زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

کمبود ویتامین ب9 بدن مردان وکمبود ب 12بدن زنان سبب معلولیت جنین می گردد قبل بارداری ازمایش کلی واین دو را بدهندرفع کنند


معاون توانبخشی بهزیستی کشور از ارائه خدمات پرستاری در منزل برای ۱۲ هزار معلول ضایع نخاعی تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: اکنون تعداد افراد تحت پوشش ما در این خصوص ۹ هزار نفر است.

به گزارش ایسنا، دکتر یحیی سنخگویی در نخستین کنگره ملی توانبخشی مبتنی بر خانواده که از صبح امروز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد، با بیان اینکه اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده در حال حاضر به خوبی پیش می‌رود، گفت: در گذشته توانبخشی مبتنی بر مراکز را آغاز کرده بودیم که در آن زمان نیاز جامعه بود زیرا خانواده‌ها توان نگهداری از فرزندان معلول خود را نداشتند و با مشکلات دیگری نظیر معلولان مجهول‌الهویه و… روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار معلول در ۱۸۰۰ مرکز روزانه و شبانه ما خدمت دریافت می‌کنند. نیاز به این تغییر رویکرد در جامعه احساس می‌شد، زیرا تغییر قیمت تجهیزات و قیمت تمام شده ارائه خدمات، در نگهداری معلولان در مراکز اثر گذاشته بود.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد افراد کشور را افراد معلول تشکیل می‌دهند، گفت: با بودجه فعلی نمی‌توانستیم پاسخگوی این قشر باشیم. در همین راستا تدابیری را در نظر گرفته بودیم که تغییر رویکرد از توانبخشی مبتنی بر مراکز به توانبخشی مبتنی بر خانواده از جمله آنها بود.

سخنگویی افزود: براین اساس عده‌ای که آموزش دیده بودند، روانه منازل شده و به معلولان خدمت ارائه می‌کردند؛ البته بسیاری از اعضای خانواده‌های معلولان نیز پس از دریافت آموزش‌های لازم در زمره گروه مراقبت‌کنندگان ما قرار گرفتند. در واقع می‌توان گفت اصلاح ساختار با توجه به شرایط موجود اجتناب‌ناپذیر بود.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه خیل عظیمی از معلولان نیازمند خدمات بهزیستی هستند، گفت: در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده، ۴۷۰۰ معلول تحت پوشش ما هستند، برای ۱۸۰۰ نفر کارآفرینی کردیم و این رقم را امسال به ۹ هزار نفر تحت پوشش ارتقا خواهیم داد.

وی ادامه داد: هزینه نگهداری از معلولان در منزل یک سوم هزینه نگهداری آنها در مراکز است. مدت زمان اجرای این طرح نیز طبق تعاریف جهانی بهداشت شش ماه در نظر گرفته شده که اگر نیاز باشد، آن را افزایش می‌دهیم.

ارائه خدمات پرستاری در منزل برای ۱۲ هزار معلول ضایع نخاعی

سخنگویی ضمن اعلام اینکه در رویکرد جدید تغییراتی در نحوه شناسایی افراد معلول نیز به وجود آمده است، گفت: امسال ۱۳ هزار معلول ضایعه نخاعی شناسایی شده داریم که ۹ هزار نفر از آنها در سه ماهه اول امسال تحت پوشش قرار گرفتند و قصد داریم تا سه ماه آینده این رقم را به ۱۲ هزار نفر افزایش دهیم. براین اساس ۱۲ هزار معلول ضایع نخاعی تا سه ماه آینده خدمات پرستاری ما را دریافت خواهند کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور به منابع مالی مورد نیاز برای تأمین تجهیزات توانبخشی نیز اشاره و عنوان کرد: دو سال گذشته ۷٫۵ میلیارد تومان بودجه ما بود که ۱۰ هزار ویلچر در آن سال خریداری شد. بودجه بهزیستی در سال گذشته برای تأمین تجهیزات به ۱۷٫۵ میلیارد تومان رسید که اکنون به ۳۵ میلیارد تومان ارتقا یافته است و برای نخستین بار در کشور یک‌سوم از این بودجه، به میان مراکز استان‌ها توزیع شده تا بتوانند تجهیزات با کیفیت خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسیر پیشگیری از معلولیت‌ها در جامعه عوض شده، و آمار ابتلا اوتیسم در جامعه بیداد می‌کند، اظهار کرد: ما غربال‌گری اوتیسم را چند ماه پیش آغاز کردیم که در حال حاضر انجام آن در استان‌ها به اتمام رسیده و قصد داریم برای پیشگیری و درمان کودکان ۲ تا ۵ ساله مبتلا به اوتیسم ورود جدی پیدا کنیم تا بتوانیم آنها را وارد مدرسه عادی کرده و از عقب‌ماندگی‌شان جلوگیری کنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد