زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

خالق شعر ای لشکرصاحب زمان آماده باش آماده باش که صادق اهنگران اشعارش راخوانده رحلت کرد

حبیب‌الله معلمی، شاعر پیشکسوت دفاع مقدس، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

راضیه معلمی – نوه این شاعر – در گفت‌و گو با ایسنا، عنوان کرد: ایشان مدتی به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بودند و امروز صبح (سه‌شنبه، چهارم تیر) در بیمارستان نفت اهواز فوت شدند.

حبیب‌الله معلمی شاعر شعر معروف «ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش باش» است که صادق آهنگران آن را خوانده است.

حبیب‌الله معلمی زاده ۱۵ بهمن ۱۳۰۵ در رامهرمز بود. پدر او – آخوند نصیر – در زمان رضا خان معلم مکتب قرآن بود و به همین دلیل نام خانوادگی معلمی برای آن‌ها انتخاب شد. دوران کودکی خود را در مکتب‌خانه پدر گذراند، سپس تحصیلات خود را در مدرسه تا کلاس نهم ادامه داد. او در محضر پدر و استادانی چون آیت‌الله بهبهانی با سیره اهل بیت (ع) و همچنین الفبای عروض و قافیه آشنا شد.

سال ۱۳۴۰ از رامهرمز به اهواز مهاجرت کرد. در زمان جنگ همراه با فرزندانش به جبهه رفت و به سرودن شعر می‌پرداخت و گاه شعرهایش را صادق آهنگران در جبهه‌ها می‎خواند.

از میان شعرهای او که به صورت نوحه در آمده است، به این‌ها می‎توان اشاره کرد: «ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش آماده باش»، «با نوای کاروان/بار بندید همرهان/این قافله عزم کرب‌وبلا دارد»، «شور حسین است چه‌ها می‌کند»، «ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر».

همچنین از میان کتاب‎های حبیب‎الله معلمی به «خونین‌نامه‌ی عاشقان حسین»، «وادی عشق» و «شفق خونین» می‌توان اشاره کرد.  

========================================================== 

مردی که از او بوی حسین به مشام جان می رسید

کلمه- غلامعلی رجایی:

دیروز چهارم تیر که در سفری کوتاه در مشهد مقدس مشرف بودم، نزدیکی های ظهر، تلفن دوست قدیمی ام، حاج محمد قهرمانی که در سال های آغازین جنگ در اجرای برنامه مراسم نوحه خوانی حاج صادق آهنگری در نماز جمعه تهران بسیار مایه گذاشت و من و حاج صادق از فرط بی جایی همیشه در منزل او- و گاه همسایه اش علی آقا محسنی- که خدا به هردویشان جزای خیر عنایت کناد- اتراق می کردیم، از تهران خبردرگذشت استاد عزیزم، پیرغلام اهل بیت{ع}حاج حبیب الله معلمی- که رضوان حق تعالی بر او باد- را داد، احساس کردم یک بار دیگر یتیم شدم.

معلمی تنها استاد من و ما نبود. پدر مهربان همه بر و بچه های شاعر و نوحه سرای جنگ بود و منزلش در کیان پارس اهواز، پذیرای همیشه شاعرها و مداح ها و امام حسین دوستها.

منزلی که در نوشته سال ها قبلم ازآن به شعبه ای از حرم امام حسین یاد کرده بودم.

بیت شریفی که به جرئت می توانم بگویم کمترین خانه ای در کشورهمانند آن در دوران نورانی دفاع مقدس در ایجاد حماسه و تهییج روحی رزمندگان اسلام نقش آفرینی داشته است.

بیتی که مدام در آن نام مبارک حسین توسط پیرغلامی برده می شد، نوشته و نوحه می شد و بعد همچون موجی فرگیر سراسر جبهه ها و شهرهای ایران را فرا می گرفت.

آن روزها تقریبا مثل این روزها! کمتر کسی می دانست در پشت حنجره و صدای گرم و دل نشین و زیبای حاج صادق آهنگری – معروف به آهنگران- پیرمرد و کشاورزی مخلص و امام حسینی، به نام حاج حبیب الله معلمی وجود دارد و هموست که مدام روز و شب درنای حاج صادق می دمد و ایران را به گریه واشک وا می دارد!

من البته انتظار این ارتحال را داشتم. ارتحال مردی که اگرچه درسال ۱۳۰۵ در رامهرمز زاییده شد اصالتی بهبهانی داشت و از سال ۱۳۴۰ در اهواز که شهرشهدای عزیز و بزرگی است، ساکن شده بود.

از هفته قبل که ابوالشهید جناب حاج آقای محمد حسین آل مبارک، خبربستری شدن استاد معلمی را در بیمارستان شرکت نفت اهواز بمن فرمود و در توصیف حالش گفت به سختی و با پوشدن لباس مخصوص به او اجازه داده اند فقط چند دقیقه ای از حاجی عیادت کند، دانستم این بار با دفعات قبل فرق می کند و آغوش سیدالشهداء برای این پیرغلام خود گشوده شده است وزآن پس انتظار شنیدن این خبر تلخ را هرصبح وشام داشتم .

در روزهای آغازین عید امسال که برای مراسم عقد برادر زاده ام دکتر مقداد به اهوازرفته بودم مثل هر باری که به اهواز می رفتم بی استثنا به منزل استاد رفتم. برادرم حسین واعظ هم که همچون من، بسیار به معلمی علاقه داشت با من بود. اگرچه استاد را بسیار نحیف و تکیده و بی رمق وبا وضعی نگران کننده از لحاظ جسمی دیدم، اما سرشار از روحیه بود. خوشبختانه پسرم حسین آقا به توصیه من- که عمدا در کنار تخت او، برای تغییرحال نقاهت او، نوحه های معروف وی را از کتابهایش با آهنگ برایش می خواندم و او با شوق خاصی در حالی که روی تخت افتاده و دستش را به زیرصورتش گذاشته بود و شعرهای نوحه های سی سال قبل را با من همخوانی می کرد- با تلفن همراهش ازاین صحنه دیدنی ماه های آخرعمر استاد تصویر برداری کرد. تصاویری که اکنون که استاد در ظاهر در میان ما نیست، بسیارمی ارزد.

استاد از بی حسی دست راستش که در اثر عدم دقت پرستاری حین تزریق آمپولی به داخل رگ تقریبا از کار افتاده بود شکایت داشت. به او روحیه دادم که چیزی نیست، برمی گردد. مدام به دست کم حس خود نگاه می کرد و می گفت: تا به من آمپول زد، فهمیدم دستم را از کار انداخت. سپس برای علاج این مشکل، نام پزشکی بنام دکترعیوق را برد. هرچند از من نخواست او را پیدا کنم ولی خود این کار را بعهده گرفتم و به حاج رضا نبوی که در اهواز بود سپردم ترتیب کار را بدهد که ندانستم در نهایت کار به کجا رسید.

وقتی استاد گفت این کار فقط از عهده دکتر عیوق برمی آید، دانستم باورکرده است دستش آنگونه بی حس نخواهد ماند. دستی که سالها حماسه نوشت و از حسین و اهل بیت سرود و من که دست کسی را نمی بوسم و در تمام عمرم فقط دست امام و مرحوم مادرم را بوسیده ام! به پاس این حسین نویسی ها بارها با علاقه دست او را می بوسیدم.

من سی سال افتخار از زندگی ۵۷ سال عمری که حق بمن موهبت کرده و در معصیت او گذشته است آشنایی با حاج حبیب الله معلمی را داشته ودارم. او مرا مثل یکی از فرزندان خود که همگی همانند او حسینی اند ومهربان ودوست داشتنی، دوست می داشت و در حقم دعای عاقبت بخیری می نمود و من همواره همچون استاد و پدری شفیق به او می نگریستم.

از سال ۶۹- پس از پایان جنگ- که از اهواز به تهران آمدم، تماسهای تلفنی من با او همواره برقراربود .این را برای خودم یک کارمی دانستم. کاری درحد تکلیف و ادای دین به مردی که به دلیل نقش آفرینی اش درزندگی من حق او هرگز ادا نخواهد شد .

وقتی در سال ۶۱ اولین جرقه های شعرآیینی را در من زدند که خود داستان جالبی دارد و من اولین نوحه را در رثای اربعین حسینی گفتم و آن را به حاج حبیب الله دادم، بی آنکه روی از آن نوشته شعرگونه نامتجانس من که کمتر به شعر می ماند، برگرداند، قلم را به دست گرفت، ابیات گاه کوتاه و بلند آن را متوازن کرد و بدانها وزن و قافیه بخشید و شد نوحه ای که چند روز بعد برخی مداحان اهل بیت در جبهه ها آن را می خواندند.

مطلع نوحه که اکنون درجلد دوم دیوان دوجلدی من به نام سبوی نورموجود است، این بود:

زن به سرسوگ حسین اطهر است اربعین نوگل پیغمبراست

و این چنین شد که به عنایت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و کمک حاج آقای معلمی، روح شاعری اهل بیت در من دوانیده شد و تا کنون یازده دفتر از اشعار عاشورایی این کمترین منتشرشده است و من خاضعانه به پاس این حق یکی از این کتاب ها را به استاد حاج حبیب الله معلمی تقدیم کرده ام.

زندگی من در اهواز و جنگ در سالهای ۶۰ که از آموزش و پرورش به استانداری و از آنجا به صورت مامور به سپاه وارد شده بودم با حاج صادق آهنگری و استاد معلمی گره تنگی خورد. نوحه دومی را که سرودم که در سوگ پرچمدار کربلا قمربنی هاشم بود حاج صادق که آن روزها سیطره شهرتش همه جا را فرا گرفته بود در جبهه ها خواند. امری که باورنکردنی بود و این نبود مگر اینکه معلمی بزرگ در من روحیه شاعری را نگاه داشت و بهتر بگویم ذوق شاعری را در من پرورش داد.

می گفت: پدرش معلم قرآن بود و سواد دینی خوبی داشته است. به گمانم یک بارعکسی را از او نشان من داد که عمامه بر سر داشت.

همسر بسیار مهربانش را سال ها قبل از دست داده و همواره در سوگ از دست دادن وی بود. همسری که در طول جنگ تا نیمه های شب بیدار می ماند و گاه که من و حاج صادق و استاد برای بستن آهنگی بر روی یک نوحه تازه سروده وی با هم تلاش می کردیم از ما با چای و میوه و شامی که غالبا استامبولی پلوبود، پذیرایی می کرد. چقدردلم برای صمیمیت و گمنامی و مزد نخواهی و بی ادعایی و اخلاص آن روزهای معلمی تنگ شده است.

معلمی هیچگاه بزرگی خود را مثل بعضی ها بر کسی تحمیل نکرد. هرگز از خود سخن نگفت. تا از او درباره اشعارش سوالی نمی کردند، از حماسه سرایی های جاودانه اش که درسطح همه جبهه ها و حتی استان های مختلف کشور خوانده می شدند و سالها یکی از آنها با مطلع:

با نوای کاروان

بانگ بربندید همرهان

این قافله عزم کرب و بلا دارد

آرم اخبار شبانگاهی شبکه یک سیما بود، سخنی نمی گفت.

غالبا سکوتی حکیمانه داشت و سرش اندکی رو به پائین خم. به رغم نقش بسیار مهمش در سرودن نوحه هایی که ۸ سال تمام بر زبان پاک شهدا و رزمندگان جاری بود، نقش خود را به چیزی نمی گرفت. موقع روضه آرام می گریست. چشمان بسیار نافذی داشت.

یک روز به او گفتم باورت می آید اشعار و نوحه های سروده شده ات در دهه چهل و پنجاه روزی به این گستردگی در سطح جبهه ها و کشورخوانده شود؟ پاسخ داد: نه. می گفت: باورم نمی شود اشعار کنار مانده بیست، سی سال قبل من از گوشه دفترهای خاک خورده ام اینگونه بیرون بیایند و توسط حاج صادق و دیگران در سطح کشور و صداوسیما به این نحو فراگیرخوانده شوند.

تردیدی ندارم امام حسین او را که از جوانی برای اهل بیت شعر می سرود، برای این روزها آماده کرده بود.او خود راشاعر اهل بیت می دانست و گاه که با او خلوتی داشتم ازاینکه غالبا درمجامع مختلف او را بعنوان شاعرحاج صادق آهنگران معرفی می کردند، شکایت داشت وبا لحن عتاب گونه و اعتراضی خاص خود می گفت: کی گفته من فقط شاعرحاج صادق هستم ؟من ازجوانی برای امام حسین شعرگفته ام واشعارمن مال امام حسین وهمه مداحهاست.

دیروز که با فرزندش سیف الله از مشهد تماس گرفتم ، ضمن تسلیت گفتم الآن که خبررا شنیدم ،به حرم مشرف شدم وبه امام رضا عرض کردم:آقا جان، حاج حبیب الله پیش توآمد. اورا از شب اول قبر تا سایر مراحل آن نشئه، تا آخردرحمایت خود بگیر و پناه بده که ذاکرجد تو بود.

گاه که بحث از قتلگاه می شد به خاطرات اولین زیارت خود از کربلا درسالها قبل ازانقلاب اشاره می کرد ومی گفت: در آن زمان بر روی زمین قتلگاه درب ضریح نقره ای رنگی گذاشته بودند وزوار از بالا به گودی قتلگاه می نگریستند ومی گریستند.می گفت: چنان بوی عطری از مقتل به بالا می آمد که انسان را ازخود بی خود می کرد.

سیف الله می گفت: پدرم خیلی به امام رضا (ع)علاقه داشت ومی گفت اولین شعری را که درجوانی سروده ام برای حضرت رضا بوده است.

معلمی به امام خمینی بسیارعشق می ورزید وغالبا درنوحه هایش درابیاتی ازنقش او وعشق رزمندگان به اویاد می کرد.برای ارتحال امام هم غزل جانسوزی سرود که کربلایی حسین فخری درآهنگی بسیارزیبا وحزین آن را خواند. مطلع آن غزل این بود:

جای آن دارد جهان زین ماتم عظمی بگرید برخمینی جده اش صدیقه کبری بگرید

یکبارکه برای او وحاج صادق ومداحان دزفول واهواز و بهبهان وشوشتر وقت دست بوسی با امام گرفتم به هنگام دست بوسی امام، گل از گل چهره محجوب ودوست داشتنی آقای معلمی شکفته شد.

ازصحنه های دیدنی منزل استاد معلمی در روزهای آغازین ماه محرم ودر ایام سوگ رمضان وفاطمیه حلقه زدن نوحه خوانها به دوراو وچمباتمه زدن بر روی دفترهای نوحه اوبود.صحنه ای بس معنوی ودیدنی وبیاد ماندنی.

شعری را که به حاج صادق می داد بویژه درایام جنگ، دراختیاردیگران نمی گذاشت.یک دلیل آن این بود که وی قصد داشت آن را دربرنامه هایی که ضبط تلویزیونی می شد اجرا کند ولازم بود نوحه ای که به او داده شده ناخوانده و دست اول بماند.هرچند این استدلال پایه ای نداشت وبه مذاق برخی نوحه خوانها خوش نمی آمد.

درهمایشهایی که از او می خواستند تجلیل کنند، غالبا کم حرف بود وسر به زیر. پیوسته ساکت بود و قدری خجول. گاه با تواضع خاصی پشت تریبون می گفت من شاعرنیستم! همین فروتنی او بود که آدم را از پا در می آورد.

از قضاوت بی جای بعضی شاعرانی که به اندازه عمر شاعری اوعمرنداشتند مبنی براینکه نوحه شعرنیست بسیاربرآشفته می شد وحق با او بود.اینان چون خود نمی توانستند درسرودن نوحه همانند او باشند واشعاری فراگیر در مردم بسرایند واوج بگیرند بناچاربرای جبران نادیده شدن جایگاه ادبی خود، خود نوحه را از آسمان شعر وادبیات ایران به زیر می کشیدند! که کشیده نشد ونمی شود!

روزهای گرم اهواز را بر روی زمین چند هکتاری اش که ازهیئت واگذاری زمین خوزستان به او داده بودند و در کنار رودخانه عریض کارون – دجله کوچک- واقع بود، کار می کرد و بیل می زد وجالب اینکه حاج صادق درآنجاهم دست از سراو برنمی داشت وازاو یا آهنگ می خواست ویا اصلاح بعضی ابیات شعرهایی را که برای خواندن ازاو گرفته بود واستاد ،گاه حین بیل زدن بیتی را جایگزین بیت دیگرمی کرد.

سالها بعد که آتش جنگ خاموش شد زمینهایی را که وی با عرق جبین خود و فرزندان سخت کوشش آباد کرده بودند ازاستاد گرفتند وبابت آنها به او وجه مختصرناچیزی دادند .این رفتارباعث شد دست به قلم شود و برای اولین بار اشغارهجو وطعن نامه ای را با این مطلع بسراید که : دزدان بیت المال کردند داغم…. بارها این ابیات را برای کسانی که ازاو می پرسیدند چرا زمین هایت را گرفتند، می خواند .

درآن روزهای سخت کسانی که این روزها این همه از او می گویند! با اینکه می توانستند اما به دادش نرسیدند. تقریبا کسی به دادش نرسید. به او گفتند زمینهایش درمسیر رودخانه کارون است. اما این بهانه ای بیش نبود .چون کمی بعد زمینهای کشاورزی او را قطعه بندی کرده و به بهای گزافی به این وآن فروختند و داغ اورا تازه کردند.

در زمینهای کشاورزی معلمی ،هویچ کاشته می شد. هویچی که به بهای ناچیزی به میدان داران داده می شد. مختصری هم هندوانه می کاشت. یکبارازاوخواستم هندوانه های خوب ومرغوبش راجدا کند تا با ماشینی برای امام ودفتراو به تهران بفرستیم با وسواسیت خاصی نزدیک به دوتن هندوانه چید ودرزیر کپری گذاشت اما من موفق به این کارنشدم.

از مال دنیا چیزی نیندوخت.زندگی بسیارساده اش ازطریق کشاورزی می گذشت.

بر روی زمین کشاورزی از میان فرزندانش جوادآقا همیشه با او و کمک کار وی بود و جالب اینکه گاه او نیز شب ها در جمع سه نفره ما و گاه دونفره صادق و معلمی می نشست و بر روی نوحه های تازه سروده های پدرآهنگ می گذاشت. صادق هم در این جلسات نیم نگاهی به ذوق آهنگ سازی جواد داشت.

یکبار برای اربعین شهدای بستان در سال ۶۰ گوشواره قشنگی را بر روی یکی از نوحه های استاد از جواد شنیدیم. وقتی پدرش نوشت:

این اربعین دارم پیامی از شهیدان

از لاله های غرق خون درخاک بستان. تا احساس شد آهنگ ونوحه ناتمام است، یکباره جواد وسط حرف پرید و با آهنگ زیبایی گوشواره ای به نوحه اضافه کرد و گفت:

درخون تپیدند، خوش آرمیدند!

وچه نوحه زیبایی شد من وصادق با تعجب به جواد نگریستیم وپدر لبخند می زد! ماجرای آهنگ گذاری آقای معلمی و صادق بر روی نوحه ها هم عالمی دارد .صادق، ول کن معامله نبود گاه آهنگ استاد را نمی پذیرفت وازاو می خواست بیشتربر روی شعرفکرکند وآهنگ دلنشین تری بر روی نوحه تازه سروده شده بگذارد .دراینگونه مواقع آقای معلمی گاه عصبانی میشد وغرولندی می کرد اما حاج صادق بی اعتنا به اوآنقدر بر خواسته اش اصرار و با اوجر و بحث می کرد تا نتیجه بگیرد وغالبا هم می گرفت!

به دلیل فروتنی بسیارش ،ادعایی نداشت. گاه که من دربعضی ازابیات نو حه های او واژه ای جایگزین را پیشنهاد می دادم با همه فروتنی اش می پذیرفت.تا مدتها تا براو شعرها ونوحه هایم را نمی خواندم واصلاحاتی را که ضروری می د ید، برطرف نمی نمودم ،نوحه هایم را منتشرنمی کردم.

سال ها به او اصرار می کردم اشعارش را چاپ کند تا اینکه پذیرفت و به فضل الهی در زمان حیاتش چهار دفتر از او منتشر شد.

با همه حق استادی اش بر من و امثال من، از من خواست بر دفتر اولش مقدمه ای بنویسم که نوشتم و در آن از وی بسیار تجلیل کردم. تجلیلی که شایسته آن بود. امید که فرزندانش بقیه اشعار و نوحه های وی را هم منتشر کنند.

از وی بجز تربیت شاعران ونوحه سرایانی چند حسینیه باعظمتی به همت وی وبرادر مرحومش وتنی چند ازمتدینین در رامهرمز تاسیس شده است . وی همه ساله در روزهفتم تا دهم محرم به رامهرمز می رفت ودراین حسینیه اقامه عزا می کرد و با دعوت از مداحان استان وکشور و نوحه خوانی فرزندانش جواد و رحمت واسدالله وسیف الله دسته بزرگ زنجیرزنی حسینیه را در خیابانهای شهر به راه می انداخت.

هر سال در ۵ شب مانده به اربعین در منزلش روضه داشت. امسال مراسم روضه استاد درماه صفر و درآستانه اربعین حسینی بی او، چه حزن انگیزاقامه خواهد شد.

فردا پیکررنج کشیده استاد حاج حبیب الله معلمی که درود ورضوان خدا بر او وروح پاکش باد، دراهوازبا اشک وآه ونوحه تشییع می شود تا درجوارچند شهید گمنام درآستان علی بن مهزیاراهوازی آرامگاهی جاوید داشته باشد، آرامگاهی که سالهای سال مردم قدرشناس اهوازدر کنارآن حضوریافته و فاتحه های خود را نثار روح نورانی او خواهند نمود و برای او ازدرگاه حضرت حق طلب آمرزش و رحمت وعلو مقام خواهند کرد.

فردا در تشییع او حتما بسیاری از مردم برای او که هر سال دو ماه تمام در محرم و صفرسیاه پوش عزای امام حسین بود، سیاه خواهند پوشید.

امروز که این نوشته را با اشک و غم برای او می نویسم که اندک ادای دین من به او بابت حق عظیمی است که بر من و امثال من دارد، معلمی دیگر در میان ما نیست. او اینک به مولایش حسین پیوسته است و مثل حسین که در زیارت نامه اش می خوانیم: اشهد ان دمک سکن فی الخلد! مهرخلود و جاودانگی برنام و یادش زده شده و خواهد شد.

احساس می کنم بعد از رفتن معلمی، مردی که همیشه بوی امام حسین می داد و خانه اش به گمان من شعبه ای از حرم حسینی بود، دیگر اهواز رفتن، برای من چندان صفا و معنایی ندارد.

عاش سعیدا و مات شهیدا

چرا طبع سردها افطار نباید نان پنیر و خیار وگوجه فرنگی بخورند؟

افطارباخوراکی های سازگار با طبع(کبد)

برای اینکه کبدما خوراکی ها را پس نزند تا تبدیل به هیستامین بشه و نیاز به دارو درمانی وآنتی (ضد)هیستامین داشته باشیم باید خوراکی های سازگار باطبع بخوریم دوستانی که درتهران هستند میتوانندبا مراجعه به دکتربابک کاویان منش 22881880ساعت 14تا18طبعشان را بسنجندوبرنامه سازگارباطبع دریافت کنند  

خوراکی سازگاربا طبع خوردن ،رعایت یکی از اصول  و ارکان بهداشت روان است همانطورکه در نماز رکن به هم بخورد نمازباطل میشه رعایت نکردن ارکان بهداشت روان هم سبب بیماری ما میشه ومعیارهای تندرستی را  ازدست میدهیم

معمولا وقتی طبع ما سرد و تر است باید خوراکی سرد و تر را با گرم وخشک که با کبدما سازگاراست بخوریم وافطارخوراکی سرد و تر مثل پنیر و خیار وگوجه فرنگی که همه سرد هستند بخوریم کبد آنرا پس میزند وتبدیل به هیستامین میکند که به صورت آلرژی وحساسیت وآبریزش بینی وجوش زدن پوست ودردهای عضلانی بروز میکند الزاما باید پنیررا با گردو یا سبزی خوردن یا خرما هنگام افطار یا درغیرماه رمضان فقط شام بخوریم چون کلسیم روز جذب نمیگردد وباید شب پنیراستفاده بشه نه صبح  

شیرهم فقط شب باید استفاده بشه شیرمانندسایرخوراکی های حیوانی ویتامین ب 12دارد برای درمان کمخونی مفیداست

چرا باید با خرما یا شربت عسل افطارکنیم؟وشربت شکروآبلیموصنعتی ننوشیم؟

پیغمبرصبح ناشتا شربت عسل می نوشید(یک قاشق عسل درکمی اب ولرم حل بقیه لیوان آب خنک ، عسل درآب سردحل نمیشه درآب جوش بالای 60درجه فاسدمیشود)عسل گرم وخشک است یعنی باز و پتاسیم آن زیاداست جاذب الرطوبه ولاغرکننده است

شب زمین که طبعش سرداست سردی خودرا به بدن داده طبع سردها (افرادی که ادرارشان مثل اب بی رنگ است - سرمائی ، پوست چرب واغلب اضافه وزن (قدمنهای 100وزن نرمال بایدبرابرباقیمانده باشد)سخت بیدار می شوند لذا شربت عسل ظرف 7دقیقه درخون میریزد وحرارت داخلی بدن رابالا برده گردش خون تسریع میگردد وبدن آماده کاروتلاش میشود

عسل وخرما ومویز و...هیدروکربات وسوخت مغزهستند خون رسانی به مغزدقیق انجام میشه وازاختلال موقت درخون رسانی به مغز(غش)پیشگیری میشود درماه مبارک رمضان نیزپیغمبربا خرما افطارمیکرده اند الان هم رسم است شربت شکربا آب لیمودرست میکندچون هم شکر وهم اب لیموصنعتی استرس داروقاتل قلب هستند بهتراست ابتدا با خرما افطارکنیم بعد شربت عسل بنوشیم شربت عسل راباید جرعه جرعه نوشید حداقل یک لیوان ده دقیقه طول بکشد

پیغمبر:شفاء در دو چیز است عسل وحجامت "

دکتررضا منتظردرجزوه حجامت :حجامت مختص طبع گرم (مردان)است وعسل مختص طبع سرد (مردان وزنان)است "

چرازنان طبع گرم نبایدحجامت کنند وچراحجامت کردن مردان وزنان طبع سردجنایت علیه خودشان است ؟!زنان طبع گرم چون ممکن است درآینده هنگام زایمان سزارین کنند طبعشان سردوترمیشود طبق نظرآقای منتظر" زنان اگردوبارسزارین کنند طبعشان سرد و تر میگردد"به نظرمیرسداگریک بار سزارین کنندویک بار کیست یا فیبرم یا آپاندیس وفیستول وآفته جراحی کنندهم به علت خونریزی طبعشان سردوترگرددلذا زنان نباید حجامت کنند

اما مردان وزنان طبع سرداگرحجامت کنند بدنشان به علت ازدست دادن خون وگلبول قرمز عفونی میگردد درنتیجه سیستم ایمنی ضعیف شده مقابل بوق (باکتری - ویروس- قارچ)مقاومت خود را ازدست میدهد سرطانی میگردند ودرصورت شدت عفونی شدن تبدیل به ایدز میگردد وقتی سلول های سی دی 4که دفاعی است تعدادش دریک قطره خون مثلا از500به 250کاهش یابد علائم ایدز بروزمیکند وکمتراز250برسدکشنده است پس افراد طبع سردنباید حجامت کنند نبایدخون بدهندبلکه هرروز باید عسل بنوشند وخوراکی گرم وخشک بخورند تا ادرارشان مثل اب بی رنگ ... 

حتی المقدور فعلا از جراحی اجتناب کنیم

با وجود تکذیب های وزارت بهداشت و برخی نمایندگان مجلس، یک عضو کمیسیون بهداشت، استفاده از داروهای بیهوشی از رده خارج شده را تایید کرد اما گفت که آماری از درصد بیمارانی که با این داروها بیهوش شده اند، دراختیار ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت با تایید این اخبار گفت: من از بسیاری از متخصصان بیهوشی شنیدم که برخی داروهای بیهوشی اتاق عمل بسیار قدیمی و از رده خارج هستند و آنها گلایه دارند که در بسیاری از کشورها داروهای ما اصلا از رده خارج هستند. حتی بیماران بعد از بهوش امدن خیلی عذاب می کشند،اما درصد ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در کمیسیون بهداشت مجلس در این باره اقدامی انجام نشده گفت: فعلا اولویت ما تهیه داروی بیماریهای خاص است. ما باید داروهای کمیاب را با قیمت مناسب و آسان در اختیار بیماران قرار دهیم و از نظر ما فعلا این موضوع لوکس است.

فتاحی افزود: متاسفانه برخلاف شعارهای حقوق بشری ما تحریم دارو هستیم. بسیاری از داروها هم فعلا نایاب هستند که ما به دنبال رفع این مشکل هستیم

9جرم 50%مجرمین را شامل شد

حمید شهریاری در دومین روز از هفته قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد: در سال ۹۱ حدود ۶ میلیون پرونده وارد مراجع قضایی شده که از این تعداد ۲ میلیون وارد دادگاه های عمومی و ۵/۳ میلیون وارد دادسراهای عمومی شده است.

وی افزود: میانگین رسیدگی به پرونده ها در دادگاه های عمومی ۱۲۸ روز و دادگاه های کیفری ۱۸۷ روز بوده است که بیشترین مدت زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه های مدنی ۵۷۰ روز و در کیفری ۴۷۰ روز بوده است. همچنین آمار ها نشان می دهد ۳۱ هزار پرونده در سال گذشته وارد دیوان عالی شده که افزایشی ۱۱ درصدی داشته و ورودی پرونده ها به دادسراها و افزایش ۹ درصدی و دادگاه انقلاب با افزایش ۶ درصدی همراه بوده است.

رئیس مرکز امفورماتیک قوه قضائیه از تهیه و تدوین سالنامه محرمانه آماری خبر داد و گفت: در این سالنامه تمامی آمار های دادگاه ها و دادسراها و نوع جرایم لحاظ شده که به قضات داده می شود.

وی همچنین اعلام کرد: بررسی پرونده های قضایی در سال ۹۱ نشان می دهد ۹ جرم نخست کشور ۵۰ درصد پرونده ها را از آن خود کرده است که به ترتیب می توان جرایم را این گونه اعلام کرد:

۱- سرقت ۱۲ درصد

۲- ضرب و جرح ۵/۹ درصد

۳- ایراد صدمه بدنی ۶ درصد

۴- توهین به اشخاص ۵/۵ درصد

۵- تهدید ۵/۴ درصد

۶- تخریب ۵/۳

۷- نگهداری از مواد مخدر ۳ درصد

۸- استهسال ۵/۲ درصد

۹- خیانت در امانت ۵/۲ درصد

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه شبکه ملی عدالت ۹۰۰ نقطه قضایی را در ۳۵ هزار ایستگاه به هم متصل می کند گفت: در سال جاری ثبت اسناد کشور با ۴۳۰ نقطه سازمان زندان ها با ۲۳۰ نقطه و پزشکی قانونی با ۱۳۰ نقطه به این شکبه متصل اند که سازمان ثبت و زندان ها زیرساخت ها را آماده کرده ولی هنوز سازمان زندان ها آماده نیست.

وی با اشاره به این که طرح سازمانه فتا (سامانه خدمات الکترونیک قضایی) در سال ۹۱ آغاز شده است گفت: در این سامانه شهروندان می توانند دادخواست های خود را در سایت عدل ایران ثبت کرده و با کد رهگیری به دفاتر پیشخوان قضایی مراجعه و یا با شماره تلفن ۱۲۹ برای استفاده از سامانه راهنمایی شوند.

وی گفت: از هفته آینده غیر از ۴۰ درصد دفترخانه های تهران که هم اکنون دفتر پیشخوان دولت هستند فراخوان عمومی شده و دفترخانه های دیگر می توانند درخواست پیشخوان قضایی کنند.

شهریاری در پاسخ به این که آیا دادخواست های کیفری هم می تواند غیرحضوری ثبت شود گفت: باید نیروی انتظامی آمادگی خود را اعلام کند ولی متاسفانه هنوز این کار را نکرده است و محدودیت حفاظتی دارد.

معاون قوه قضائیه با انتقاد از این که هنوز اعتبار لازم برای تامین سخت افزاری قضات در اختیار قوه قضائیه قرار نگرفته است گفت: در طرحی جدید به نام پناد تمامی آراء دادگاه ها برخط شده و در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دولت اعلام آمادگی کرده است تا نرم افزار سامانه قوانین و مقررات برای به روز بودن قضات در اختیار آنها قرار دهد گفت: قوه قضائیه سامانه ای دارد به نام دستور که همین کار را انجام می دهد و قضات توسط سی دی و اینترنت به این سامانه دسترسی دارند

خوراک سالم و ارگانیک و شیوه استفاده از خوراک 1

 

 

علم دو نوع است علم ادیان و دین شناسی و تغذیه روح و روان و علم بدن ها و تندرست نگه داشتن بدن  و تغذیه جسم واعصاب 
بدلیل پیشگیری ازبیماری ها وضدعفونی کردن بدن  نخستین حرکت در خوراک نمک چشیدن است این منشاء وحیانی دارد وبه حضرت موسی علیه السلام وحی شده اینکار رابکندتااز70نوع بیماری درامان باشد تجربه نشان داد این روش جواب میدهد وهرکسی می تواندآنرا تجربه کندوخودش آموزگار خودش باشد یعنی اگرما این راتجربه کنیم که نمک چشیدن درطول عمر ما مانع گلودرداست خودکار تا روز اخرعمرمان ادامه خواهیم داد ایام ماه رمضان هم این روش باید اجراشود یعنی قبل و بعدافطاروسحر انگشت بزنیم به نمک یا کمی بریزیم کف دست بچشیم وبعد غذا که نمک چشیدیم تا 2ساعت  ونیم مایعات ننوشیم همچنین بدون گذاشتن بالش زیرسر چنددقیقه درازبکشیم پای راست روی پای چپ تاشکم صاف شود بعدبرخیزیم به کارمون برسیم

تاریخچه غذاهای ارگانیک

نخستین بار اشتاینر، اقتصاددان آلمانی در سال 1924 تحت عنوان اقتصاد کشاورزی، غذاهای ارگانیک را مطرح کرد و در سال 1980 میلادی، کشورهای اروپایی قوانین مربوط به غذا و کشاورزی ارگانیک را وضع کردند و در سال 1990 عنوان استانداردها برای محصولات پاک تدوین شد. 20 سال است که در اتحادیه اروپا گواهی کشاورزی ارگانیک صادر می شود.
فرانسه اولین کشوری است که برای میوه ها و سبزیجات و غلات برچسب دولتی با عنوان کشاورزی ارگانیک ارائه داد. اکنون استرالیا 84 درصد از اراضی کشاورزی ارگانیک دنیا را داراست.
فواید غذاهای ارگانیک
بر اساس تحقیقات دانشمندان، سیب ارگانیک خوش طعم تر از سیب عادی است. گوجه فرنگی ارگانیک 97 درصد آنتی اکسیدان بیشتری از نوع سنتی دارد. هویج ارگانیک مزه بهتری دارد و نان حاصل از گندم ارگانیک کیفیت بهتری دارد.
- کودکانی که از شیرهای ارگانیک تغذیه شده بودند، کمتر دچار اگزما، آسم و در نهایت آلرژی شدند و کاهش بروز سرطان در کودکان بعد از مصرف شیر ارگانیک مشاهده شده است.
غذاهای ارگانیک ارزش غذایی بالاتر از نظر کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین C دارند.
شیر ارگانیک اُمگا – 3 بیشتری دارد.
- سیب و هلوی ارگانیک کیفیت بالاتری از نظر مواد مغذی دارند.
معیارهای تشخیص غذای ارگانیک:
- از مهم ترین شاخص های گیاهان ارگانیک این است که از 3 سال قبل، خاک کشاورزی با فاضلاب آبیاری نشده باشد و فاقد فلزات سنگین مثل سرب و همچنین فاقد کلرورپتاسیم باشد.
- در چرخه تولید مواد گیاهی از ترکیبات علف کش، حشره کش، قارچ کش، آفت کش، کود شیمیایی، جونده کش، لارو و تخم کش استفاده نشده باشد.
- اصلا ژنتیک، پرتودهی با اشعه ی گاما و یونیزان و مواد شیرین کننده و رنگ دهنده مصنوعی در آن بکار نرفته باشد.
- در تولیدات حیوانی (گوشت، شیر و تخم مرغ) نباید در زمان رشد حیوان از هورمون BST گاوی (Bovine Somatotropin) و یا آنتی بیوتیک ها (تتراسایکلین) و غیره استفاده شده باشد و باید خوراک و آب حیوانات کاملاً از نوع ارگانیک باشد.  
با تشکر ازمهاجر زمان

رحلت خانم مینا ایزدبار بنیانگذار انجمن علمی تالاسمی ایران ،او ایران راالگوی پیشگیری ازبیماری هموفیلی کرد

مینا ایزدیار، بنیانگذار انجمن تالاسمی ایران پس از دو سال مبارزه با بیماری سخت در کنار فرزندان خود در خارج از کشور دیده از جهان فروبست.

به گزارش  فارس، سال‌ها بود که ایجاد انجمن حمایت از بیماران دیر درمان همچون تالاسمی و هموفیلی یک رویا بود. تلاش‌های فراوانی برای ایجاد این نوع سازمان‌های حمایتی با عدم موفقیت به بایگانی سپرده شد تا اینکه در سال ۱۳۶۸ به همت جمعی از افراد توانا اولین انجمن حمایت از بیماران دیر درمان به عنوان «انجمن تالاسمی ایران» تاسیس شد.

مینا ایزدیار، رئیس گروه موسسان انجمن تالاسمی ایران و ریاست هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با درایت خود نقش بسیار بارزی در راه‌اندازی این نهاد حمایتی داشت. بعد از گذشت ۲۴ سال از تاسیس این نهاد حمایتی، ایران تنها کشور در حال توسعه‌ای است که تمام مبتلایان تالاسمی در آن شناسایی و تحت پوشش انجمن تالاسمی ایران قرار گرفته‌اند و به عنوان اولین کشور در حال توسعه و مسلمان الگوی پیشگیری از تالاسمی را برای سایر کشورها ایجاد کرده همه این دستاوردها مرهون زحمات دکتر ایزدیار و همکاران اوست.

خاطره این پزشک بلند همت هرگز از یادها نخواهد رفت و تا زمانی که حتی یک بیمار تالاسمی در ایران به درمان نیاز دارد، نام مینا ایزدیار و خاطره همت والایش در اذهان باقی خواهد ماند

مسعودمهرگان ازبی فایده بودن کرم حلزون می گوید

کرم همه کاره وجود ندارد:
یک کرم نمی‌تواند هم ضدلک باشد هم چین‌و‌چروک را برطرف کند، هم مرطوب‌کننده باشد، هم ترک‌ها و جوش‌ها را خوب کند؛ چرا که هر کرم تنها می‌تواند یک ماده موثر داشته ‌باشد نه ۱۰ تا ماده موثر که همه مشکلات پوستی را حل کند، زیرا برای درمان هر کدام از این موارد باید از روش و مواد خاصی استفاده کرد که نمی‌توان همه اینها را در یک کرم جمع کرد.

3نکته درباره کرم های حلزون
نکته اول - گستردگی طیف اثرات این کرم
در تبلیغات آمده ‌است:برطرف‌کننده چین و چروک، جوش، لک‌های صورت و بدن‌، سوختگی‌های عمیق، ترک‌های بعد از زایمان‌، آکنه‌، جوش‌های سرسیاه‌ و زگیل است.
واقعیت علمی: به‌دلیل اینکه مکانیسم هریک از بیماری‌های ذکر شده، متفاوت است اثر کردن بر تمامی این بیماری‌ها ممکن نیست.

نکته دوم - گستردگی طیف سنی، جنسی و… این کرم است
در تبلیغات آمده‌ است:کرم حلزون محصول متفاوت برای انواع مختلف پوست در تمامی سنین، از بسیار پایین مانند بچه‌های یک یا دو ساله تا سنین بالاست، لازم به ذکر است که این ترکیب اثرات آلرژیک ندارد.
واقعیت علمی: این طیف وسیع سنی، جنسی و پوستی بسیار بعید است.

نکته سوم - اصولا استفاده از حیوانات بی‌زبان در محصولات بهداشتی باب شده است. صابون خرچنگ، شتر مرغ و… از این قبیل هستند.
در تبلیغات آمده ‌است:این کرم‌ها تهیه شده از عصاره حلزون است. حلزون تنها موجودی است که در ۲۴ ساعت بافت‌های فرسوده خود را ترمیم می‌کند.
واقعیت علمی: ویژگی‌های یک حیوان با مصرف عصاره آن الزاما در انسان اثری ندارد! این اثر باید در آزمایش‌های متعدد به اثبات برسد نه به‌دلیل وجود آن در حیوان موردنظر!


       
مجوز وزارت بهداشت به چه معناست؟
این مجوز قرار نیست ضامن اثربخشی باشد بلکه تنها نشان‌ دهنده این است که تولید این ماده ضرر ندارد. مثلا ممکن است شما بخواهید تونیکی تولید کنید که ادعا دارد موهای سفید را سیاه می‌کند؛ شاید بتوانید برای تولید آن مجوز وزارت بهداشت را بگیرید اما ادعای خاص شما را آنها نیستند که بررسی می‌کنند بلکه محققان و متخصصان و دانشمندان باید این موضوع را بررسی کنند.
فرق کرم حلزون با صابون خرچنگ:
محصولات ساخته شده از مواد عجیب مثل صابون خرچنگ، ماسک جلبک دریایی و… را می‌توان به‌همین کرم حلزون تشبیه کرد، با این تفاوت که کرم‌های حلزون در تلویزیون تبلیغ می‌‌شوند ولی این محصولات نه.  

امام هادی:ازشرکسی که ارزش برای خودقائل نیست ایمن مباش!

روح و روان انسان دارای پیچیدگیهای بسیار ژرف و باریکتر از مو می باشد که وقتی دچار مشکل و بحران روانی می شود تنها نسخه شفابخش او ، نسخه ایست که از منبع وحی سرچشمه گرفته باشد. از این رو نکات روانشناختی ناب و بی نظیر در قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام موج می زند. یکی از راههای اتصال به منبع وحی، امام دهم علی النقی الهادی علیه‌السلام می باشد که فرمایش موجز و مختصر آن حضرت محور بحث ما خواهد بود.
در حدیثی که صاحب کتاب شریف تحف العقول از امام هادی علیه السلام نقل می نماید این جمله را از آن حضرت می یابیم :
« من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره » (1) .
از شر کسی که برای خود ارزش قائل نیست ایمن مباش !
نفس انسانی که از شریف ترین مخلوقات الهی می باشد دارای ارزشی والا است چرا که خداوند در درون آن استعدادهای عجیب و مختلفی را قرار داده که قابل احصا و شمارش نیست ، یکی از آن استعدادها، آئینه حق و ذات کبریا شدن است. آیا از این بالاتر شرافت و امتیازی را می توان تصور نمود؟! زمین و آسمان تاب این را ندارد که ظرف وجود حق تعالی گردد اما قلب و روح انسان از چنان ظرفیتی برخوردار است که در حدیث قدسی آمده است:
«لا یسعنی أرضی و لا سمائی لکن یسعنی قلب عبدی المۆمن » (2)
زمین و آسمان وسعت من را تحمل نمی کنند ولی قلب بنده مۆمن من را وسعت من را تحمل می نماید !!
حال آیا چنین نفس و قلبی ارزش شناخت و معرفت را ندارد؟!
مگر نفرموده اند که: «معرفة النفس أنفع المعارف»؟ (3)
نافع ترین شناخت، ‌شناخت نفس است !
و یا مگر نفرموده اند که: «من عرف نفسه فقد عرف ربه » ؟ (4)
حال با چنین وضعیتی اگر انسان پی به ارزش ذاتی خود نبرد و نداند و نفهمد که خداوند چه گوهر گرانبهایی را در درون او به ودیعه نهاده است ، قهرا آن را با ثمن بخس معامله خواهد نمود و آن را در معرض مهالک و سقوط در دره شقاوت قرار خواهد داد!
امیر المۆمنین علی علیه السلام می فرمایند:
« إنه لیس لأنفسکم ثمن إلا الجنة فلا تبیعوها إلا بها » (5)
برای نفسهای شما قیمتی جز بهشت نیست پس بر حذر باشید که آن را جز با بهشت معامله ننمایید !!
در همین رابطه است که امام هادی علیه السلام می فرمایند :
کسی که خود را خوار بشمارد و برای خود ارزش قائل نباشد از شر وی ایمن مباش !
و ما اگر کمی به اطراف خود نگاه کنیم یا تاریخ را مطالعه نمایم به خصوص تاریخ مجرمان بزرگ مثل هیتلر و صدام و شارون و امثال این افراد خبیث و پلید را ، در می یابیم که این افراد به علت این که در پاره ای از دوران عمر خود مورد تحقیر شدید از سوی اطرافیان واقع شده اند. در بزرگی، دست به انتقام زده اند و امروزه در تمام دنیا این یک مسأله روانشناختی جا افتاده است که بعد از وقوع جنایت های هولناک از سوی برخی انسانها ، افرادی که پیگیر این دست مسائل هستند به دنبال ریشه این جنایت ها در گذشته آن فرد جنایت کار می گردند آن را در تحقیراتی می یابند که بر آن فرد وارد شده است. به طور مثال در مورد صدام حسین ، معروف است که ناپدری او که همان حسین باشد در کودکی وی ، نسبت به او ظلم و جرم های غیر قابل ذکر مرتکب می شده است و اگر کمی صفحات حوادث روزنامه ها را که در آن بعضا به علل و انگیزه های جنایات پرداخته می شود ، ورق بزنیم ، می یابیم که مسأله حقارت نفس و این که شخص برای خود دیگر ارزشی قائل نباشد و اطرافیان نیز به وضع او اهتمام نورزند در شکل گیری شخصیت یک ابرجنایتکار و انسان خطرناک ، تأثیر به سزایی دارد !
حال به عمق کلام امام هادی علیه السلام پی می بریم که فرمودند :
از شر کسی که خود را خوار می شمارد بر حذر باش !!
و در همین راستا امیرالمۆمنین علی علیه السلام می فرمایند :
« ما هلک امرء عرف قدره » (6) .
کسی که قدر خود را بداند هلاک نمی شود !
یا باز فرموده اند :
«من اقتصر علی قدره کان أبقی له.» (7)
کسی که بر قدر و اندازه خود اکتفا نماید در بقای آن کوشیده است !

یا این که :
« رحم الله امرءا عرف قدره ولم یتعد طوره.» (8)
خدا بیامرزد کسی را که برای خود ارزش قائل باشد و از حدش تجاوز ننماید !!
در واقع کسی می تواند خود نگه دار باشد و خود را به لوث گناهان نیالاید که از ارزش و گرانبهایی نفس خود با خبر باشد .
باز به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام فرموده اند:
«خداوند تمامی امور مۆمن را به خودش واگذار کرده جز یک امر و آن این است که حق ندارد خود را خوار و ذلیل کند چرا که خدا عزت را برای خود و رسول و مۆمنین برگزیده است.» (9)
و در حدیث دیگری آمده است که:
«برای مومن شایسته نیست که خود را ذلیل کند، پرسیده شد: چگونه ممکن است که خود را ذلیل می کند؟ فرمودند: کاری را انجام دهد که نیاز به معذرت خواهی پیدا کند یا وارد در کاری شود که قدرت انجام آن را ندارد.» !! (10)
نکته مهمی را باید متذکر شویم و آن این که منظور از خوار و ذلیل نشدن در این روایات ذلت در برابر مردم و خلق خداست اما تواضع در برابر خدا یا تواضع در برابر مۆمنین با خواری و ذلت متفاوت است و نه تنها نکوهیده نیست بلکه جزء فضائل اخلاقی می باشد !
و نکته دیگری که توجه به آن مهم است این است که از تحقیر دیگران به شدت بپرهیزیم که اگر آنان در اثر تحقیر ما دست به ارتکاب جرمی زدند ما در آن جرم شریک خواهیم بود !

پی نوشتها:
1-تحف العقول ص483 .
2- عوالی الئالی ج4 ص7 .
3و4- میزان الحکمة ج3 ص1881 و1877 .
5- نهج البلاغة ج4 ص 105 .
6- بحار ج72 ص 66 .
7و8- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص118 .
9و10- کافی ج5 ص63و64 .
--------------------------- 
گاه افراد ازسختی زندگی جانشان به لب میرسد یعنی برخی با ظلم جان انها را به لب میرسانند که دست ازهمه چی میشویندوهرانتقامی شد میگیرنددرواقع ازظلم به کسی که جزخداکسی رانداردهم باید ترسیدصرفا ازجانیان نبایدترسیدچون این ظلم به مظلوم هم سبب میشه ما انتقام پس دهیم وخدا مارا خوارکند