فهرست عناوین مطالب پایگاه تخصصی دانشجویان پرستاری و پرستاران دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

کنگره ها، کارگاه ها، همایش ها و سمینارهای داخلی و خارجی

معرفی پایگاه ها، سایتها و وبلاگهای پزشکی و پرستاری

دستورالعمل های بهداشتی و کنترل عفونتهای بیمارستانی

معرفی نرم افزار فیلم آموزشی مجله کتب پزشکی-پرستاری

معرفی تجهیزات و اصطلاحات پزشکی و پرستاری

اخبار دانشجویی، دانشکده و دانشگاه بقیه الله(عج)

اخبار کنکور سراسری و کنکور داخلی دانشگاه

جلسات دفاع از پایان نامه ارشد و دکتری

علمی، پژوهشی، آموزشی و پرسشنامه

آموزش ها، مراقبت ها و نکته های پرستاری

اخبار صنفی حوزه پرستاری و سلامت

طب سنتی و قرآن در علوم پزشکی

فوريت ها و کمک های اولیه‌ پزشكي

درباره پرستاری و برای پرستاران...

خاطرات دانشجویی و طنز پرستاری

اصول زندگی و تغذیه سالم

پرستاری نظامی و طب نظامی

پرستاری و طب سالمندان

پرسخ و پاسخ و مشاوره

جامعه و روانپرستاری

مادر و نوزاد و کودکان

داروخانه و فارماکولوژی

شرح وظایف پرستاری

آزمایشهای تشخیصی

فرهنگی و مناسبتی

معرفی بیماری ها

متفرقه و دانستنیها

طب و ورزش

فهرست کنگره ها، کارگاه ها، همایش ها و سمینارهای داخلی و خارجی

این فهرست در تاریخ ۰۵/۰۲/۱۳۹۲ به روز رسانی شده است.
ادامه نوشته

وبینار " مراقبت های پرستاری در بیماران دارای دسترسی های عروقی مرکزی "

وبینار

با سلام و احترام؛

وبینار " مراقبت های پرستاری در بیماران دارای دسترسی های عروقی مرکزی "

با 3 امتیاز بازآموزی

روز دوشنبه 1401/12/01

از ساعت 09:00 الی 12:00

سایت ثبت نام www.ircme.ir

شناسه ثبت نام 193196

دبیر علمی: دکتر علی بهرامی فر

سخنرانان وبینار:

دکتر علی بهرامی فر فوق تخصص مراقبت های ویژه ICU

امید نادمی کارشناس ارشد پرستاری

قاسم حاجیلو کارشناس ارشد پرستاری

شرکت برای عموم آزاد است

لینک ورود به وبینار:

http://vc.bmsu.ac.ir/r741fzstfwg1

ما پرستاران شرمنده مردمیم

وعده ما 29 خردادماه 1394  -  انتخابات سازمان نظام پرستاری

پرستاران زنده، زنده، در آتش مي سوزند تا بتوانند بار کج آن را به منزل برسانند

پرستاران زنده، زنده، در آتش مي سوزند تا بتوانند بار کج آن را به منزل برسانند

آقاي وزير کاش همه مثل پرستاران بودند

پاي نظام سلامتي که شما پز آن را مي دهيد، ما خون داده ايم

گويا تقدير بر اين است که مظلوميت پرستاران صبور و سخت‌کوش اين مرز و بوم همچون اسوه والگوي آنان، “حضرت زينب کبري سلام الله عليها " تمامي نداشته باشد.

نمي دانم چه حکمتي در راز عجين شده پرستار با حضرت زينب "سلام الله عليها "نهفته که در ايام وفات آن حضرت هم، اين عزيزان را به تير طعنه مي نوازند!

آن هم توسط کسي که قسم خورده پاسدار قانون، متعهد به مرامنامه دولت و مجري عدالت باشد.

امروز کساني پرستاران را متهم به سياسي کاري مي کنند که خود و عقبه فکريشان با استفاده بهينه!! از فضاي پس از انتخابات رياست‌جمهوري (که قاطبه پرستاران به اميد بهبود وضعيت شغلي و اجراي قانون وعدالت حماسه آفرين آن بودند) در يک اقدام ضربتي سفره خود را از ملت جدا کرده و بار سنگين طرحي را بر شانه هاي خسته پرستاران نهادند که سالها انتظار اجراي آن را مي کشيدند.

در هنگامه خزانه خالي دولت و تورم افسار گسيخته، که مقام معظم رهبري اقتصاد مقاومتي را چاره کار و راهبرد اساسي کشور براي گذر از آن را ابلاغ نمودند، يکباره تعرفه هاي خدمات خود را تا سيصد درصد افزايش دادند و به مدد لابي گسترده در دولت ومجلس  وتبليغات اغوا کننده و رپرتاژ آگهي در صدا و سيما و رسانه‌هاي دولتي (طرحي که هزاران ميليارد تومان از منابع محدود کشور صرف اجراي آن شد) راتحول سلامت نام نهادند.

پرستاران در شرايطي به سياسي کاري متهم مي شوند که فرياد عدالت خواهي و قانون طلبي آنان به واسطه سياست بازي وزارت نشينان هرگز گوش شنوايي در دولت نيافته است.

پرستاران در شرايطي به تندروي و زورگويي متهم مي شوند که بار سنگين تمام نواقص، کمبودها، بي قانوني ها، نا هماهنگي ها، بي تجربگيها و ده ها درد بي درمان حوزه درمان را به دوش مي کشند.

دست بر قضا آقاي وزير راست مي گويد بار کج هرگز به منزل نمي رسد!!

اما اين پرستاران هستند که بار کج تصميمات وزارت بهداشت و درمان را به دوش مي کشند وبراي جلوگيري از آسيب مردم و بيماران به جاي کساني که بايد باشند ونيستد فحش و نا سزا مي شوند،کتک مي خورند، اما دم بر نمي آورند.

پاي نظام سلامتي که وزير محترم و دوستان پز آن را مي دهند، پرستاران زنده، زنده، در آتش مي سوزند تا بتوانند بار کج آن را به منزل برسانند.

جناب آقاي دکتر هاشمي  صادقانه بفرماييد اگر پرستاران به قيمت جان و سلامتي و آبروي خويش بار کج را به منزل مي‌برند سزاوار ملامتند!؟

اگر سر به سر زرد و افسرده ايم.           ولي دل به پاييز نسپرده ايم

دلي سر بلند و سري سر به زير.      از اين دست عمري به سر برده ايم

3117 نفر کاندیدای انتخابات سازمان نظام پرستاری شدند.

جانشین ستاد اجرایی مركزی چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری از ثبت نام 3117 نفر كاندیدا برای این دوره از انتخابات خبر داد و گفت: از این تعداد 49 درصد را مردان و 51 درصد را زنان تشکیل می دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری به نقل از وبدا، فریدون خیری با اعلام این خبر گفت: چهارمین دوره انتخابات هیئت مدیره‌های شهرستان‌های سازمان نظام پرستاری براساس جدول زمان‌بندی پیش می‌رود و در پایان مهلت قانونی ثبت نام از داوطلبین (یكشنبه 6اردیبهشت ماه94) در مجموع 3117 نفر در 52 دانشگاه علوم پزشكی در 127 شهرستان واجد شرایط ثبت نام كردند.

وی با بیان اینكه تعداد ثبت نام كنندگان این دوره از انتخابات به نسبت دوره سوم 20.1درصد به لحاظ شهرستان‌های واجد شرایط و 20.7 در تعداد كاندیداها رشد داشته است، گفت: از نظر آماری استان خوزستان بیشترین ثبت نام از داوطلبین را داشته است.

به گفته خیری از تعداد 3117 نفر كاندیدای انتخابات سازمان نظام پرستاری 1517 نفر (49 درصد) را مردان و 1600 نفر (51 درصد) را زنان تشكیل داده‌اند.

خیری افزود: از مجموع ثبت نام کنندگان 12 درصد بهیار، 79 درصد پرستار، 4 درصد تكنیسین اتاق عمل، یک درصد فوریت‌های پزشكی و 4 درصد رشته هوشبری می‌باشند.

جانشین ستاد اجرایی مركزی چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری افزود: براساس جدول زمان‌بندی هم اکنون در مرحله تأیید صلاحیت داوطلبین ثبت نام شده می‌باشیم.

گفتنی است: چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری جمعه 29 خرداد به طور همزمان در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

دکتر عبادی: اخلاق همواره یکی از دغدغه های کلیدی در حوزه پرستاری است

http://ino.ir/Portals/0/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C%20%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3.JPG

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران هدف حرفه پرستاری را ارائه خدماتی علمی و عالمانه به انسان ها برشمرد و گفت: اخلاق و ارتباط با بیمار از ابتدای تأسیس رشته پرستاری به شکل حرفه ای همواره به عنوان دغدغه ای کلیدی مطرح بوده است و برگزاری کنگره هایی در این خصوص می تواند محلی مناسب برای تبادل افکار و توسعه دانش اخلاق در پرستاری باشد.

دکتر عباس عبادی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری با تأکید بر اهمیت بحث اخلاق در حوزه پرستاری گفت: اخلاق مفهومی است که از ابتدای خلقت بشر دغدغه انسانها و پیامبران الهی بوده است و قطعاً علت بعثت تمامی پیامبران و ختم رسل تکمیل مکارم اخلاقی بوده است به گونه ای که حضرت رسول (ص) نیز هنگام مبعوث شدن می فرمایند، من مبعوث نشدم مگر برای تکمیل مکارم اخلاقی.

وی افزود: دغدغه تمامی بزرگان دینی و دانشمندان در طول تاریخ نیز توسعه اخلاق بوده است و طبیعتاً بحث اخلاق به عنوان یک مفهوم عمومی چه به شکل ارشادی و چه به شکل تکلیفی که یا در قالب قانون است و یا موعظه در نظام تربیت خانواده، باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عبادی ادامه داد: وقتی موضوع اخلاق در حرفه مطرح است و قرار است افراد به شکل دانش تخصصی در جامعه خدماتی را ارائه دهند این بحث شکل جدیدی به خود می گیرد که شاید از شکل اصلی نیز خیلی فاصله نداشته باشد.

عضو هیئت علمی و رئیس سابق دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) تصریح کرد: پرستاری به عنوان یک حرفه که گروه هدف آن انسانها بوده و ارائه خدمات علمی و عالمانه به انسان ها است از ابتدای تأسیس به شکل حرفه ای یکی از دغدغه های کلیدی اش، اخلاق و ارتباط با بیمار محسوب می شده و در بعد آکادمیک نیز توسعه دانش اخلاقی بوده است.

دکتر عبادی گفت: به همین دلیل نیز انجمن ها و گروه های مختلف پرستاری چه خارج از ایران و چه داخل کشور تلاش می کنند با تدوین کدهای اخلاقی، حرفه را به رعایت این مواضع اخلاقی معطوف کنند که البته بخشی از ارائه خدمات اخلاقی مربوط به نظام تربیتی خانواده و از آن بزرگتر نظام اخلاقی است که در یک فرهنگ اجتماعی جاری و ساری است.

وی اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری کنگره های علمی و تحقیقاتی در خصوص اخلاق در حوزه پرستاری گفت: برگزاری چنین کنگره ها و همایش هایی همواره به گروه های حرفه ای یادآوری می کند که مباحث مختلف اخلاقی را همواره به صورتی برجسته مد نظر داشته باشند تا خدماتشان خدماتی انسانی و عالمانه باشد و قطعاً می تواند محلی برای تبادل افکار و توسعه دانش اخلاق در پرستاری باشد.

گفتنی است، سومین کنگره اخلاق پرستاری؛ گرامیداشت مقام حضرت زینب کبری(س) اسوه اخلاق با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پرستاری چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری (16 و 17 اردیبهشت) در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

پنجمین دوره تربیت و تعالی فرهنگی دانشجویان بورسیه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

بهره برداری از سامانه جدید پست الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

تاثير دهانشويه کلرهگزيدين در پيشگيری از بروز پنومونی

چکیده مقاله:

اهداف: کلونيزاسيون دستگاه تنفسی-گوارشی و آسپيراسيون ترشحات آلوده به دستگاه تنفسی تحتانی دو فرآيند مهم در بيماري­زايی عفونی مرتبط با تهويه مصنوعی هستند. هدف اين مطالعه، تعيين تاثير دهان­شويه کلرهگزيدين گلوکونات 2/0% در پيشگيری از بروز پنومونی مرتبط با تهويه مصنوعی ديررس و اثر متقابل آن با شدت بيماری بود.

روش­ها: در اين کارآزمايی بالينی، 80 بيمار تازه بستري­شده در بخش مراقبت ويژه عمومی بيمارستان لقمان حکيم به روش نمونه­گيری در دسترس انتخاب شدند و به­صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه مداخله دو بار در روز دهان­شويه کلرهگزيدين و گروه کنترل دوبار در روز دهانشويه با سرم نمکی دريافت کردند. پنومونی به­وسيله نسخه تعديل­شده معيار بالينی پنومونی تشخيص داده شد. از آزمون­های مجذور کای، دقيق فيشر و تی زوجی برای تجزيه و تحليل داده­ها استفاده شد.

يافته‌ها: 25/16% کل بيماران به پنومونی ديررس مبتلا شدند (به­ترتيب 5 و 25% در گروه‌های مداخله و کنترل). آزمون دقيق فيشر اختلاف معنی‌داری بين دو گروه از نظر ابتلا به پنومونی ديررس نشان داد (05/0>p). ميانگين نمره شدت بيماری در گروه کلرهگزيدين 41/26 و در گروه سرم نمکی 95/23 بود که از نظر آماری اختلاف معني­داری داشتند (001/0>p). بيماران با شدت بيماری بالاتر در گروه کلرهگزيدين به پنومونی مبتلا نشدند.

نتيجه‌گيری: پاکسازی انتخابی دستگاه گوارش با دهان­شويه دو بار در روز محلول کلرهگزيدين در پيشگيری از پنومونی تفاوتی با سرم نمکی ندارد، اما می‌تواند سبب کاهش بروز پنومونی ديررس شود و در بيماران با وضعيت جسمانی بدتر موثر است.

نويسندگان:

هادی رنجبر*، صديقه جعفری، فرهاد کامرانی، حميد علوی مجد، فريده يغمائی و علی عسگری

دومین کنگره سراسری روان شناسی کودک و نوجوان - ۲۶ تا ۲۷ آبان ۹۴ - تهران

برگزار کننده: انجمن روان شناسی بالینی کودک و نوجوان ایران
زمان برگزاری: ۲۶ الی ۲۷ آبان ۱۳۹۴
مکان برگزاری: تهران، مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی 

سایت همایش

نخستین کنفرانس سرطان رضوی - ۲۱ تا ۲۲ خرداد ۹۴ - مشهد

برگزار کننده: بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد
زمان برگزاری: ۲۱ الی ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
ارسال خلاصه مقالات: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
مکان برگزاری: مشهد، بیمارستان رضوی 

سایت همایش

دکتر اصلانی: خدمات پزشکان و پرستاران در جبهه‌ها خدمتی ماندگار است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت:خدمات امدادگران، پرستاران و پزشکان در جبهه ها بواسطه آن که ‏داوطلبانه و غیر از وظیفه سازمانی بود، خدمتی ماندگار است.‎

http://ino.ir/Portals/0/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1.JPG

سردار "جعفر اصلانی"، در آستانه برگزاری دومین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون ‏ و تجلیل از شهدا و ایثارگران ‏جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس، درباره نقش جامعه پزشکی در آن ایام گفت: امدادگران، پزشکان و حتی ‏رانندگان آمبولانس‌ها در دوران دفاع مقدس رکوردهایی زدند که تا آن زمان در هیچ یک از جنگ‌های دنیا سابقه ‏نداشت.

وی افزود: زیرا این عزیزان با حضور داوطلبانه خود در نزدیک‌ترین خطوط درگیری‌ها و حتی در خطوط مقدم جبهه‌ها، به ‏درمان و امدادرسانی مجروحان مشغول می‌شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) ادامه داد: اینکه رزمنده‌ای ۱۵ دقیقه بعد از مجروحیت توسط کادر پزشکی مجربی در بیمارستان‌های صحرایی مورد ‏عمل قرار می‌گرفت، نشان از شجاعت و ایثارگری جامعه پزشکی داشت؛ در واقع این گونه اقدامات بود که باعث شد ‏رزمندگان ما در کوتاه‌ترین زمان بتوانند سلامتی خود را باز یابند و به صحنه‌های نبرد باز گردند.

وی در خصوص علت این حضور حماسی پزشکان در جبهه‌ها نیز بیان داشت: عمده‌ترین علت تحول معنوی ‏که باعث شد این حضور حماسی رقم بخورد، نفس قدسی امام راحل بود؛ نفس قدسی ایشان چنان تحول و تغییری در ‏روحیه تمام ملت ایران بوجود آورد که هر کس فارغ از هر مسئولیت و موقعیت اجتماعی و سیاسی، در جبهه‌ها حضور ‏می‌یافت.

دکتر اصلانی با اشاره به اینکه شرایط دوران دفاع مقدس، شرایط خاصی بود، تصریح ‏کرد: اکنون نیز ملت ایران اسلامی همچنان روحیه دوران دفاع مقدس را به طور بالقوه دارند، لذا چنانچه خطری ‏انقلاب اسلامی را با خطر مواجه سازد، بدون در نظر گرفتن جایگاه‌ها و مسئولیت‌هایی که دارند، در راه دفاع از ‏آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب رو به جلو گام برمی‌دارند.

کنفرانس اموزش پزشکی - جولای 2014 - بارسلونای اسپانیا

Dates     
7th - 9th July 2014
Venue   
Barcelona, Spain
Online submission      Submit your              abstract now 
Abstract submission
3rd April 2014
Acceptance notification
29th April 2014
Final Paper submission
22nd May 2014
Publications
EDULEARN10, 11 & 12 already accepted in the ISI Conference Proceedings Citation Index

مجلاتی برای دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه

دانشجویان اغلب در یافتن موضوع رساله دچار استرس می شوند و نگران پیدا کردن موضوعی جالب و مهم برای کار پژوهشی خود هستند. نگاهی به عناوین مجلات معتبر در حیطه مراقبت های ویژه از ابعاد پزشکی و یا پرستاری خالی از فایده نیست.

Journal of critical care   http://www.jccjournal.org

Critical Care Medicine     http://journals.lww.com/ccmjournal/Pages/default.aspx

American journal of critical care     http://ajcc.aacnjournals.org

معرفی پایگاه اطلاعاتی کلینکال کی Clinical Key

این پایگاه همانند مد کانسولت است و برای پزشکی مبتنی بر شواهد می توان از آن استفاده کرد.


https://www.clinicalkey.com

ClinicalKey® is the next generation, online search tool that provides physicians with smarter, faster clinical answers

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای سیدهادی وکیلی - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

دانشكده پرستاري دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

جلسه دفاع پایان نامه در قالب طرح

آقای سیدهادی وکیلی

(دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری نظامی)

عنوان:

«مقایسه تأثیر آموزش احیای قلبی - ریوی پایه و پیشرفته به دو روش کارگاهی و نرم افزار چند رسانه ­ای بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران بیمارستان­ های منتخب نظامی»

استاد راهنما: خانم زهرا حاجی امینی

تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۹۲/۱۱/۳۰

ساعت: ۱۵ - ۱۳

محل برگزاری: اقدسیه – ابتدای بلوار ارتش - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) - سالن اجتماعات دانشکده پرستاری

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد سرکارخانم زهرا سعیدی طاهری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

دانشكده پرستاري دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

جلسه دفاع پایان نامه در قالب طرح

سرکارخانم زهرا سعیدی طاهری

(دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه)

عنوان:

«بررسی تأثیر مراقبت معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم بر کیفیت خواب بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر»

استاد راهنما: خانم دکتر مینو اسدزندی

تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۹۲/۱۱/۳۰

ساعت: ۱۳ - ۱۱

محل برگزاری: اقدسیه – ابتدای بلوار ارتش - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) - سالن اجتماعات دانشکده پرستاری

آغاز ثبت نام راهیان نور دانشجویی

آغاز ثبت نام راهیان نور دانشجویی

دومین همایش سراسری دارو درمانی در روان پزشکی کودک و نوجوان - ۴ تا ۵ اردیبهشت ۹۳ - تهران

برگزار کننده: انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران
زمان برگزاری: ۴ الی ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
مکان برگزاری: تهران، مرکز همایش های برج میلاد

سایت همایش

راز تفاوت قد مردان و زنان در چیست؟

راز تفاوت قد مردان و زنان در چیست؟دانشمندان فنلاندی با استفاده از مطالعات ژنتیکی، به راز تفاوت قدی بین زنان و مردان پی برده‌اند. کروموزوم «ایکس» اغلب در تحلیل‌های ژنتیکی در مقیاس بزرگ نادیده گرفته شده؛ با این حال، چون زنان دارای دو نسخه از این کروموزوم بوده و مردان فقط یک نسخه از آن را دارا هستند، شناسایی ارتباطات ژنتیکی با ژن‌های کروموزوم «ایکس» می‌تواند به درک دلیل تفاوت مشخصه‌های بین زن و مرد کمک کند.

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند، گونه‌های ژنتیکی جدید کروموزوم ایکس را شناسایی کرده‌اند که بر قد انسان تاثیر می‌گذارند. این دانشمندان تنوع ژنتیکی را که اغلب در کروموزوم ایکس (یکی از کروموزوم‌های تعیین‌کننده جنسیت) رخ می‌دهد، در تقریبا 25 هزار فرد شمال اروپا با استفاده از اطلاعات مرتبط با سلامتی تحلیل کردند. هدف از این مطالعه، یافتن مولفه‌های ژنتیکی گزارش شده که می‌تواند تفاوت‌های فردی در چندین ویژگی از جمله قد، فشار خون و سطوح چربی خون را توضیح دهد. محققان همچنین نقش احتمالی کروموزوم ایکس را در تعدادی از تفاوت‌های شناخته‌شده بین زن و مرد از جمله قد بررسی کردند.

این تحلیل نشان داد گونه ژنتیکی نزدیک به ITM2A (ژن دخیل در رشد غضروف و یکی از ژن‌های کروموزوم ایکس) در میان افراد کوتاه‌تر از قد متوسط، بیشتر است. این نوع که در بیش از یک سوم اروپائیان وجود دارد، همچنین بیان ITM2A را افزایش می‌دهد و هر چه ژن بیشتری بیان شود، فرد کوتاه‌تر خواهد بود. بنابراین، اثر این گونه ژنتیکی بر روی قد در میان زنان بسیار قوی‌تر است. به دلیل وجود دو کروموزوم ایکس در زنان، هر دوی نسخه‌های ITM2A فعال هستند و این ژن در سطوح بیشتری بیان می‌شود. شناسایی نواحی از این دست که در آن مقادیر ژنتیکی کروموزوم «ایکس» بین زنان و مردان متعادل نیست، می‌تواند در درک محققان از تفاوت‌های بین دو جنس کارآمد باشد. جزئیات این مطالعه در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

منبع: ایسنا

وي‍‍ژه نامه سالروز تاسيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج)

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج) ويژه نامه سالروز تاسيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج) توسط ماهنامه پيام انقلاب چاپ گرديد.

در این ویژه نامه کلیه فعالیت های داخلی و بین المللی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، معاونت ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه ضمن معرفی، مورد بررسی قرارگرفته است.

گفت‌و گو با اساتید و چهره های علمی کشور و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) از جمله، دکتر اصلانی رئیس دانشگاه، دکتر ایزدی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر جلالی رئیس بیمارستان بقیه الله(عج)، دکتر قانعی معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر غیاثی رئیس بیمارستان قلب جماران و ... را در این ویژه نامه می خوانید.

این ویژه نامه در 128 صفحه و به مناسبت هفدهم اسفند ماه مصادف با سالروز تاسیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) تولید و نشر یافته است.
علاقه مندان به دريافت اين ويژه نامه
مي توانند به روابط عمومي دانشگاه مراجعه نمايند.

وي‍‍ژه نامه سالروز تاسيس دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج)

پمفلت آموزشی زردی نوزادان

پمفلت آموزشی زردی نوزادان

جهت رویت پمفلت آموزشی زردی نوزادان بر روی تصویر کلیک کنید. (PDF 2MB)

تهیه و تنظیم: سرکارخانم وحیدهاشمی (کارشناس پرستاری)

عفونت‌های ویروسی دوران بارداری خطر ابتلا به آسم کودکان را افزایش می‌دهند

عفونت‌های ویروسی دوران بارداری خطر ابتلا به آسم کودکان را افزایش می‌دهندتحقیقات نشان می‌دهد: گرفتگی بینی و عطسه در دوران بارداری، باعث داشتن فرزند مبتلا به آسم می‌شود. دانشمندان 513 زن باردار و 526 تن از کودکان آنها را مورد مطالعه قرار دادند. آنان دریافتند عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری با خطر ابتلا به آسم در کودک مرتبط هستند. محققان با اشاره به یافته‌های تحقیق انجام شده در این زمینه می‌گویند: عفونت در دوران بارداری می‌تواند محیط رحم را تغییر و سیستم ایمنی در حال شکل‌گیری یک کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

کودکان در این تحقیق، هر سه و 12 ماه و سپس تا پنج سالگی هر سال یک بار مورد بررسی قرار ‌گرفتند. از خانواده‌های مورد بررسی در 61 درصد، پدر و مادر مبتلا به آسم، تب یونجه یا اگزما بودند. دکتر مایکل فاگز، رئیس دانشکده آلرژی، آسم و ایمونولوژی امریکا و محقق این طرح اظهار کرد: در حال حاضر آلرژی و آسم می‌تواند در رحم پیشرفت کند و این در حالی است که ژنتیک یک عامل مهم در بیماری است. یافته‌های این تحقیق در مجله آلرژی، آسم و ایمونولوژی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

پمفلت آموزشی تزریق انسولین

پمفلت آموزشی تزریق انسولین

جهت رویت پمفلت آموزشی تزریق انسولین روی تصویر کلیک کنید. (pdf 467kb)

تهیه و تنظیم: سرکارخانم وحیدهاشمی (کارشناس پرستاری)

ادم حاد ریه (pulmonary edema)

ادم حاد ریه (pulmonary edema)

ادم حاد ریه اختلالی است که در آن مقداری مایع بطور غیرعادی در ریه ها (فضای بین بافتی و آئورت ها) تجمع می یابد. این اختلال نشان دهنده آسیب شدید عملکرد بطن چپ میباشد و بعنوان یک اورژانس پزشکی است.


ادامه نوشته

مسموميت با «وارفارين»

مسموميت با «وارفارين»
مرد جوانی به دلیل استفراغ خونی به اورژانس مراجعه مي‌كند؛ او مي‌گويد روز گذشته دچار خون دماغ شده كه با فشردن بینی، خونريزي قطع شده، اما امروز یكباره استفراغ كرده كه حاوي خون روشن بوده است. بیمار از تنها دارویی كه استفاده می‌كند، وارفارین است كه پس از تعویض دریچه قلب توسط پزشك معالج برایش تجویز شده است.

ادامه نوشته

آزمون آنلاین طب اورژانس و فوریت ها

آزمون آنلاین طب اورژانس و فوریت ها

جهت شرکت در آزمون آنلاین اورژانس کلیک نمایید

تبریک به پذیرفته شدگاه آزمون دکتری تخصصی پرستاری

به دانش آموختگان دانشکده پرستاری، كه در آزمون دکتری تخصصی سراسري پذیرفته شده اند تبريك عرض نموده امیدواریم در تمام مراحل زندگی موفق باشند.

۱- وجیهه بی نیاز         دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۲- عزت صمدی            دانشگاه علوم پزشکی ایران

۳- جعفر سپهوند          دانشگاه علوم پزشکی بهشتی

۴- احمد مهدیزاده         دانشگاه علوم پزشکی ایران

۵- زینب نادری             دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۶- یاسر سعید             دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

۷- محسن ملا هادی     دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

۸- الهه متحدیان           دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

۹- عبدا... ثقفی           دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)