زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

استاد اخلاق آیت الله محمودامجدشاگردعارف نامدار ایت الله العظمی سیدرضا بهاءالدینی

اگرچه اشک در دعا و نیایش ارزشمند است اما اشک و ناله، بدون تعقل و بدون پشتوانه معرفت دینی نتیجه ای مقطعی خواهد داشت. آیت الله امجد همه ساله این نکات را در مجالس ماه رمضان خود تاکید می کند.

مجالس ماه رمضان آیت الله امجد همه ساله از پر شورترین مجالسی است که با استقبال گسترده دانشجویان و خانواده های فرهیخته روبرو است.یکی از مهم ترین ویژه گی های این مجلس متفاوت بودن آن و نیز شادابی و نشاطی است که توسط خود حاج آقا در برنامه ها برقرار می شود.

آیت الله امجد درباره نقش روزه و ماه مبارک رمضان در ایجاد نشاط و شادابی و همچنین شیوه مدیریت مجالس بر محور اشک و ناله یا تعقل و تفکر، به چند سوال کوتاه خبرآنلاین پاسخ گفت.

ـ در روایات توصیه شده که برای بهره‌برداری بهتر از ماه رمضان مهیا شوید. چگونه این آمادگی پیدا می‌شود؟
آمادگی برای ماه مبارک رمضان احتیاج به تهذیب و تزکیه اخلاق دارد. تزکیه باید مستمر باشد تا انسان از ایام مبارک بهرمند شود.

ـ حاج آقا! گرمای هوا و شرائط زمانی،امسال روزه داری را سخت کرده.این سختی را چگونه می توان دید؟
همت بلند و توجه به حق و ارزش‌ها کار را آسان می‌کند. «رنج راحت دان چون مطلب شد بزرگ.» با این خطابی که حضرت حق متعال «کتب علیکم الصیام کما کتب علی‌الذین من قبلکم» به بندگان فرموده احساس سختی در کار نیست، چون روزه سپر آتش جهنم است. اصلاً همه مشکلات عالم دنیا به یک لحظه عذاب آخرت نمی‌رسد.

ـ در روایات، ‌روزه را به مراتبی تقسیم می‌کنند. به نظر شما،‌ در وضعیت موجود،‌ دانشجویان در کدام مرتبه قرار دارند و چگونه باید خود را به مراتب بالاتر برسانند؟ ‌از کجا باید شروع به رشد کنیم؟

درست است که روزه مراتبی دارد: عامه، خاصه و خاصه‌الخاصه، ولی برای امثال ما مواظبت بر واجبات و ترک محرمات نتایج فراوانی خواهدداشت. همین و البته باید از همه آرزو­های جهان روزه گرفت.

ـ در شب‌های احیا حضرت عالی ضمن سخنانتان گاهی اسباب سرور و خنده حضار را نیز فراهم می‌کنید. برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آید که آیا این سرور با شب‌های حزن منافاتی ندارد؟

ـ بنده معتقدم احیای جوانان در زمان مختصری انجام شود. با این طول و تفصیل که از اول شب نسل جوان را مشغول می‌کنند، طبیعی است که باید نشاطی در مجلس پیدا شود. خیلی نباید در فکر گریاندن مردم باشیم. باید مجالس معرفت‌آموز و دگرگون‌کننده باشد. از الطاف حضرت حق می‌بینم که خدای تعالی برنامه‌ای در خصوص مجالس پیش می‌آورد که برای این عزیزان نشاطی ایجاد کند تا خسته نشوند و با تعمق و تأمل از شب‌زنده‌داری استفاده کنند. باید در فکر تعقل و ارتقا و تعالی افکار بود. این نه به آن معناست که موجب از بین بردن وقت عبادی مردم و ابتذال برنامه معنوی مدنظر باشد.

ـ حضرت‌عالی بیان چه مطالبی را در شب‌های احیا بیشتر مورد توجه قرار می‌دهید؟ و چه نکات و بیانی را برای جذب نسل جوان به‌کار می‌برید؟

نسل جوان تشنه محبت و مهربانی هستند و متأسفانه کمتر به این مطلب توجه می‌شود. باید از راه محبت نسل جوان را به معرفت رساند. این است که می گوید:
بی‌معرفت نباش که در من یزید عشق / اهل نظر معامله با آشنا کنند
در شب‌های احیا اهتمام بیشتر به دعا، توبه و توسل باشد. باید با نسل جوان صمیمی بود و چون به معرفت نزدیک‌ترند، زود متوجه می‌شوند. خدای تعالی به ما اخلاص بدهد تا بتوانیم خدمت کنیم. با خودبینی و خودخواهی نمی‌توان اثر ارزنده‌ای ارائه کرد

نظرات 6 + ارسال نظر
محجوبه یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:45 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شکور
سلام بر شما
واقعا پاسخ آخرش چسبید .
ممنون که دعوت کردید ...
اللهم غیرسوء حالنا بحسن حالک
اللهم عجل لولیک الفرج

الیاس زند یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:05 ب.ظ http://tohid14.blogfa.com

سلام.
یه سوال داشتم.
درسته که امام خمینی سید محمد خاتمی رو سلمان خودش خوند؟!!
اگر درسته لطفا بگید.
توی صحیفه هم اومده؟!

بله درست است اما با این لفظ درگذشت سیدروج الله خاتمی برادرروشن ضمیرم را به خاندان اومحمدمان تسیلت می گویم
لفظ محمدمان ناظر بر منای پیغمبردرموردسلمان است

ستاره سادات یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:48 ب.ظ http://http://sina63stareh64.blogfa.com/

سلام دوستم آپم

مقاله عشق وازدواج کاربردی ومفیداست دوستان رجوع کنیم

آرزوی دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:30 ق.ظ

سلام وقت سحرتون بخیر* اگه زحمتی نیست آدرس دقیق مرغفروشی بدن هورمون کجای بهارستان بود*هروقت بریم هست؟ یازمان معینی مثلا فقط عصرهاست؟مرسی بابت همراهی ات*

http://ghazayesalem.com/

masi دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:16 ق.ظ http://yasyas-66.blogfa.com

سلام زیتون جان خوبی؟روزه نمازت قبول تو دعاهات منو فراموش نکن

کبوتررها دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:49 ق.ظ http://kabutareraha.blogfa.com

سلام بزرگوار سپاس گزارم از حضورتان و سپاس گزارم از پست بسیار عالیتان. نماز روزه هاتون قبول درگاه احدیت.

التماس دعا

یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد