کشاورزی در ایران برخلاف سایر نقاط جهان به حاشیه رانده شده تا مهاجرت روستاییان به شهرها و معضلات اجتماعی ناشی از این اتفاق به یکی از دغدغههای فعالان اجتماعی تبدیل شود. البته کمآبی و فرسایش خاک نیز حاصل بیبرنامگی مدیران در حفاظت از این منابع بوده و تغییر شرایط آبوهوایی در جهان نیز خشکسالی و بهحاشیه راندهشدن کشاورزی ایران را تسریع کرده است. شاید برای همین است که دبیرکل خانه کشاورز واردات برای تنظیم بازار را امری اجتنابناپذیر میداند و میگوید: امنیت غذایی در خطر است. به گفته عیسی کلانتری در سالهای اخیر برخی از گروهها به بهانه واردات در راستای تنظیم بازار، اقتصاد ایران را بهمخاطره انداختهاند. از نظر کلانتری تنظیم بازار بدون واردات غیرممکن است ولی اینکه هرکسی سرمایه داشت، واردات انجام دهد، نیز چندان خوشایند نیست. به باور وی این نکته که واردات توسط چه کسانی باید انجام شود، بحث آنهایی خواهد بود که بهدنبال احیای سازمان برنامه و بودجه هستند. کلانتری سازمان برنامه و شورای اقتصاد را حلقه کنترل واردات میداند و آمارهای تولید و سرمایهگذاری در این حوزه را بهچالش میکشد. گفتوگوی شرق با عیسی کلانتری را در ادامه بخوانید:
بحث توسعه پایدار که یکی از شعارهای انقلاب هم بود. این روزها بار دیگر مطرح است. اگر نگاهی گذرا به گذشته داشته باشیم، چرا ایران با ۵۰سال سابقه برنامهریزی عملا راه بهجایی نبرده است؟
هر توسعهای که اقتصادی باشد، در تضاد با محیطزیست و مسایل اجتماعی نباشد و حق و حقوق نسلهای بعدی در منابع حفظ شود، یک توسعه پایدار است. کاهش فقر هم در درون توسعه پایدار است. پایداری منابع، حفظ سرمایه و بسیاری موارد دیگر هم در همین تعریف نهفته است. اگر ما به توسعه پایدار بها دهیم، جامعه به مرور زمان به بسیاری از اهداف دیگر خود نیز میرسد، اما اگر به این مهم اهمیت داده نشود و توسعه به شکل جزیرهای، مقطعی و ناپیوسته باشد، ممکن است بههدردادن منابع بینجامد. از اینرو حدود ۳۰سال است که توسعه پایدار بهصورت اجرایی در برنامههای توسعه کشورها گنجانده شده است و این موضوع، منطق عینی، اقتصادی و زیستمحیطی دارد. اگر ما در برنامههای توسعهای خود از توسعه پایدار تبعیت نکنیم، هدردهنده منابع کشور خواهیم بود. در هشتسال گذشته ما بیش از ۸۰۰میلیارددلار درآمد ارزی داشتهایم که بخشی از آن را صرف توسعه کردهایم، اما از آنجا که استفاده از آن بدون برنامه و بدون پیوستگی بوده و توسعه پول هزینه شد و بعضا بین مردم توزیع شده است، بدون آنکه کمکی بهرشد کشور کند و بیکاری، تورم و نقدینگی را کاهش دهد. توزیع پول به تورم بالا و بیکاری گسترده انجامیده که مشکلات بسیاری برای طبقات فرودست جامعه ایجاد کرده است. این مشکلات نتیجه تصمیمات جزیرهای دولت است که در یک نشست و برخاست، صدها طرح را به تصویب میرساند و پولهای بسیاری از این روش توزیع میشد؛ بسیاری از این طرحها نیمهتمام هستند و به بهرهبرداری نرسیدهاند. توزیع پول به این روش در نهایت به تورم انجامید و بسیاری از مشکلات ریز و درشت این روزهای کشور ریشه در اینگونه تصمیمها و مدیریتها دارد.
توسعه در بخش روستا و توجه به کشاورزی یکی از نکاتی است که میتواند به کاهش فقر و توسعه متوازن منجر شود. طی سه دهه اخیر چه تغییراتی در این حوزه رخ داده است؟ ارزیابی شما از برنامههایی که در سالهای اخیر اجرا شده، چیست؟
وضعیت کشاورزی در این مدت مانند سایر حوزههای اقتصاد بوده است. وقتی بدون مطالعه، برنامه و توجه به امکانات و ظرفیت کشور تصمیمهایی گرفته میشود، حاصل آن نتیجه مطلوبی نخواهد بود. در سال ۱۳۸۴ دولت اعلام کرد تا سال ۸۸ در بیشتر محصولات کشاورزی به خودکفایی خواهیم رسید. با این حال در این مدت، در تولید کالاهایی هم که خودکفا بودیم، دچار مشکل شدیم و خودکفایی را از دست دادیم. در برنامه چهارم، رشد ششدرصدی پیشبینی شده بود اما درنهایت رشد ۴/۱درصدی بهدست آمد و در حقیقت تنها به ۲۰درصد از اهداف برنامه دست یافتیم. در مقابل بسیاری از منابع طبیعی (آب، خاک و…)، منابع ژنتیکی و سرمایهها را از دست دادیم. از آنجا که سرمایهها بدون برنامه تزریق شده بود، به تولید پایدار نرسیدیم. قیمتهای تمامشده بهشدت بالا رفت، منابع فرسوده شد، هدرروی آب طی هشتسال دو برابر شد و از ۳/۵ به نزدیک ۱۱میلیاردمترمکعب در سال رسید. افزایش فرسایش خاک هم که جای خود دارد.
یکی از مباحث مطرح در کشاورزی، بازارهای فروش است. وضعیت محصولات کشاورزی در بازار داخلی و بازاریابی بینالمللی چگونه است؟ آیا محصولات ایران در بازارهای جهانی یا حتی منطقهای، سهم مناسبی دارند؟
حضور در بازارهای بینالمللی رابطه مستقیم با سیاست خارجه کشور دارد. وقتی خرید نفت از ایران که مورد نیاز همه کشورهاست، تحریم میشود، کالاهای کشاورزی ایران – که برای بازارهای جهانی ضرورت کمتری از نفت دارد- به طریق اولی مورد تحریم قرار میگیرد. بدون توجه به سیاستهای بینالمللی، نمیتوان برای بازارهای جهانی برنامهریزی کرد. بازار داخلی نیز به توان مصرف مردم ارتباط دارد. کالاهای کشاورزی داخلی با وجود کمبود تولید، به دلیل قیمت تمامشده بالا، کشش بازار داخلی را هم ندارند. قیمت تمامشده تولید در ایران به دلیل سیاستگذاریهای غلط، بالاست، اما بدتر از آن، وجود واسطهها و دلالان در بازار است که کالاها بهخصوص کالاهای فسادپذیر را با ۳۰۰ تا ۵۰۰درصد بالاتر از قیمت خرید به مصرفکننده میرسانند. مصرفکننده نیز درآمد ثابت و بهدلیل تورم بالا تقاضای رو به پایینی دارد. به این دلیل کشش مصرف کالا در بازار داخل نیز پایین است. بعضی افراد ظاهربین میگویند مغازهها پر از گوشت است، اما حقیقت این است که شکمها خالی است، پربودن مغازهها از کالا، دلیل بر مصرف بالا نیست، بلکه از فقر عمومی حکایت دارد. این سیستم اثر منفی بر تولید میگذارد.
گفته میشود که در این سالها انحصار و شبکه مافیایی بهوجود آمده بود، مثلا در وزارت بازرگانی سابق مجمع عالی واردات شکل گرفت و کمیتههایی مانند کمیته واردکنندگان مواد پروتئینی تشکیل شد. این کمیتهها سرمایههای بسیاری در اختیار گرفتند که تماما صرف واردات شد در صورتی که بخشی از آن میتوانست صرف سرمایهگذاری شود. چرا این اتفاق افتاد و اکنون که دولت آقای روحانی با شعار تدبیر و امید روی کار آمده است، چه راهکاری برای این معضل میتوان داشت؟
ما آدرس غلطی از امکانات تولید جامعه به مردم دادهایم. امکانات تولید ما در جامعه بهخصوص در مواد پروتئینی، بالا نیست. تولید شیر ما در حال حاضر هفتمیلیونتن است در صورتیکه وزارت جهاد کشاورزی آن را ۱۱میلیونتن اعلام میکند. تولید گوشت قرمز حدود ۷۰۰هزارتن است در صورتی که یکمیلیونتن اعلام میشود. این میزان تولید هم با فشار بر منابع حاصل شده است. ما اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم، باید به حقایق و آمار اعلامی توجه کنیم. تولید کشاورزی ما به دلیل عدم سرمایهگذاری مناسب در غذای ۴۲میلیوننفر وارد شده است. با این حال شعار میدهیم که ظرفیت تولید برای ۵/۱میلیاردنفر را در کشور داریم و میتوانیم برای جمعیت ۳۰۰میلیونی غذا تولید کنیم. با وجود امکانات فعلی کشور، این میزان تولید محقق نمیشود. این صحبتها ناشی از آگاهیهای کم افراد است. ما نمیتوانیم با دروغ زندگی کنیم. باید با واقعیت زندگی و بر اساس آن برنامهریزی کنیم. در حال حاضر اگر ما در کشاورزی سرمایهگذاری کرده و تولید را به دوبرابر سال قبل برسانیم، میتوانیم برای ۶۶میلیوننفر غذا تولید کنیم. اگر همه ظرفیتهای تولید را بهکار گرفته، از همه امکانات کشور استفاده کنیم و سرمایهگذاریهای لازم صورت گیرد، بازهم نمیتوان بیش از سهبرابر سال قبل تولید کرد. با بالاترین راندمانهای دنیا نیز تولید ما برای صدمیلیوننفر کفایت میکند و این میزان دستکم به ۱۵۰میلیارددلار سرمایهگذاری نیاز دارد. تنها وسعت کشور معیار نیست. منابع این کشور وسیع در حال ویرانشدن است اظهارنظرها که بر اثر اطلاعات غلط دستاندرکاران صورت میگیرد، انتظارات گستردهای از بخش کشاورزی بهوجود میآورد. اگر به اظهارات آقای اسکندری در سال ۸۴ و حتی ۸۸ رجوع کنیم، میبینیم آن شعارها تحقق نیافت و حتی تولید کشاورزی کمتر هم شد. ما در سال ۸۴ معادل ۶۳درصد خودکفا بودیم، در سال ۹۲ این میزان به ۴۳درصد رسیده است. ما دوست داریم کشورمان رشد سریعی داشته باشد، اما چون راه را بلد نیستیم، به بیراهه میرویم.
با توجه با اینکه منابع مالی و طبیعی ما مانند گذشته نیست، راهکار جبران این ۲۰درصد کاهش در خودکفایی چه میتواند باشد؟
اگر در دولت جدید عقل حاکم باشد و توسعه پایدار را در نظر بگیریم، پیش از افزایش تولید، حفظ منابع تولید اهمیت دارد. ما ابتدا باید مادر را حفظ کنیم تا بتوانیم بچه را نگه داریم. باید به فکر این باشیم که چگونه از منابع آب حفاظت کنیم، چگونه از شورشدن خاکها جلوگیری کنیم و در کنار آن بهفکر این باشیم که چگونه با منابع آبی محدود تولید را افزایش دهیم. این کار نیاز به سرمایهگذاری دارد. با سالی سهتا چهارهزارمیلیاردتومان سرمایه، نمیتوان کشاورزی را نجات داد. کشاورزی ایران دستکم به سهمیلیارددلار سرمایهگذاری زیربنایی در سال احتیاج دارد. حداقل دوبرابر این میزان نیز سرمایه ریالی مورد نیاز است. تا زمانی که سرمایهگذاری صورت نگیرد، هیچ اتفاقی در این بخش نمیافتد. در صورت عدم سرمایهگذاری، روند تخریب منابع شتاب بیشتری میگیرد و کشاورزی بیشتر وابسته میشود. کشاورزان و در کنار آنها مسوولان سیاستگذاری و قانونگذاری باید بدانند اگر در کشاورزی کشور سرمایهگذاری سریعی صورت نگیرد، راهی برای نجات آن نیست.
در حوزه تکنولوژی چطور میتوان گفت از نظر تکنولوژیکی در شرایط خوبی قرار داریم؟
به دلیل مکانیزاسیون پایین، دستمزد بالای کارگر تکنولوژی به دو شکل تکنولوژی مکانیکی و بیولوژیکی مطرح میشود، تکنولوژی مکانیکی مربوط به ماشینآلات و ابراز است و بیولوژیکی مربوط به فناوری پیشرفته موجودات زنده اعم از گیاهی و دامی میشود. در کشور ما این دو تکنولوژی در سطح بالایی نیست. پژوهشهای ما نتوانسته خود را با علم روز همتراز کند. این موضوع دلایل متعددی دارد در این زمینه متاسفانه خیلی عقب هستیم. پژوهشهای موجود هم بهدلیل عدم سرمایهگذاری، کاربردی نشدهاند. در نهایت فشار بر منابع بیشتر شده است، چراکه بدون سرمایهگذاری خواستهایم تولید را افزایش دهیم. توجه داشته باشید در حال حاضر متوسط دستمزد روزانه کارگر حدود ۱۰دلار است در صورتی که ۱۵ تا۲۰سال پیش این میزان حدود یک تا ۲۰دلار بود. ما اگر هم بخواهیم کارگر را جایگزین فناوری کنیم، قیمت تمامشده را بالاتر بردهایم. این موضوع اثر معکوس روی تغذیه، بهداشت و سلامت مردم دارد.
در این حالت امنیت غذایی هم از بین میرود.
بله. میتوان گفت امنیت غذایی در خطر است چراکه تمام اینها مثل یک حلقه زنجیر بههم وصل است. اقتصاد کلان کشور تحتتاثیر سیاستهای بینالمللی است که به نوبه خود اثر خود را روی کشاورزی و صنعت هم میگذارد. در حال حاضر ۷۰درصد صنایع هم تعطیل هستند. اما در کشاورزی ظرفیتها در حال نابودی است که این موضوع اوضاع را وخیمتر میکند.
بهنظر میرسد واردات پیشگی در اقتصاد ایران نهادینه شده است برای همین شاید ضرورت داشته باشد تا با تشکلهای وارداتی بهگونهای دیگر برخورد شود. آیا باید آنها را با همین ساختار حفظ کرد یا اینکه با تغییراتی از مجموعههای وارداتی بهعنوان ابزاری برای تنظیم بازار و البته تقویت تولید داخلی استفاده کرد؟
نکته اول که باید به آن اشاره کنم این است که در ایران کسی که سرمایه داشته باشد، میتواند واردات را انجام دهد. این شرکتهای سرمایهگذار میتوانند شرکتهای تخصصی را بهوجود آورند. واردات در حوزه کشاورزی یک امر ضروری است. کمبودهای تولید باید از این طریق جبران شود، اما اینکه توسط چهکسانی باید انجام شود، بحث آنهایی خواهد بود که بهدنبال احیای سازمان برنامه و بودجه هستند، این سازمان و شورای اقتصاد، حلقه کنترل واردات خواهند بود. نباید فراموش کنیم که پیش از دولت نهم هم واردات محصولات کشاورزی وجود داشت.
اگر واردات بهصورت بیرویه باشد، همین ۴۰درصد ظرفیت تولید داخل هم از بین میرود.
وقتی میگویند که کشور x میلیونتن گندم، y میلیونتن علوفه و z میلیونتن گوشت وارد کرده است، یعنی بیش از این نباید وارد شود. واردکننده نیز باید دارای شرایط مشخص بوده، حرفهای باشد و دارای سرمایه کافی. از آنجا که بیشتر واردکنندگان از بخش خصوصی هستند، اگر غیر از این باشد مسلما آنها ضرر خواهند کرد. در مورد ورود برخی از موسسات غیراقتصادی و بانکهایی که وارد حیطه واردات میشوند. کسی که کالا را گران بفروشد، ضرر میکند. ما نباید به این بهانه رقابت را از بین ببریم و در این زمینه انحصار بهوجود آید.
این اتفاق در این سالها رخ داده است و به بهانه مدیریت واردات گروهی تمام اختیارات را در دست گرفتند و اگر به آمارهای رسمی واردات در زمینه مواد پروتئینی رجوع کنیم، میبینیم که بخشی از اعضای اصلی همین گروهها بیشترین حجم واردات را در اختیار دارند و سایر واردکنندگان سهم بسیار ناچیزی دارند. همین میشود که مافیای واردات، گوشت را با قیمت حدود ۹هزارتومان وارد میکردند و حدود ۱۶هزارتومان به فروش میرساندند.
این مشکل، به دلیل وجود رانت است. دولت آقای روحانی باید در ابتدا نیاز کشور برای واردات را شناسایی کند و یک فضای رقابتی برای واردکنندگان بهوجود آورد تا نیاز بازار بهخوبی تامین شود.
در مورد این بحثی هم که شما اشاره کردید باید از مسوولان پرسید که این رانت کجا رفت. بخشی از تفاوت قیمت گوشت وارداتی با قیمت داخل را میتوان بهعنوان تعرفه از واردکننده اخذ کرد و برای کمک به تولید داخل از آن استفاده کرد. اگر سازمان برنامه و شورای اقتصاد وجود داشته باشد، این روند کنترل میشود. در غیر این صورت یک حالت ملوکالطوایفی بهوجود میآید در یک طرف دولت وجود دارد که دست در کیسه خزانه میکند و دلار و ریال و طلا بیرون میآورد و در طرف دیگر هم مجوز واردات اعطا میشود. به هر جهت باید دولت دکتر روحانی به سمت ایجاد فضای رقابتی برود و با انحصاری که در بخشهای مختلف از جمله واردات مواد پروتئینی شکل گرفته مقابله کند.
در بخش کشاورزی از سالهای دور بحث تدوین تقویم کشت مطرح بوده است. برای همین در همه حوزهها انجمنهایی تشکیل شد و بنا بر این بود که این مهم پیگیری شود. امروز اما وضعیت ما در تولید خرما، پیاز و سیبزمینی به هیچ عنوان مناسب نیست و تقریبا هیچ امنیتی برای تولیدکننده وجود ندارد؟
این موضوع به فعالیتهای جهاد کشاورزی مربوط میشود. تنها محدودیت ما، منابع آبی است. برنامهریزیهای تولید ما باید آبمحور باشد. باید کالاهایی را تولید کنیم که با حداقل نیاز به آب، حداکثر تولید را داشته باشند. دیگر موارد به اقلیم منطقه و برنامهریزی جهاد کشاورزی مربوط است. این وزارتخانه بر اساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است باید برای تولید محصولاتی در دولتهای نهم و دهم به کشت سیبزمینی و پیاز بیتوجهی شد. البته باید در نظر داشت که علاوهبر عدم مدیریت صحیح، بحث بههمخوردگی بارشها و تغییر اقلیم نیز در ایجاد این وضعیت موثر بوده است. با این حال تاثیر عدم مدیریت صحیح و قولهای بیهودهای که مدیران قبلی دادهاند، بیشتر است. مدیران قبلی فکر میکردند اگر بگویند طی چهارسال در تمام محصولات خودکفا میشویم، مجلس راضیتر میشود.
با توجه به مسایل بینالمللی و اینکه اقلیم کشور در مسیر خشکشدن قرار دارد، برای مدیریت بهینه کشاورزی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
من متخصص اقلیمشناسی نیستم، اما برمبنای اطلاعات بینالمللی، در اقلیم کرهزمین بهعلت فشار افزایش جمعیت، نیاز به رفع نیاز جمعیت، رشد اقتصادی کشورها و افزایش مصرف بهخصوص افزایش مصرف سوخت، در جو کره زمین انباشتگی گرما را بهوجود میآورد. یک درجه افزایش متوسط دمای جهان در سال، صدمیلیمتر تبخیر را افزایش میدهد. این یعنی نیاز آبی گیاه افزایش مییابد. متوسط بارش ما در کشور در سال، ۲۵۰میلیمتر است. در نتیجه اگر متوسط دمای کشور ۵/۲ درجه افزایش یابد، کل آبی که برای کشت دیم استفاده میشود تبخیر خواهد شد. تغییرات رخداده در جهان همراه با افزایش مصرف سوخت است که گرمای حاصل از این فعل و انفعالات در سطح زمین باقی میماند. انباشتگی گرما تغییرات عدیدهای در ساختار اقلیم بهوجود میآورد. در گرمشدن زمین، جابهجایی بارشها و تغییرات در نوع آنها، شکی وجود ندارد. این موارد دوران گذار را بهشدت دچار مخاطره و غیرقابل پیشبینی کرده است. سوءمدیریت در کنار کمبود سرمایهگذاری و تغییرات اقلیم وضع را وخیمتر میکند.
عدم استقلال وزارت جهاد کشاورزی برای تصمیمگیری و در مواجهه با شبکههای سودجویی و مافیایی واردات چه تاثیری روی توسعهنیافتگی بخش کشاورزی دارد؟
تاثیر زیادی دارد. وقتی کشاورز متضرر شود، سرمایهگذاری در تولید نمیکند و کار را رها خواهد کرد. پس باید این وزارتخانه استقلال و قاطعیت کافی برای برخورد با شبکههای رانتی و انحصاری در حوزه واردات را داشته باشد. از طرفی نباید فراموش کرد تنظیم بازار برعهده وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه برعهده مسوولان تجارت و بازرگانی کشور است. در کنار این موضوع نباید از شبکه سنتی توزیع کالاهای کشاورزی بهخصوص کالاهای فسادپذیر که یکی از بلایای مساله امنیت غذایی است، غافل شد.
یکی از مواردی که ذهن فعالان بازار را درگیر کرده است، بحث انتزاع بخشی از وظایف تنظیم بازاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت است. آیا این اتفاق میتواند مفید واقع شود یا اینکه با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد؟
بهنظر من تنظیم بازار مصرف محصولات کشاورزی باید برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. البته اینکه وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن یکی شده نیز موضوع جدایی است که بهنظر من باید در آن تجدیدنظر شود. تنظیم و توزیع بازار مواد اولیه کشاورزی مثل خوراک دام، کود، سم، ماشینآلات، بذر و… باید برعهده وزارت جهاد کشاورزی باشد. اما تنظیم بازار نهایی مصرف جامعه باید به عهده ارگانی غیر از تولیدکننده باشد. وزارت صنعت که تولیدکننده است، نباید در زمینه بازرگانی و تنظیم بازار محصولاتی مثل خودرو، لوازم خانگی و… تصمیم بگیرد و بهدلیل منافع تولیدکننده، کل جامعه را بهسمت فقر بکشاند و تورم را بالا ببرد. نباید بهبهانه حمایت از تولید داخل قیمتها مدام افزایش یابد. وقتی تورم ایجاد شود، قیمت تمامشده بالا میرود و مردم فقیرتر میشوند، مصرف کاهش مییابد و قدرت خرید مردم کم میشود. در این شرایط تولیدکننده بهدلیل قیمت تمامشده بالا قدرت صادرات هم ندارد و چون بازار داخل هم توان خرید ندارد، درنهایت تولید متوقف میشود. این فرآیند مثل حلقههای زنجیر است. اینکه وزارت صنعت یا جهاد کشاورزی در مورد بازار مصرف و واردات تصمیم بگیرند، صحیح نیست. تصمیم در مورد واردات نیز باید برعهده شورای رقابت و سازمان برنامه باشد. این شکل تصمیمگیری، نابسامانی ایجاد میکند و دود آن بهچشم ملت میرود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامههای این سازمان برای مقابله با پدیده ریزگردها گفت: به طور یقین برای موضوع پدیده ریزگردها در سطح بینالمللی اقدامات لازم را انجام میدهیم.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر معصومه ابتکار گفت: یکی از کارهای اصلی ما در این سازمان بازنگری تمام مصوبات پیشین در بخشهای مختلف است و به زودی این کار را انجام میدهیم و از منظر حقوقی، قانونی، زیست محیطی برنامهها را بررسی خواهیم کرد و بعد از آن اقدامات لازم را انجام میدهیم.
وی همچنین با اشاره به برنامههای این سازمان برای مقابله با پدیده ریزگردها به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: به طور یقین برای موضوع پدیده ریزگردها در سطح بینالمللی اقدامات لازم را انجام میدهیم و در جلسه دولت هم این موضوع مطرح شد و در آینده نزدیک برنامههای خود را در این حوزه اجرایی خواهیم کرد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر با درخواست های مردم در خصوص استفاده از اینترنت و افزایش سرعت رو به رو هستیم، گفت: به دلایل مختلف پهنای باند اینترنت تاکنون متناسب با آنچه در برنامه دیده شده، توسعه نیافته است
مقامات ژاپنی اعلام کردند که با خاموش شدن راکتور شماره ۴ شرکت برق کانسای این کشور از یکشنبه ۲۴ شهریور ماه به طور کامل عاری از انرژی هسته ای میشود.
به گزارش بهار مردم ژاپن بعد از سونامی سهمگین و بحران هستهای این کشور خواستار توقف نیروگاههای هستهای کشورهای خود شده اند. قرار است امروز تنها رااکتور فعال ژاپن خاموش شود و این کشور را به کشوری عاری از انرژی هستهای تبدیل کند، این اتفاق به دنبال فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ دومین بار است که در ژاپن رخ میدهد.
خاموش کردن راکتور شماره ۴ در تأسیسات Oi در شرکت برق کانسای در ساعات پایانی یکشنبه ۲۴ شهریور ماه به دنبال فرآیند تصمیم گیری ژاپن درباره این که کدام راکتورها برای آغاز به کار براساس مقررات هستهای جدید اعلام شده در ماه ژوئیه از ایمنی کامل برخوردارند.
تمام ۵۰ راکتور تجاری این کشور دست کم تا پایان سال جاری میلادی خاموش میمانند تا ارزیابی های امنیتی قانونگذاران هستهای انجام شود، از سوی دیگر انجام تشریفات لازم برای بدست آوردن موافقت محلی به منظور آغاز به کار مجدد مستلزم سپری شدن زمان است. نگرانی عمومی نسبت به فقدان انرژی هستهای که ممکن است ژاپن را با کمبود جدی انرژی رو به رو کند پس از توقف اکثر راکتورها و عدم خاموشیهای سراسری از بین رفت. اما مصرف کننده خانگی و تجاری با افزایش نرخ برق رو به رو شد.
پیش از بحران هستهای فوکوشیما که به واسطه زلزله و سونامی ۱۱ مارس ۲۰۱۱ رخ داد، انرژی هستهای حدود ۳۰ درصد از کل انرژی برق ژاپن را تأمین میکرد. درمیان افزایش نگرانیها نسبت به ایمنی انرژی هستهای در این کشور زلزله خیز، ماه میگذشته انرژی هستهای ژاپن برای نخستین بار در بیش از ۴۰ سال گذشته به مدت دو ماه به صفر رسید و پس از آن دولت اجازه آغاز به کار راکتورهای ۳ و ۴ تأسیسات Oi را صادر کرد. قرار است راکتورهای هستهای ژاپن هر ۱۳ ماه مورد بازرسی و بررسی دورهای قرار بگیرند. درحال حاضر چند راکتور از جمله راکتورهای شماره سه و چهار تأسیسات Oi در انتظار تأیید شدن هستند.
دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در تلاشهای خود برای توسعه اقتصاد به وضوح بیان کرده است که انرژی هستهای نقش مهمی در تأمین انرژی این کشور را برعهده خواهد داشت اما بسیاری از نظر سنجی ها نشان میدهد که اکثریت مردم این کشور با آغاز به کار راکتورها مخالف هستند و دولت نیز تاکنون از اظهار نظر در این رابطه که چه تعداد راکتور کار خود را از سر میگیرند و چه نقش آنها در بدست آوردن رضایت محلی برای از سرگیری کار راکتورها ایفا میکنند.
هنوز هم پاک کردن تأسیسات هستهای دای ایچی فوکوشیما که متعلق به شرکت برق توکیو است به عنوان یک چالش بزرگ مطرح میشود و انتظار میرود که این مسئله با وجود سوخت مذاب داخل سه راکتور در این کارخانه و آب آلوده به مواد رادیواکتیو که هر روز افزایش مییابد در دهه های آتی نیز این موضوع همچنان یک چالش باقی یماند
به نام خدا
از DNA خود محافظت کنید: با بالا رفتن سن انتهای کرومزوم های ما (با نام تلومر) کوتاه تر می شود . این نقص باعث می شود افراد مستعدگرفتن بیماری ها شوند. تا کنون تصور بر این بود که کاری از دست ما بر نمی آید. اما پژوهش ها حاکی از آن است که سبک زندگی، رفاه ، ورزش و تغذیه خوب می تواند به ابقاء تلومر ها کمک کند.
وظیفه شناس باشید: در طی 80 سال مطالعه ، معلوم شده است که وظیفه شناسی و داشتن وجدان کاری ، بهترین راه برای طول عمر بیشتر است. پژوهشگران متوجه شده اند که افراد با وجدان و وظیفه شناس کارهای بیشتری برای محافظ از سلامتی خود انجام می دهند و راههایی را انتخاب می کنند که آنها را به ارتباطات قوی تر و زندگی بهتر سوق می دهد.
دوستانی بیابید: اگر فقط یک دلیل برای پیدا کردن دوست وجود داشته باشد؛ آن این است که آنها می توانند به شما در داشتن عمری طولانی تر کمک کنند. پژوهشگران استرالیایی دریافتند که افراد اجتماعی 10 سال دیرتر از افراد تنها می میرند.
دوستان خود را آگاهانه انتخاب کنید: آداب و رفتار دوستان شما بطور مستقیم با طول عمرتان در ارتباط است . مطالعات "واگیری اجتماعی"را ثابت کرده است. اگردوست شما در حال چاق شدن است،57% احتمال دارد که شما هم چاق شوید. این امر در مورد سیگار کشیدن و یا ترک کردن سیگار و الکل نیز صدق می کند.
سیگار را ترک کنید: ترک سیگار در 30 سالگی یک دهه به عمر شما می افزاید و اگر این عمل را در 40، 50، 60 سالگی انجام دهید ، به ترتیب 9-6 و 3 سال به عمر خود افزوده اید.
پذیرای خواب نیمروز باشید: خواب نیمروز (قیلوله)در سراسر جهان مورد قبول واقع شده است. اخیرا طی مطالعاتی بر روی 24000 داوطلب ؛ معلوم شده است که افرادی که خواب نیمروز منظم دارند 37% کمتر از دیگران با بیماریهای قلبی و عروقی مواجه هستند. پژوهشگران معتقدند که خواب نیمروز موجب پایین نگه داشتن هورمون های استرس می گردد.
تابع تغذیه ی مدیترانه ای باشید: بر اساس آنالیز 50 مطالعه روی بیش از نیم میلیون انسان، روشن شده است که داشتن یک رژیم غذایی با میزان سبزی و میوه بالا ، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی؛ به میزان قابل ملاحظه ای از بیماری های متابولیکی بدن مانند دیابت ، می کاهد. (این بند سال ها است توسط روان شناسان تغذیه وسلامتی تحقیق وترویج میشه خیلی مهم است)
مانند یک اوکیناوایی تغذیه کنید: مردم اوکیناوای ژاپن به طول عمر زیاد در جهان مشهورند. پژوهشگران با دقت به رژیم غذایی مرسوم این مردم، دریافته اند که خوردن سبزیجات به رنگ زردو سبز با کالری پایین یکی از علتهای طول عمر بالای این مردم است. همچنین معلوم شده که این افراد عادت دارند 80% غذای بشقاب خود را بخورند و 20% بقیه در بشقاب باقی می ماند.
ازدواج کنید: پژوهش ها نشان داده که افرادی که ازدواج می کنند، دارای وضعیت اقتصادی، جسمی، روحی و اجتماعی بهتری از افراد مجرد هستند و امکان مرگ و میر در میان آنها کمتر است .
تناسب اندام داشته باشید: لاغری موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت، قلبی عروقی و دیگر بیماریهای مرگ آور می شود. پس بر کم کردن وزن خود تمرکز کنید.
تحرک داشته باشید: شواهد دال بر این است که افراد ورزشکار نسبت به دیگران، دارای متوسط طول عمر بیشتری هستند. فعالیت های ورزشی منظم خطر ابتلا به ناراحتی قلبی، سکته، دیابت، افسردگی و بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین به حفظ قوه فکری در دوران کهولت ، کمک می کند.
معتقد و متدین باشید: پژوهشگران معتقدند؛مردمی که به مذهب خاصی معتقدند، عمری طولانی تر از افراد بدون اعتقاد دارند.در یک مطالعه12 ساله روی افراد بالای 65 سال، آنهایی که معتقد ب مذهب خاصی بودند سطح پروتئین های کلیدی سیستم ایمنی بالا تری نسبت به افراد بی دین داشتند. همچنین شبکه های اجتماعی قوی که مردم را ب همکاری و ارتباط با یکدیگر وا میدارد، نتایج مشابهی دارند.
فراموش کنید: فرار از کینه و حسد تاثیر بسزایی در سلامتی دارد. خشم مزمن ، منجر به کاهش فعالیت ریه، بیماری های قلبی، سکته و دیگر ناراحتی ها می شود. فراموشی؛ تشویش را کاسته، فشار خون را پایین می آورد و کمک به تنفس آسانتر می کند. این مزایا شما را به عمری طولانی هدایت می کند.
موارد ایمنی را رعایت کنید: تصادفات جزو 5 علت رایج مرگ و میر افراد در سراسر دنیا و مهم ترین علت مرگ افراد 1 تا 24 سال هستند. رعایت نکات ایمنی یک راه ساده برای دستیابی به طول عمر بیشتر است. در تصادفات وسایل نقلیه موتوری ، کمربند ایمنی تا50% از مرگ جلوگیری میکند و در حوادث دوچرخه ؛ بیشترین علت نرک آسیب وارده به سر است.
خواب را در اولویت قرار دهید: داشتن خواب راحت و به حد کافی، میتواند خطر ابتلا ب چاقی، دیابت، بیناری های قلبی و افسردگی را کاهش دهد.همچنین خواب مناسب ، به شما کمک می کند تا سریعتر دوره نقاهت بیماری را طی کنید.بعبارت دیگر شب زنده داری سلامتی شما را ب خطر می اندازد.
استرس را مدیریت کنید: پژوهشگران معتقدند؛ مدیریت استرس ، نه تنها موجب جلوگیری از بیماری های قلبی می شود ، بلکه در بهبود این بیماری ها کمک شایانی می کند. گرچه اجتناب از استرس برای بسیاری از افراد، امکان پذیر نیست، اما راههای فعال بسیاری برای کنترل آن وجود دارد. مانند یوگا، مدیتیشن ، تنفس عمیق و ...
هدفمند باشید: یافتن سرگرمی و فعالیتهایی که برای شما هدفی را به دنبال داشته باشد، می تواند شما را به یک عمر طولانی پیوند دهد. پژوهشگران ژاپنی در یافته اند که داشتن یک هدف مشخص در زندگی ؛ انسان را از بیماری های قلبی، سکته و ... دور می کند.
منبع:
18 Secrets for a Longer Life
------------------------------
اگرروح تکنیک های فوق را مدنظرقراردهیم دراسلام هم به انها سفارش یا اهتمام شده است زیتون به ان قسم خورده شده وخواب قیلوله تاکیدشده - ورزش وتحرک را بزرگان دین درقالب پیاده روی انجام میداده اند - اخلاق یک سوم دین است بعدازاعتقادات واحکام -امام علی به نظم سفارش کرده ومورد عمل امام خمینی بوده -ازدواج عامل ارامش درقران بیان شده وسنت است - ....
براساس جدیدترین گزارش شادی جهانی که توسط شبکه راه حلهای توسعه ثبات پذیر سازمان ملل با حمایت دبیرکل سازمان ملل منتشر می شود شادترین کشورهای جهان به ترتیب اعلام شدند.به گزارش مهر، این گزارش 156 کشور جهان را مورد بررسی قرار داد و کشورهایی که سطح شادی آنها در بالاترین سطح قرار داشت را به این ترتیب اعلام کرده است: دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد، کانادا، فنلاند، اتریش ، ایسلند و استرالیا.
براساس این گزارش ارمنستان در رده 128، روسیه در رده 68 ، ترکیه در رده 77 ، آذربایجان در رده 116، آمریکا در رده 17، گرجستان در رده 134 و ایران در رده 115 قرار گرفت.
برخی تحقیقات نشان می دهد که سلامت روانی مهمترین عامل تعیین کننده شاد بودن و یا نبودن فرد است، اما حتی در کشورهای غنی، کمتر از یک سوم از افراد تحت درمان برای یافتن سلامت روانی خود هستند. درحال حاضر درمانهای خوب و مقرون به صرفه برای افسردگی، اضطراب و روان پریشی وجود دارد و اگر این درمانها به طور گسترده در دسترس مردم قرار می گرفتند، شادی در جهان نیز افزایش می یافت.
این گزارش همچنین نشان دهنده مهمترین مزایای شادی است. افراد شاد طولانی تر و موثرتر زندگی می کنند، درآمد بهتری دارند و شهروندان بهتری برای جامعه مدنی خود هستند.
براساس این گزارش مردم رواندا، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، بنین و توگو درمیان کشورهایی هستند که دارای کمترین میزان رضایت در زندگی خود هستند.
گزارش منتشر شده از شادترین کشورهای جهان افزوده است که نسبت به 5 سال گذشته دنیا جای شادتر و سخاوتمندتری شده است، تغییرات فاحش اقتصادی و سیاسی از عوامل کاهش سطح رفاه در برخی کشورها بوده است.
رتبه کشورهایی چون یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا به علت تأثیر بحران منطقه یورو کاهش چشمگیری داشته است و مصر، میانمار و عربستان نیز در پرتو آشفتگیهای اخیر سیاسی و مدنی خود دچار کاهش شدید در سطح رضایت و شادی مردم خود شده اند.
مصر بزرگترین سقوط را در سطح شادی داشته است و با در نظرگیری رتبه یک تا 10 و درنظر گیری 10 به عنوان شادترین سطح رتبه مصر در سال 2012 به 4.3 رسید درحالی که این رتبه در سال 2007 ، 5.4 اعلام شده بود.
آنگولا، زمیبابوه و آلبانی بیشترین افزایش شادی را درمیان کشورهای مختلف داشته اند.
این گزارش تصریح می کند: مردم می توانند به علل بسیاری ناخوشنود باشند این علل از فقر تا بیکاری و از هم پاشیدگی خانوادگی و بیماری جسمی گسترده است اما در هر جامعه ای بیماری روانی مزمن علت بسیار موثری برای داشتن احساس بدبختی تلقی می شود، اگر می خواهیم دنیای شادتری داشته باشیم باید رویکرد جدیدی به سلامت روانی در پیش بگیریم.
سومین جلسه ستاد استقبال از مهر ۹۲ که به میزبانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی ذیربط برگزار شد، حاوی نکات تکان دهندهای از آثار و پیامدهای آلودگی هوا بود.
حسین همتی نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه با اشاره به آثار ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن بر سلامت شهروندان تهرانی گفت: سرطان در تهران بیداد میکند.
همتی با بیان این که با توجه به شیوع بیماری سرطان، چارهای جز اختصاص قسمتهای بیشتری از ظرفیت مراکز درمانی به بیماران مبتلا به سرطان نداریم، افزود: بخشهای ویژه سرطان در بیمارستانهای تهران هر روز گسترش مییآبد.
شناسایی ۵۰۰ مدرسه پرخطر در معابر اصلی تهران
نماینده پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این جلسه با اشاره با شناسایی ۵۰۰ مدرسه پرخطر در تهران گفت: این مدارس در معابر اصلی تهران واقع شدهاند و دانشآموزان آنها بیشتر در معرض خطر تصادفات رانندگی قرار دارند و پلیس راهنمایی و رانندگی تدابیر و تمهیدات ویژهای را به منظور تامین ایمنی دانشآموزان این مدارس پیشبینی کرده است.
مراد مرادی با بیان این که دستورالعمل طرح انتظامی ـ ترافیکی بازگشایی مدارس به پلیس راهنمایی و رانندگی مناطق تهران ابلاغ شده، افزود: کنترل عملیاتی ناوگان حمل و نقل شهری به ویژه خودروهای سرویس مدرسه با هدف کاهش حوادث احتمالی و افزایش ایمنی دانشآموزان، از جمله مواردی است که در این دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته است.
آمادهباش صد در صدی پلیس در مهر ماه
نماینده فرماندهی انتظامی تهران با اشاره به آمادهباش صد در صدی نیروی انتظامی در دو بخش صف و ستاد گفت: عوامل انتظامی به همراه پلیس راهور در روزهای نخست آغاز سال جدید تحصیلی به صورت تمام وقت نسبت به کنترل همه جانبه مدارس و معابر اطراف آن اقدام خواهند کرد.
پرویز یعقوبی با بیان این که پاسهای پیاده در معابر شهر به ویژه در محدوده مدارس افزایش مییابد، افزود: برخورد با فروشندگان مواد غذایی غیر بهداشتی و توزیع کنندگان مواد مخدر در سطح شهر و نیز مزاحمان خیابانی در اطراف مدارس دخترانه در این ایام در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد
رییس سازمان محیط زیست گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از سایتهای مهم یونسکو است که نه فقط برای زیست بوم ایران بلکه برای زیست بوم جهان مهم است.
به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه افزود: تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست محیطی برای منطقه و کشور میباشد.
وی تصریح کرد: از سال ۷۹ در سازمان محیط زیست در مورد این مساله هشدار داده بودیم اما فکر میکردیم کندتر اتفاق بیافتد ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر میکردیم با بحران مواجه شدیم. اکنون مطلع هستیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه عواقبی بر روی کشاورزی و مردم منطقه دارد.
رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در اواخر دهه هفتاد نیز مطالعاتی انجام شد و طرحهای جامع و تفصیلی تقدیم گشت و در همان سالها تمام نگرانیها از جانب ما اعلام شده بود.
وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: اکنون بحث و برنامهریزی انجام گرفته، اراده سیاسی بین دستگاهها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل خواهد شد. اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواریهای بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.
ابتکار خاطرنشان کرد: اکنون باید بیش از هرچیزی به اجرایی کردن این طرحها بیاندیشیم و این مساله باید به طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.
کلمه – گروه خبر: در حالی که سالهاست فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی از وضعیت نامطلوب زندان های گلایه می کنند، سرانجام امروز دادستان کل کشور نیز از تراکم جمعیت در زندان ها انتقاد کرد.
پیشتر اعلام شده بود که ظرفیت اسمی زندانهای کشور ۵۵ هزار نفر است، اما بیش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی هستند.
در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که این میزان در ایران به ازای هر یکصد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که این میزان تقریبأ دو برابر متوسط جهانی است.
سال گذشته در گزارشی از زندانیان جرایم عادی در ایران نوشته بود آمار زندانیان نسبت به دهههای گذشته رشدی ۱۷ برابری داشته است.
بنا به این گزارش بر پایه آمارها تعداد زندانیان در سال که منجر به انقلاب شد، با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانیان بر اساس جمعیت کشور، باید میزان زندانیان ایران نسبت به دو برابر شدن جمعیت به حدود ۲۰ هزار نفر میرسید. در حالی که تعداد زندانیان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.
یوسفیان، عضو کمیسیون قضایی مجلس به شرق گفته است: «الان چهار برابر ظرفیت موجود، زندانی داریم و در بعضی جاها تا هشت برابر هم رسیده است؛ یعنی زندانی که ظرفیت صد زندانی را دارد، هشتصد زندانی را در خود جا داده است؛ این وضعیت را میتوان در برخی شهرستانها نیز مشاهده کرد.»
امروز دادستان کل کشور گفته است: نباید مجازات به گونهای باشد که فرد خاطی از تحصیلات و حرفهآموزی باز بماند، زیرا فردی که بی هنر و بیسواد به جامعه بازگردد چرا که دارای عقدهای دیگر میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادستانی کل کشور غلامحسین محسنی اژهای در نهمین همایش دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استان های سراسر کشور که با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها برگزار شد، اظهار کرد: “باید جمعیت کیفری زندانها را کاهش داد”.
وی افزود: هنر مدیریت ما به عنوان مسئولان قضایی این است که افراد مضر در جامعه را تحت تعقیب قرار داده و در قرنطینه نگه داریم ولی در عین حالی که مجازات میکنیم، زمینهای را فراهم سازیم تا فرد متخلف پس تحمل مجازات، هدایت شود و به جامعه بازگردد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات جلسه دولت در خصوص بررسی سانحه تصادف اتوبوس در آزادراه قم، گفت: مقرر شده که نماینده این شرکت پس از حضور در ایران، گزارشی را به مقامات دولت جمهوری اسلامی ارایه دهد.
به گزارش مهر، عباس آخوندی شب گذشته در گفتگوی تلفنی با خبر ساعت ۲۱، ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه تصادف اتوبوس در آزادراه تهران – قم با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به این حادثه، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، معاون وزیر بهداشت و پلیس راهور امروز چهارشنبه در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد گزارش تصادف مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در بررسی حادثه نسبت به مسایل اساسی و بطور عمده ایمنی راه ها صحبت شد که یکی از عوامل، عامل انسانی در این حادثه شناخته شد که برای این منظور و احتمال قصور شرکت اتوبوسرانی، فعالیت آن متوقف شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع بازرسی از اتوبوس ها مطرح شده است، بیان کرد: قرار شد که یک بازرس مستقل برای بازرسی از اتوبوس ها در نظرگرفته شود تا ایمنی فنی اتوبوس قبل از حرکت مورد بررسی قرار گیرد.
آخوندی با اشاره به اینکه از شرکت سوئدی دعوت شده تا برای ارایه گزارش در خصوص اتوبوس های اسکانیا به ایران سفر کند، اظهار داشت: مقرر شده که نماینده این شرکت پس از حضور در ایران، گزارشی را به مقامات دولت جمهوری اسلامی ارایه دهد.
وی با اعلام این دو اقدام فوری از سوی دولت، تصریح کرد: موضوع عمومی جاده ها از دیگر موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود که بر این اساس اقداماتی را در دستور کار داریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حلقه مفقوده آتش نشانی در جاده های کشور، اظهار داشت: موضوع امداد و نجات در جاده ها و ضعف ساختاری این موضوع در جاده ها هم مورد بررسی قرار گرفته است تا امداد و نجات در جاده ها ساماندهی شود.
آخوندی افزود: همچنین بررسی شد که موضوع ایمنی در شرکت های حمل و نقل مسافری مورد بازبینی قرار گیرد تا قبل از هر حرکت، اتوبوس ها چک شود و بازرسی هم از سوی یک شرکت مستقل انجام گیرد همچنین باید به مسافران مانند هواپیما آموزش داده شود تا در مواقع خطر جان خود را نجات دهند.