زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

میهمانان خارجی برنج کم میخوردند!مثل قدیم ایرانیان!سالم تربودیم

خدا رو شکر که مراسم به خوبی برگزار شد و من تونستم همه فامیل رو ببینم.مهمانان خارجی ما هم از مهمانی ها خوششان آمده. البته برایشان سخت است که در یک مهمانی چای و شیرینی و آجیل و میوه و سپس شام بخورند چون گنجایش این همه خوردنی را در یک بازه زمانی محدود ندارند ولی خب از توانایی های ما ایرانی هاست که در طول عید اشتها و البته اشتیاق مان برای مهمانی و دید و بازدید از آدم های تکراری و البته مهم ترین قسمتش یعنی خوردن افزایش می یابد.
مهمانان غیر ایرانی ما با غذاها و شیرینی های عطر دار مانوس نیستند و چای هل دار و شیرینی هایی که گلاب یا زنجبیل و دارچین دارند را نمی پسندند. همین طور غذاهایی که با ذائقه ما ایرانی ها ترش و یا شیرین است برایشان متفاوت جلوه می کند. برنج که جزء اصلی غذای ما ایرانی هاست برایشان به اندازه سه یا چهار قاشق اهمیت دارد. البته سبزی خوردن و ترشی ایرانی همچنان بی رقیب در جذب همگان است مهمانان ما علاقه به چشیدن تمام غذاهای سفره دارند و همه را از قورمه و قیمه و خورشت بادمجان و جوجه کباب و کباب و کتلت و حلیم و.... دوست دارند(البته علت اصلی اش دست پخت خوب مامان من است) برخی غذاها را با دفت نحوه پختش را سوال می کنند، آنها تنوع غذایی زیادی ندارند و عمده غذایشان گوشت است یعنی حبوبات و سبزیجات نقش پررنگی در سفره شان ندارد.مهمانان ما از مدل های لباس و کیف و کفش و مانتوها در مغازه ها استقبال کردند و به علت پائین بودن قیمت ها نسبت به کشورشان(قیمت ها با دلار سنجیده می شود)  مشتاق جارو کردن کل مغازه ها هستند تا حدی با آداب سلام و احوال پرسی و تعارف ما کنار آمده اند. ولی برایشان جالب است که دنبال کلمه سلام چندین عبارت مانند: چطوری ؟خوبی؟ خوشی؟ سلامتی ؟خوش میگذره؟  قطار می شود.
 هنر سریع لباس پوشیدن و حجاب بر سر گذاشتن و آماده شدن برای حضور آقایان در جمع خانوم ها(مهمانی ها و مجالسی که آقایان از خانوم ها جدا هستند) از قابلیت های خانوم های ایرانی است. که انها از این سرعت در شگفتند.نکته تعجب بر انگیز دیگر برایشان رنگ کردن موهای خانوم هاست.برایشان جای سوال است که وقتی کسی چشمان درشت مشکی و ابروهای کمانی کشیده دارد چه لزومی دارد موهایش را بلوند و زرد و رنگ های ناهمگون کند و زیبایی و ملاحت چهره اش را زیر لایه ای از رنگ پنهان کند؟
من الان از خوردن بادمجان و خیار و ریحان و کباب و فالوده لذت می برم. جای آقای همسر بسیار بسیار خالی است(دقت دارید که من در قسمت خوردنی از آقای همسر یاد کردم)قرار است برای دوستان ایرانی ام کنسرو فالوده و کباب!! برم.
 مهمانان ما در کشورشان برف ندارند و بسیار مشتاق بودند که برف را ببینند ولی خب آفتاب بهاری آثار زمستان را پاک کرده است و ما برای دیدن برف قصد سفر به مناطق سردسیر کشور را داریم امید است که سقیدی برق را در آنجا زیارت نمائیم.
امیدوارم برای همه سال خوب و پر از شادی و سلامتی و آرامش باشد.
به جای عکس هم این دفعه مطلبی از یک سایت ایرانی دارم:

آیا می دانستید که گاهی به هم می رسیم و می گوییم ۱۲۰ سال زنده باشی یعنی چه و از کجا آمده؟ برای چه نمی گوییم ۱۵۰ یا ۱۰۰ سال یا …
در ایران قدیم، سال کبیسه را به این صورت محاسبه می کردند که به جای اینکه هر ۴ سال یک روز اضافه کنند و آن سال را سال کبیسه بنامند (تقویم فعلی که بنام تقویم جلالی نامیده می شوند حاصل زحمات خیام و سایر دانشمندان قرن پنجم هجری است) هر ۱۲۰ سال یک ماه را جشن می گرفتند و کل ایران این جشن برپا بود و برای این که بعضی ها ممکن بود یک بار این جشن را ببینند و عمرشان جواب نمی داد تا این جشن ها را دوباره ببینند (و بعضی ها هم این جشن را نمی دیدند) به همین دلیل دیدن این جشن را به عنوان بزرگترین آرزو برای یکدیگر خواستار بودند و هر کسی برای طرف مقابل آرزو می کرد تا آنقدر زنده باشی که این جشن باشکوه را ببینی و این به صورت یک تعارف و سنتی بی نهایت زیبا درآمد که وقتی به هم می رسیدند بگویند ۱۲۰ سال زنده باشی.

منبع : مجله اینترنتی گونش

نظرات 12 + ارسال نظر
مشاوره خانواده پنج‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:58 ب.ظ

سلام دوست من...
تشکر از نوشته جالبتون...
سال خوشی را براتون ارزومندم...

گیسو پنج‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:02 ب.ظ http://mosaferkocholo15.blogsky.com/

والا خوش به حال این خارجکی ها
چی میشد خدا ما رو هم خارجکی درست میکرد
میگم یه سوال اینجا 2 نویسنده داره؟
الان اینو لیلی جون نوشته؟
ایشالا که سفر خوبی داشته باشید و بتونید برف پیدا کنید و مهمونای خارجکی هم برف ببینن

چون نکته مهم مطلب لیلی خانم خوراکی بود نقل قول کردم

محجوبه جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:53 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا حق
سلام بر شما
خیلی متن خواندنی ای بود .
راست میگه منم خیلی بدم میاد رو سفره چند نوع غذا باشه طوریکه گیج بشی و ندونی چی بخوری و مزه ی هیچ کدوم رو نفهمی!!! مخصوصا این چند نوعی تو مهمونی بدتر آدمو اذیت می کنه ! چون کلا تو مهمونی راحت (مثل خونه بدون اینکه کسی نگاهت کنه ) نمیشه غذا خورد چه برسه اینکه چند نوع غذا هم باشه ...
در ورد نوع آماده شدن خانم ها جالب گفته بوددقیقا من از اونام که خیلی سریع آماده میشم چه تو مهمونی رفتن چه بیرون رفتن ! بی خود نیست بهم میگن : سکینه ماشین به قول خواهرجون باید یک خرده خانوم و آروم باشم که البته بعد مدتها تمرین بازم برام کار سختیه !!!!
سربلند نزد حق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

محجوبه جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:33 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شکور
سلام
ممنون ازتوضیحات تان:)
یک نکته اینکه چاق شدن بعد ازدواج بخشیش هم به راحت شدن خیال و خوشحالی از اینکه کسی ترا دوست دارد هست ، البته بعد حدود 6 ماه یا یک سال بعد ازدواج معمولا هم پسر هم دختر از چاقی درمی آیند و به وزن قبلی نمی رسند اما خوش تیپ تر می شوند !!!
من جایی خوانده یا شنیده بودم که بوی بدن زن و شوهر هم در یکرنگ شدن و آمیخته شدن و آرامش شان تاثیر می گذارد ؛ دقت کرده باشید زن و شوهر بعد مدتی رفتار و حالات شان شبیه هم می شود
اللهم عجل لولیک الفرج
این نظر رو تایید نکنید لطفا

محجوبه جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:15 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شکور
سلام بر شما
خدای من ! بسیار ممنونم مرحبا به این توضیحات علمی ای که از سوره الرحمن دادید ، باقی توضیحات هم عالی بود اما قسمت قرآنی محشر
راستش کتابی که ما الان از دکتر صبور داریم مال قدیم هست (مال بابا ) این یکی جلد چهارمش هست که در مورد پوشاک حرف زده (یعنی آیین بهزیستی اسلام بخش پوشاک)
دفتر نشر فرهنگ اسلامی ؛ چاپ اول ؛ بهار 68
اما کتاب فلسفه ی عشق و پرستش که گفتم رو نداریم یادمه جلد کتاب سفید رنگ بود ؛ زمانی که 16 ساله بودم واسه تحقیق کلاسی بخشی شو خوندم و ارائه دادم اما هنوز شیرینی کلامش تو یادمه
(مضمون کلام )می گفت : وقتی کسی رو دوست داری ناخودآگاه همه ی رفتارهای طرف برات ارزش میشه ! و به سمتش کشیده میشی - شاید همون کمال همنشین در من اثر کرد ... هم همین استدلال باشه - پس وقتی خدا رو دوست داری و عاشقش میشی خودتو به صفات خدا نزدیک می کنی - شاید فلسفه ی اومدن دعای جوشن کبیر همین باشه -
در این مورد محمد علی انصاری ؛ هم که محقق و مفسر نهج البلاغه و قرآن هست حرفهایی بسیار زیبایی زده مثلا در تفسیر خطبه ی صفات متقین می گفت : هر کس به میزان عقل و درکش از خدا ، درب یکی از صفات خدا رو می زنه و خودشو به اون صفت نزدیک می کنه یکی بخشش ، یکی جلال و جبروت و شجاعت ، یکی کرامت و بزرگواری و ... اما متقین کسانی هستند که از همه دربهای خدا ... همه ی صفات خدا می کوبند درب خانه اش ! یعنی خود را همه جوره به صفات خدا نزدیک می کنند .

سربلند نزد حق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

ساحل جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:12 ب.ظ http://gohar-vojod.blogfa.com/

سلام بر دوست عزیز .سال نو بر شما مبارک

اشرف شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:09 ق.ظ http://moojdarya.blogfa.com

سلام دوست عزیز. سا ل نو را به شما گرامی تبریک میگم. مطالب شما مثل همیشه متنوع است. ببخش کمی دیر بهتون سرزدم. در سال جدید براتون بهترین ها رو آرزو می کنم. از خدا می خوام سلامت ُ موفق ُ شاد و سربلند باشید. ایام به کام. در پناه خدا.

مهسای دوسداشتنی شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:54 ب.ظ http://mahsakhanomi1372.blogfa.com/

مرسی نظراتتون خیلی قشنگو جالب بوووووووود

sara t شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:19 ب.ظ

وب جالبی داری به ما هم سر بزنhttp://432112341234.blogfa.com/ نظر یادت نره

masi یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:19 ق.ظ http://yasyas-66.blogfa.com

سلام سال نو مبارک
خیلى قشنگ نوشتى لذت بردم

افسانه یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:47 ق.ظ http://gtale.blogsky.com




تو می گذری…من می گذرم
تو از من – من از دل
تو می خندی…من می خندم
تو به من – من به روزگار
تو می گریزی…من می گریزم
تو از عشق – من از خاطره
تو می روی…من می روم
تو از اینجا - من ازاینجا
کاش می فهمیدی از اینجا ……. تا …… اینجا
چقدر فاصله است


زن شهید پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:15 ق.ظ http://http://zane91.blogfa.com/

وب خوبی دارید لطفا غذاهای متناسب با هر فصل را بزنید وشام وناهار های متناسب با این فصل

بجزمیوه هاکه باید به فصل خودش خورد خوراکی فصل ندارد
باید هیچ موقع ادرار بی رنگ نباشد بلکه طلائی باشد یعنی انقدرکناربرنج خوراکی گرم وخشک مثل زیتون وسبزی خوردن بجای ماست میخوریم که ادرارطلائی باشد این نشانه سلامتی است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد