زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

روان شناسی جامعه اسلامی درکلام فقیه متقی آیت الله سید حسن خمینی

 

 


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از میهمانان خارجی شرکت‌کننده در بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست و امثال آن موجب نزدیکی بیشتر دل‌ها شود، اظهار کرد:

سعدی شیرازی شعری دارد که به عنوان یکی از نمادهای انسان دوستی در اسناد بین‌المللی ثبت شده است. او می‌گوید «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار» و من وقتی روایات را مرور می‌کردم، دیدم که این مضمون در روایات پیامبر(ص) و امام صادق(ع) هم وجود دارد و گویی سعدی این معنا را از ایشان اخذ کرده است.

به گزارش ایلنا، وی افزود:پیامبر(ص) بنابر آنچه در کنزالعمال آمده می‌فرمایند:

«المسلمون کالرجل الواحد اذا اشتکی عضو من اعضائه تداعی له سائر جسده»

همچنین بنا بر نقل کلینی، امام صادق(ع) نیز این‌گونه این معنا را می‌فرمایند که :

«المؤمن اخو المؤمن؛ کالجسد الواحد ان اشتکی شیئا منه وجد الم ذلک فی سائر جسده». این سخن، تعبیر بسیار زیبایی است زیرا جامعه اسلامی یکپارچه است و گویی تمام این جامعه اسلامی دارای روح واحد است؛

همانطور که در آیه ۳۱ سوره روم نیز می‌خوانیم:

«‌وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ. مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا». یعنی از ویژگی‌های جامعه غیر اسلامی و شرک آلود، تفرق‌ها و شعبه شعبه شدن‌هاست و بر این اساس به راحتی می‌توان گفت یکپارچه بودن یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی است.

یادگار امام با اشاره به آیه ۶۵ سوره انعام که خدامی‌فرماید «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ»، یادآور شد: از دیدگاه این آیه شریفه به راحتی می‌توان فهمید که ایجاد تفرقات و پذیرش آن‌ها از ناحیه خدا، عذاب برای جامعه اسلامی است.

وحدت یک نعمت الهی است؛ چناچه خدا می‌فرماید به یاد بیاورید روزی که متفرق بودید و میان قلوب‌تان نزدیکی ایجاد شد و به حکم همان آیه، عذاب برای جامعه اسلامی، چند پاره شدن است.

سیدحسن خمینی همچنین گفت:تفسیر ابوالفتوح رازی تعبیری از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل کرده است که :

«المؤمن للمؤمن کالبنیان یشیر بعضه بعضا». در واقع، بر اساس این تعبیر، هر قسمت این ساختمان قسمت دیگر آن را حفظ می‌کند

و در نهج‌البلاغه نیز می‌خوانیم که مولی الموحدین علی‌(ع) وقتی می‌خواهند علل تفرق را – که یکی از نقمت‌ها و عذاب‌های الهی است – مورد اشاره قرار دهند، به دو عامل اشاره می‌کنند که باید در درون خود به آن توجه کنیم

«انما انت اخوان علی دین الله. ما فرّق بینکم الّا خبث السرائر و سوء الضمائر»؛ در ادامه می‌فرمایند وقتی دچار خبث سرائر شدید، با همدیگر ارتباط نمی‌گیرید، خیر یکدیگر را نمی‌خواهید، بذل و بخشش نمی‌کنید و با یکدیگر دوستی نمی‌کنید.

در خطبه ۱۷۶ همین کتاب شریف نیز آمده است که از تفرقه، هیچ خیری به هیچ‌کس نرسیده است.

وی یادآور شد: انقلاب بزرگی که در جامعه ما صورت گرفت، یکی از شعارهای آن وحدت اسلامی بود و تحقق آن، همت بلندی را لازم دارد تا جامعه اسلامی در مقابل دشمنانش که خبث سریره و سوء ضمیره دارند، وحدت خود را حفظ کند.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: همت کنیم که افراطیون مذاهب اسلامی را طرد کنیم تا به هدف بزرگی که انقلاب اسلامی برای آن تحقق پیدا کرد و آن اعتلای کلمه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، دسترسی پیدا کنیم.

نوه امام خمینی با آرزوی ثمربخشی کنفرانس وحدت اسلامی و مشاهده نتایج آن در جوامع اسلامی، سخنان خود را پایان داد.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گزارشی از برگزاری این کنفرانس ارائه کرد.

شرکت‌کنندگان در این دیدار، همچنین در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و با نثار گل، به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از میهمانان خارجی شرکت‌کننده در بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست و امثال آن موجب نزدیکی بیشتر دل‌ها شود، اظهار کرد:

سعدی شیرازی شعری دارد که به عنوان یکی از نمادهای انسان دوستی در اسناد بین‌المللی ثبت شده است. او می‌گوید «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار» و من وقتی روایات را مرور می‌کردم، دیدم که این مضمون در روایات پیامبر(ص) و امام صادق(ع) هم وجود دارد و گویی سعدی این معنا را از ایشان اخذ کرده است.

به گزارش ایلنا، وی افزود:پیامبر(ص) بنابر آنچه در کنزالعمال آمده می‌فرمایند:

«المسلمون کالرجل الواحد اذا اشتکی عضو من اعضائه تداعی له سائر جسده»

همچنین بنا بر نقل کلینی، امام صادق(ع) نیز این‌گونه این معنا را می‌فرمایند که :

«المؤمن اخو المؤمن؛ کالجسد الواحد ان اشتکی شیئا منه وجد الم ذلک فی سائر جسده». این سخن، تعبیر بسیار زیبایی است زیرا جامعه اسلامی یکپارچه است و گویی تمام این جامعه اسلامی دارای روح واحد است؛

همانطور که در آیه ۳۱ سوره روم نیز می‌خوانیم:

«‌وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ. مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا». یعنی از ویژگی‌های جامعه غیر اسلامی و شرک آلود، تفرق‌ها و شعبه شعبه شدن‌هاست و بر این اساس به راحتی می‌توان گفت یکپارچه بودن یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی است.

یادگار امام با اشاره به آیه ۶۵ سوره انعام که خدامی‌فرماید «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ»، یادآور شد: از دیدگاه این آیه شریفه به راحتی می‌توان فهمید که ایجاد تفرقات و پذیرش آن‌ها از ناحیه خدا، عذاب برای جامعه اسلامی است.

وحدت یک نعمت الهی است؛ چناچه خدا می‌فرماید به یاد بیاورید روزی که متفرق بودید و میان قلوب‌تان نزدیکی ایجاد شد و به حکم همان آیه، عذاب برای جامعه اسلامی، چند پاره شدن است.

سیدحسن خمینی همچنین گفت: تفسیر ابوالفتوح رازی تعبیری از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل کرده است که :

«المؤمن للمؤمن کالبنیان یشیر بعضه بعضا». در واقع، بر اساس این تعبیر، هر قسمت این ساختمان قسمت دیگر آن را حفظ می‌کند

 در نهج‌البلاغه نیز می‌خوانیم که مولی الموحدین علی‌(ع) وقتی می‌خواهند علل تفرق را – که یکی از نقمت‌ها و عذاب‌های الهی است – مورد اشاره قرار دهند، به دو عامل اشاره می‌کنند که باید در درون خود به آن توجه کنیم

«انما انت اخوان علی دین الله. ما فرّق بینکم الّا خبث السرائر و سوء الضمائر»؛ در ادامه می‌فرمایند وقتی دچار خبث سرائر شدید، با همدیگر ارتباط نمی‌گیرید، خیر یکدیگر را نمی‌خواهید، بذل و بخشش نمی‌کنید و با یکدیگر دوستی نمی‌کنید.

در خطبه ۱۷۶ همین کتاب شریف نیز آمده است که از تفرقه، هیچ خیری به هیچ‌کس نرسیده است.

وی یادآور شد: انقلاب بزرگی که در جامعه ما صورت گرفت، یکی از شعارهای آن وحدت اسلامی بود و تحقق آن، همت بلندی را لازم دارد تا جامعه اسلامی در مقابل دشمنانش که خبث سریره و سوء ضمیره دارند، وحدت خود را حفظ کند.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: همت کنیم که افراطیون مذاهب اسلامی را طرد کنیم تا به هدف بزرگی که انقلاب اسلامی برای آن تحقق پیدا کرد و آن اعتلای کلمه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، دسترسی پیدا کنیم.

نوه امام خمینی با آرزوی ثمربخشی کنفرانس وحدت اسلامی و مشاهده نتایج آن در جوامع اسلامی، سخنان خود را پایان داد.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گزارشی از برگزاری این کنفرانس ارائه کرد.

شرکت‌کنندگان در این دیدار، همچنین در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و با نثار گل، به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردند

نظرات 2 + ارسال نظر
محجوبه پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:40 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا سلام
سلام بر شما
هنوز این پستو نخوندم اما فونتش همش باعث میشه دفع بشم و نخونم !!! یه جوری درستش کنید که فونتشو که دوست داشتنی بشه ...
می دونید که زیبایی خط نوشته هم یه عامل روانشناسی است که باید تو نوشته ها رعایت بشه تا جذب خواننده بیشتری داشته باشه.

تن تان سالم و قلبتان سلیم باد
اللهم عجل لولیک الفرج

چشم ان شاءالله

کاغذها و نوشته ها شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:42 ب.ظ http://sepidedamid.persianblog.ir/

خدا حافظ و نگهدار سید حسن خمینی باشه . یادگاری از امام که به سیاست و سیاست زدگی گرفتار نشده .
برای من که خیلی قابل احترامه. کلا این خانواده با همه خیلی فرق دارند.

الحمدلله رب العالمین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد