زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

آلودگی نوری ، یکی از خطرهای پنهان فناوری برای سلامتی ما

فرستنده : محجوبه نظیفی

آلودگی نوری ، یکی از خطرهای پنهان فناوری برای سلامتی ما

شب‌های ما هر سال که می‌گذرد روشن‌تر از سال پیش می‌شوند، شاید عکاس‌های نجومی بیش از هر کس دیگری بدانند که چقدر آلودگی نوری در شب‌ها بالاست.

اگر زمانی فقط نورهای چراغ روشنایی داخل خانه یا سطح شهر و تبلیغات شب‌هایمانرا روشن می‌کرد، الان دیگر ما می‌توانیم فهرست بلندبالایی از چیزهایی را ارائه بدهیم که حتی در دقایقی قبل خواب و حین خواب هم، شب‌هایمان را روشن می‌کنند.

ما تا آخرین لحظه‌ای که بیدار هستیم، چشم از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خودبرنمی‌داریم، حین خواب هم وضعیت بهتر نیست، خیلی‌ها در اتاق خوابشان کامپیوترشان را روشن نگاه می‌دارند، تا چیزی دانلود شود، ساعت الکتریکی کناربستر هم نور ملایمی از خود ساطع می‌کند، تجهیزات دیگری مثل گیرنده‌های تلویزیونی و دستگاه‌های پخش DVD هم ممکن است در اتاق خواب باشند که هر یک ازآنها نور کم، اما در مجموع قابل ملاحظه‌ای را ساطع می‌کنند. تازه ممکن است شمابدخواب شوید، و وقتی دقایقی برخاسته‌اید، با خودتان فکر کنید، چقدر خوب است به جای «شمردن گوسفندها»، با تبلت کتابی بخوانید یا وب‌گردی کنید و ناگهان نورصفحه نمایش که مناسب شرایط روز تنظیم کرده بودید، با شدت تمام به چشم‌های شمامی‌تابد.

ممکن است بگویید که مگر چه می‌شود، شب‌هایتان کمی روشن شود، یا اینکه با این نورها انطباق دارید و به گمان شما، مزاحمتی برای شما ندارند.

اما باید بگویم که مسئله جدی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

فیزیولوژی بدن انسان‌ها ، با دو نور طبیعی هماهنگ است: نور خورشید در طی روز ونور ماه در طی شب. در بدن* یک ریتم شبانه‌روزی** یا**circadian خلق شده، اینرریتم چیزی نیست که بشود بدون پرداخت هزینه تغییرش** داد**.*

...

توجه داشته باشید که لوکس، یک واحد اندازه‌گیری لگاریتمی است.

*نور چگونه روی بدن ما تأثیر می‌گذارد؟*

وقتی نور به چشم‌های شما برخورد می‌کند، پیام‌های عصبی از طریق عصب بینایی به*هسته‌های سوپراکیاسماتیک* در هیپوتالاموس می‌رسند، این هسته‌های مسئول تنظیم ریتم شبانه‌روزی هستند. وقتی نور مصنوعی شب به این هسته‌ها برسد، آنها تقریبا شبیه شرایط روز به نور واکنش نشان می‌دهند، مثلا دمای بدن را بالا می‌برند و هورمون کورتیزول* ترشح می‌کنند.

هورمون کورتیزول باید به طور طبیعی در طی شب کمتر از وقت روز ترشح شود، ترشح نابجای آن در طول شب باعث مشکلاتی مثل *چاقی، مقاومت به انسولین و مستعد شدن به**دیابت، و تغییر واکنش التهابی بدن* می‌شود.

از سوی دیگر وقتی محیط تاریک نباشد، هورمون مهمی به نام *ملاتونین*، به میزان کمتری از*غده پینه‌آل مغز* ترشح می‌شود، این هورمون در طول شب، فشار خون، دمای بدن و میزان قند خون ما را پایین می‌آورد. پس نورهای مصنوعی شبانه از این محورهم باعث، اختلالاتی در بدن ما می‌شوند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حتی روشن بودن معمول اتاق‌ها در طول شب‌ها، طول زمان ترشح ملاتونین را ۹۰ دقیقه کمتر می‌کند و اگر اتاق در حین خواب به اندازه کافی تاریک نباشد، ترشح هورمون ۵۰ درصد دیگر هم کاهش می‌یابد.

حالا بماند که استفاده شبانه از تبلت و گوشی‌های هوشمند، چقدر می‌تواننداختلال ایجاد کنند.

*آبی زیان‌آور**!*

جالب است بدانید که نور آبی، نسبت به نورهای دیگر بیشتر باعث اختلال در ریتم شبانه‌روزی ما می‌شود، چون این طیف نور، بیشتر رنگدانه ملانوپسین شبکیه را تحت در تنظیم ریتم شبانه‌روزی نقش مهمی دارند، در نتیجه نور آبی باعث اختلال ریتم شبانه‌روزی بیشتری می‌شود.

البته از یاد نبرید که محتوای خود وب‌گردی یا پیام‌های دریافتی با گجت‌ها،می‌توانند باعث ایجاد تنش ذهنی در ما شوند و خوابمان را مختل کنند و بنابراین علاوه بر مکانیسم نوری، گجت‌ها با شیوه دیگری هم مزاحم سلامت ما هستند.

 *نورهای مصنوعی و خطر سرطان*

اما موضوع جدی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید:

مطابق یک تحقیق ۱۰ سال که روی ۱۶۷۰ زن انجام شد، مشخص شد آنهایی که بیشتر درمعرض نورهای مصنوعی شبانه هستند، ۲۲ درصد بیشتر احتمال دارد که مبلا به سرطان پستان شوند. گمان می‌رود که سرکوب ترشح هورمون ملاتونین اینجا هم عامل قضیه باشد.

در یک مطالعه دیگر، محققان، بافت سرطان سینه را به موش‌ها پیوند زدند و متوجه شدند که اگر خون زنانی را به بدن این موش‌های وارد کنند که در معرض نور شبانه بیشتر بوده‌اند، میزان رشد تومور بیشتر می‌شود.

کسانی که شغل‌های شبانه دارند و شیف کاری‌شان ثابت نیست و چرخشی است، مثل پرستاران، باز هم احتمال ابتلاشان به سرطان پستان بالا می‌رود.

 خبر بد این است که حتی اگر نور تبلت و گوشی هود را کم کنید، خطرها کم نمی‌شود، چون ثابت شده که برخورد طولانی و مزمن با نورهای کم در همسترها باعث بروز علایمی شبیه*افسردگی* در آنها می‌شود. گمان می‌رود که عامل ایجاد افسردگی در این مورد، پروتئینی به نام TNF باشد.

تحقیقات باز هم تأکید کرده‌اند که نور آبی به میزان بیشتری می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود. نور شبانه می‌تواند *خلق اشخاص و حتی یادگیری* ما را تحت تأثیر قرار دهد.

از سوی دیگر مهم است بدانید که ملاتونین نقش مهمی در *فرایند سالخوردگی* دارد، این هورمون می‌تواند تنش‌های اکسیداتیو بدن را کم کند، بنابراین اختلال درترشح آن می‌تواند روند سالخوردگی را شتاب دهد، حتی *بین سرکوب ترشح ملاتونین و** بروزبیماری‌های قبلی – عروقی هم روابطی کشف شده‌اند**.*

 *چه باید کرد؟*

- اتاق خوابتان را تا جایی که می‌توانید تاریک کنید.

- ساعتی قبل از خواب، نور اتاق‌هایتان را کم کنید.

- عادت مطالعه قبل از خواب با تبلت یا کار با گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارید

و رو به کتاب کاغذی یا کتابخوان‌هایی با جوهر الکترونیک بیاورید.

- کامپیوتر و یا وسایلی که به هر ترتیب نوری از خود پخش می‌کنند، مخصوصا

آنهایی را که نور آبی دارند، از بستر خود دور نگاه دارید.

منبع <http://io9.com/why-we-need-to-sleep-in-total-darkness-1497075228>

نظرات 2 + ارسال نظر
محجوبه پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:20 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا رب
سلام بر شما
اشک روان بر امیر کاروان هنوز بر دانه دانه ی لباس شُکرم می ریزد !
دو لباس حسینی اخیر که با نخهای "برتری امام حسین علیه السلام بر یحیی علیه السلام "است دوخته شده ،بیش از لباس های دیگر اشک می ریزد و اشک می جوشاند...
منتظر کوک حسینی تان هستم


راستی ممنون از نشر این مطلب !

لیلی پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:15 ب.ظ

سلام.
ممنون .
اطلاعات مفیدی بود.
متاسفانه ب وقتش این راهبردارو در سیستم زندگیمون ب کار نمیبریم و اینگونه میشه ک بعد مدتی دوا و درمان کارساز نمیشه و چشمان نازنینمان را ب دست عزیزان جراح میسپاریم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد