زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

فشارخون بالا در کودکان، توان ذهنی آنها را کاهش می‌دهد

بسم الله الرحمن الرحیم

 متخصصان آمریکایی می‌گویند: کودکانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند قدرت تفکر ضعیف‌تری دارند و حافظه آنها نسبت به سایر همسالانشان کمتر و ضعیف‌تر کار می‌کند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد کودکانی که فشار خون بالا دارند در انجام کارهای پیچیده و هدفمند نمی‌توانند به خوبی کودکانی که فشار خون آنها در حد طبیعی است عمل کنند و به سختی خود را با برنامه‌ریزی‌ها سازگار می‌کنند.به گفته متخصصان؛ کودکانی که علاوه بر فشار خون بالا با مشکل چاقی نیز دست به گریبان هستند احتمال اینکه به افسردگی و اضطراب مبتلا شوند، بسیار بیشتر است. این پژوهشگران همچنین دریافتند نیمی از کودکانی که در عین چاق بودن، فشار خون بالا نیز دارند به میزان قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب در مقیاس‌های کلینیکی هستند. محققان بررسی‌های خود را در این زمینه ادامه خواهند داد تا راه حلی مناسب برای کاهش این خطرات در کودکان بیابند؛ چرا که قطعا عدم معالجه و درمان مناسب، منجر به بروز مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر در دوران بزرگسالی خواهد شد.             یکشنبه,18 اسفند,1387 - شماره : 2584

-------------

دختروپسرتاسن 18سالگی کودک محسوب میشوند ازنظرقانون وروان شناسان

===============

فشار خون چیست؟ 

نویسنده : فرشته ابراهیمی

قلب یک عضو حیاتی در بدن می باشد که خون را به نقاط مختلف بدن می فرستد زمانی که بطن چپ قلب منقبض می شود، خون با فشار به داخل شریان ها (سرخ رگ ها) وارد شده و با ورود خون این سرخ رگ ها گشاد می شوند  این شریان ها دارای جدار ماهیچه ای هستند که در برابر این فشار مقاومت می کند و به این ترتیب خون  از طریق این رگ ها به رگ های کوچک تر و مویرگ ها وارد می شود.

منظور از فشار خون مقدار فشاری است که خون به دیواره سرخ رگ ها  وارد می کند مقدار این فشار به قدرت ماهیچه قلب، مقدار خون موجود  در دستگاه گردش خون و حالت سرخ رگ ها بستگی دارد.

 در اندازه گیری فشار خون دو نوع فشار اندازه گیری می گردد: فشار ماکزیمم و فشار مینیمم. فشار ماکزیمم وقتی اتفاق می افتد بطن چپ منقبض می شود و خون به داخل شریان ها وارد می شود و فشار سیستول نامیده می شود.

فشار مینیمم در هنگام انبساط و درست قبل از ایجاد ضربان قلب اتفاق می افتد که فشار دیاستول نامیده می شود.

مقدار فشار با میلی متر جیوه بیان می شود زیرا برای اندازه گیری فشار خون از دستگاهی استفاده می شود که در آن یک ستون جیوه زیر فشار بالا  یا پایین می رود مقدار متوسط فشار سیستول در یک فرد جوان در حدود 120 میلی متر جیوه و فشار دیاستول 80 میلی متر می باشد که معولا  به صورت 120/80 یا 120 روی 80 بیان می شود. فشار خون  معمولا  با سن بالا  می رود زیرا شریان ها به تدریج در اثر بالا  رفتن سن کمتر قابل انعطاف می شود اضطراب، هیجان وورزش ممکن است به طور موقت سبب بالا  رفتن فشار   خون شوند همچنین در بعضی از بیماری ها فشار خون افزایش می یابد وقتی گفته می شود فردی فشار خون بالا  دارد منظور این است که فشار خون دیاستول او بیشتر از 100 میلی متر جیوه است و در این حالت فرد، بیماری فشار خون بالا  یا هیپرتانسون دارد. فشار خون خیلی بالا  سبب حملات قلبی، سکته و یا بیماری های کلیوی می شود.فشار خون پایین غیر طبیعی نیز وقتی که فرد حمله قلبی داشته باشد، یا مقادیر زیادی خون از دست داده باشد ( در اثر جراحی یا غیره) ایجاد می شود. وقتی که فشار خون پایین میآید مقدار اکسیژن مغز و سایر نقاط بدن به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که ممکن است سبب مرگ شود در این موارد پزشکان از داروهایی استفاده می کنند که دیواره عضلا نی رگ های خونی را منقبض کرده و فشار خون را بالا  ببرد.

بالا  رفتن غیر طبیعی فشار خون ممکن است در اثر انقباض شریان ها ایجاد شود و یا ممکن است در اثر آسیب دیدن یکی از کلیه ها باشد که سبب می شود رنین زیادتری آزاد شود و در نتیجه فشار خون بالا برود.

وزن زیاد و ورزش نکردن نیز به بیماری فشار خون کمک می کند فشار خون بالا  ممکن است سبب سکته قلبی و حتی سبب پاره شدن یکی از رگ های خونی در چشم یا مغز شود و در نتیجه نابینایی یا خون ریزی ایجاد کند فردی که دارای فشار خون بالا  یا پایین غیرطبیعی می باشد باید تحت نظر پزشک از درمان و رژیم غذایی مناسب بهره مند شود.

نکاتی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها

1- اگر دقیقا نمی دانید که چطور از یک آنتی بیوتیک استفاده کنید و برای چه عفونتی می توان آن را به کار برد بهتر است از آن استفاده نکنید.

2- فقط از آنتی بیوتیک استفاده کنید که برای عفونتی که می  خواهید درمان شود توصیه شده است.

3- فقط به مقدار توصیه شده استفاده کنید.

4- مصرف آنتی بیوتیک را به طور کامل ادامه دهید.

5- اگر آنتی بیوتیک سبب خارش، اشکال در تنفس یا واکنش های شدید دیگر شود بیمار باید از مصرف آن خودداری کند و هیچ گاه دوباره از آن استفاده نکند.

دلایل اجتناب بی رویه از مصرف آنتی بیوتیک ها:

1- مسمومیت و واکنش های آلرژیک

2- بر هم زدن تعادل طبیعی بدن

3- مقاومت در برابر درمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد