زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

یا ایها الذین اَمنوا امِنوا

یا ایها الذین آمنوا امِنوا..../135نساء
ای مومنین ! ایمان بیاورید به خدا و پیغمبر و قرآن و کتاب هائی که قبلا نازل شده است ...
---------------- 
ماکه وبلاگ  می نویسیم ، بنویسیم که سبب پیشرفت اجتماعی ، علمی ما می شود  

تاکیدواستمرار دراین جمله بکاررفته است برای تشویق ادامه دادن مسیر است

محیط زیست طبیعی

همزمان با اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تشکیل اتاق فکر زیست‌محیطی در استان‌ها خبر داد، معاون محیط‌زیست طبیعی این سازمان گفت: بیش از ۴۰ تالاب ایران با وسعت یک میلیون هکتار از ۴۰ تا صددرصد خشک شده است.

احمد علی کیخا این اظهارنظر را در مراسم امضای تفاهمنامه فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی انجام داد و با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی در جهان اظهار کرد: چالش‌های زیست‌محیطی در قالب توفان، سیل و افزایش درجه حرارت زمین در نقاط مختلف بروز می‌کند.

او چالش‌های زیست‌محیطی را نتیجه فعالیت‌های بشر عنوان کرد و افزود: ایران از چالش‌های مذکور مستثنی نیست. کیخا گفت: تالاب انزلی با توجه به روند مذکور با کمی تاخیر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود. او بر تغییر رویکردها تاکید کرد و افزود: ۴۱ نوع تالاب از ۴۲ تالاب دنیا در ایران وجود دارد اما به دلیل توجه نکردن به مسائل زیست‌محیطی امروز با مشکل مواجه هستیم.

فلات ایران دارد غیر قابل سکونت می‌شود

براساس آمار سازمان محیط‌زیست حدود ‌هزار تالاب در ایران وجود دارد که ۲۵۰ مورد آن بطور رسمی به ثبت رسیده است. از این تعداد، ۸۰ تالاب حائز اهمیت ویژه هستند و ۲۵ تالاب در معرض خطر قرار دارد. برخی کارشناسان مشکل کمبود بارش و عدم مدیریت در استفاده از آب رودخانه‌ها و احداث بی‌رویه سدها را از دلایل خشکسالی تالاب‌ها در ایران عنوان کرده‌اند.

عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی نیز پیشتر درباره خشک شدن تالاب‌ها گفته بود: فلات ایران دارد غیرقابل سکونت می‌شود و کسی به این فکر نیست. مساله اینجاست که آب‌های زیرزمینی تحلیل رفته‌اند وبیلان منفی آب بیداد می‌کند و کسی به فکر نیست. کم‌آبی کشور را به‌شدت تهدید می‌کند و بیلان منفی برداشت آب در ابتدای انقلاب زیر صد میلیون متر مکعب در سال بود. این بیلان در حال حاضر به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسیده است یعنی ۱۱۰ برابر شده است.

او با تایید بر خشک شدن دریاچه‌ها در ایران اضافه کرده بود: پیکره‌های آبی طبیعی ایران خشکیده‌اند. از دریاچه ارومیه، بختگان، تشک، پریشان، کافتر، گاوخونی، هورالعظیم، هامون جازموریان دیگر چیزی باقی نمانده است. من از وقوع بحران حرف می‌زنم.

تشکیل کارگروه برای علت یابی خشکی تالاب‌ها

یک کارشناس محیط‌زیست درباره خشک شدن تالاب‌های کشور به آرمان می‌گوید: برای هر تالاب باید کارگروهی تشکیل شود و این موضوع بررسی شود که سهم خشکسالی چقدر است و سهم بارگذاری غلط در حوضه‌های آبخیز به چه میزان است.

محمد درویش ادامه می‌دهد: بارگذاری غلط در حوضه‌های آبخیز می‌تواند به توسعه نامتعادل کشاورزی، صنعت یا سکونتگاه‌های شهری برگردد که کارگروه مذکور می‌تواند سهم هر کدام را مشخص کند.

روز گذشته (یکشنبه) معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: اتاق فکر زیست‌محیطی در استان‌ها با حضور نخبگان و اساتید، تشکل‌ها، بخش خصوصی و بخش‌های بهداشت ایمنی و محیط‌زیست صنایع (HSE) تحت مدیریت استانداران تشکیل شد.

درویش در پاسخ به این سوال که چنین اتاق فکری تا چه حد می‌تواند به جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی کمک کند، می‌گوید: سازمان محیط‌زیست باید به سمتی حرکت کند که نقش دیده‌بان را عمل کند و وظایف خود را به سازمان‌های مردم نهاد واگذار کند. این واگذاری فعالیت‌ها علاوه بر اینکه کمیت نظارت‌ها و مداخلات را بالا می‌برد، کیفیت کار را نیز افزایش می‌دهد.

این فعال محیط‌زیست همچنین در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات مثلا درباره تالاب‌ها به ندانستن دلایل بروز بحران برنمی‌گردد بلکه، افراد ذی نفع با اعمال فشار جلو اجرای قوانین را می‌گیرند، می‌گوید: اعمال فشار حتما وجود دارد اما نظر ما این است که سازمان محیط‌زیست باید وزن مردمی خود را افزایش دهد. وقتی سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های محیط‌زیستی نقش داشته باشند و مسائل این حوزه به مطالبات مردمی بدل شود دیگر فشارها نمی‌تواند در کار خلل ایجاد کند.

مزد مناسب عامل بهره وری بالا است

 «محمود ساعتچی روان شناسی صنعتی » به ایلنا گفت: عوامل متعددی در بهره وری شغلی کارگران واحدهای تولیدی موثر است و این عوامل همانند اجزای بدن یک موجود زنده رابطه متقابل و دو سویه دارند، بنابراین برای افزایش بهره وری شغلی کارگران، کلیه عوامل باید همسو، هم افزا و در حد بهینه عمل کنند.مهم‌ترین عامل افزایش بهره وری شغلی واحدهای تولیدی، میزان پرداخت مزد و حقوق به کارگران است. انگیزش نیروی کار در گرو حقوقی است که نیازهای اولیه زندگی آن‌ها را تامین کند. وقتی از تامین نیازهای اولیه زندگی صحبت می‌شود یعنی حقوق دریافتی کارگران به اندازه‌ای باشد که علاوه بر تامین هزینه‌های جاری آن‌ها از جمله هزینه مسکن، آموزش، تفریح و گردش و…، مقداری هم برای پس انداز باقی بماند.

تازه ترین نظرسنجی از مردم: شغل می خواهیم

تازه ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می دهد که حدود ۴۸ درصد مردم امید زیاد و خیلی زیاد به موفقیت عملکرد دولت دارند و ۲۵٫۴ درصد امید به موفقیت را در حد متوسط اظهار کرده اند.

به گزارش عصر ایران، یکی دیگر از یافته های این نظرسنجی نشان می دهد که حدود ۵۸ درصد از مردم محبوبیت شخص رئیس جمهور در سطح جامعه را زیاد و خیلی زیاد عنوان کرده اند. نتایج حاصل شده در بخش دیگری از این نظرسنجی بیانگر آن است که مشکلات اقتصادی مانند گرانی، مسکن و بیکاری رتبه اول انتظارات شهروندان از دولت یازدهم را به خود اختصاص داده است.

مسائل بین المللی مانند حل پرونده هسته ای، گسترش آزادی های فردی، سیاسی و اجتماعی و نیز وضعیت حجاب، پوشش و ارزش های اسلامی در رده های بعدی انتظارات قرار گرفته است.

در زمینه اولویت های سیاسی مردم از دولت یازدهم، از بین هفت مقوله ای که به عنوان انتظارات مردم مطرح شده است، «دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های فردی» و «تلاش برای اجرای قانون اساسی»، رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند. در بخش انتظارات اقتصادی مردم نیز، یافته های حاصله نشان دهنده اهمیت بالای موضوع اشتغال و رفع بیکاری جوانان از نظر مردم است و این موضوع در رتبه اول انتظارات اقتصادی مردم قرار دارد. همچنین مبارزه با تورم و گرانی، تهیه مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد، توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی، رسیدگی به مناطق محروم و توسعه گردشگری به ترتیب در رده های بعدی دغدغه های اقتصادی مردم قرار گرفته است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در اطلاعیه ای ضمن اشاره به این آمارها، توضیحاتی درباره فعالیت ها و آمارهای ارائه شده از سوی این مرکز ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده است: در نظرسنجی اخیر ایسپا در خصوص انتظارات مردم از دولت یازدهم و ارزیابی آن ها از عملکرد دولت پرسیده شده است. در این نظرسنجی که در بین مردم کل کشور اعم از شهری و روستایی با حجم نمونه ۵۴۴۹ نفر انجام شده است، ۵۲٫۷ درصد پاسخگویان را مردان و ۴۷٫۳ درصد را زنان تشکیل داده اند. میانگین سنی پاسخگویان ۳۶٫۱ سال بوده است. همچنین ۳۷ درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و ۲۶٫۹ درصد دارای تحصیلات دیپلم هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد حدود ۴۸ درصد مردم امید زیاد و خیلی زیاد به موفقیت عملکرد دولت دارند و ۲۵٫۴ درصد امید به موفقیت را در حد متوسط اظهار کرده اند.

یکی دیگر از یافته های نظرسنجی مذکور بیانگر آن است که حدود ۵۸ درصد از مردم اظهار داشته اند شخص رئیس جمهور از محبوبیت زیاد و خیلی زیاد در سطح جامعه برخوردار است. همچنین ۲۵٫۴ درصد محبوبیت ایشان را در حد متوسط و ۱۶٫۳ درصد رئیس جمهور را در حد کم و خیلی کم دانسته اند. در این نظرسنجی در قالب ۵ سوال از مردم در خصوص انتظاراتشان از آقای روحانی و دولت پرسیده شده است. نحوه تحلیل سوال اولویتی به این صورت بوده است که به اولویت اول وزن ۳، به اولویت دوم وزن ۲ و به اولویت سوم وزن ۱ داده شده است و در نهایت بر این اساس برای هر آیتم، امتیازی بر روی طیف ۰ تا ۱۰۰ محاسبه شده است.

در قالب یک سوال از مردم خواسته شد از میان چهار خواسته اصلی و مهم، دو اولویت خود را مشخص نمایند. نتایج حاصله بیانگر آن است که مشکلات اقتصادی مانند گرانی، مسکن و بیکاری با ۵۱٫۳ امتیاز از ۱۰۰، رتبه اول انتظارات شهروندان از دولت یازدهم را به خود اختصاص داده است. مسائل بین المللی مانند حل پرونده هسته ای با ۱۹ امتیاز در رده دوم اولویت مردم قرار گرفته است. گسترش آزادی های فردی، سیاسی و اجتماعی با ۱۷ امتیاز و وضعیت حجاب، پوشش و ارزش های اسلامی با اخذ ۱۲٫۶ امتیاز در رده های بعدی انتظارات قرار گرفته است.

موضوع دیگری که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته، شناخت اولویت های سیاسی مردم از دولت یازدهم بوده است. از بین هفت مقوله ای که به عنوان انتظارات مردم مطرح شده است، «دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های فردی» با ۲۲٫۱ امتیاز از ۱۰۰ رتبه اول اولویت انتظارات سیاسی مردم را به خود اختصاص داده است. «تلاش برای اجرای قانون اساسی» با ۲۰٫۶ امتیاز و «ترغیب مسئولان به پاسخگویی بهتر در قبال عملکردها» با ۱۷٫۱ امتیاز در رتبه های دوم و سوم انتظارات سیاسی مردم قرار دارد، «پیگیری سیاست تنش زدایی بین المللی»، « اصلاح شیوه برخورد با منتقدان نظام» ، «توسعه توانایی نظامی و تسلیحاتی کشور» و «زمینه سازی برای فعالیت بیشتر احزاب و تشکل ها» به ترتیب در رده های بعدی اولویت های سیاسی مردم از دولت آقای روحانی قرار گرفته است.

بررسی انتظارات اقتصادی مردم از دولت یازدهم نیز از دیگر مواردی بود که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های حاصله نشان دهنده اهمیت بالای مقوله اشتغال و رفع بیکاری جوانان از نظر مردم است. زیرا این مقوله با کسب ۲۹٫۱ امتیاز از ۱۰۰ بالاترین امتیاز را در میان سایر انتظارات اقتصادی بدست آورده است. همچنین مبارزه با تورم و گرانی با ۲۸٫۴ امتیاز با فاصله بسیار کمی رتبه دوم انتظارات اقتصادی مردم را به خود اختصاص داده است. تهیه مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد، توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی، رسیدگی به مناطق محروم و توسعه گردشگری به ترتیب در رده های بعدی دغدغه های اقتصادی مردم قرار گرفته است.»

یک روان‌شناس صنعتی، تامین معیشت منابع انسانی یک سازمان یا واحد تولیدی را مهم‌ترین عامل افزایش بهره وری شغلی دانست.

احداث ورزشگاهی مجهز در جوار مرقد امام از سوی دانشگاه آزاد

کلمه – گروه خبر: با حضور محمد دادکان در معاونت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی  برنامه احداث مجموعه ورزشی بزرگی در جنوب تهران با همکاری سید حسن خمینی و بیت امام (ره) در نظر گرفته شده است.

 به گزارش ایلنا، محمد دادگان روزی که به فدراسیون فوتبال ما آمد نیز دست به اقداماتی اساسی و ماندگار زد که مهمترین آن خرید ساختمان برای فدراسیون فوتبال و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود. حتی یک کمپ مجهز تمرین هم در منطقه گیلاوند را در دستور کار قرارداد و زمین آن را هم خریداری کرد و قرار بود علاوه بر تاسیس کمپ و آکادمی فوتبال، منازل مسکونی هم برای کارمندان کمپ و فدراسیون فوتبال احداث کند اما عمر مدیریتی وی اجازه این کار را نداد و از قرار معلوم زمین‌های فوق را فدراسیون فعلی فروخته تا مخارج دیگرش را تامین کند.

 از دانشگاه آزاد خبر می‌رسد محمد دادگان به هیات امنای این دانشگاه طرح احداث یک ورزشگاه مجهز و بزرگ را ارایه داده که مورد تصویب و تایید قرار گرفته است. وی پیشنهاد داده برخی املاک غیرقابل استفاده دانشگاه آزاد در پاسداران را از طریق مزایده به فروش بگذارند و از محل فروش این ساختمان‌ها، یک ورزشگاه ۵۰ هزار نفری در منطقه ولنجک احداث کنند.

 در همین اوضاع و احوال گویا حاج سید حسن خمینی هم ابراز تمایل کرده و اعلام داشته به جای ولنجک، ورزشگاه فوق در جوار مرقد مطهر حضرت امام(ره)احداث شود تا هم دسترسی برای عموم مردم به خصوص جوانان جنوب‌شهری، شهر‌ری، قم و اسلامشهر آسان باشد و هم اینکه نزدیکی ورزشگاه به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی مزیت بزرگی است تا بتوان مسابقات مهم بین‌المللی را در آنجا برگزار کرد.

 از این بابت هم تا حدود زیادی کارها به سود ورزشگاه شده چراکه زمین رایگان آن هم در مرکز ثقل پایتخت یعنی در جوار مرقد امام و نزدیکی فرودگاه بین‌المللی و همچنین دسترسی از طریق مترو می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد.

دادگان که این حمایت‌ها را پشت سر خود دارد بلافاصله از یک شرکت سوییسی نقشه یک ورزشگاه ۵۰ هزار نفری و استاندارد را خواسته که آنها هم نقشه را ارایه کرده‌اند. براساس برآوردی که شرکت فوق داشته این ورزشگاه در مدت سه سال تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد و مبلغ تخمینی آن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که البته با ارز دولتی هم احداث خواهد شد.

 این ورزشگاه در وهله نخست متعلق به دانشجویان خواهد بود و برای بازی‌های ملی و بین‌المللی هم یقینا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما مهم‌تر از همه اینکه دادگان اعلام داشته این ورزشگاه وقتی احداث شود می‌‌تواند الگویی برای ورزشگاه‌هایی در ایران باشد چه اینکه اغلب ورزشگاه‌هایی که بعد از انقلاب احداث شده هم نواقص فراوانی دارد و هم مخارج زیادی به دلیل طولانی شدن طرح روی دوش بیت‌المال گذاشته، آیا این رویا به حقیقت خواهد پیوست؟

مجلس با تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موافقت کرد

مجلس با تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موافقت کرد واین سازمان مجدد احیاء میگردد

امام علی :اوصیکم بتقوی الله ونظم امرکم  

سفارش میکنم شما را به خدامداری (تقوا) ونظم در امورتان

ماندلا و معتمدنژاد

در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، دو فوریت نامگذاری خیابان آفریقا (جردن) حد فاصل چهارراه جهان کودک تا بزرگراه مدرس به نام نلسون ماندلا و معبر یا مکانی به نام کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران به تصویب رسید.

ممنوع شدن روغن های ترانس دار پخت وپز

واردات نوشابه‌های رژیمی و روغن‌های ترانس‌دار ممنوع می‌شود 

برای سرخ کردن بهتر است ازروغن کنجد استفاده کنیم مصرفش کم است که جبران قیمت را میکند

دبیر علمی کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران :سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند

مصرف دخانیات تا 30 درصد میزان ابتلا به سرطان حنجره و مری را افزایش می دهد و همچنین افرادی که با آزبست در تماس هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرند... دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند گفت: شایع ترین سرطان در کشور، در مردان سرطان معده و در زنان سرطان پستان است. به گزارش ایسنا – منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر محمدرضا میر با اشاره به اینکه سرطان‌های گردن و معده در مردان بسیار شایع است، افزود: مصرف دخانیات تا ۳۰ درصد میزان ابتلا به سرطان حنجره و مری را افزایش می دهد و همچنین افرادی که با آزبست در تماس هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرند. وی در ادامه سرطان پستان را از دیگر سرطان های شایع در زنان عنوان کرد و گفت: سالانه ۱۰ هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند که مصرف زیاد داروهای هورمونی می تواند یکی از عوامل ایجاد سرطان در زنان باشد. دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران با اشاره به اینکه جراحی حرف اول در درمان است، افزود: شیمی درمانی، پرتودرمانی و دارو از دیگر روش های درمان سرطان است و در حال حاضر کمبودی در این زمینه ها نداریم. دکتر میر با بیان اینکه با کمک داروهای جدید عوارض جراحی ها برای بیماران کمتر شده است، افزود: در گذشته فرد مبتلا به سرطان پستان از همان مراحل ابتدایی تا پیشرفته، تمامی بافت پستان برداشته می شد که علاوه بر بار روانی برای بیمار عوارض دیگری مانند تورم دست و کاهش توانایی حرکت را برای بیمار در پی داشت. دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران بیان کرد: قیمت داروی هرسپتین (داروی درمان سرطان پستان) در زمان تحریم به پنج میلیون رسیده بود که در حال حاضر قیمت آن به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. وی یادآور شد: از ۲۵۰۰ نفر، ۱۰ نفر مبتلای به سرطان پستان به داروی هرسپتین نیاز دارند که باید در ۱۶ جلسه آن را دریافت کنند که این افزایش قیمت دارو بسیار برای بیماران کمرشکن بود. دبیر علمی کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران در ادامه به سرطان معده اشاره کرد و گفت: سرطان معده استان های شمالی ، لرستان، گلستان و اردبیل [که استان های کشاورزی هستند وسم پاشی مزارع سبب باقی ماندن سم روی آب ها میگردد ودران شنا می کنند ]از شیوع بیشتری برخوردار است که شاید به دلایل تغذیه ای یا ژنتیکی باشد. میر افزود: اصول پیشگیری ثابت شده ای در سرطان چندان مطرح نشده است اما به هر حال عواملی مانند مصرف دخانیات در بروز آن نقش دارند ؛ اما از سوی دیگر به طور مثال نقش خوردن آش داغ یا چای داغ در بروز سرطان ثابت نشده است. وی باکتریهای هلیوباکتری از دیگر عوامل ایجاد کننده سرطان معده دانست و گفت: مصرف میوه و سبزی تازه و تحرک کافی می تواند در کاهش ابتلا به سرطان معده باشد. دکتر میر تاکید کرد: نخوردن غذاهای مانده ، کپک زده و فست فودها نیز میزان شیوع سرطان را کاهش خواهد داد. وی در پایان خاطر نشان کرد: ارتباط آلودگی هوا با سرطان هنوز مشخص نشده است ؛ آلودگی هوا موجب عوارض تنفسی و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

فشار خون بالا را با پیاده روی تند و تغذیه تقویت کننده اعصاب مثل مویز ، شربت عسل با لیموترش، پیاز وروغن زیتون بودار مهارکنیم

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: فشار خون بالا سالانه عامل مرگ ۱۹ هزار ایرانی می‌شود. افراد باید با پیاده‌روی، ورزش و تغذیه مناسب از خودشان مراقبت کنند، یکی از علایم خطر بیماری‌ها دور کمر بالای ۹۰ سانتی‌متر...

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: فشار خون بالا سالانه عامل مرگ ۱۹ هزار ایرانی می‌شود. افراد باید با پیاده‌روی، ورزش و تغذیه مناسب از خودشان مراقبت کنند، یکی از علایم خطر بیماری‌ها دور کمر بالای ۹۰ سانتی‌متر است.

به گزارش فارس، علی اکبر سیاری امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ۲۴ میلیون نفر بالای ۲۰ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند. اگر افراد بخواهند بدانند که اضافه وزن دارند یا نه می‌توانند از فرمول BMI یا همان تناسب وزن به کیلوگرم بر روی قد به متر به توان ۲ کمک بگیرند.

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: اگر عدد حاصل شده بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ بود، وزن فرد طبیعی است اما اگر این عدد بین ۲۵ تا ۳۰ بود فرد دچار اضافه وزن است و اگر این عدد بالای ۳۰ بود فرد چاق است.

سیاری به نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله ایرانی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ درصد این افراد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این آمار در سالمندان به ۵۰ درصد می‌رسد؛ حتی می‌توان گفت که در شهر تهران این آمار بسیار بالا و نگران کننده تر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: بیشتر این مسائل به شهر نشینی، کم تحرکی، تغذیه از مواد قندی و چربی بر می‌گردد.

سیاری ادامه داد: من به افراد توصیه می‌کنم که از همین فاکتور وزن به قد استفاده کنند و وزن خود را بسنجند همچنین با اندازه گیری دور کمر نیز می‌توان دریافت که افراد در معرض خطر هستند یا نه.

 سیاری گفت: اگر دور کمر در آقایان و خانم‌ها ۹۰ بود یعنی در معرض خطر هستند و اگر این عدد بیشتر از ۹۵ بود خطرناک است چرا که ثابت شده کسانی که در این وضعیت باشند زودتر سکته قلبی می‌کنند بنابراین افرادی که دور کمرشان بالای ۹۵ است باید به فکر خود باشند و با تحرک، ورزش و تغذیه مناسب به کاهش وزن خود بیاندیشند.

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت، پیاده‌روی روزانه حداقل نیم ساعت را به افراد توصیه کرد و گفت: افراد باید طوری تند راه بروند که عرق کنند و این پیاده روی می‌تواند در سطح شهر و یا در محیط‌هایی که شهرداری آماده کرده است انجام شود.

سیاری تصریح کرد: ۱۹ درصد افراد دچار فشار خون هستند که اغلب علت فشار خون نامشخص است و ۹۱ هزار مرگ به علت فشار خون ایجاد می‌شود که تحرک و ورزش می‌تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.

 سیاری به دیابت اشاره داشت و گفت: ۷ تا ۱۰ درصد افراد یا دیابت دارند یا در معرض دیابت‌اند، همچنین افزایش چربی نیز باعث سکته در افراد می‌شود بنابراین به افراد توصیه می‌کنیم که از روغن‌هایی که چربی غیر اشباع و ترانس کمتری دارند استفاده کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: ۴۰ درصد خانم‌ها و ۳۰ درصد آقایان دچار پوکی استخوان‌ هستند. تحرک می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان نیز نقش داشته باشد.

 وی به سرانه پایین مصرف شیر در ایران اشاره داشت و گفت: مصرف سرانه شیر ۱۹۰ گرم است در حالی که باید این عدد ۲۵۰ گرم باشد. گرانی شیر می‌تواند یکی از علت‌ این وضعیت باشد که امروز با سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش برای شیر رایگان می‌توان امیدوار بود که سرانه مصرف شیر بالا برود.

 وی تحرک و ورزش را مانع افسردگی، مرگ ناگهانی، جلوگیری از سرطان و دیگر بیماریها عنوان کرد و گفت: افراد باید خود مراقبتی را نیز لحاظ کنند.

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: خود مراقبتی یعنی اینکه فرد از سلامتی خود صیانت و حفاظت کند و راه‌های صیانت و حفاظت، ارتقاء دانش مردم به واسطه رسانه‌هاست.

 سیاری تأکید کرد: مصرف روزانه میوه و سبزی سالم می‌تواند از عوارض چاقی، دیابت، چربی، قند و سرطان پیشگیری کند که روزانه ۵ بار از میوه و سبزی که سمی و میکروبی نباشند و حاوی فلزات زیان‌آور نباشند استفاده کنند.