زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ماه میهمانی خدا

کلمه- گروه معارف: طلب معنویت و تعالی جویی، جوششی است از اعماق وجود انسان و پاسخی است به ندای فطرت که فلسفه آفرینش را معنا می بخشد و عبادت سرلوحه تعالیم انبیا برای دستیابی به مراحل حس کمال جو و تعالی خواه انسان است.

پرستش و عبادت راهی است برای جبران هبوط فرزندان آدم(ع) از جایگاه شایسته خویش و نویدی که راه بازگشتی وجود دارد.

منبسط بودیم و یک گوهر همه

بی سر و بی پا بدیم آن سر همه

یک گهر بودیم همچون آفتاب

بی گره بودیم و صافی همچو آب

چون به صورت آمد آن نور سره

شد عدد چون سایه های کنگره

کنگره ویران کنید از منجنیق

تا رود فرق از میان این فریق

حس نیایش و پرستش یکی از پایدارترین تجلیات روح انسان و یکی از اصیل ترین ابعاد وجودی آدمی است که نتیجه ضروری آن حقیرشمردن اهداف و آمال مادی و چشم دوختن به عظمت ها و تعالی ارزش های ماورای امور و پدیده های دنیایی است.

ماه مبارک رمضان امکانی است برای عبادت و پرستش و فرصتی برای بیرون رفتن از دایره عادت های حقیر که انسان را از مقصد و مقصود باز می دارند.

پیام این ماه پرفضیلت که به لطف الهی همچون صافی در مسیر زندگی انسان قرار گرفته و غبارهای مادیات را از پیرامون انسان می زداید، پرستش و ستایش ذات منزه از هرگونه نقص و کاستی و در نتیجه شناخت فضیلت ها و یادآوری جایگاه رفیع و مینوی انسان و محرکی برای کمال جویی نوع بشر است.

از امام سجاد(ع) نقل است که فرمود: سپاس خدایی را سزاست که ما را برای سپاسگزاری خود راهنمایی نمود و از سپاسگزاران قرار داد… سپاس خدایی را که ماه رمضان را برای ما ماه تزکیه قرار داد… ماه روزه، … ماه قیام و ایستادن برای نماز… ماهی که قرآن در آن فرو فرستاده شد کتابی که برای مردم راهنماست و نشانه های آشکار هدایت و جداکننده میان حق و باطل است. ماهی که به سبب حرمت ها و ارجمندی های بسیار و فضائلش از سایر ماهها برتر است و (خداوند) جهت بزرگ داشت آن آنچه که در سایر ماهها حلال کرده بود مانند خوردن و آشامیدن در روز را حرام نمود… سپس عبادت و بندگی در یک شب آن را برعبادت در شبهای هزار ماه برتری داد و آن شب را شب قدر نامید… (پس) بارخدایا … شناسایی برتری این ماه را و بزرگداشت حرمت و حقش را و دوری گزیدن از آنچه که در آن منع و حرام کرده ای به ما الهام نما و ما را به روزه داشتن در آن و بازداشتن اندامهایمان از گناهان و به کار بردن آنها در راهی که تو را خشنود می سازد یاری فرما.

پیامبر اکرم نیز در روز آخر شعبان ضمن خطبه ای خطاب به یاران و همراهانش در ارتباط با فضائل ماه مبارک رمضان فرمود: ای مردم به راستی سایه افکنده برسر شما ماهی بزرگ و مبارک، ماهی که در آن شبی است که از هزار ماه بهتر است. ماهی که خداوند روزه اش را فرض و واجب نموده و به پا داشتن عبادت در آن را مقرر فرموده است. کسی که تقرب بجوید به خداوند با انجام نافله خیری (در این ماه) مانند آن است که در غیر این ماه فریضه ای انجام داده باشد. این ماه ماه صبر است و پاداش صبر هم بهشت است.

ماه روزه، ماه مواسات و برابری است، ماهی که رزق مؤمن در آن فزونی می گیرد، ماهی که آغازش با رحمت، بطنش مغفرت و آمرزش و نتیجه اش رهایی از آتش جهنم است. ماهی که برای مؤمنین فرصت بهره مندی و منفعت طلبی و برای بی خبران مایه خسارت و زیان است

نظرات 3 + ارسال نظر
ساراازکرمانشاه سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:05 ب.ظ http://dokhtarechagh.mihanblog.com

سلام...
کجای کاری رفیق؟
به هفتمین روزِ ماه عزیز خدا رسیدیم، هر جا که هستی، بیا.
برای زمزمه ی شیرین ِسلام هیچ وقت دیر نیست؛ هیچ منزلی دور نیست.
راه و رسمِ سلام را از اهل سلام می شود آموخت.
ما آدم بدها هم بالاخره یک روزی خوب می شویم....

محجوبه پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:24 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanlog.com

یا مقلب القلوب
سلام بر شما
ممنون از پست مناسب
خدایا در این ماه ما را برای خود سرپا کن تا همواره و هر لحظه بزرگی تو را دریابیم و خدمتت کنیم. آمین
اللهم عجل لولیک الفرج

یاسمن جمعه 28 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:06 ب.ظ http://paktarinehsas.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد