صحبت درباره گونههای در معرض تهدید، در معرض خطر، یا منقرض شده کاری معمول است. اما بخش مهمی از توانایی یک گونه خاص برای زنده ماندن به محیطزیستی باز میگردد که در آن زندگی میکند. به همین دلیل، مطالعه جدیدی که این هفته در مجله ساینس چاپ شده است، با تجزیه و تحلیل دادههای فهرست قرمز گونههای در معرض تهدید انجمن بینالمللی حفظ منابع طبیعی و همچنین اطلاعات پایگاه داده جهانی مناطق حفاظت شده، فهرست کاملی از مهمترین مناطق حفاظت شده زمین را منتشر کرده است؛ مناطقی که در صورت نابودی به هیچ وجه قابل جایگزین شدن نیستند.
به گزارش پاپساینس، برای تعیین آنکه هر منطقه تا چه میزان جایگزین ناپذیر است، دانشمندان دادههای ۱۷۳ هزار منطقه حفاظت شده و ۲۱۵۰۰ گونه را مورد بررسی قرار دادند. یک فاکتور کلیدی این است که هر منطقه چگونه در بقای یک گونه مشارکت دارد؛ یعنی پتانسیل بقا یا پتانسیل از دست رفتن یک گونه در صورت عدم اقدام برای نجات آن تا چه حد است. بیشهزارها، جنگلها، مناطق کوهستانی، تالابها و سایر زیستگاههای زمین خانه گونههایی هستند که اغلب جای دیگری روی زمین وجود ندارند. بنابراین مدیریت یا سوءمدیریت این مناطق میتواند تفاوتی کلیدی در تلاشهای بقای گونهها داشته باشد.
در مجموع، ۱۳۷ منطقه در ۳۴ کشور دنیا به عنوان مهمترین مناطق حفاظت شده زمین شناسایی شدند. اگرچه برخی از این مناطق در حال حاضر تحت پوشش برنامه حفاظتی میراث جهانی یونسکو قرار دارند، اما بیش از نیمی از آنها زیر پوشش این برنامه نیستند؛ از جمله پارک ملی سیئرا نوادا سانتا مارتا (Sierra Nevada de Santa marta) در کلمبیا که به عنوان جایگزین ناپذیرترین منطقه دنیا شناسایی شده است. این پارک مامن تعداد از گونههای بومی و در معرض خطر دنیا محسوب میشود.
ذخیره گاه طبیعی
محلهای دیگری مانند ذخیرهگاه طبیعی جنگلهای بارانی پارامو اورائو (Parramo Urrao) نیز هستند که تنها نام مناطق حفاظت شده را یدک میکشند و در عمل هیچ حفاظتی در آنها صورت نمیگیرد. نام دریاچه ارومیه سه بار در این فهرست آمده است: یک بار به عنوان تالابی با اهمیت بینالمللی (طبق کنواسیون رامسر)، بار دیگر به عنوان ذخیرهگاه زیستکره یونسکو، و بار سوم نیز به عنوان پارک ملی.
اگرچه ۱۳ درصد از خشکیهای زمین جزو مناطق حفاظت شده محسوب میشوند؛ اما به دلایل مختلف و بر خلاف عنوانی که یدک میکشند، هیچ اقدام حفاظتی در آنها اجرا نمیشود. همچنین این مطالعه اظهار میکند که بسیاری از برنامههای مدیریتی محلی به نحوی بر «گونههای کاریزماتیک» (مثل خرسهای پاندا) متمرکز شدهاند، که باعث صدمه دیدن زیستبوم به عنوان یک مجموعه واحد میشوند. برای مدیریت موثرتر این مناطق به نحوی که تمام گونههای در معرض تهدید -اعم از کوچک و بزرگ و جذاب و غیرجذاب- حفظ شوند، محققان توصیه میکنند تا روی گونههایی هدفگذاری شود که منطقه مذکور بالاترین التزام را برای حمایت از آنها دارد.
اگرچه مطالعه مذکور بر مبنای مطالعات قدیمیتری انجام شده که به اهمیت تعداد رو به رشد مناطق حفاظت شده جهان پرداخته بودند؛ اما تمرکز مطاله جدید بر بهبود تلاشهای مدیریتی در مناطق حفاظت شده فعلی است. یکی از توصیههای گزارش این است که مناطق باقیماندهای که هنوز تحت حفاظت قرار ندارند، به عنوان میراث جهانی شناخته شوند تا حفاظت خاص چنین تمایزی شامل حال آنها شود. برای مطالعه فهرست کامل مناطق جایگزین ناپذیر زمین اینجا کلیک کنید.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت بهداشت در زمینه سموم کشاورزی فرار به جلو میکند چرا که از زمان مجلس هشتم تا کنون هنوز برنجهای آلوده را آزمایش نکردند.
عباس رجایی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که گفته میشود سموم مورد استفاده در کشاورزی موجبات افزایش میزان سرطانها در کشور را فراهم کرده است، با بیان اینکه اصولا سموم کشاورزی به طور طبیعی عوارضی خواهد داشت اما نمیتوانیم بگوییم شرایط کشور به گونهای است که این سموم در موادغذایی وارد شده و خیلی خطرناک است اظهار داشت: سَم زمانی برای نابودی خود دارد مثلا سَم خیار یک هفته بعد از مصرف، از بین میرود و استفاده از آن محصول بلامانع است، همانطور که دارو در بدن انسان همینگونه است و در یک زمانی دوز خود را دارد.
وی افزود: اینکه ما بگوییم چون سم در کشاورزی مصرف میشود پس تمام بیماریها و سرطانها مربوط به این موضوع است حرف غیرعلمی و اشتباهی است و باید تجدیدنظر شود، به نظرم وزارت بهداشت و درمان فرار به جلو میکند چون وظایف خود را به درستی انجام نمیدهد و مشکلات خود را حل نمیکند.
رجایی ادامه داد: برای این موضوع اولا دنبال این هستیم که بحث ارگانیک در کشاورزی توسعه پیدا کند و در قانون برنامه هم آوردهایم که حداقل ۲۵ درصد سطح تولید کشور به ارگانیک تبدیل شود چرا که همه دنیا به این سمت حرکت میکند و از طرف دیگر موضوع این است که یک سری سموم در دنیا منسوخ شده است و ما هم در کشور از آنها استفاده نمیکنیم و سوم اینکه واردات سم آنقدر گران تمام میشود که خیلیها رغبت به استفاده از آن را ندارند و اگر هم استفاده میکنند با دوزهای پایین است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مشکل ما اینجا نیست، بلکه مشکل این است که باید جریانهای دیگر در کشور ساماندهی شود تا مشکل حل شود به عنوان مثال زمانی در مجلس هشتم اعتراض کردیم که برنجهای آلوده به آرسنیک وارد کشور میشود و حتی رقم برنج را اعلام کردیم و کشور مورد نظر آن را هم مشخص کردیم، در فائو وقتی در کنار نماینده آن کشور نشستم و به من گفت که آلوده بودن برنجهای هندی چیست که راه انداختهاید؟، من به او گفتم: “مگر نیست؟” گفت:” چرا هست، چرا اینقدر شلوغش کردهاید؟”، بله، آن منطقهای که این برنجها کشت میشود هم خاک و هم آبش آلوده به آرسنیک است، ما هم قبول داریم اما شما کاری کردید که روسها هم از ما برنج نمیخرند.
وی با بیان اینکه خود هندیها هم قبول کردند که برنجشان آلوده است و الان هم هست خاطرنشان کرد: ما در آن زمان آزمایش کردیم و ثابت کردیم که میزان آرسنیک و کادمیوم این برنجها بیش از حد مجاز است اما وزارت بهداشت زیربار نرفت و وقتی سوال کردیم چرا زیربار نمیروید؟، گفتند:”چون ما آزمایش نکردیم”. ما گفتیم:” چون آزمایش نکردید صورت مسئله را پاک میکنید؟” و بعد متعهد شدند که دانشگاههای علوم پزشکی مبادی کشور، این آزمایش را انجام دهند و جالب است که امروز هم شما پیگیری کنید متوجه میشوید که این آزمایش انجام نمیگیرد.
رجایی با بیان اینکه موسسه استاندارد هم آزمایش نمیگیرد خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد با فشار مجلس استانداردی را تعریف کرد اما او هم کاری را انجام نداد و رعایت نمیکند، این گناه کیست؟ آنها وظایف خود را انجام نمیدهند و به گردن دیگران میاندازند. ما نمیگوییم در کشور پسماندهای سموم و کودهای شیمیایی در داخل محصولات نیست، چرا هست، اما سازمانها وظایفی دارند که باید در نظر گرفته شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: با تصمیم دولت پرداخت یارانه نقدی حذف و بن کالا جایگزین یارانه نقدی می شود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با سایت خانه ملت، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف پرداخت یارانه نقدی، تصریح کرد: تصمیم دولت در سال آینده پرداخت یارانه به صورت غیر نقدی است.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در قانون ذکر نشده که حتما یارانه به صورت نقدی پرداخت شود، افزود: شرایط اقتصادی کشور ما حکم میکند بهترین گزینه را انتخاب کنیم؛ به دلیل اینکه پرداخت غیر نقدی موجبات جلوگیری از عدم افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش ملی پول را فراهم میکند.
وی با تاکید بر اینکه حاکمیت نیز به سمت هدفمند کردن کمکهای یارانهای حرکت می کند، ادامه داد: در این مرحله دو موضوع وجود دارد؛ یکی هدفمند کردن یارانه ها و دیگری توانمندسازی مردم است، به عنوان مثال زمانی که اقتصاد یک کشور با ضعف مواجه می شود برای جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم، حاکمیت بر سلامت مردم سرمایه گذاری می کند اما در این راستا یارانه ای که پرداخت می شود در جهت غیر سلامت مصرف می شود؛ بنابراین با حذف یارانه نقدی حاکمیت یارانه ها را نیز هدفمند کرده است.
جعفر زاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه پرداخت غیر نقدی یارانه ها را بهترین اقدام می دانیم، درباره زمان اجرای فاز دوم این قانون گفت: اشکالاتی که در مرحله اول به وجود آمد باعث شد یک قانون خوب، نادرست اجرا شود که نتیجه آن بسیار نامناسب بود.
وی افزود: مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ با رفع اشکالات مرحله اول اجرا می شود، ضمن اینکه این قانون متوقف نمی شود، هدفمندی یارانهها قانون بسیار خوبی بود که در تمام دنیا اجرا شده است اما با توجه به اینکه دولت یازدهم به صورت عقلانی با موضوعات برخورد می کند اگر سریعتر مشکلات رفع شود می توانیم وارد مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها شویم.
یارانه غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا یارانه برای همه اقشار به صورت غیر نقدی پرداخت می شود؟ گفت: غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود و این عدالت نیست.
وی با اشاره به اینکه حذف پرداخت یارانه نقدی یک نظریه اقتصادی است، گفت: کشور ما دیگر ظرفیت پمپاژ پول را ندارد.
جعفر زاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که جایگزین یارانه غیرنقدی چه خواهد بود، گفت: کالاهای مصرفی در قالب بن کالا دراختیار مردم قرار می گیرد.
بن کالا با کوپن متفاوت است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه بن کالا با کوپن که در گذشته ارائه می شد، متفاوت است، گفت: عده ای فکر می کنند این بن کالا همان کوپن است در صورتی که اینگونه نیست؛ در کوپن توزیع کالا برای حذف دلالان بود در حالی که با این روش کالا توزیع نمی شود بلکه یارانه ای که افزایش توان قدرت خانوارها را در پی دارد در دستور کار دولت است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: با تصمیم دولت پرداخت یارانه نقدی حذف و بن کالا جایگزین یارانه نقدی می شود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با سایت خانه ملت، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف پرداخت یارانه نقدی، تصریح کرد: تصمیم دولت در سال آینده پرداخت یارانه به صورت غیر نقدی است.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در قانون ذکر نشده که حتما یارانه به صورت نقدی پرداخت شود، افزود: شرایط اقتصادی کشور ما حکم میکند بهترین گزینه را انتخاب کنیم؛ به دلیل اینکه پرداخت غیر نقدی موجبات جلوگیری از عدم افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش ملی پول را فراهم میکند.
وی با تاکید بر اینکه حاکمیت نیز به سمت هدفمند کردن کمکهای یارانهای حرکت می کند، ادامه داد: در این مرحله دو موضوع وجود دارد؛ یکی هدفمند کردن یارانه ها و دیگری توانمندسازی مردم است، به عنوان مثال زمانی که اقتصاد یک کشور با ضعف مواجه می شود برای جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم، حاکمیت بر سلامت مردم سرمایه گذاری می کند اما در این راستا یارانه ای که پرداخت می شود در جهت غیر سلامت مصرف می شود؛ بنابراین با حذف یارانه نقدی حاکمیت یارانه ها را نیز هدفمند کرده است.
جعفر زاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه پرداخت غیر نقدی یارانه ها را بهترین اقدام می دانیم، درباره زمان اجرای فاز دوم این قانون گفت: اشکالاتی که در مرحله اول به وجود آمد باعث شد یک قانون خوب، نادرست اجرا شود که نتیجه آن بسیار نامناسب بود.
وی افزود: مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ با رفع اشکالات مرحله اول اجرا می شود، ضمن اینکه این قانون متوقف نمی شود، هدفمندی یارانهها قانون بسیار خوبی بود که در تمام دنیا اجرا شده است اما با توجه به اینکه دولت یازدهم به صورت عقلانی با موضوعات برخورد می کند اگر سریعتر مشکلات رفع شود می توانیم وارد مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها شویم.
یارانه غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا یارانه برای همه اقشار به صورت غیر نقدی پرداخت می شود؟ گفت: غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود و این عدالت نیست.
وی با اشاره به اینکه حذف پرداخت یارانه نقدی یک نظریه اقتصادی است، گفت: کشور ما دیگر ظرفیت پمپاژ پول را ندارد.
جعفر زاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که جایگزین یارانه غیرنقدی چه خواهد بود، گفت: کالاهای مصرفی در قالب بن کالا دراختیار مردم قرار می گیرد.
بن کالا با کوپن متفاوت است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه بن کالا با کوپن که در گذشته ارائه می شد، متفاوت است، گفت: عده ای فکر می کنند این بن کالا همان کوپن است در صورتی که اینگونه نیست؛ در کوپن توزیع کالا برای حذف دلالان بود در حالی که با این روش کالا توزیع نمی شود بلکه یارانه ای که افزایش توان قدرت خانوارها را در پی دارد در دستور کار دولت است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: با تصمیم دولت پرداخت یارانه نقدی حذف و بن کالا جایگزین یارانه نقدی می شود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با سایت خانه ملت، با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف پرداخت یارانه نقدی، تصریح کرد: تصمیم دولت در سال آینده پرداخت یارانه به صورت غیر نقدی است.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در قانون ذکر نشده که حتما یارانه به صورت نقدی پرداخت شود، افزود: شرایط اقتصادی کشور ما حکم میکند بهترین گزینه را انتخاب کنیم؛ به دلیل اینکه پرداخت غیر نقدی موجبات جلوگیری از عدم افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش ملی پول را فراهم میکند.
وی با تاکید بر اینکه حاکمیت نیز به سمت هدفمند کردن کمکهای یارانهای حرکت می کند، ادامه داد: در این مرحله دو موضوع وجود دارد؛ یکی هدفمند کردن یارانه ها و دیگری توانمندسازی مردم است، به عنوان مثال زمانی که اقتصاد یک کشور با ضعف مواجه می شود برای جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم، حاکمیت بر سلامت مردم سرمایه گذاری می کند اما در این راستا یارانه ای که پرداخت می شود در جهت غیر سلامت مصرف می شود؛ بنابراین با حذف یارانه نقدی حاکمیت یارانه ها را نیز هدفمند کرده است.
جعفر زاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه پرداخت غیر نقدی یارانه ها را بهترین اقدام می دانیم، درباره زمان اجرای فاز دوم این قانون گفت: اشکالاتی که در مرحله اول به وجود آمد باعث شد یک قانون خوب، نادرست اجرا شود که نتیجه آن بسیار نامناسب بود.
وی افزود: مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ با رفع اشکالات مرحله اول اجرا می شود، ضمن اینکه این قانون متوقف نمی شود، هدفمندی یارانهها قانون بسیار خوبی بود که در تمام دنیا اجرا شده است اما با توجه به اینکه دولت یازدهم به صورت عقلانی با موضوعات برخورد می کند اگر سریعتر مشکلات رفع شود می توانیم وارد مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها شویم.
یارانه غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا یارانه برای همه اقشار به صورت غیر نقدی پرداخت می شود؟ گفت: غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود و این عدالت نیست.
وی با اشاره به اینکه حذف پرداخت یارانه نقدی یک نظریه اقتصادی است، گفت: کشور ما دیگر ظرفیت پمپاژ پول را ندارد.
جعفر زاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که جایگزین یارانه غیرنقدی چه خواهد بود، گفت: کالاهای مصرفی در قالب بن کالا دراختیار مردم قرار می گیرد.
بن کالا با کوپن متفاوت است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه بن کالا با کوپن که در گذشته ارائه می شد، متفاوت است، گفت: عده ای فکر می کنند این بن کالا همان کوپن است در صورتی که اینگونه نیست؛ در کوپن توزیع کالا برای حذف دلالان بود در حالی که با این روش کالا توزیع نمی شود بلکه یارانه ای که افزایش توان قدرت خانوارها را در پی دارد در دستور کار دولت است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: چنانچه لازم باشد از ظرفیتهای شورای عالی حفاظت از محیط زیست جهت ساماندهی وضعیت امواج استفاده خواهیم کرد.
“معصومه ابتکار” در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت امواج و دکلهای مخابراتی اظهار داشت: استانداردهای مربوط به امواج و دکلهای مخابراتی و تمامی فعالیتهایی که موج تولید میکند از بعد زیست محیطی قابل بررسی است و باید دستگاههای مسئول در این حوزه ورود جدی داشته باشند و نظارت کنند.
وی با بیان اینکه سازمان نظارت بر مقررات رادیویی و سازمان انرژی اتمی از متولیان اصلی نظارت بر این مسئله هستند، تصریح کرد: از جهت ابعاد زیست محیطی و اینکه این امواج در بخش هوا تولید آلایندگی میکنند؛ سازمان محیط زیست میتواند ورود یابد. اگرچه در چند سال گذشته متأسفانه برنامه و ظرفیتسازی در سازمان صورت نگرفته است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تأکید بر اینکه به دنبال برنامهسازی و ایجاد ظرفیت در راستای بررسی دقیقتر امواج در تمامی ابعاد در دور جدید فعالیت سازمان هستیم، گفت: این بررسی باید منجر به استانداردسازی ملی و حتی بینالمللی شود. همچنین ضوابطی باید به منظور استقرار امواج در شهرها تدوین شود که براساس آن قالبهایی به منظور استفاده از دکلهای مخابراتی ایجاد و البته در این میان باید از هرگونه آلودگی هوا جلوگیری شود.
ابتکار در پاسخ به اینکه آیا گزارشهای واصله در ارتباط با امواج و پارازیتها وضعیت استاندارد و نرمالی را نشان میدهد نیز اظهار کرد: از آنجا که سازمان در چند سال گذشته ورودی به این موضوع نداشته است از این رو خود سازمان گزارشی از این وضعیت ندارد. اما با برنامهریزی و تغییر رویکرد سازمان نیز باتوجه به نگرانیهای مردم و مطالباتشان در چهارچوب قانون پیگیر این موضوع خواهد بود البته دستگاههای متولی نیز براساس وظیفه قانونی مکلفند با جدیت بیشتر گزارشها را تهیه و در اختیار دستگاههای مرجع قرار دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئله امواج و پارازیتها در دستور کار شورای عالی حفاظت از محیط زیست قرار میگیرد، گفت: اگر لازم باشد از ظرفیت این شورا نیز استفاده میکنیم زیرا ظرفیت بالایی دارد و میتواند ما را در پیشبرد اهدافمان کمک کند. موضوع امواج موضوع فرابخشی است که بخشهای مختلفی با آن سروکار دارد در صورت نیاز قطعاً از شورای عالی محیط زیست به منظور برقراری ارتباطات بیشتر استفاده میکنیم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در پاسخ به این پرسش که تکلیف برخی از سازمانها و نهادها که بدون اینکه در چهارچوب خاصی قرار گیرند تولید امواج و پارازیت میکنند چیست، تصریح کرد: در زمانی که در شورای شهر تهران حضور داشتم و این موضوع را پیگیری میکردم با این مشکل مواجه بودیم اما درنهایت گروه حقیقتیابی تشکیل شد تا به این مسئله ورود کند چراکه اظهارنظرهای مختلفی صورت میگرفت همچنین ابهامات زیادی از سوی برخی از دستگاهها شنیده میشد. از این رو لازم بود گزارش دقیقی تهیه شود.
ابتکار با بیان اینکه جمعبندی این گزارشها توسط گروه حقیقتیاب، از سوی شورای شهر تهران به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد، ادامه داد: نتیجه این جمعبندی این بود که تمامی کسانی که به نوعی تصدیگری آنتنهایی را برعهده دارند و به هر دلیلی یا به هر هدفی حتی اهداف نظامی از آن استفاده میکنند؛ باید در استفاده از این امواج تابع استاندارد و قوانین باشند. اما مشکل اینجاست که آنچه ما در این گزارشها به آن رسیدیم این بود که این مسئله با این درجه اهمیت از سوی دستگاه خاصی نظارت نمیشود.
وی اظهار کرد: اگر نظارتها کافی باشد و سازمان نظارت بر مقررات رادیویی اعلام کند که نظارت دقیقی صورت میگیرد و بدانیم که تمامی امواج در تمامی ابعاد مختلف براساس چهارچوبهای تعیین شده؛ منتشر میشود این نگرانیها کاسته میشود. از سویی باید برای نظارت فرابخشی کار کنیم و به مردم اطمینان بدهیم که علاوه بر همکاری فرابخشی نظارتهای کافی نیز وجود دارد.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان براساس تکالیف قانونی که دارد به مسئله امواج و پارازیتها ورود خواهد کرد و با تمامی دستگاهها همکاری میکند؛ خاطرنشان کرد: نگاه ما به این مسئله کلی است. اما پیشنهاد میکنم الگویی که شورای شهر تهران برای بررسی امواج و پارازیتها در دور سوم مدنظرش قرار گرفته بود؛ مورد توجه سایر شوراها و شهرداریها قرار گیرد.
ابتکار با بیان اینکه در بحث نظارتها، علاوه بر مکانیابی، نصب دکلهای مخابراتی نیز باید از استاندارد کافی برخوردار باشد و در نصب آنها به مسائل مربوط به شهرسازی توجه شود، گفت: با مدیریت یکپارچه میتوان از ظرفیت بالای شوراها و شهرداریها استفاده کرد و گامهای مؤثری برداشت. البته یادمان باشد که باید تمامی این مسائل براساس ضوابط و چهارچوبها انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه چشمانداز مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست در بخش ساماندهی امواج چیست، گفت: چشمانداز این سازمان کاهش آسیبها و تهدیدها و ارتقای سطح استاندارد است. تا با برقراری نظامهای یکپارچه و هماهنگ در شهر نگرانی مردم در بخش امواج و پارازیت کاهش یابد.
پیغمبر:هرکس بنگ ومشتقات ان را بخورد واستعمال کند همچون کسی است که هفتاد بار کعبه مقدسه را منهدم نموده وهفتاد فرشته مقرب الهی را کشته وهفتاد مصحف قرآن را سوزانده وهفتاد سنگ بسوی خدا افکنده است چنین فردی دورترین فرد ازرحمت الهی است حتی دورتر از قمارباز وشرابخوار وزناکار /مستدرک الوسائل
---------------------------------------------
در چابهار کف خیابانها، پیادهروها و در و دیوارهای شهر پر از لکههای قرمز رنگی است، درست شبیه خون ریختهشده. برخی تازهتازه و برخی هم کهنه و ماسیده بر کف زمین. تصور کن�%
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر و روانگردانها، یکی از چهار بحران جامعه جهانی به شمار میروند و بیش از ۱۷۰ کشور در جهان با این پدیده شوم دست و پنجه نرم میکنند و برای مهار و کنترل و مدیریت این پدیده، نیاز است ابتدا روندشناسی تشریحی در خصوص علتهای آن انجام شود و بدانیم که چه برنامهای برای کنترل این پدیده شوم داریم.
به گزارش ایسنا در اولین همایش ملی “آسیبشناسی قتل، نظم و امنیت” که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: جامعهشناسان با اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی برخورد و معتاد را به عنوان یک آسیبدیده معرفی میکنند.
وی افزود: در سطح فردی نیز روانشناسان، موضوع اعتیاد را به عنوان یک آسیب روانی و معتاد را به عنوان یک بیمار روانی مطرح میکنند. روانپزشکان اعتیاد را یک بیماری، حقوقدانان آن را یک جرم، سیاسیون موضوع را توطئه استکبار، مذهبیون آن را به عنوان یک گناه که از سوی فرد رخ میدهد و پلیس آن را به عنوان یک بزهکاری که موجب ایجاد مزاحمت اجتماعی میشود، یاد میکنند و مهمتر از همه نیز، قاچاقچی میگوید که مرگ، کسب و کار من است.
صرامی ادامه داد: نگاهی که به معتاد به عنوان قربانیان این حوزه داریم، گویای این است که فرد معتاد، قربانی نگاههای متعدد جامعه است که از جامعهشناسی و روانشناسی تا نگاهی که حتی قاچاقچیان نسبت به یک فرد معتاد دارد را در برمیگیرد.
وی گفت: نمیگوییم که نگاه جامعهشاسی یا روانشناسی به معتاد غلط است بلکه باید دانست که معتاد و افرادی که در چرخه قتل ناشی از کسب و کار قاچاقچیان قرار میگیرند؛ باید با یک نگاه سیتماتیک بررسی شده و در زمینه ماهیتشناسی این پدیده گام برداریم.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری توضیح داد: سیستم مواد مخدر این گونه نیست که عدهای قاچاقچی در سطح شهر مبادرت به توزیع مواد مخدر کنند بلکه یک سیستم هوشمند، فعال، خلاق، پویا و دینامیک با قدمت ۶۰۰۰ ساله برای قتل عام انسانها با ایجاد وابستگی به مواد مخدر، مبادرت میکنند و اتفاقا در عصری که موسوم به عصر عصیانهای اجتماعی و فرهنگی است، دایما با شوکهای اجتماعی برای ایجاد یک ترافیک فزاینده از خرده فرهنگها در عرصه مواد مخدر و روانگردانها مبادرت میورزد. به این ترتیب پدیده مواد مخدر درهای متفاوتی را باز میکند تا افراد را در سنین، جنسیت، مشاغل و تحصیلات مختلف با دهها دلیل به سوی خود بکشاند.
وی در خصوص آخرین وضعیت مصرف مواد مخدر در جامعه ایران گفت: بر اساس طرح شیوعشناسی ملی مشخص شد که نرخ شیوع اعتیاد در ایران ۲٫۶۵ درصد با آمار تقریبی یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد است. البته این این تحقیق به افرادی که به صورت تفننی مواد مخدر مصرف میکنند، نپرداخته است. ۵۸ درصد از معتادان ایران زیر ۳۴ سال سن دارند، یعنی این جنگ نرم با استفاده از ابزار خود، متولدان پس از انقلاب را نشانه گرفته است.
صرامی عنوان کرد: برخلاف تصور اولیه، زنان نیز به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کردهاند، به طوری که حدود ۹٫۳ درصد از افرادی که جذب مواد مخدر میشوند، زنان هستند. همچنین متاسفانه ۲۱٫۴۵ درصد از افراد باسواد(لیسانس و بالاتر از آن) به گروه مشتریان مواد مخدر پیوستهاند. از همه خطرناکتر، گرایش درصد بیشتر متاهلان در حوزه اعتیاد نسبت به مجردان است.
وی در مقایسه استانها از نظر قرار گرفتن در معرض آسیب اعتیاد، اظهار کرد: ۱۲ استان در بین ۳۱ استان کشور در این زمینه وضعیت نامناسبی دارند.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این سیستم، یک سیستم منضبط غیردولتی است. ۲۴۰ میلیون نفر معتاد مصرفکننده در جامه جهانی، هیچ کدام شب بدون مصرف مواد نمیخوابند. نه سیمناری مثل ما میگیرند و نه همایش میگذارند و نه نشستهای تخصصی دارند. اما این چرخه هوشمند دقیقا در جهت جذب مشتریان مطابق با عصر مدرنیته اقدام میکند.
وی افزود: اگر در ۶۰۰۰ سال پیش، مصرف تریاک آغاز شده، در هزاره سوم و قرن بیست و یکم، مادهای به نام شیشه را برای تحریک بیشتر مصرف میکنند. مصرف بیش از حد این گونه موادمخدر که از دسته متامفتامینها هستند، میتواند منجر به قتل همسر و فرزند و دیگران شود که دایم در مطبوعات با این خبرهای تکاندهنده مواجه هستیم.
صرامی ادامه داد: علیرغم ضرباتی که نیروی انتظامی به این سیستم در ۳۴ سال گذشته زده است، اما سیستم قاچاق هیچ گاه احساس خستگی نمیکند و دایم برای کسب سود به طور دایم اقدام میکنند.
وی گفت: فعالان تهیه و توزیع مواد مخدر، در پارهای از موارد برای آنکه بتوانند مشتریان بیشتری را به سوی خود جذب کنند، برای همه طبقات اجتماعی حرف برای گفتن دارند. برای دانشجویی که میخواهد شب را برای امتحان بیدار باشد، ریتالین را ارایه میکند و برای فردی که استرس و اضطراب دارد نیز شیشه را معرفی میکند[درحالیکه عسل وپسته و پیاز وروغن زیتون بودار سبب درمان استرس وتقویت اعصاب می شود].
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تصریح کرد: این سیستم هوشمند، علی رغم ضرباتی که خورده است، سلول جدید تولید میکند. در آخرین آمار آمده است که بیش از ۴ میلیون نفر در ۳۴ سال گذشته وارد زندانهای ایران شدهاند. اگر نفرات تکراری را هم در نظر بگیریم، ۳۲ درصد از زندانیان کل جرایم گروهی، اختصاص به مواد مخدر داشته است.
وی افزود: باید توجه داشت مقوله موادمخدر که دغدغهای برای بیش از ۹۲ درصد مردم ایران شده است، امروز در حوزه جرایم به عنوان عامل اصلی جرایم شناخته میشود و ۲۵ درصد از قتلهای عمد با این موضوع ارتباط دارند. متاسفانه بیش از ۱۰ میلیون نفر از همسران و فرزندان آن یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد کشور، دغدغه روزمره اعتیاد را دارند و هر لحظه ممکن است یک همسر شیشهای، فرزند یا همسر خود را به قتل برساند.
صرامی اظهار کرد: موضوع اقتصاد مواد مخدر با سرانه ۲۰۰۰ میلیاردی و سود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال، خسارتهای عظیمی را به کشور وارد کرده است؛ در تحقیقی که در سال ۸۳ داشتیم مشخص شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل هزینهها و برخوردها و حتی مصرفکنندگان مواد مخدر به اقتصاد ملی کشور وارد شده است. در هزینههای مواد مخدر، پدیدهای به نام قتل هم اندازهگیری شده است که به جز از دست رفتن جان انسانها، باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: بالغ بر ۵۱ سایت فارسی زبان و بیش از صدها و ده ها سایت خارجی در جهت جذب مشتریان با تغییر نگرش در حال اقدام است. دایم به نوجوان می گویند که مصرف مواد مخدر به تقویت قوای جنسی تو، آرامش، رهایی از دردها و شب بیداریهای تو مفید است و با این نگرشهای غلط در جذب مشتری، در جهت قتلعام آنها اقدام میکنند.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد مرگومیر در حوزه موادمخدر گفت: در حوزه مرگ و قتل با دو موضوع مواجه هستیم، یکی این که خود فرد در اثر مصرف زیاد مواد میمیرد که آمار آن نیز در کشور نگرانکننده است؛ اگر در گذشته فرد معتاد در روز تنها تریاک استفاده می کرد، امروز تریاک، هروئین، متادون و در پارهای از موارد شیشه و الکل هم مصرف میکند و این تلفیق چند مادهای مشکلات جدی را ایجاد کرده است.
وی افزود: وجود ناخالصی در مواد مخدر نیز مساله دیگری است. قاچاقچیان مواد مخدر پس از برداشت مواد در افغانستان، بسیاری از مواد ناخالص از جمله خون شتر و دهها ماده دیگر را به تریاک و هرویین اضافه میکنند تا بتوانند از سود بیشتری برخوردار شوند اما این کار سبب مرگ و میر در سطح کشور میگردد.
صرامی با اشاره به خودکشیها، سوانح شغلی و تصادفات ناشی از مصرف مواد مخدر، در خصوص وضعیت مرگ بر اثر مواد مخدر اظهار کرد: در یک بازه حداقل و حداکثر، آسیا رتبه اول قتل را براساس مصرف غیرقانونی مواد مخدر به خود اختصاص داده است. پس از آسیا، آمریکای شمالی در رده دوم، آفریقا رده سوم، اروپا غربی و مرکزی رده چهارم، اروپای شرقی و جنوب شرقی ره پنجم و اقیانوسیه رده ششم را به خود اختصاص میدهند. اما مهم این است که در این کمینه و بیشینه، ۲۱۰هزار نفر سالانه به واسطه مصرف غیرقانونی مواد میمیرند.
وی در مورد وضعیت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در ایران گفت: از سال ۱۳۷۳ تا شش ماهه اول سال جاری ۴۷ هزار و ۲۷۷ نفر از بهترین منابع انسانی کشور براثر سوءمصرف مواد جان دادهاند، یعنی به طور میانگین روزانه هفت نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر میمیرند، اما تحقیقها نشان میدهد که بالاترین میزان فوت در این زمینه را در سال ۱۳۸۸ داشتهایم.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: در دهه ۸۰، دومین عامل مرگ و میرهای غیرطبیعی پس از تصادفات، به مرگهای ناشی از سوء مصرف مواد مرتبط بوده است.
وی ادامه داد: سومین عامل در بحث مرگ و میر های ناشی از مواد مخدر، بحث کشته شدن اشرار و قاچاقچیان است. اگر چه حق آنان مرگ است چون کسب و کار آنان این است که قتل را در شریان های جامعه توسعه بخشند، ولی باز هم جزو منابع انسانی کشور هستند که به طور متوسط سالانه ۲۸۸ نفر و جمعا ۶۹۱۳ نفر در ۳۴ سال گذشته در درگیریهای مرتبط با مواد مخدر کشته شدهاند که در سال ۷۲ بالاترین میزان مرگ آنان را مشاهده میکنیم.
صرامی تصریح کرد: همچنین ۳۷۰۷ نفر از بهترین منابع انسانی کشور، یعنی به طور میانگین سالیانه ۱۰۹ و ماهیانه ۹ نفر در مبارزه با اشرار به شهادت رسیدهاند.
وی گفت: با این روند، آینده ما در حوزه اعتیاد چه خواهد شد؟ ما احتمال افزایش میزان مصرف را در کشور خواهیم داشت که به همین تناسب مشکلات ما در این عرصه بیشتر میشود چون الگوهای جدید روابط اجتماعی در کشور شکل گرفته، برخی از ساختارهای اجتماعی دچار مشکل است و نسل جدید به دنبال لذتطلبیهای افراطی است. در یک دهه از تریاک به حشیش و شیشه و کراک با هرویین ۷۵ درصد خلوص رسیدیم. ورود زنان، افراد تحصیلکرده و به خصوص استفاده از شبکههای سایبری و ماهوارهای در حوزه موادمخدر میتواند برای ما مشکلات مضاعف ایجاد کند.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار کرد: حال باید دید برای مقابله با این مساله چه باید کرد؟ مهمترین موضوع این است که رویکرد حرفهای و اطلاعاتی را تقویت کنیم تا به قاچاقچیان ضربه بزنیم. باید معماران فرهنگی جامعه به ویژه اساتید دانشگاه و جامعهشناسان در تولید منابع برای آموزش مهارتها گام بردارند و وظیفه دولتمردان نیز سنگین است.
وی افزود: اجتماعی کردن مبارزه با ورود نخبگان به این عرصه امکانپذیر است تا همه در این جهاد مقدس نقشآفرینی کنند.
از ابتدای آزمایشهای کلینیکی بر روی این دارو مشخص شد که این محصول جدید بسیار موثر و بیخطر است و با کمک آن گسترش عفونت در بدن به کمترین میزان ممکن میرسد که تاکنون نمونه مشابهی نداشته است.
مهمترین ویژگی این دارو پایداری آن در برابر انواع جهشهای ویروسHIV است که پیش از این بزرگترین مشکل بر سر راه درمان این بیماری مهلک به شمار می رفت.
به گفته این متخصصان، تاثیر این دارو حتی پس از سومین جهش ویروسHIV که مهلک ترین مرحله بیماری است به طور خیره کنندهای ادامه پیدا نمیکند و اکثر ویروسها را از بین می برد.
در حال حاضر یکی از شرکتهای داروسازی مشغول آزمایشهای پایانی برروی این داروی جدید است که انتظار می رود درآیندهای نزدیک به عنوان داروی اصلی درمان ایدز روانه بازار شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی RTR، متخصصان روسی خاطرنشان کردهاند که از این پس مبتلایان به ایدز می توانند با آرامش بیشتری زندگی کنند چون داروی موثر و منحصر برای درمان این بیماری بزودی عرضه می شود.
تاکنون چند شرکت بزرگ دارویی اروپا آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در تولید انبوه این دارو اعلام کردهاند.
از ابتدای آزمایشهای کلینیکی بر روی این دارو مشخص شد که این محصول جدید بسیار موثر و بیخطر است و با کمک آن گسترش عفونت در بدن به کمترین میزان ممکن میرسد که تاکنون نمونه مشابهی نداشته است.
مهمترین ویژگی این دارو پایداری آن در برابر انواع جهشهای ویروسHIV است که پیش از این بزرگترین مشکل بر سر راه درمان این بیماری مهلک به شمار می رفت.
به گفته این متخصصان، تاثیر این دارو حتی پس از سومین جهش ویروسHIV که مهلک ترین مرحله بیماری است به طور خیره کنندهای ادامه پیدا نمیکند و اکثر ویروسها را از بین می برد.
در حال حاضر یکی از شرکتهای داروسازی مشغول آزمایشهای پایانی برروی این داروی جدید است که انتظار می رود درآیندهای نزدیک به عنوان داروی اصلی درمان ایدز روانه بازار شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی RTR، متخصصان روسی خاطرنشان کردهاند که از این پس مبتلایان به ایدز می توانند با آرامش بیشتری زندگی کنند چون داروی موثر و منحصر برای درمان این بیماری بزودی عرضه می شود.
تاکنون چند شرکت بزرگ دارویی اروپا آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در تولید انبوه این دارو اعلام کردهاند.