زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ذخائر دریاچه ارومیه که با کم آبی از بین رفت

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷

بنیانگذار انجمن علمی آبزی پروری ایران، دریاچه ارومیه را بزرگترین ثروت استان آذربایجان غربی خواند و با اشاره به ارزش اقتصادی آرتمیای دریاچه ارومیه که سالانه بیش از 10 میلیارد دلار تخمین زده شده، اظهار داشت: بازگرداندن دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک با هدف خودکفایی در تامین آرتمیای مورد نیاز صنعت رو به رشد صنعت آبزی کشور می تواند در رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی موثر باشد.

دکتر ناصر آق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی اظهار داشت: تولید آرتمیا، جلبک‌های تک سلولی و پرسلولی، انواع نمک‌های باارزش، لجن دارویی دریاچه و جاذبه های توریستی آن، پتانسیل‌های اقتصادی بسیار با ارزش دریاچه ارومیه بودند که در اثر خشک شدن رو به نابودی هستند.

وی افزود: وجود دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم آبی بی نظیر، فاکتور کلیدی آب و هوای خوب و جذاب منطقه بود.مهاجرت سالانه دهها هزار پرنده به دریاچه ارومیه، آنرا به یک تالاب بین المللی کم نظیر تبدیل کرده بود و فعالیتهای اقتصادی و جذب شدن تعداد کثیری از مردم کشورمان و همچنین توریستهای خارجی به دریاچه ارومیه باعث ایجاد اشتغال و رمز توسعه فرهنگی منطقه بi شمار می رفت.

آق با اشاره به اینکه از نگاه اقتصادی ارزش دریاچه ارومیه سالانه به ده‌ها میلیارد دلار می رسید افزود: منبع عظیمی که در نتیجه برنامه ریزی صحیح و نظارت تخصصی می توانست باعث شکوفایی بیشتر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان‌های مجاور شود؛ لذا منطق و عقل حکم می کند با حمایت از طرحی واقع بینانه، حرکت و اقدامی عملی برای بازسازی مرحله به مرحله دریاچه ارومیه در پیش گرفته شود تا ارزش‌های دریاچه ارومیه مجددا احیا شود.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه اظهار کرد: طبق برآوردهایی که در سالهای 1370 تا 1375 توسط متخصصان بلژیکی انجام شد سالانه حدود 300 هزار تن توده زنده و 30 هزار تن تخم مقاوم (سیست) آرتمیا در دریاچه ارومیه تولید می شد.

دکتر آق ادامه داد:ارزش اقتصادی آرتمیایی که در آن سالها تولید می شد سالانه بیش از 10 میلیارد دلار تخمین زده شد، لذا برداشت حتی 50 درصد آن می توانست باعث تحول اقتصادی عظیم در استان و توسعه صنعت آبزی پروری در کشور شود که متاسفانه علیرغم اصرار مکرر بنده در آن سالها در بهره برداری از این ثروت عظیم غفلت شد.

بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه گفت:متاسفانه با کاهش حجم آب و شورتر شدن آن از دخایر آرتمیا به تدریج کاسته شد به طوری که اجرای پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیا در سالهای 1381 تا 1385 توسط اینجانب کاهش بیش از 100 مرتبه ای جمعیت آرتمیا و تولیدات آنرا در مقایسه با سال 1375 نشان داد و در دو، سه سال اخیر فقط در دوره زمانی کوتاهی مقدار بسیار کمی آرتمیا در دریاچه دیده می شود که بلافاصله از بین می روند.

وی اظهار کرد: آرتمیا یک محصول استراتژیک در صنعت پرورش میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی است. در چند سال گذشته که تولید آرتمیا در دریاچه ارومیه متوقف شده نیاز صنعت آبزی پروری کشور به این محصول استراتژیک از آمریکا و چین به کشور تامین می شود. چرا استراتژیک؟ به این علت که اگر امروز به هر دلیلی واردات تخم (سیست) آرتمیا از خارج متوقف شود پرورش و تولید میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی در کشور تعطیل خواهد شد. این یعنی ورشکستگی و بیکار شدن دهها هزار نفر که در حال حاضر در این صنعت مشغول کار هستند.

آق افزود: بازگرداندن دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک با هدف خودکفایی در تامین آرتمیای مورد نیاز صنعت رو به رشد صنعت آبزی کشور که قطعا می تواند یکی از بنگاههای اقتصادی بسیار مهم و تاثیر گذار در امر رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما می توانیم برای نجات دریاچه ارومیه کم هزینه ترین، علمی ترین، کم زمانبر ترین و مؤثرترین راهکار را ارائه دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد