زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

خانم دکترابتکار : مهارگردوغبارهای منطقه ای با احیاء تالاب بین المللی هورالعظیم درخوزستان


دکتر متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان این روزها در اهواز است. طی سال گذشته توجه به مسائل آلودگی هوا در سطح ملی باعث شد تا 31 هزار بشکه از تولید نفت ترش در مقابله با آلودگی هوا کاهش یابد و راه اندازی طرح آماک در دوماه آینده جامه عمل بپوشد. اینها به علاوه مالچ پاشی و نهالکاری در 200 هزار هکتار البته از جمله پیگیری های جلسه دو ماه پیش با حضور مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و وزارت بهداشت بود.
خوشبختانه طی دو روز گذشته راه اندازی واحد تصفیه فاضلاب صنعتی کشت و صنعت نیشکر دهخدا نیز انجام و به بهره برداری رسید. این یکی از بهترین و مجهزترین سیستم های تصفیه فاضلاب با روش های بیولوژیکی و سازگار با محیط زیست و قادر به تصفیه روزانه 1200 مترمکعب فاضلاب صنعتی است. البته تصفیه خانه کشت و صنعت دعبل خزاعی نیز در دست احداث است.
تشکیل جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و مدیریت پسماند استان خوزستان هم در دستور کار این روزها بوده است. قرار است موضوع رهاسازی آب در حوضچه شماره 3 تالاب هورالعظیم و آبدارشدن 8 هزار هکتار آن در این هفته صورت گیرد که باعث احیاء این بخش از تالاب و کاهش اثرات گرد و غبار خواهد شد. این اقدام در جریان بازدید معاون سازمان به همراه معاون وزیر نفت از تالاب بین المللی هورالعظیم وطرح های توسعه میدان نفتی آزادگان قطعی شده است. برای غرب رودخانه کارون نیز برنامه مدیریتی محیط زیست با نفت تنظیم شده است.
درخصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون هم این توضیح مهم است که انتقال آب از سرشاخه های بین حوضه ای به عنوان خط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست بوده و باید با رعایت مسائل و ارزیابی زیست محیطی انجام شود. تاکنون در رابطه با هیچ پروژه ای در این خصوص تصمیم گیری نشده است که درمورد رودخانه کارون نیز این امر صادق است و ما حتی برای انتقال آب درون حوضه از سد زاینده رود به اصفهان نیز با توجه به اینکه این طرح درون استانی بوده است با 12 شرط – آن هم فقط برای آب شرب از لوله به لوله- اجازه فعالیت داده ایم. البته دستگاههای دیگر هم در این زمینه مسئولیت دارند که با ساز و کارهای فرابخشی انتظار می رود وظایفشان را به خوبی انجام دهند.

نظرات 1 + ارسال نظر
بگذار گمنام بمانم چهارشنبه 19 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:51 ق.ظ http://besme-rabel-hossein.blog.ir/

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم
از حضورتون در وبلاگ گروهیمون متشکرم
و از بابت مطالب خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد