زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

درقدیمی ترین قرص در۲۲۰۰سال قبل روغن زیتون استفاده شده است

دانشمندان دانشگاه «پیزا» در ایتالیا قدیمی‌ترین قرص جهان را که بیش از 2000 سال سن داشته، مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شش قرص در یک جعبه قلع بر روی یک کشتی شکسته ایتالیایی موسوم به پوزینو در نزدیکی سواحل ایتالیا کشف شد. نمونه‌های این مواد شکننده نشان داد که این دارو حاوی چربی‌های حیوانی و گیاهی، رزین کاج و ترکیبات روی است.

به گفته محققان که نتایج پژوهش آن در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علم منتشر شده، این دارو ممکن است برای عفونتهای چشمی مورد استفاده بوده باشد.

کشتی حامل این قرصها به سالهای 140 تا 130 پیش از میلاد مسیح تعلق داشته و تصور می‌شد که یک کشتی تجاری بوده که از یونان به سوی مدیترانه سفر می‌کرده است.

این کشتی برای اولین بار در سال 1974 در سواحل توسکانی شناسایی شد و در دهه‌های 1980 و 1990 مورد بررسی قرار گرفت اما بتازگی این قرصها مورد کاوش بیشتر قرار گرفته‌اند.

این محققان با استفاده از طیف‌سنجی جرمی دریافتند که این قرصها حاوی مجموعه‌ای از عناصر مختلف هستند. یکی از این مواد، رزین کاج بوده که از ویژگیهای ضدباکتریایی برخوردار است. همچنین چربی‌های حیوانی و گیاهی نیز در آنها شناسایی شد که یکی از آنها روغن زیتون بود که در عطرهای قدیمی و آماده‌سازی دارویی مورد استفاده بوده است.

از دیگر مواد موجود در این قرصها، نشاسته بوده که بنظر می‌رسد یکی از عناصر لوازم آرایشی اولیه روم بوده است. ترکیبات روی نیز که در این دارو مشاهده شده، ممکن است یکی از مواد فعال در ساخت قرصهای آن زمان بوده باشد.

با توجه به این ترکیبات، محققان بر این باورند که احتمالا این قرصها کاربرد چشم پزشکی داشته‌اند.

کشف مواد دارویی قدیمی به ندرت صورت می‌گیرد؛ بخصوص اینکه مانند این قرصها در شرایط خوب قرار داشته باشند. بیشتر دانسته‌های کنونی در مورد جهان اولیه پزشکی از نوشته‌هایی در مورد آن زمان بدست آمده است.

این یافته‌ها با نوشته‌های آن زمان تطبیق داده شده و نشان‌دهنده تطابق بسیار زیاد آن با ترکیبات باستانی بخصوص ترکیبات روی بودند. همچنین، تحقیقات جدید علمی نشانگر استفاده از ترکیبات روی در داروسازی رومی‌ها بویژه برای آماده سازی یک پودر در درمان بیماریهای چشمی بوده‌اند.

این یافته‌ها می‌تواند در درک بهتر دانشمندان از درمانهای باستانی که بسیار پیچیده بوده‌اند، کمک کند.

نظرات 4 + ارسال نظر
گیتا پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ب.ظ http://www.gita2011.blogfa.com

هاااااااااااااااااااااااااااااااااااای
اطلاعات جالبی بود.....چطورین؟

مشاوره خانواده شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:55 ب.ظ

سلام و تشکر از لطف و محبتتون دوست خوبم...
[گل][گل][گل][گل][گل][لبخند]

نیلوفر کبود دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:13 ب.ظ http://nelofarekabood.persianblog.ir/

خیلی مطلب جالب توجهی بود.

علی رضا دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:38 ب.ظ http://beesee.blogsky.com/




فرا رسیدن ماه ربیع مبارک


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد