زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ادب ونظم آیت الله طاهری اصفهانی درمراسم بزرگداشت علامه مجلسی نویسنده دائره المعارف بحارالانوارتوسط یونسکو

سال‌ها پیش طرح بزرگداشت «علامه مجلسی» را در گردهمایی سالانه «یونسکو» در پاریس ارایه کردیم. قبولاندن این ایده، مشکلاتی را به همراه داشت؛ زیرا علامه شخصیتی مذهبی بود و انجام این کار خلاف مصوبات و دست‌کم روال معمول آن سازمان به‌شمار می‌رفت. از این‌رو با رایزنی زنده‌یاد دکتر احسان نراقی، مشاور ارجمند دبیرکل یونسکو، رویکردی دیگر برگزیدیم و با تاکید بر تالیف و جمع‌آوری اثر دایره‌المعارف‌گونه بحارالانوار، شخصیت پژوهشی و فرهنگی علامه را برجسته کردیم و از طریق گفت‌وگو با نمایندگان فرهنگی کشورهای عضو و ارایه گزارشی از خدمات علمی علامه، این طرح را به تصویب مجمع جهانی یونسکو رساندیم.بحارالانوار به دو دلیل به عنوان پیشینه‌داشتن دایره‌المعارف‌نویسی مطرح است، نخست جامعیت موضوعی آن و دیگر فعالیت در شکل گروهی، زیر نظر سرویراستار ارشد. درباره علامه آثار فراوانی پدید آمده است، اما هیچ‌یک از آنها برای این منظور مناسب نبودند.

همزمان اثری از حجت‌الاسلام حسن طارمی تالیف شده بود که مناسب تشخیص داده شد و ترجمه آن به زبان‌های عربی و انگلیسی را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برعهده گرفت.از سوی دیگر برگزاری سمیناری علمی در چارچوب کاری یونسکو برنامه‌ریزی و قرار شد در شهر تاریخی اصفهان که مولود و مدفن علامه نیز هست، برگزار شود. برای این سمینار چندین اثر انتشار یافت، از جمله غریب الحدیث از آقای مهریزی، روزآمد و تلخیص آثار فارسی علامه از آقای اسفندیاری، آشنایی با بحارالانوار از آقای عابدی، مجموعه مقالات و مصاحبه‌های پیرامون علامه در سه جلد، زندگینامه علامه مجلسی از مرحوم سیدمصلح‌الدین مهدوی که به صورتی شکیل تجدید چاپ شد و برخی نشریات تخصصی از جمله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا و کتاب ماه دین، ویژه‌نامه‌های ارزشمندی انتشار دادند.همزمان با این اقدامات فراخوان اجلاس داده و مقالات و آثار دیگری برای آن ارسال شد و در بین این آثار با کمال تعجب نوشته‌ای از آیت‌الله طاهری‌اصفهانی نیز درباره علامه وجود داشت.

نکته مهم این بود که به‌طور طبیعی در چنین اجلاس‌هایی امام‌جمعه شهر خارج از تشریفات معمول و گاه حتی در حد مسوول برگزاری سمینار و به‌عنوان سخنران افتتاحیه حضور دارد و حتی خارج از چارچوب‌های معمول از وقت و جایگاه نشست برخوردار می‌شود و گاهی هم چندان مقید به قواعد سمینار باقی نمی‌ماند.اما مهم‌تر آنکه آقای طاهری در آغازین روز سمینار، به‌رغم بیماری و ضعف جسمی بسیار، در وقت مقرر در جلسه حاضر شد و با میهمانان و هیات‌علمی و اجرایی دیدار کرد و با کمک دو نفر که زیر بغل او را گرفته بودند به جایگاه رفت و در همان زمان تعیین شده صحبت کرد و سخن را به پایان برد. نکته مهم آنکه سخن او در راستای مباحث اجلاس بود و بدون رفتن به حاشیه از روی متنی که تهیه کرده بود مطالبش را قرائت کرد. این کار علمی، این ادب‌ورزی و تواضع و نگاه داشتن حدود دیگران در سمینارها امری است که دست‌کم، در تجربه ۳۰ساله مدیریت خود، از جانب کسانی که جایگاهی مشابه ایشان داشته‌اند کمتر دیده‌ام.

ایشان در هفدهم خرداد ۴۲ در ۵۰سال پیش، پس از دستگیری امام راحل همراه با جمعی از علمای اصفهان اطلاعیه‌ای داد که پایان‌بخش آن چنین بیتی بود: سیل از ویرانه با رخسار گردآلود رفت / زود می‌مالد فلک روی ستمگر را به خاک

و چه پیش‌بینی درستی! در چهلمین روز درگذشت این عالم ربانی روحش شاد و راهش پررهرو باد.

منبع: جماران

نظرات 2 + ارسال نظر
مطهر دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:06 ب.ظ http://modara.blogfa.com

با سلام و سپاس

محجوبه پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanlog.com

یا حلیم
سلام بر شما
خیلی گزارش بالا و پایینی بود !!! یعنی سر و ته اش خیلی معلوم نبود .
اول اینکه شما گفتید بحار الانوار به ثبت یونسکو رسید که تو متن گزارش چنین چیزی نگفته !! ما چطور نتیجه گرفتید ؟
دوم اینکه بالاخره این سمینار کی برگزار شده ؟جدیدا ؟ یا قبل فوت آیت الله طاهری اصفهانی که ایشون هم تونسته بیاد به سمینار ؟

من اصفهان و مردم - مومنش البته - را دوست دارم . مومن های عجیب و شریفی دارد . هر وقت از اصفهان حرف میشه دلم شیرین میشه یکیشهمین لیلا دوست وبلاگیم .

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
اللهم عجل لولیک الفرج

سال‌ها پیش طرح بزرگداشت «علامه مجلسی» را در گردهمایی سالانه «یونسکو» در پاریس ارایه کردیم.
و از طریق گفت‌وگو با نمایندگان فرهنگی کشورهای عضو و ارایه گزارشی از خدمات علمی علامه، این طرح را به تصویب مجمع جهانی یونسکو رساندیم.
----------------------------
حرف شما درست است بزرگذاشت علامه مجلسی بخاطردائره المعارف بحارالانور می باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد