواهد داشت. زیرا هر مسئله ای که آنها را درگیر کند ناخواسته تمام اعضای خانواده را درگیر می‌کند.

این جامعه‌شناس در پاسخ به این پرسش که چرا اخیراً شاهد جرائم و رفتار مجرمانه زنان در سطح وسیعی هستیم، اظهارکرد: این مسئله نگران کننده است. یافتن عوامل تاثیر گذار در زنانه شدن جرائم مشکل نیست. شاید مسئله‌ای که از آن غفلت شده است این است که سالهاست فقر زنانه شده است. درآمد پایین، به‌عهده گرفتن مسئولیت و سرپرستی خانواده به دلیل طلاق، پایین بودن سطح آموزش و مهارت‌های شغلی، مشکلات ناشی از فقدان مسکن، نداشتن شغل و منبع درآمد ثابت و … تکه‌های پازلی هستند که در کنار یکدیگر معنا می یابد. بنابراین مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین نیازهای اولیه باعث شده که برخی زنان نیز وارد حوزه جرائمی شوند که تاکنون مردانه بوده است.

وی عامل دیگر افزایش جرایم میان زنان را عاطفی بودن آنان ذکر کرد و گفت: آنان بعضاٌ نسبت به پیامدهای جرائم ناآگاه هستند و همین امر آنان را در معرض سوء استفاده مجرمان اصلی قرار می دهد. بسیاری از زنانی که توسط نزدیکان گمراه می شوند و دست به قاچاق مواد مخدر می زنند، نمی‌دانند وارد چه دام مخوفی شده‌اند. در واقع از زنان به عنوان پوششی برای ارتکاب جرایم استفاده می شوند.

شاوردی افزود: پایین بودن آستانه تحمل زنان در برخورد با مشکلات از دیگر عواملی است که باعث می‌شود آنان در مواجهه با مشکلات زندگی سریع ترین راه حل را برگزینند. فقدان مهارتهای زندگی هم بر این امر دامن می زند. دیگر عاملی که شاید اهمیت آن از فقر اقتصادی کمتر نباشد، فقر فرهنگی است.

وی در ادامه گت: فقر فرهنگی باعث تغییر سبک زندگی در مسیر نامطلوبی می شود. چه بسا زنانی که به لحاظ اقتصادی در وضعیت نامناسبی به سر نمی برند و حداقل می توانند یک زندگی متوسط را برای خود تشکیل دهند ولی همسان سازی با دیگران و الگو پذیری از آنها که بعضا الگوهای مناسبی هم نیستند باعث می‌شود که برای دستیابی به ایده آل‌های خود از هر شیوه‌ای استفاده کند. گرچه برخی افراد ریشه اینگونه جرائم را نیز فقر اقتصادی می دانند؛ اما ریشه اصلی فقر فرهنگی است نه فقر اقتصادی. فقر فرهنگی فرد را از تجزیه و تحلیل رفتارهای اجتماعی و فردی‌اش باز می‌دارد و او را وادار به جرائمی می کند که ذهن منطقی انسان نمی‌تواند به هیچ دلیلی آن را بپذیرد. قاچاق مواد مخدر به سایر کشورها که اخیرا در میان زنان نیز تسری پیدا کرده است از این جمله هستند.

این جامعه شناس تاکید کرد: ضروریست زنان در جامعه حضور داشته باشند. مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی به آنها مهارت تعامل با دیگران و یافتن راه‌حل‌های مناسب را برای مواجهه با مشکلات می آموزد. بنابراین مشارکت در فعالیت‌ها حس مفید بودن را در زنان افزایش می دهد و در عین حال موجب ارتقای توانمندیهای فکری و ذهنی آنان می‌شود.

وی تصریح کرد: همه این عوامل باعث می شود زنان وارد حوزه‌های دیگر جرائم شوند. به عبارتی جرایمی که تا چند سال پیش تنها توسط مردان مورد ارتکاب قرار می گرفتند مورد توجه زنان قرار گرفته‌اند. گرچه تجربه نشان داده است که نسبت ارتکاب به جرایم، طیف مشخصی در میان زنان و مردان دارد.

شاوردی در پایان گفت: به نظر می رسد سیاست‌های پیشگیری باید با قوت بیشتری انجام پذیرد و مسئولان چتر حمایتی خود را بر سر زنان سرپرست خانواده گسترش دهند. ایجاد دفاتر مشاوره برای این زنان و خانواده‌های آنان می تواند عامل پیشگیری کننده باشد. زیرا این خانواده‌ها بالقوه در معرض آسیب‌زایی هستند و در نهایت نهادهای مدنی همچون شهرداری از طریق پایگاه‌های محلی مانند خانه‌های فرهنگ و سرای محله- که درون مناطق شهری قرار گرفته است و تعامل بیشتری با شهروندان دارند- می تواند متولی این امر قرار گیرد.


راه اندازی کلینیک دولتی ترک اعتیاد به الکل درکشور


اولین کلینیک ترک اعتیاد به الکل با مجوز وزارت بهداشت در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، کلینیک آموزشی ترک اعتیاد به الکل مرکز ملی مطالعات اعتیاد دوشنبه هر هفته فعال است و طی آن تمام خدمات مشاوره ای شامل مشاوره فردی، مددکاری، گروه درمانی و خانواده درمانی که برای مراجعین وابسته به سایر مواد ارائه می شود، در اختیار مراجعان الکل نیز قرار می گیرد.

دکتر محمدرضا سرگلزایی، روانپزشک گفت:‌ چندی پیش با توجه به بالا رفتن مصرف الکل در ایران و افزایش شدت وابستگی به آن، وزارت بهداشت به چند کلینیک خصوصی اجازه پذیرش و انجام مداخلات درمانی برای بیماران معتاد به الکل را داد؛ ولی این اولین بار است که مرکز دولتی خدمات ترک الکل را به مراجعان خود ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ بعد از بررسی‌های انجام شده درخصوص شیوع مصرف الکل و اعتیاد به آن در ایران و عدم وجود تیم درمانی متخصص و کارآمد جهت ارائه خدمات مناسب به این افراد، موجب شد تا کلینیک ترک اعتیاد به الکل INCAS، با هدف آموزش متخصصین و بالا بردن مهارت درمانی پزشکان و رزیدنت ها، راه اندازی شود.

به گفته وی، از علائم وابستگی روانی الکل می توان به پرخاشگری و خشونت اشاره کرد. وابستگی های روانی الکل سبب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شوند و در برخی از کشورهای دنیا، از جمله فرانسه و آمریکا، عامل مهمی در خشونت های خیابانی و قتل است همچنین، رانندگی درحالت مستی، عامل ۱۰ درصد تصادفات مرگبار در فرانسه است.

همچنین، در برخی از کشورها، تخت های زیادی در بیمارستان به علت سوانح و تصادفات ناشی از مصرف الکل اشغال می شوند.نکته مهم دیگر درمورد وابستگی به الکل این است که، ترک آن به نسبت مواد افیونی سخت تر است. فردی که اعتیاد به مواد افیونی دارد، درصورتی که نتواند ماده مصرفی خود را تهیه کند، بدون نیاز به مصرف داروی دیگری، می تواند علائم محرومیت را تحمل کند؛ اما در ترک الکل، اگر درمان دارویی جایگزین مناسبی برای آن درنظر گرفته نشود، فرد ممکن است به علت بروز تشنج های دائمی و قرار گرفتن در وضعیت ناهوشیار، جان خود را از دست بدهد.

آب ، هوا ، غذای سالم سه عامل اصلی برای استمرار زندگی ، نجات دریاچه ارومیه با کمک بانک جهانی

نماینده بانک جهانی در نشستی با مسئولان محلی آذربایجان غربی اعلام کرد: به منظور تهیه گزارش از نحوه مشارکت این بانک در نجات دریاچه ارومیه به ایران آمده است. در عین حال، رئیس جمهور در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد اگر نتوانیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را مهار کنیم، طوفان نمک ۱۰ تا ۱۴ استان کشور را نابود خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نحوه مشارکت بانک جهانی در پروژه احیای دریاچه ارومیه در نشستی که به میزبانی آب منطقه ای آذربایجان غربی برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کیومرث دانشجو مدبرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، به تشریح عواقب خشک شدن این دریاچه پرداخت و گفت: روند خشکی دریاچه ارومیه اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده ریزگردهای موجود تبدیل به معضل بزرگی می شود که نه تنها ایران، بلکه کشورهای همجوار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: دولت به طور جدی به دنبال حل این معضل است و با حداکثر امکانات و پتانسیل های موجود، سعی در پیشبرد راهکارهای اجرایی احیای دریاچه دارد و مطالعات گسترده ای در این زمینه اتفاق افتاده که نتایج آن به مرور در استان نمود پیدا می کند.

دانشجو افزود: پروژه احیای دریاچه ارومیه پروژه عظیمی است و نیازمند کمک های بانک جهانی است و با سابقه ای که بانک جهانی در کشور ما دارد، امید است که در جهت احیای دریاچه ارومیه نیز کمک های مالی خود را دریغ نکند.

همچنین هادی بهادری معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز با مقایسه وضعیت آبی دریاچه ارومیه در گذشته و حال گفت: دریاچه ارومیه با توجه به شرایطی همچون عمق کم، زمان کمتری را نیز برای احیا نیاز دارد و روند سریع خشک شدن آن نیز به همین علت است.

وی گفت: برآورد نمک دریاچه ارومیه حدود ۱۰ میلیارد تن است و این مقدار نمک برای ایجاد معضل بزرگ ریزگردها در آینده کافیست.

“عمر بوگارا” عضو هیئت مدیره بانک جهانی نیز با اشاره به اینکه برای بررسی شرایط و تهیه گزارش در زمینه نحوه مشارکت بانک جهانی برای احیای دریاچه ارومیه به ایران سفر کرده است گفت: بانک جهانی کارشناسان خبره و با تجربه ای را در اختیار دارد که می توانند تجارب خود را در این زمینه به ایران منتقل کنند.

وی با ابراز خرسندی از حضور در استان آذربایجان غربی گفت: اطلاعات ما در مورد دریاچه ارومیه محدود به گزارش های مکتوب بود و بازدید از دریاچه کمک شایانی در جهت کمک به احیای آن خواهد کرد و آن را در اولویت های کاری بانک جهانی برای تامین منابع مالی مورد نیاز قرار خواهد داد

مصرف ماست سالم کنار غذای گوشتی سبب کبد چرب میشه وای که دیگه قوز بالا قوز بشه و روغن پالم اضافه بشه به آن


به گزارش خبرنگار مهر، ماجرای روغن پالم از روز دوشنبه گذشته و به دنبال اظهارات وزیر بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در برخی فرآورده های لبنی، آغاز شد.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران عنوان داشت که روغن پالم سالهای سال است از کشور مالزی می‌آید و به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا بیشتر از گذشته وارد شده است.

در همین ارتباط دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از واردات ۵۰۰ هزار تن روغن پالم در سال گذشته خبر داد.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند، در پاسخ به تکذیب صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم گفت: گزارشهای ما موجود است اگر لزوم داشته باشد آن را رسانه‌ای می‌کنیم، ما مجوز ورود این محصولات را نمی‌دهیم بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند.

به گفته هاشمی، این موضوع در شورای عالی سلامت غذا بحث شده و قرار است مصرف آن کاهش یابد، این در حالی است که هم‌اکنون ۵۰ درصد روغن‌های وارداتی پالم است که قرار است در مرحله اول به ۳۰ درصد و سپس به ۱۵ درصد برسد.

وزیر بهداشت همچنین عنوان داشت که از لبنیات موجود در بازار نمونه‌گیری می‌شود تا شرکتهای متخلف شناسایی شوند.

دکتر علیرضا دلاوری مشاور وزیر بهداشت و رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت نیز با بیان این مطلب که وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه روغن پالم نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه هایمان را برای بررسی میزان این روغن در فرآورده های غذایی مجهزتر کنیم، گفته است که در طی ۱۰ ماه گذشته تقریبا هر هفته جلسات متعددی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با سازمانها و ارگانهای دیگر مثل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و به مباحث متعددی از جمله امنیت روغن، شیر، بحث آلاینده ها و سمومی که برای گیاهان استفاده می شود، برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این چالشها یک سری مصوبات تعیین گردیده و توسط دولت ابلاغ می شود، افزود: این مصوبات در نهایت توسط ارگان ها و سازمان هایی که زیر مجموعه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هستند، لازم الاجرا است.

دلاوری با اشاره به اینکه تا سال گذشته میزان واردات روغن پالم ۵۰ درصد روغن های مصرفی را تشکیل می داده است، ادامه داد: از آنجایی که روغن پالم فاکتوری به نام اسید پالمتیک دارد و این اسید به عنوان یک فاکتور ایجاد کننده تصلب شرایین محسوب می شود و با توجه به اینکه روغن پالم میزان اسید چرب بالای ۵۰ درصد دارد، روغن مناسبی برای مصرف نیست.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات این روغن بود و از امسال وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این کار را به عهده گرفته و خوشبختانه مصوبات این وزارت خانه در سال جاری حداکثر میزان روغن پالم را ۳۰ درصد اعلام کرده است. این یعنی میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد طی سال آینده این میزان واردات را به ۱۵ درصد برساند، افزود: این عدد در کشورهای دیگر نیز معقول به شمار می آید و باید به آن برسیم تا بتوانیم روغن های مناسب تر را جایگزین روغن پالم کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صورت گرفت و گزارشی که در حضور رئیس جمهور ارائه شد، با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم نامه های خوبی در بحث امنیت غذایی رسیدیم ضمن این که با این وزارتخانه هر ۴۵ روز یکبار جلسه ای طراحی کرده ایم که در آن جلسه وضعیت مسائل مربوط به امنیت غذایی را پیگیری می کنیم.

به گفته دلاوری، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه این روغن نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه هایمان را برای بررسی میزان روغن پالم در فرآورده های غذایی مجهزتر کنیم.

دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف روغن پالم به دلیل دارابودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می شود. روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل ۵۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه روغن های جامد نباتی یا روغن هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، افزود: چنین روغن هایی می توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر استفاده از روغن هایی با کمترین میزان اسید چرب اشباع و ترانس تاکید کرد و گفت: روغن های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر ۲ درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

وی همچنین در ادامه افزود: در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از ۲٫۵ درصد استفاده شود، و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

عبداللهی همچنین یکی از دلایل استفاده از روغن پالم را ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان عنوان کرد و گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت.

این در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو، اظهار داشته که در بازرسی های وزارت بهداشت نمونه هایی از روغن پالم در فرآورده های لبنی پرچرب وجود داشته و مطمئنا با تمامی کسانی که در این تقلب نقش داشته اند، برخورد خواهد شد.

دیناروند افزود: متاسفانه در سال ۹۲ حدود ۵۰ درصد میزان واردات روغن گیاهی کشور، روغن پالم بوده است. این روغن کمترین کیفیت و اسیدچرب اشباع بالایی دارد. این اسید چرب اشباع با زنجیره بلند شبیه اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد است.

وی با اشاره به اینکه ثابت شده که روغن های جامد نباتی یا روغن هایی که دارای اسید چرب اشباع بالا هستند مثل پالم، در گرفتگی عروق و حتی در افزایش سرطانها دخالت دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگی عروق و سکته های قلبی در کشور کاهش می یابد که بخش عمده آن وابسته به تغذیه از جمله مصرف اسیدهای چرب اشباع ناشی از روغن پالم است.

معاون وزیر بهداشت با اشتباه خواندن نحوه انعکاس نظرات مدیر کل نظارت بر غذای وزارت بهداشت، گفت: جنبه دیگر صحبت های وزیر بهداشت این بود که ما باید مصرف روغن پالم را کاهش دهیم. از این رو با پیگیری های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در سال جاری دولت تصویب کرد که میزان واردات روغن پالم به حداکثر ۳۰ درصد برسد چون سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن واردارت روغن پالم داشتیم.

به گفته دیناروند، برنامه داریم این میزان را سال آینده به ۱۵ درصد کاهش دهیم. اگر این اتفاق بیفتد، ظرف دو سال میزان واردات روغن پالم به یک سوم سال ۹۲ خواهد رسید و مطمئنا در ارتقاء سلامت مردم موثر خواهد بود.

وی همچنین افزود: روغن پالم متاسفانه به دلیل ارزان بودن در تقلبات استفاده می شود. یکی از این تقلبات این است که چربی طبیعی فرآورده های پرچرب گرفته شود و چربی گیاهی به آنها اضافه شود. روغن پالم جایگزین ارزانی است و یک تخلف محسوب می شود.

اما، ماجرای روغن پالم به همین جا ختم نمی شود بلکه علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از حضور وزرای بهداشت و کشاورزی در مجلس برای پاسخگویی بررسی وجود روغن پالم در شیر خبر داده و گفته است که هفته آینده از وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت دعوت خواهیم کرد تا نسبت به این مهم پاسخگو باشند.

وی گفته که ممکن است علت کمرنگ بودن نظارت در کشور، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی باشد اما با این حال باید برای رفع این معضل فکری اساسی شود زیرا ادامه چنین روندی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

کائیدی با تاکید بر ضرورت برخورد با کارخانجات متخلف در تولید شیر با روغن پالم یادآور شد: متأسفانه برخوردها نیز قاطع نیست و موجب بازدارندگی تخلفات نمی‌شود همین امر موجب شده تا برخی از این کارخانجات اجازه چنین تخلفاتی را به خود دهند
===========

مشاور صنایع شیر ایران تصریح کرد: کارخانه‌هایی که روغن پالم به شیر و فرآورده‌های لبنی اضافه کرده‌اند باید صراحتا به مردم معرفی شوند.

حسین چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی در مورد افزودن روغن پالم به محصولات لبنی اظهار کرد: این موضوع قطعا یک تخلف بوده و بر خلاف استانداردهاست اما در یک مجموعه‌ای که دو میلیون دامدار و ۱۷۰۰ برند تولیدی شیر وجود دارد تخلف چند نفر طبیعی است.

وی با بیان اینکه مساله حائز اهمیت، روش اطلاع‌رسانی نادرست درباره این موضوع بوده است، افزود: به نحوی اطلاع‌رسانی شد که گویا به کل محصولات لبنی پرچرب روغن پالم اضافه شده است در صورتی که باید کارخانه‌های متخلف صراحتا به مردم معرفی شوند تا مردم شیر پالم‌دار نخورند نه اینکه به طور کلی شیر مصرف نکنند.

چمنی با بیان اینکه تخلف در هر حوزه‌ای اتفاق می‌افتد و فلسفه وجودی اداره نظارت بررسی، شناسایی و معرفی متخلفان است، تصریح کرد: چنانچه شرکتی متقلبانه و خارج از پروانه ساخت و استانداردهای نظام سلامت محصولی تولید کند ما به عنوان اولین مجموعه خواهان برخورد با آن‌ها هستیم.

مشاور صنایع شیر ایران افزود: نحوه وضع اطلاع‌رسانی نادرست در خصوص این موضوع موجی ایجاد کرد که بر مصرف مردم تاثیر منفی داشته و در شرایطی که ما در حالت عادی نیز یک چهارم میانگین جهانی شیر مصرف می‌کنیم باید شفاف‌سازی لازم صورت گیرد

روان شناسی فقیر و بی کس ! نوشته دکتر غلامعلی رجائی

روان شناسی فقیر و بی کس !  

نوشته دکتر غلامعلی رجائی

سالها پس از جنگ بدر زنی بنام ساره که درمکه آواز می خواند از مکه به مدینه نزد پیامبر آمد

پیامبر به او فرمود: آیا مسلمان شده ای؟

گفت:نه.

پیامبرپرسید: بعنوان مهاجر وبرای قبول دین اسلام به مدینه آمده ای؟

گفت :نه.

رسول خدا پرسید: پس برای چه آمده ای؟

گفت: شما برای ما پشت و پناه بودید

اکنون من پشتیبانی ندارم وبه سختی نیازمند شده ام.

آمده ام تا به من کمک بکنید وبه من جامه ومرکب بدهید!

پیامبرکه او را می شناخت به اوفرمود:تو که آوازخوان مجالس جوانان مکه بودی چطور محتاج شده ای؟

گفت:پس از جنگ بدر دیگرکسی مرا برای آواز خوانی نمی برد .

رسول خدا به خاندان خود دستور دادند به آن زن کمک کنند.آنان کمک کردند وبه او جامه ومرکب و پول دادند.

دراین زمان رسول خدا عازم فتح مکه بودند وسپاهی گرد می آوردند.حاطب ابن ابی بلتعه- از مهاجران مسلمان شده مکه - نزد این زن آمد و نامه ای به او داد که به مشرکان مکه برساند و پولی و جامه ای نیز بعنوان پاداش به او داد.

او درنامه نوشته بود:ای اهل مکه رسول خدا عازم حمله به مکه است برای جنگ خود را آماده کنید.

وقتی ساره از مدینه خارج شده و به سوی مکه روانه گشت فرشته وحی آمد وپیامبر را از جریان نامه مطلع نمود.

رسول خدا علی ، عمار ، زبیر ،طلحه ،مقداد و ابامرثد را فرستادند و فرمودند : بروید تا به ساره برسید و نامه ای را که حاطب برای مشرکین مکه نوشته است از اوبگیرید.

فرستادگان رفتند و ساره را یافتند ونامه را گرفتند.

پیامبر حاطب راخواستند وبه او گفتند: تو این نامه را نوشتی؟

گفت: بله .

فرمودند: چرا چنین کاری کردی؟

گفت: ای رسول خدا من ازوقتی مسلمان شدم از دین برنگشتم و هیچگاه به شما خیانت نکردم وازآن هنگام که ازمکه درآمدم هرگز مشرکان را دوست نداشته ام ولی همه مهاجرینی که به مدینه آمده اند در مکه کسی دارند که از خانواده و نزدیکانشان دفاع کند مگرمن که غریب بودم وخانواده من در دسترس آزار مشرکان بود.خواستم خدمتی به مشرکان کرده باشم تا درعوض به خانواده من آسیبی نرسانند ومن می دانم که خداوند ایشان را فروخواهد کوفت ونامه من کمترین نفعی برای آنان نخواهدداشت.

پیامبرسخنش راقبول کردند وعذرش را پذیرفتند .

عمربن خطاب بلند شد وگفت: یارسول الله اجازه بدهید گردن این منافق را بزنم .

پیامبر فرمودند :خدا مجاهدان جنگ بدر را آمرزیده است!

دراین روایت مهم تاریخی چند نکته وجود دارد :

۱- رسول خدا آن زن مشرک را با توجه به تنگدستی که پیدا کرده است به گرمی پذیرفت و دعوت به اسلام نکرد و او در شرک خود باقی می ماند!

۲- عقیده وی برمذهب شرک وشغل وسابقه ناپسند وی باعث نشد رسول خدا به او کمک نکند.

۳- پس از برملاشدن خیانت ، رسول خدا کمترین بازخواستی از آن ننمود وکمترین کنایه ای به او نزد که مثلا ما از اموال مسلمین بتو که مشرک بودی کمک کردیم ولی تو ! بلکه وی را به حال خویش رها نمود.

۴- رسول خدا نه تنها اقرار به خیانت یکی از مجاهدان مهاجر را دستمایه عقوبت وی قرار نداد بلکه به دلیل سابقه حضور وی درجنگ بدرعذر او را هم پذیرفت.

۵- رسول خدا کمترین طعنه وکنایتی به وی نزدند که مثلا می دانی اگر نامه ات به اهل مکه می رسید ممکن بود چقدر ازجان های مسلمین را بخطربیندازد و…

این روایت تاریخی را که درج ۹ ص ۲۳۲ کتاب شریف الحیاه (به نقل ازتفسیرشریف مجمع البیان /ج ۹ ص ۲۷۰) خواندم [درتعقیبات نمازهای ماه رمضان چندبار دعا به فقراء وبرای رفع فقر شده است ، اللهم اغن کل فقیر !(خدایا غنی کن هرچه فقیر روی زمین است ، ...، اللهم سد فقرنا بغناک ...اللهم اغض عن الدین واغننا من الفقر )

با خود گفتم اگر آن زن و این مرد اکنون بودند بعضی حضرات! برای آنان چه احکام سنگینی بعنوان خیانت و فتنه و.. صادرمی کردند و دراین و آن مناسبت چقدر درتریبونهای عمومی از زشتی عملشان نام می بردند و..اما برعکس رسول خدا که الگوی مسلمانها درحکومتداری است ازهر دوی این خطاکاران درگذشت وکمترین مجازاتی را هم برای آنان درنظرنگرفت.

رسول خدا اگربه خوشنامی درتاریخ ماند که دراروپا سیل گروندگان به آیین او روز به روز درتزاید است بخاطراین تسامح ها وگذشت ها بود و حرمت نهادن به سابقه و پیشینه افراد .

این توجه رسول خدا به سابقه افراد واین هم رفتار ما با پیشکسوتان ومجاهدان انقلاب.

سالهاست زندان رفته های زمان رژیم شاه واز جمله فاتحان لانه جاسوسی امریکا درزندان هستند وکمترین تسامحی نسبت به آنها روا داشته نمی شود.شگفت اینکه همسرتاجزاده اخیرا اعلام کرد دختر تاجزاده پس ازچند ماه توانسته است با پدرزندانی اش دیدارکند!

امسال درشیرازهم عده ای که انسان نمی داند برآنها چه نامی را بنهد ودنائت را به اوج رساندند تصویرجناب مهندس موسوی وکروبی عزیزوخاتمی دوست داشتنی را برپرده ای کشیدند تا بعضی که نادان ترازآنان بودند با تفنگ بادی به سوی این پرده شلیک کنند وصدعجب که تاکنون هیچ اقدام حقوقی وقانونی ازسوی مدعیان عدالت درباره مرتکبان این عمل زشت تراز زشت با تخریب شخصیت چهره های محبوب مردم که درگذشته ای نه چندان دورمهمترین مناصب نظام را دراختیارداشتند بعمل نیامده است ونخواهدآمد