زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

آیت الله دکترحسن روحانی لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالابهای کشور را به مجلس فرستاد


رییس جمهوری لایحه «حفاظت، احیا و مدیریت تالابهای کشور» را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این لایحه به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه ۲۰/۲/۱۳۹۴ هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

 

حسن روحانی رئیس جمهوری این لایحه را در تاریخ ۸/۴/۱۳۹۴ برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

 

مقدمه توجیهی و متن این لایحه به شرح زیر است:

 

مقدمه توجیهی:

تالاب ها در زمره ارزشمندترین زیست بوم های کشور قلمداد می شوند، زیستگاه های حیاتی و متنوعی که نقش مهمی در بقای گونه های بی شماری از گیاهان و جانوران وابسته به خود دارند و عدم مدیریت تالاب ها و ضابطه گذاری آنها باعث ایجاد بحران هایی جدی نظیر پدیده ریزگردها، آلودگی هوا، حاد شدن کم آبی و بر هم خوردن شرایط اکولوژی تالاب می شود. متأسفانه تالاب ها به علت مجموعه ای از عوامل طبیعی و انسانی خسارت های زیادی را متحمل شده اند. باتوجه به بحران خشکسالی، استفاده بی رویه از آب تالاب ها و زهکشی و خشک کردن اراضی باتلاقی و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی و یا جلوگیری از انتقال آب به دریاچه ها و وارد شدن آسیب های جبران ناپذیر به برخی از دریاچه ها و تالاب ها و به منظور رفع خلاءهای قانونی موجود در حفاظت و مدیریت تالاب ها، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می شود:

 

لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور

 

ماده ۱- هرگونه بهره برداری و عملیات عمرانی، معدنی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی در بستر تالاب ها مستلزم رعایت ضوابط پایداری تالاب ها می باشد.

ضوابط پایداری تالاب ها ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

 

ماده ۲- اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از این ماده علاوه بر توقف فعالیت و جبران خسارت وارده پس از اقامه دعوی توسط سازمان حفاظت محیط زیست حسب تشخیص مرجع قضایی به پرداخت جریمه به میزان سه تا پنج برابر خسارت وارده و درصورت تکرار علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جریمه به میزان شش تا هشت برابر خسارت وارده محکوم می شوند. نحوه تعیین خسارت وارده و جرایم موضوع این ماده به پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می رسد. همچنین جرایم و خسارات نقدی یادشده هر سه سال یکبار بر اساس نرخ تورم سالانه اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط هیئت وزیران تعدیل می گردد.

تبصره- درآمدهای ناشی از اجرای وصول جرایم و خسارات موضوع این قانون طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص خواهد شد به حساب خزانه واریز و معادل صد درصد (۱۰۰%) آن با پیش بینی در قوانین بودجه سنواتی به منظور جبران خسارت وارده و حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار می گیرد.

 

ماده ۳- سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای این قانون، از پرداخت هزینه دادرسی معاف می باشد.

هزینه درمان بیماران ام اس در ماه با دارو یک میلیون تومان است اما با عمل به فرهنگ پیغمبر وغذادرمانی مجانی

ام اس با پرهیز از پخته خوری درمان می شود ونیاز به دارو درمانی ندارد

=============================


مدیر عامل انجمن بیماران ام اس گفت: به دلیل شرایط خاص بیماران ام اس آنها باید از دارو‌های مکمل استفاده کنند که پوشش بیمه‌ای ندارد و هزینه‌های زیادی را نیز به بیماران تحمیل می‌کند.

سید حسن وزیری درباره وضعیت درمان و داروی بیماران ام اس به خبرنگار ایلنا گفت: مشکلی برای تامین دارو‌ها نداریم، اما مشکل قبلی همچنان پابرجا است و بیماران برای تامین دارو‌های خارجی مبالغ زیادی پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تلاش بر این است که تولیدات داخلی بیشتر در نسخه پزشکان باشد، اما به دلیل شرایط خاص برخی بیماران، پزشک ناگزیر است داروی خارجی تجویز کند، گفت: الان بیش از ۷۰ درصد داروی بیماران تولید داخل است.

وزیری تاکید کرد: مشکلات این بیماران بیشتر شامل مسایل اجتماعی و بیشتر مربوط به اشتغال می‌شود. گرچه بحث اشتغال مربوط به کل کشور است، اما تعداد زیادی از بیماران ما با این مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر بیماران ما بحث هزینه‌های درمان است. بیماران ما در حوزه توان بخشی در تعرفه‌های بیمه‌ای و هزینه‌های توانبخشی ما با مشکل مواجه هستند. که امیدواریم بتوانیم در این زمینه از بیمه‌ها امکانات بهتری بگیریم.

مدیر عامل انجمن بیماران ام اس درباره هزینه‌های ماهانه بیماران ام اس گفت: به صورت میانگین این هزینه‌ها ۹۰۰ تا ۱ میلیون تومان می‌شود که شامل درمان و دارو‌است. به دلیل شرایط خاص بیماران ام اس آنها باید از دارو‌های مکمل استفاده کنند که پوشش بیمه‌ای ندارد و هزینه‌های زیادی را نیز به بیماران تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: برای بهتر شدن پوشش بیمه‌ای بیماران ام اس با بیمه‌ها صحبت کرده‌ایم که این بیماران از بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند تا هزینه‌های حاشیه‌ای این بیماران کمتر شود، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

احیای تالاب بین المللی گاو خونی دراستان اصفهان


دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه گفت: تا یک هفته آینده آب زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد.

 

رضا خلیلی ورزنه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه شب گذشته آب رودخانه زاینده رود به ورزنه رسیده است ، گفت: پیش بینی می شود تا یک هفته آب به تالاب برسد.

 

وی تصریح کرد: فاصله ورزنه تا تالاب بین المللی گاوخونی حدود ۳۰ کیلومتر است که با توجه به وجود نیزارها و موانع بستر رودخانه ، آب تا هفته آینده به تالاب می رسد.

 

وی گفت: اگر روند همین طور ادامه داشته باشد تا چهار روز آینده آب به شاخ کنار، ۱۰ کیلومتری دلتای تالاب گاوخونی خواهد رسید.

 

تالاب بین المللی گاو خونی یکی از ۱۹ تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۴۹ به ثبت رسیده است.

 

این تالاب یکی از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان واقع در انتهای زاینده رود است و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی واقع در یک منطقه خشک می تواند در توسعه پایدار منطقه نقش مهمی داشته باشد.

 

تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع است و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.

 

سالهاست تالاب گاوخونی با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی است. در این حال مسوولان استان اصفهان با اشاره به تبعات ناشی از انتشار ریزگردها در نتیجه خشکی تالاب گاوخونی راهکارهای مختلف از جمله انتقال پساب شبکه فاضلاب شرق اصفهان به این تالاب را مورد توجه قرار داده اند.

 

بارگذاری فراوان برای تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب در چند دهه اخیر و همچنین وقوع خشکسالی و تغییرات اقلیمی سبب شده است که در چند سال اخیر رودخانه زاینده رود در نیمه شرقی آن بارها خشک شود.

 

در زمانی هم که دریچه های سد زاینده رود با توجه به میزان ذخیره آن به طور موقت بیشتر باز می شود به سبب نفوذ آب به آبخوان های حاشیه رودخانه و برداشت برای کشاورزی آبی به تالاب گاوخونی نمی رسد.