زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

شعار روز جهانی محیط زیست در سال جاری «۷ میلیارد رویا، یک سیاره، درست مصرف کنیم»

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه ویژه و قابل تقدیر مجلس شورای اسلامی از تصویب ۴ لایحه هوای پاک، ارزیابی زیست‌محیطی، حفاظت از خاک و حفاظت از تالاب‌ها در دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت دومین هفته محیط زیست و دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پارک پردیسان تهران برگزار شد، گفت:

شعار روز جهانی محیط زیست در سال جاری «۷ میلیارد رویا، یک سیاره، درست مصرف کنیم» امروز بچه‌های ما در سراسر دنیا آرزو دارند در محیط‌های سالم زندگی کنند. در محیط‌های سالم درس بخوانند و از آزادی برخوردار باشند. امروز بچه‌های ما آرزو دارند که در آینده شغل مناسب و شرافتمندانه‌ای داشته باشند. متاسفانه روندی که در دنیا سپری کرده‌ایم، این نکته را نشان می‌دهد که مسائل محیط زیستی امروز دغدغه همه دنیاست و دنیا کشش زیاده‌خواهی‌های عده خاصی را ندارد. کار به جایی رسیده که دنیا امروز ۶ ماه عقب است.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز برداشت از منابع زمین طوری انجام شده است که برای هر یک سال دنیا به یک سال و نیم زمان نیاز دارد که خود را بازسازی کند و این نشان می‌دهد که بیش از توان زمین از آن برداشت می‌کنیم. بی‌تردید کشور ما نیز مستثنی از این مساله نیست و روندی که در گذشته داشته‌ایم به ویژه در چند دهه اخیر نشان می‌دهد که از الگوی مصرف درستی برخوردار نیست.

پایان سال جمع‌بندی مذاکرات تغییرات آب و هوایی

ابتکاربا اشاره به اجرایی شدن اهداف طرح توسعه هزاره در سال جاری گفت: امسال قطعا برای محیط زیست سال بسیار مهمی است به طوری که در پایان سال نیز مذاکرات تغییرات آب و هوایی به جمع‌بندی خواهد رسید. مساله‌ای که در کشاورزی و مسائل مختلف کشورمان تاثیرگذار است برهمین اساس مذاکرات تغییرات آب و هوایی برای کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در تشریح اقدامات دولت یازدهم در حوزه محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه محیط زیست و توسعه پایدار گفت: امروز ارتقاء حکمرانی محیط زیست را در تمامی مباحث توسعه‌ای دولت شاهد هستیم. خوشبختانه توجه به مساله محیط زیست در همه دستگاه‌های دولتی آنطور که شایسته است افزایش پیدا کرده، بی‌تردید شرایط مطلوب نیست اما این توجه نویدبخش آینده‌ای بهتر خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرایی شدن برنامه‌های ارزشمندی در حوزه محیط زیست در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در دوره ۲۱ ماهه دولت یازدهم رشد ۷۰ درصدی تشکل‌های غیردولتی را با حمایت دولت یازدهم شاهد بودیم و این اتفاق در میان وجود تمامی مشکلات رخ داده است. امروز بهبود کیفیت هوا در تمامی شاخص‌ها را شاهد هستیم. دستاوردی که در دولت یازدهم ایجاد شده و کماکان شاهد بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ ایران اسلامی هستیم.

 

ابتکار با اشاره به مساله گرد و غبار و تشدید آن در کشور گفت: دولت یازدهم برنامه‌های موثری برای کنترل این پدیده در دستور کار قرار داده است؛ اما بی‌تردید کار بزرگی است و نمی‌توان در مورد آن وعده‌های متعدد داد. در حال حاضر ۳۵۰ هکتار کانون گرد و غبار در استان خوزستان وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق با پدیده گرد و غبار مقابله کرد.

وی به توجه دولت یازدهم به تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: تالاب هورالعظیم که به دلیل برخی فعالیت‌ها آب در آن جاری نبود، امروز آب به روی این تالاب بازگشایی شده و بخش‌های عظیمی از این تالاب آب‌گیری شده، در حال حاضر هامون ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب دارد که امیدواریم این روند آب‌گیری در این تالاب ادامه داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به توجه رییس جمهوری به رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در سفرهای استانی احیای رودخانه‌های کشور در دستور کار قرار گرفت. امروز در خراسان و اصفهان زاینده‌رود و تالاب گاوخونی احیا شده‌اند و در این رودخانه آب جاری است. البته باید در این عرصه اقدامات را به صورت مستمر پیگیری کنیم. توجه به رودخانه کارون و بهبود کیفیت آن و همچنین احیای گوهررود در استان گیلان که از رودخانه‌های آلوده و مهم استان بود از اقداماتی است که دولت یازدهم در حوزه محیط زیست انجام داده است.

ابتکار با اشاره به حضور محیط‌بانان در این جلسه گفت: حفاظت از ۱۱ درصد از بکرترین عرصه‌های محیط زیستی ایران برعهده این افراد دلسوز محیط زیست قرار دارد که خوشبختانه با توجه ویژه‌ای که در دولت یازدهم به محیط‌بانان شد، ۳۰۰۰ امتیاز سختی کار به این افراد تعلق گرفت که قطعا نقش مهمی در ارتقاء شغلی آنها خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد