.
نخستین مجموعه شعر روشنا روحانی با نام دویدن با ماه توسط انتشارات اسین منتشر شد.
وقتی دلت را
چون سفرهای
باز میکنی برای همه
حدس نزدهای
یکی
استخوانِ ماهیِ مانده در گلویش را
فرو کند در دلت
یکی
نانی بدزدد
جای آجر
بفروشد به کسی
حساب نکردهای
این همه آدم
از سفرهای کوچک
که سیر نمی شوند
تنها یک گلوله داشتی
و شلیک کردی
.
هفت گلوله داشتم
انگشتهایی که عاشقند اما
روی ماشه میلرزند
.
ایستادهای حالا
مقابلم
با چشم هایی
که چون نقاشیهای هیتلر
هنوز هم معصومند
.
وقت هایی هم که نیستی
سایه ات
پیش از هر اندوهی
از لای مژههایم میگذرد
.
چشم های کاملی دارم اما
خودم را نمیبینم
.
و آرزوهای ناقصی
که دردم را حس نمی کنم
وقتی چون فشنگی در ستون فقرات
و چونان جنین مردهای درون رحمام
زندگی میکنی
من عشق را به کوهستان آورده بودم
چونان قوچی وحشی
در لحظهی سقوط
.
به این فکر کرده بودم
در خودکشی های دسته جمعی
یکی از آن نهنگ ها اگر بودم
برای شناسایی جسدم می آمدی؟
کتاب کلیدواژه های اصول فقه دانشگاهی به چاپ دوم رسید
نوشته روشنا روحانی
توسط انتشارات خوب کتاب آوا
لینک خرید کلیدواژه های اصول فقه دانشگاهی
عشق میورزید
غرور
از ریشه کنده شد
شاعر باید قدرت نقد اثر خود را داشته باشد
مصاحبه با بانوی شاعر: سیده روشنا روحانی
چه چیز باعث شد که به شعر رو آورید؟
من شعر را انتخاب نکردم. یعنی اینطور نبود که چند تا انتخاب داشته باشم و شعر را از میان آن ها انتخاب کنم. تا جایی که یادم می آید از بچگی شعر می نوشتم.
شعر به شاعر الهام می شود؟
بله می شود. اما شاعر نباید منتظر بماند تا شعر به او الهام شود. شاعر باید خودش این منبع را کشف کند و هر لحظه به آن وصل باشد. اگر به فرض الهام را منبع نوری تصور کنیم نباید شاعر در سایه بنشیند و منتظر باشد تا نور به او برسد. به بیان دیگر شاعر باید چنان با اشیا و محیط اطرافش رفیق باشد که بتواند در روزمره ترین کارهایش هم از آنها الهام بگیرد
چقدر از تجربه ی شاعران قبل از خودت بهره می بری؟
زیاد به تجربه های دیگران کاری ندارم. من راه خودم را پیدا کرده ام زمین خورده ام و بلند شده ام و تقریبن هر قالب و سبک یا واژه ای که دم دستم بوده است را استفاده و تجربه کرده ام شعر شاعران معاصر را می خوانم و کارهایشان را دوست دارم. استفاده از تجربیات پیشکسوتان شاعران را یاری می کند که زودتر به هدف خود برسند به شرطی که از بت سازی از شخصیت های هنری اجتناب شود.
روزانه چند ساعت زمان برای شعر اختصاص می دهید؟
همه ی سعی من بر این است که شعر در متن زندگی ام باشد و در حاشیه قرار نگیرد.ساعت مشخصی برای شعر نوشتن ندارم.هر فرصتی که گیر م یآورم می نویسم و کتاب می خوانم. گاهی پیش می آید که در خیابان شعری به ذهنم می آید .تلفن همراهم را در می آورم شعر را با صدای بلند می خوانم و ضبطش می کنم تا بعد روی کاغذ بیاورم و روی آن کار کنم. شعر یکی از دغدغه های اصلی زندگی ام است.
علاوه بر شعر در زمینه های دیگر هنری هم فعالیت دارید؟
به صورت حرفه ای و جدی فعالیت نداشته ام. البته درباره ی آینده حرف نمی زنم شاید در آینده هنرهای دیگر را هم تجربه کنم. کسی از آینده خبر ندارد ممکن است هر اتفاقی بیفتد.
یکی از شعرهای کوتاهتان را برایمان بخوانید.
پر از هواست
سرش را به باد خواهد داد
بادکنک.
دانستن نظریه های ادبی چقدر می تواند مفید باشد؟
نظریه های ادبی در پیشرفت و گسترش افق دید هنرمند تاثیر بسیار مفیدی دارد. اما از روی نظریه شعر نوشتن باعث مصنوعی شدن شعر می شود هم چنین اصرار در استفاده از تکنیک های شعری دست و پای شاعر را می بندند. ما باید تئوری ها را فرا بگیریم برای زمانی که شعر سراغ ما می آید.
حضور در کارگاه های شعر چقدر می تواند مفید باشد؟
تاثیر که دارد اما مقطی است و بیشتر برای شاعران تازه کار و آنهایی هنوز زبان و راه خود را پیدا نکرده اند موثر است و پس از آن همه چیز عادی میشود.
چقدر روی شعری که می نویسید کار می کنید؟
سعی می کنم زیاد کار کنم. اما گاهی پیش می آید که به همان نگارش اول اکتفا کنم. شاعر مانند سفالگری ماهر برای آنچه که می سازد وقت می گذارد تا اثری زیبا و ظریف خلق کند. شاعر باید قدرت آن را داشته باشد که اثر خود را نقد کند زیرا تجزیه و تحلیلی که شاعر از کار خودش می کند بیش از هر چیزی به دردش می خورد.
آیا سبک و محتوا پیوستگی دارند و میزان اهمیت آنها با هم فرق دارد؟
سبک می تواند فردی و مختص خود شاعر باشد یا اینکه به سبک شاعر دیگری شعر بگوید.وقتی پای سنجش هنری پیش می آید شعری ماندگارتر و موفق تر است که حرفی برای گفتن داشته باشد.
به عقیده ی من هر دو مهم هستند به شرطی که محتوا فدای سبک نشود و سبک شعر باعث نشود که شاعر از سیلان خلق و آفرینش اثر بماند و منحرف شود. شاملو می گوید" من سبک را در معنای کهنش نالازم می دانم"
به نظر من اگر به سبک اهمیت بیشتری بدهیم همین اتفاقی می افتد که الان در جامعه افتاده و به جز چند چهره ی مشخص و کم تر متاسفانه بقیه دنباله رو و سرگردان هستند یعنی آدم مرتب نسخه ی بدل می خواند.
چقدر در فکر چاپ اشعارتان به صورت کتاب هستید؟
برای چاپ کتاب دودل هستم. از طرفی دلم نمی خواهد چند سال بعد از چاپ کتابم پشیمان شوم یا خجالت بکشم که این شعرها را من نوشته ام. از طرف دیگر بعضی از شعر هایم که هم اکنون ظرفیت چاپ شدن را دارند دوست دارم در 20 سالگی ام چاپ شوند تا اینکه در 30 سالگی.
مصاحبه گر: فردین اکبری_ روزنامهی همشهری اردبیل
از لباس کهنه ات خجالت نکش از افکار کهنه ات شرمنده باش . . . (انیشتین)
سال نو سال ۱۳۹۲ بر دوستان عزیز و خواننده های صفحه ی بلاگم مبارک.
امیدوارم سال خو.بی داشته باشید
شهرداد روحانی (نام اصلی: شهداد روحانی) ( زاده ۶ خرداد ۱۳۳۳ در تهران) آهنگساز، ویولنیست، پیانیست، و رهبر ارکستر ایرانی است.
سبک وی معاصر، و تا حدی در مقایسه با استادان خود نظیر انوشیروان روحانی و استاد جواد معروفی، موسیقی عصر نو بهشمار میرود. شهرت روحانی بیشتر به دلیل تنظیم و رهبری ارکستر کنسرت یانی است که به همراه ارکستر سلطنتی فیلارمونیک (به انگلیسی: Royal Philharmonic Orchestra) در فضای باز در پارتنون واقع در آتن پایتخت یونان انجام شد. این کنسرت تحسین و نقد بینندگان را در پی داشت که به پربینندهترین برنامه پخش شده از تلویزیون در آمریکا، و دومین موزیک ویدئوی پرفروش در تاریخ جهان پس از موزیک ویدیوی «تریلر مایکل جکسون» تبدیل گردید.
شهداد روحانی تاکنون نه تنها قطعات مختلفی را در سبکهای متفاوت ساخته، بلکه جوائز زیادی را نیز دریافت نموده است. وی همچنین از دانش آموختگان هنرستان هنرهای زیبا (کنسرواتوار) وین در اتریش است که جوائز و بورسیههای تحصیلی مختلفی، هم در اروپا و هم در آمریکا نظیر A.K.M Scholarship در وین پایتخت اتریش، و ASCAP Scholarship در لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا را دریافت کرده است.
آقای روحانی، رئیس و رهبر ارکستر سمفونی COTA لس آنجلس بوده است. علاوه بر آن، ایشان رهبری بسیاری از ارکسترهای سمفونی معتبر را به طور مهمان بر عهده داشته که از آن جمله میتوان ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونی مینسوتا، سمفونی کلرادو، سمفونی سن دیگو، سمفونی ایندیاناپولیس، سمفونی نیوجرسی، سمفونی فیلارمونیک زاگرب، سمفونی جوانان آمریکا، و غیره را نام برد.
روحانی در سال ۱۹۹۸ توسط دولت تایلند برای ساخت قطعه موسیقی مراسم افتتاحیه و اختتاميه سیزدهمین دوره بازیهای آسیایی دعوت شد. این قطعه به عنوان محبوبترین آهنگ این بازیها انتخاب شد.
آقای روحانی CDهای کلاسیک متعددی نظیر موسیقی باله چایکوفسکی، با همکاری سمفونی رادیو اسلواک برای دیسکاور کخ اینترنشنال (به انگلیسی: Discover/Koch International ) تهیه نموده است.
روحانی در سال ۱۹۹۹ جایزه پیکانس تایلند، که معتبرترین جایزه موسیقی و هنری این کشور است را از آن خود کرد. وی در زمینه ساخت و تنظیم موسیقی فیلم نیز فعال است.
دانلود آهنگ رقص عذرا با فرمت mp4
دانلود آهنگ رقص عذرا
حجم ۵ مگابایت
فرمت mp3
بن بست اول:
از امروز به بعد محکم به یادداشت های روزانه چسبیدن! مرتب نوشتن! تسلیم نشدن! حتی اگر نجاتی هم در راه نباشد ؛می خواهم هر لحظه شایستگی اش را داشته باشم کافکا
بن بست دوم:
باید در درون تاریکی نوشت؛ مثل نوشتن در تونل کافکا
بن بست سوم:
باید زیاد تنها باشم آنچه بدست آورده ام فقط ثمره ی تنهایی است کافکا
بن بست چارم:
همه ی زندگی ام شده شعر...هیچ چیز به اندازه ی شعر اعصابم را آرام نمی کند؛ شعر چیزی که علاقه ام روز به روز نسبت به آن بیشتر می شود
بن بست پنجم:
از یك نقطه مشخص، دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد؛ به این نقطه ی مشخص می توان دست یافت كافكا
تـــــــــــــو تماشایم کن
بقول نیچه
جان شاعر تماشاگر می خواهد اگرچه گاومیش باشد!
۱_ آهو: نماد آزادگی و بیگناهی؛
۲_ اسب: نماد نجابت و هوشیاری؛
۳_ پلنگ: نماد تکبر و بلندپروازی؛
۴_ پشه: نماد ضعف و ناتوانی؛
۵_ جغد: نماد شومی و نحسی؛
۶_ باز: نماد نیک فالی؛
۷_ بره: نماد معصومیت؛
۸_ خرس: نماد پُر خوری؛
۹_ بلبل: نماد شیدایی، عاشقی، و دلباختگی؛
۱۰_ خرگوش: نماد غفلت؛
۱۱_ بوقلمون: نماد چند رنگی و بیثباتی؛
۱۲_ روباه: نماد مکر و حیله؛
۱۳_ بزغاله: نماد شیطنت؛
۱۴_ بز: نماد دانایی؛
۱۵_ سگ: نماد وفاداری؛
۱۶_ ببر: نماد ضعیفکُشی؛
۱۷_ شیر: نماد شجاعت و قدرت؛
۱۸_ شترمرغ: نماد بهانه.جویی؛
۱۹_ پرستو: نماد نیکی و بهار؛
۲۰_ شتر: نماد کینهتوزی؛
۲۱_ طوطی: نماد تقلید؛
۲۲_ عقاب: نماد خودپسندی و تکبر؛
۲۳_ کرکس: نماد مفتخوری؛
۲۴_ لکلک: نماد شادی و نشاط؛
۲۵_ سیمرغ: نماد بلندپروازی و همت؛
۲۶_ زرافه: نماد بلندی؛
۲۷_ کلاغ: نماد شومی، نحسی، و خبرچینی؛
۲۸_ ماهی: نماد زیبایی و امید؛
۳۰_ گربه: نماد بیوفایی و دزدی؛
۳۱_ گوسفند: نماد خونسردی؛
۳۲_ فیل: نماد یکدلی و قدرت؛
۳۳_ گرگ: نماد درندگی و قدرت؛
۳۴_ نهنگ: نماد درندگی و عظمت؛
۳۵_ موش: نماد حقارت؛
۳۶_ کفتار: نماد زشتی، نحسی، و پلشتی؛
۳۷_ میمون: نماد تقلید و اطوار؛
۳۸_ مار: نماد خوش ظاهری و بد باطنی؛
۳۹_ عقرب: نماد زیرکی و خودنمایی؛
۴۰_ هما: نماد سعادت و خوشبختی؛
۴۱_ قناری: نماد خوشی و شادی؛
۴۲_ قورباغه: نماد زشتی؛
۴۳_ هدهد: نماد مژدهدهی و خبر خوب؛
۴۴_ کرگدن: نماد تنومندی و پُر زوری؛
۴۵_ طاووس: نماد زیبایی و غرور؛
۴۶_ الاغ: نماد نفهمی، کودنی، و سختکاری؛
۴۷_ ملخ: نماد بیخیالی و راحتطلبی؛
۴۸_ خفاش: نماد جهل، نادانی، و نسیان؛
۴۹_ مگس: نماد مزاحمت و وصلهٔ اضافه بودن؛
۵۰_ دلفین: نماد انسانیت و مهربانی
حرف هایت را به من بگو
و بقدر افتادن در آغوشی
سبک شو
.
دستهایت را به من بده
تا اسبهای وحشی انگشتانم
در مزارع سبز دستهایت رها شوند
.
صدایت را به من بده
صدایم از پنجره
به بیرون افتاده است
.
اشک هایت را به من بده
دارم سنگین میشوم
مثل برفی که رویش باران میبارد
جمله ای از کنت رکس روت:
شاعری شرافتمندانه به عنوان وسیله ای عمل می کند تا راه ما را به درون یا بیرون از یک عشق هموار کند و هر کس به دلایل دیگر شعر می سراید از مرحله پرت است.
بزرگی می گوید: چیزی را بنویس که از خواندنش لذت می بری..
مهم ترین وظیفه ی شاعر این است که مخاطب شعر را تا آخر بخواند!
پ ن 1: و هنوز....متاسفانه هنوز هم برخی شاعران و منتقدان ما بجای نقد شعر به نقد شاعر می پردازند و این ضعف ادبی ما را نشان می دهد و واقعا آزار دهنده است.
پ ن 2: برای پیشرفت گول تعاریف را نباید خورد! می گویند قیچی نقد شاعر برای شعرهای خودش کار نمی کند! و از طرفی تجزیه و تحلیل و پنبه زنی که هنرمند از کار خودش می کند بیش از هر تجربه ای آموزنده استاین گونه است که مسولیت شاعر سخت تر می شود.
پ ن ۳: نوع برداشت از مطالب آزاد است و بستگی به نظر خوانندگان محترم دارد و بنده از بیان و اثبات و تحلیل و تفسیر و استدلال معذورم
ممنون از همراهی تان...
پر از هواست..!
سرش را به باد خواهد داد
"بادکنک"