زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

چکاب بدن در یک دقیقه

نگین اصل‌زاد              
 
 h2201
 
چک‌آپ سلامت، اغلب زمانبر است و باید زیر نظر پزشک انجام پذیرد؛ اما شما هم می‌توانید با بررسی علایم بدنی از شرایط عمومی بدن خود آگاه شوید. کافیست اندکی به بدن خود بیشتر توجه کنید. حالا اگر بخواهید تنها در یک دقیقه وضعیت جسمانی خود را بازبینی کنید، راهنمایی‌های زیر برای شما مناسب است.
به برس موی سرتان توجه کنید
برای بررسی نحوه‌ی کارکرد تیروئید و آگاهی از کمبودهای بدن بهتر است به میزان ریزش موهایتان توجه کنید. کمبود آهن، روی و بیوتین از علل ریزش مو به‌شمار می‌آید. دلیل دیگر ریزش مو، اختلالات تیروئیدی است. اگر به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید یا مصرف قرص‌هایی خاص را آغاز کرده‌اید، ممکن است به‌سبب تغییرات هورمونی دچار ریزش مو شوید. در صورتی که تعداد موهای موجود در برس بیش از حد عادی بود، آن‌ها را بشمارید. ریزش صد عدد تار مو در روز برای افراد بزرگسال کاملاً عادی است؛ اما در صورتی که تعداد موهای ریخته بیش از دویست تار در روز باشد یا موها دسته‌دسته از سرتان جدا شود، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
به سفیدی چشمانتان دقت کنید
سفیدی چشم‌ها، نشانه‌ای دیگر از سلامت شما است. برای بررسی میزان حساسیت‌های بدن از جمله تبخال و آلودگی می‌توانید میزان سفیدی چشم‌های خود را معاینه کنید. اگر سفیدی چشمانتان ناگهان به زردی بگراید، اغلب نمایانگر آن است که زمان زیادی را زیر نور آفتاب بدون داشتن عینک آفتابی مناسب گذرانده‌اید و اشعه‌ی ماوراء بنفش با نفوذ خود، به لایه‌ی رویی چشم آسیب رسانده است.
یکی دیگر از مشکلات شایع چشمی، قرمز شدن آن است. این عارضه به‌علت بزرگ و متورم شدن رگ‌های خونی موجود در سطح چشم رخ می‌دهد. درواقع قرمزی چشم می‌تواند ده‌ها دلیل متفاوت داشته باشد که از شایع‌ترین عوامل آن می‌توان به کم‌خوابی در شب گذشته یا فرو رفتن جسم خارجی همچون گردوغبار یا مژه اشاره کرد. همچنین عواملی مانند ورم ملتحمه، آلودگی‌های باکتریایی یا سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌توان از این دسته برشمرد. در موارد نادر هم ورم چشمی می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌هایی شدید باشد. برای بررسی سفیدی چشم، چند روز جلوی آینه بایستید و تغییرات رنگ چشمتان را زیر نظر داشته باشید. در صورتی که آن‌ها کاملاً سفید بودند، از خواب کافی برخوردار بوده‌اید و بدن خود را از ابتلا بیماری‌ها در امان نگه داشته‌اید.
بینی خود را همواره تمیز نگه دارید
روش صحیح و سالم برای تنفس، نفس کشیدن از راه بینی است. حتی کوچک‌ترین انسداد در مسیر تنفس بینی برای شما مشکل‌ساز خواهد بود و البته این انسداد می‌تواند بر اثر سرماخوردگی، حساسیت یا انحراف بینی رخ دهد. تصور کنید که مسیر تنفسی شما به میزان سی‌درصد مسدود باشد. در این صورت بدن شما در هر بار تنفس به میزان سی‌درصد اکسیژن کمتری را دریافت می‌کند و برای جبران این کاستی، تعداد نفس‌ها را بیشتر از حد معمول افزایش می‌دهد. این موضوع در درازمدت به سلامت شما آسیب می‌رساند.
بکوشید بینی خود را همواره تمیز نگه دارید. درصورتی‌که مایع خروجی آن بیرنگ است، نشانه‌ی حساسیت یا شروع یک سرماخوردگی است و درصورتی‌که سبز یا زرد است، نمایانگر آلودگی عفونی است. اگر هم در حین تمیز کردن بینی خود با قطعات جامد برخورد کردید، جای نگرانی نیست. این موضوع کاملاً عادی است، زیرا بینی شما همانند یک فیلتر از ورود گردوغبار به ریه جلوگیری می‌کند و این ضایعات، همان گرد و غبار موجود در هوا است که با مایع مخاطی بینی ترکیب شده است.
ناخن‌هایتان را بررسی کنید
ناخن‌ها در حالت عادی باید شفاف و محکم باشد. در صورتی که ناخن‌های شما این‌چنین نیست، باید دلیل آن را بررسی کنید. وضعیت غیرعادی ناخن‌ها می‌تواند بیانگر بیش از سیصد نوع مشکل داخلی در سیستم بدن باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی یا پروتئین اشاره کرد. همچنین مشکلاتی از قبیل کم‌خونی، اختلالات غده‌ی تیروئید، عدم تعادل هورمو‌ن‌ها یا پسوریازیس می‌تواند شکل ناخن‌ها را بر هم زند. البته به‌خاطر بسپارید درصورتی‌که ناخن‌های شما همواره می‌شکنند، می‌تواند دلیل آن زیاد ظرف شستن باشد. به ناخن‌هایتان بیشتر توجه کنید. درصورتی‌که نقاط سفید و کوچک روی آن زیاد نباشند، قابل چشم‌پوشی است و نیازی به مراجعه به دکتر نیست؛ اما اگر روی ناخن‌هایتان رگه‌های خطی مشاهده می‌کنید که از بستر ناخن تا سر آن ادامه دارد، می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پوست باشد و بهتر است در چنین شرایطی برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید. اگر زیر بستر ناخن قهوه‌ای است، احتمالاً زیاد به عفونت قارچی مبتلا شده‌اید و می‌توانید با مصرف داروهای مناسب، این مشکل را برطرف کنید. همچنین درصورتی‌که ناخن‌هایتان از میانه‌ی راه تا پایین، به‌صورت مات سفید شده‌اند، ممکن است به بیماری‌های کلیوی مبتلا باشید. به‌هر حال حتماً ناخن‌هایتان را بازبینی و در مقابل تغییرات آن‌ها هوشیارانه اقدام کنید.
استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید
هر روز برای جلوگیری از خرابی دندان‌هایتان از نخ دندان استفاده کنید. خونریزی لثه‌ها هنگام استفاده از نخ دندان، دلیلی مناسب برای عدم استفاده از این ابزار بهداشتی نیست، بلکه نشان می‌دهد شما به عفونت باکتریایی دچار هستید و استفاده از نخ دندان این مشکل را برطرف خواهد کرد. به‌یاد بسپارید که ورم‌های لثه‌ای می‌تواند منشأ بروز بیماری‌های قلبی در شما باشد، پس به ورم‌ها بیشتر دقت کنید و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها حتماً به پزشک مراجعه نمایید. البته استفاده از نخ دندان به‌صورت محکم و شدید، طبیعتاً باعث خونریزی لثه‌ها خواهد شد. بکوشید این کار را به‌آرامی انجام دهید. به این منظور چهل سانتی‌متر نخ دندان جدا کنید و آن را به دور انگشت وسط و انگشت اشاره دستتان بپیچید؛ سپس به‌وسیله‌ی شست خود، نخ دندان را به‌آرامی به میان دندان‌هایتان هدایت کنید و به‌آرامی آن را بیرون بکشید. نخ دندان را به‌صورت زیگزاگی بالا و پایین کنید و به‌وسیله‌ی آن به‌هیچ‌وجه به دندان‌هایتان ضربه نزنید.
مقاومت بدنتان را بسنجید
متخصصین سلامت تا مدت‌ها معتقد بودند عادت‌های غذایی تأثیری بسزا در سلامت شما دارند. اکنون ورزش‌های متداول روزانه و تناسب اندام توجه متخصصین را به خود جلب کرده است. تمرینات مستمر روزانه فوایدی بسیار دربر دارد، تا آن‌جا که گاهی پزشکان را هم شگفت‌زده می‌کند؛ اما در این میان بی‌تحرکی می‌تواند آسیب‌هایی جدی به بدن شما بزند و این مسأله بسیار نگران‌کننده است. علاوه بر این پژوهشگران عوارض بیماری‌هایِ مزمنِ ناشی از کم‌تحرکی را به‌اندازه‌ی عوارض بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌دانند. البته راه‌های بسیاری برای سنجش تناسب اندام وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام بی‌عیب و نقص نیست. ساده‌ترین راه سنجش تناسب اندام، بالا پریدن با دست و پای باز است. بکوشید روزانه 25 بار پشت سر هم بپرید و در حین پریدن دست‌ها را در بالاترین حد نگه دارید و همچنین پاهایتان را تا جایی که می‌توانید از یکدیگر باز کنید. در صورتی که با انجام این کار به‌سرعت خسته شوید، باید بیشتر از زمان کنونی به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. از این رو می‌توانید ورزش کنید و تعداد پرش‌ها را کم‌کم افزایش دهید.
وزن خود را همواره کنترل کنید
افزایش ناگهانی وزن می‌تواند با دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون، آرتروز و حتی افسردگی در ارتباط باشد. بکوشید هر روز وزن خود را اندازه‌گیری و میزان آنی را یادداشت کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد 61 درصد از افرادی که وزنشان را هر روز می‌سنجند، می‌توانند آن را بهتر از سایر افراد کنترل کنند. بهترین زمان برای اندازه‌گیری وزن، صبح پس از برخاستن از خواب است، یعنی درست زمانی که لباس زیادی بر تن ندارید و هنوز صبحانه نخورده‌اید. سعی کنید هر روز در ساعتی مشخص و با شرایط یکسان، وزنتان را اندازه بگیرید. همچنین برای این کار از ترازوی یکسان استفاده کنید، زیرا ترازوهای مختلف، در نشان دادن وزن اندکی خطا دارند.
به میزان ادرار خود توجه کنید
ادرار عادی، شفاف و کمی زرد رنگ است. البته برخی غذاها از جمله مکمل‌های ویتامین B می‌تواند رنگ آن را تغییر دهند؛ اما در بیشتر مواقع این رنگ تغییری نمی‌کند. از این رو بهتر است همواره حواستان به تغییر رنگ ناگهانی ادرار باشد. ادرار تیره‌رنگ یا خونی می‌تواند نشانه‌ی کم‌آبی بدن، عفونت مجاری ادراری یا بیماری‌های کبدی باشد. ادراری که به همراه خون دفع می‌شود، می‌تواند نشانه‌ی سنگ کلیه یا سرطان مثانه باشد. در صورتی که رنگ ادرار شما تیره است، بهتر است که در اولین فرصت ممکن برای تشخیص و درمان به دکتر مراجعه کنید. بکوشید که رنگ ادرار خود را در دفترچه‌ای یادداشت کنید و در صورتی که برای چند روز متوالی رنگ‌های صورتی، قهوه‌ای یا سبز را مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.
h2203
دور کمرتان را اندازه بگیرید
پیش‌تر گفتیم روزانه وزنتان را اندازه بگیرید؛ اما باید بدانید که برخی چربی‌های موضعی خطر بزرگی برای سلامت شما محسوب می‌شود که یکی از آن‌ها، چربی موجود در ناحیه‌ی شکم است. افرادی که چربی زیادی ناحیه‌ی شکم، پهلو، ران و باسن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم هستند. با استفاده از متر، دور کمر و باسن خود را اندازه بگیرید و دور کمر را بر اندازه‌ی دور باسن تقسیم کنید. در صورتی که عدد به‌دست آمده از 8/0 کمتر باشد، شما در وضعیت خوبی هستید و در صورتی که از این عدد بیشتر باشد، باید به فکر انجام تمرینات ورزشی و یک رژیم مناسب باشید. بنابر پژوهش‌ها، داشتن نسبت 7/0 برای بانوان، آن‌ها را جذاب و خوش‌هیکل نشان می‌دهد.
مطمئن شوید که پوستتان مرطوب است
پوست خشک اغلب حس خوشایندی به شما منتقل نمی‌کند. از این رو بیشتر دچار خارش‌های موضعی می‌شوید. افزون بر این، پوست خشک می‌تواند نمایانگر کمبود مواد معدنی یا بیماری و عفونت در بدن شما باشد. توجه کنید که پوست ترک‌خورده می‌تواند محلی برای رشد باکتری‌های جدید و ورود آن‌ها به بدن باشد. برای آزمودن میزان رطوبت پوست خود، ناخنتان را روی پوست آرنج بکشید و در صورتی که خراش برداشت یا دچار خونریزی شد، بدانید که به‌شدت خشک شده است.
پوست بدنتان را به‌دقت بررسی کنید
سرطان پوست، دومین سرطان شایع میان بانوان است که در سنین 20 تا 29 سال و بانوان زیر 40 سال به‌وفور یافت می‌شود. طی سی‌سال گذشته، تعداد افراد مبتلا به این سرطان سه‌برابر شده است. پژوهشگران معتقدند که بهتر است بانوان پوست تمام بخش‌های بدنشان را هر سال به‌دقت بررسی کنند. متأسفانه این سرطان به‌طور متوسط در 59 سالگی تشخیص داده می‌شود و راه را برای درمان دشوار می‌سازد. بنابراین مراقب بدنتان باشید و به خال‌ها و کک‌ومک‌هایی که ظاهر می‌شوند، به‌دقت توجه کنید؛ سپس محل خال‌ها را روی یکی از عکس‌هایتان مشخص و تاریخ آن را نیز روی عکس ثبت کنید. در ماه‌های بعد این تغییرات را حتماً بررسی کنید. به‌خاطر بسپارید درصورتی‌که خال شما بیش از اندازه بزرگ است، رنگی غیرعادی دارد و شکلی یکسان و متقارن ندارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خال شما شروع به خارش یا خونریزی کرد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید. 


نظرات 15 + ارسال نظر
یاسمین پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:51 ب.ظ http://woman21.blogfa.com/

سلام دوست قدیمی
یه مشکلی برام پیش اومده که راه حلش دست شماس اگر زحمت بکشی و وقت داشته باشی
شما قبلا بهم گفتی طبعم سرد و خشکه ، پوستم هم سفید مایل به گندمیه ، وزن 62 و قد 165
من همیشه دچار جوش صورت بودم ، حدود 14 روز پیش حجامت عام کردم و بینش عرق کاسنی و شاهتره خوردم تا کبد آماده شه برا حجامت ، شدیدا صورتم ریخت بیرون جوشهای با تورم زیاد و ردرد شدید بیشتر روی چانه و گونه ها ، خیلی زیاد ، دو سه روز پیش حجامت کبد کردم ،اما هنوز بهتر نشده ، آیا کاسنی شاهتره ادامه بدم یا نه ، چی بخورم جوش هام بهتر شه ، ممنون
باز هم ببخشید مزاحم شدم

سلام
طبع شما سرداست نباید حجامت میکردی
علت جوش زدن این است که خون ازدست دادی بدنت سردتر شده است ودرنتیجه عفونتی گردیده است
صبح به صبح یک قاشق شیره انگوربخور یا بیشتر
هرروز شربت عسل بخور
به هیچ وجه ماست وترشی سرکه وسالادکناربرنج نخور
بلکه خرما -سبزی خوردن وزیتون سبزکناربرنج بخور
چای ننوش بجای ان اویشن دم کن باعسل بنوش
شیراصلا نخورتاخوب بشی بعدها هم فقظ شیررا شب با خرما یا عسل بخور
انقدرخوراکی گرم وخشک (پست اول)بخور که ادرارت هیچ موقع مثل اب بیرنگ نباشد بلکه طلائی باشد این شاخص سلامتی وکمخون نبودن است

raha پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:52 ب.ظ http://z1raha.blogfa.com

مطالب جالب و مفیدی بود ممنون

دلبستگی امام زمان عج..به امام و شهدا پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:34 ب.ظ http://www.saahebzaman.parsiblog.com

سلام:[گل]

ممنون............[گل]


چقدر منتظرم من، خدا کند تو بیایی
نشسته پشت درم من، خدا کند تو بیایی
از آن درخت شکسته، از آن پرنده خسته
هنوز خسته ترم من، خدا کند تو بیایی
همیشه در سفری تو، بهار و برگ و بری تو
درخت بی ثمرم من، خدا کند تو بیایی
غریب مانده ام اینجا، غریب مثل پرستو
شکسته بال و پر من، خدا کند تو بیایی
شب است و ماه، تویی تو؛ نشان راه تویی تو
ببین که در بدرم من، خدا کند تو بیایی

التماس دعای فرج.[گل]

شکوفه جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:30 ق.ظ http://shekofeybahare.blogfacom


فلک جز عشق محرابی ندارد
جهان بی‌خاک عشق آبی ندارد
غلام عشق شو کاندیشه این است
همه صاحب دلان را پیشه این است
اگر بی‌عشق بودی جان عالم
که بودی زنده در دوران عالم
کسی کز عشق خالی شد فسردست
کرش صد جان بود بی‌عشق مردست
نروید تخم کس بی‌دانه عشق
کس ایمن نیست جز در خانه عشق
ز سوز عشق بهتر در جهان چیست
که بی او گل نخندید ابر نگریست
شنیدم عاشقی را بود مستی
و از آنجا خاست اول بت‌پرستی
اگر عشق اوفتد در سینه سنگ
به معشوقی زند در گوهری چنگ
که مغناطیس اگر عاشق نبودی
بدان شوق آهنی را چون ربودی
و گر عشقی نبودی بر گذرگاه
نبودی کهربا جوینده کاه
بسی سنگ و بسی گوهر بجایند
نه آهن را نه که را می‌ربایند
هران جوهر که هستند از عدد بیش
همه دارند میل مرکز خویش نظامی

کانون فرهنگی هنری الغدیر خورموج جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:54 ق.ظ http://alghadirkhormooj.ir

باسلام
24 خرداد روز خلق حماسه سیاسی
با اخلاق انتخاباتی از دیدگاه مقام معظم رهبری بروزیم
در صورت داشتن ایده فرهنگی مناسب در قسمت نظرات به اطلاع دهید.یا علی

ساراازکرمانشاه جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:48 ق.ظ http://dokhtarechagh.mihanblog.com

سلام به شما که وجودت صفاست

یاسمن جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:25 ق.ظ http://paktarinehsas.blogfa.com/

سلام هاشم جان
صبح ادینه ات بخیر و شادی
هستی عزیز؟اگه هستی کامنت بذار ی سوال دارم
ممنون میشم

raha جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:59 ق.ظ http://z1raha.blogfa.com

آپم

محجوبه جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:16 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شکور
سلام
خدا خیرتان دهد به خاطر اطلاع رسانی های مفید

راستی سفینه هم بخوانید :

http://rezababaei.blogfa.com/post-519.aspx

خدایا حلم آمیخته به علم مان عطا فرما. آمین
اللهم عجل لولیک الفرج

رها شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:54 ق.ظ http://idea90.blogsky.com

سلام
مطلب کاربردی ومفیدی بود. موفق باشید.

کیهان شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:28 ب.ظ http://mkihan.blogfa.com

درود
خواندم جالب بود.
اما کنترل روزانه همه این موارد ما را به نوعی وسواس در مورد سلامتیمان مبتلا نخواهد کرد؟
سپاس

کیانا شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:03 ب.ظ

هرگز داشته هایت را به نداشته هایت نفروش

شاید وقتی به نداشته هایت رسیدی

حسرت داشته هایی را بکشی که ارزان فروختی . . . .

سلام ادرس وبم تغییرکرده آدرس جدید:http://kiana005.blogfa.com/

یاسمین شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:12 ب.ظ http://woman21.blogfa.com/

سلام ، خیلی خیلی ممنون از لطفتون
نگفتید عرق کاسنی و شاهتره رو ادامه بدم یا نه؟

سلام
شربت عسل
شربت شیره انگور
شربت گردکاکائوباعسل
آویشن دم کرده باعسل بهترازعرقیات هستند
اگرعرق کاسنی وشاهتره نخوری بهتراست چون عرق کاسنی کمی گرم است اما شربت های فوق فوق العاده گرمند
ظرف 15روزجواب میدهندشربت ها انشا’الله به نتیجه دلخواه برسی وروبه بهبودی بروی

ثریا یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ق.ظ http://mazhabe20.blogfa.com

سلام. خوبید؟این چکا پ که خیلی بیشتر از یک دقیقه طول میکشهبهرحال مفید بود. ممنون و سلامت باشید

گل نرگس شهلا پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:02 ق.ظ http://nargeseshahla.persianblog.ir/http://

اطلاعات بسیار خوب و مفصلیه.
البته باید این را هم بعدا کپی کنم.
تشکر
اللهم عجل لولیک الفرج
ایام شعبانیه مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد