هرس و تکثیر گیاه بامبو


گیاه بامبو یك گیاه زیبا و مقاوم است كه هم در آب و هم در خاك رشد می‌كند. شما می‌توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه‌های این گیاه را مرتب و هرس كنید.
 
ساقه‌های گیاه بامبو كه امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است و افراد زیادی تمایل به نگهداری آن‌ها در خانه‌های خود دارند، زمانی كه بیش از حد بلند می‌شود نیاز به كوتاه و مرتب شدن دارند.
 
آموزش هرس و تکثیر گیاه بامبو !+ تصاویر

گیاه بامبو یك گیاه زیبا و مقاوم است كه هم در آب و هم در خاك رشد می‌كند. شما می‌توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه‌های این گیاه را مرتب و هرس كنید. هرس كردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه كمك زیادی می‌كند. قیچی و وسیله‌ای كه قصد دارید گیاه را با آن هرس كنید باید كاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یك هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه‌های بامبو در دسته بامبویی كه در خانه دارید رشد نخواهد كرد بلكه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ‌های بامبو و پیچ ها افزایش می‌یابد. ممكن است تا مدتی تمایل نداشته باشید كه ساقه‌ها را كوتاه كنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی كه ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این كار لازم است.
آموزش هرس و تکثیر گیاه بامبو !+ تصاویر

زمانی كه مقداری از ساقه‌ بامبو را برش بزنید و هرس می‌كنید برگ‌ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینكه ساقه رشد كند. آن قسمت از ساقه كه از بامبو جدا كرده‌اید را می‌توانید در خاك یا آب قرار دهید زیرا هر كدام یك قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه‌های قطع شده یا همان قلمه ها می‌توانند رشد ‌كنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می‌توانید یك دسته بامبو جدید داشته باشید.
آموزش هرس و تکثیر گیاه بامبو !+ تصاویر

هرس كردن را با بریدن مقدار كمی از ساقه بامبو شروع كنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می‌توانید یك قطعه كوچك دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ‌ها و جوانه‌های بامبو تا زمانی رشد می‌كنند كه ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است كه گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می‌كند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاك و هم در آب قرار دهید. اگر قصد شما صرفا تاثیر گیاه است بهتر است قلمه را از 2 تا 5 سانتی متر از زیر گره ساقه جدا كنید. گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند كه باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این درست نیست. شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.
آموزش هرس و تکثیر گیاه بامبو !+ تصاویر

با باقی گذاشتن یك یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شكوفایی جدید و سریع تر تشویق كنید. مرتب كردن گیاه هم چنین سبب می شود كه جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب كردن رشد كند. اگر نمی خواهید كه گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود كنید. گیاه بامبو با اینكه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یكی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است كه آبی كه گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و كدر می شود. در چنین مواقعی باید راهكار درمانی را از یك كارشناس جویا شوید.

چشمه

چشمه

نقاط خروجی طبیعی آب از سفره های آب زیرزمینی را چشمه می نامند.

خروج طبیعی آب به صورت چشمه معمولاً در شرایطی عملی می شود که سفره آبداری در نقطه ای با سطح زمین قابل نفوذ برای آب، تماس پیدا کند و سطح پیزومتری آب سفره از نقطه تماس بالاتر باشد در این شرایط آب از محل برخورد سفره آبدار با سطح زمین به صورت چشمه خارج می شود در ایران چشمه های متعددی با آبدهی متفاوت در مناطق کوهستانی و پایکوهی وجود دارد از جمله: چشمه علی در شهر ری – چشمه گیلاس در مشهد – چشمه باغ فین در کاشان – چشمه نوع در تویسرکان و... در مورد تعداد و میزان تخلیه چشمه های کشور آمار و اطلاعات متفاوتی وجود دارد ولی مستند ترین آنها آمار سال 1360 وزارت نیروست که تعدا چشمه ها را 9841 دهنه و میزان برداشت آب را 7/8 میلیارد متر مکعب اعلام نموده است.

ادامه نوشته

اکوسیستم

اکوسیستم

واژه اکوسیستم در سال 1953 توسط تانسلی پیشنهاد و خلاصه شده دو واژه ecological system  است و به معنای مجموعه موجودات زنده و محیط زندگی آن هاست. یک دریاچه بسته، یک جنگل مجزا،یک مرتع،یک مرداب،یک رودخانه،یک اقیانوس بزرگ،یک لوله آزمایش و کره زمین همه مصادیق و نمونه هایی از اکوسیستم هستند.

 

لطفاْ به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

خواص برخی از سبزیجات و میوه ها

 

شلغم

شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است


خواص شلغم آنقدر زیاد است كه می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستید كه این گیاه چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم میكاشتند و هر روزه از آن استفاده می كردند .

لطفا به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

مشخصات نهال مورد تایید و استاندارد

1 ــ نهالستان باید دارای مجوز تولید نهال را اخذ کرده و مورد تایید کمیته فنی نهال باشد.

2 ــ نهال باید دارای ریشه کافی و سالم بوده و دارای شناسه باشد.

3 ــ نهال باید دارای تنه صاف ، بدون زخم ، و برجستگی غیر عادی باشد.

4 ــ محل پیوند از سطح خاک باید 15 تا 20 سانتیمتر فاصله داشته باشد و محل پیوند کاملاً جوش خورده و زیادتر از حد معمول برجسته نباشد.

لطفاْ به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

اثر دو عنصر روی و بر بر روی جوانه زنی گندم

تعداد دانه در هر خوشه گندم از مهمترین عوامل و اجرازی تشکیل دهنده عملکرد بوده و بستگی به تعداد گل هایی دارد که به طور کامل تلقیح شده باشند.

بر (B ) یکی از عواملی است که کمبود آن باعث عقیمی گل ها شده و در نتیجه ، کاهش شدید محصول را به همراه دارد. زیرا رشد ضعیف بساک و دانه گرده در اثر کمبود B ، جوانه زنی دانه گرده را کاهش می دهد.

لطفاْ به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

آفات گندم ( قسمت دوم )

بال ریشک داران

 تریپس گندم  Haplothrips      tritici  خانواده Ploeothripidae

دو بالان   

گونه های مگس گندم    Oscinella   pusilla – oscinella    ntidssima – oscinella aloprcuri همگی خانواده Chloropidae  

مگس گندم    Lasiossina    cinctipes  خانواده  Chloropidae   

مگس گندم    Opomyza     florum  خانواده opomyzidae   

مگس مینوز برگ گندم    Cerodontha    denticornis  خانواده  Agromyzidae   

مگس گندم Phorbia    penicilliera    خانواده      Agromyzidae    

مگس کنتاری نیا Contarinia    tritici   خانواده cecidomyiidae   

لطفاْ به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

برخی از نکات در مورد پرورش درختان هلو و شلیل

هلو ها و شلیل ها تقریبا" مانند هم هستند اما پوست میوه شلیل ها پرز ندارند. شلیل ها به خسارت حشرات بیشتر حساس هستند که در صورت حمله حشرات در زمان گلدهی موجب تولید میوه های بد شکل در شلیل ها می گردد.پرنده ها رنگ قرمز شلیل ها را دوست دارند.
هر دو نوع درخت به خاک دارای زهکشی خوب و کود دهی نیاز دارند.



لطفاْ به ادامه مطلب بروید

 

ادامه نوشته

آفات مزارع گندم

 آفات مزارع گندم

الف) جور بالان

شته ها

1 ــ شته روسی         Diuraphis noxia              خانواده  Aphididae

2 ــ شته معمولی گندم   Schizaphis graminum   خانواده  Aphididae

3 ــ شته سبز گندم و یولاف  Sitobion avenae       خانواده  Aphididae

4 ــ شته گندم و گلسرخ  Metopolophium dirhodum   خانواده  Aphididae

5 ــ شته ذرت  Rhopalosiphum   maidis           خانواده  Aphididae

6 ــ شته برنج  Rhopalosiphum padi                 خانواده  Aphididae

 

ب ) شپشک ها

1 ــ شپشک ریشه گندم Porphyrophora tritici خانواده   Margarodida

 

ج ) ناجوربالان

1 ــ سن گندم Eurygaster integriceps       خانواده Scutelleridae

2 ــ سن مائورا Eurygaster maura          خانواده Scutelleridae

3 ــ سن کوهی Dolycoris baccarum        خانواده Pentatomidae

4 ــ سن کارپوکوریس Carpocris fuscispinus خانواده  Pentatomidae

5 ــ سن آئلیا Aelia furcula                       خانواده Pentatomidae

موزائيك چغندر Beet mosaic virus

بيماري موزائيك چغندر يكي از سه بيماري ويروسي مهم چغندر كاري ايران مي‌باشد كه كم و بيش انتشار دارد . بيماري علاوه بر چغندر قند ، روي چغندر علوفه اي لبوئي و برگي نيز شيوع دارد و خسارت آن روي چغندر قند بذري به مراتب بيشتر است .

لطفاْ به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

آشنایی با بیمه کشاورزی

آشنایی با بیمه کشاورزی

یکی از ویژگی های فعالیت های تولیدی بخش کشاورزی، وابستگی زیاد آن به طبیعت و شرایط غیر قابل کنترل و گاهی غیر قابل پیش بینی محیطی می باشد. بنابراین،تولید کشاورزی در شرایط طبیعی یکی از پر مخاطره ترین نوع فعالیت های اقتصادی محسوب می شود.طغیان آفات، انواع بیماری های گیاهی و دامی، تغییرات ناگهانی دما، کمبود و پراکنش نا مناسب بارندگی و بروز خشکسالی های پیاپی و پیامد های ناشی از آن و نیز وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله ممکن است خسارت های زیادی به کشاورزان و بخش کشاورزی وارد کند که جبران آنها نه تنها از عهده تولید کنندگان خارج است، بلکه بدون اعمال یک روش مظام مند و مطالعه شده دولتی نیز میسر نیست

ادامه نوشته

علف های هرز

گل قاصد

Taraxacum officinale

Dandelion

گیاهی است چندساله،تکثیر آن از طریق بذر و جوانه های ریشه است.دارای ریشه های زیرزمینی عمیق و کلفت و ابدار می باشد.برگهای قاعده ای گیاه از یک نقطه منشعب شده و به طوقه متصل گردیده اند.برگها طویل و باریک و دارای بریدگیهای عمیق می باشد که در قسمت بریدگی نوک تیز می باشند. ساقه گل دهنده طویل و توخالی و مودار است.روی هر ساقه گل دهنده یک گل به وجود می اید.دارای گلهای اشعه ای به رنگ زرد تا نارنجی می باشد.این گلها به وسیله براکتهایی پوشیده شده اند و مجموعا قسمت سر را تشکیل می دهند.بذرها قهوه ای متمایل به زرد،باریک و دارای زوائد چتر مانند که به وسیله یک زائده منقار مانند به بذر منتقل می شوند.

ادامه نوشته

شناسایی دشمنان طبیعی کنه قرمز اروپایی

شناسایی دشمنان طبیعی کنه قرمز اروپایی

  Panonychus  ulmi     

دشمنان طبیعی کنه قرمز اروپایی متعلق به گروه های مختلف بندپایان شامل حشرات و کنه ها هستند.

کفشدوزک سیاه

این کفشدوزک مهمترین شکارگر کنه های عنکبوتی در باغات میوه است. حشرات کامل به طول چهار و یک دهم میلیمتر، بیضی محدب، سیاه براق بوده و بدن پوشیده از موهای باریک و و پراکنده برنگ سفید متمایل به زرد است.

ادامه نوشته

روش های مختلف کاشت مو

فرم های مختلف کاشت عبارت است از:

سیستم خزنده: سیتم سنتی مو کاری ایران

سیستم پاچراغی:یسیستم مو خیز مناطق جنوبی کشور

دیواری

ریسمانی یا کوردونی

چتری

پاندولی

یوخ

چفته ای

ایستاده محلی ارومیه

ادامه نوشته

گندم الموت

گندم الموت

 

(مناسب برای کشت در مناطق سرد کشور)

گندم الموت از دو رگ گیری گندم کرج 2 با دو لاین خارجی در ایران به دست آمده است. این رقم از نظر عملکرد دانه، مقاومت در برابر زنگ زرد و. مقاومت در برابر سرما و ریزش دانه، در مقایسه با گندم رقم نوید برتری دارد و از این نظر برای کشت در مناطق سرد کشور در سال 1374 نامگذاری و معرفی شده است.

پتانسیل عملکرد

در مناطق سرد کشور، گندم الموت با متوسط عملکرد 4/6 تن در هکتار نسبت به گندم نوید، حدود 9 درصد برتری داشته است. این برتری در برخی ایستگاه های تحقیقاتی تا 25 درصد نیز گزارش شده است.

به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

زنگار سیب

زنگار به ایجاد یک لایه نسج چوب پنبه ای حاصل از ترک های ریز در پوست بعضی از میوه ها ها چون بعضی از ارقام سیب و گلابی گفته می شود که پوست صاف و براق و خوش رنگ این گونه میوه ها را به رنگ قهوه ای کدر تبدیل کرده و ارزش بازار پسندی میوه را بسیار پایین می آورد.

زنگار در سیب موجب افت شدید کیفیت ظاهری میوه و تقلیل بازار پسندی آن می گردد.

 

ادامه نوشته

ارقام مهم کشت پاییزه استان آذربایجان غربی

ارقام مهم کشت پاییزه استان آذربایجان غربی

گندم آبی: زارع – پیشگام – میهن – اروم – الوند – زرین

گندم دیم: سرداری – آذر2 – رصد – هما – اوحدی -  یو ان 11

جو آبی: والفجر – ماکویی – بهمن – یو ای آی166

جو دیم: سهند – آبیدر – دایتون

نخود دیم: پیروز – محلی سفید

کگلزا: اوکاپی

مصرف و جذب کود به روش محلولپاشي برگ

 يکي از راههاي تغذيه گياه اورگانهاي بالاي خاک نظير برگها هستند . بطوريکه بعضي از گياهان ابزي و جلبکها کليه مواد غذائي مورد نياز را از طريق سطح برگها جذب مينمايند . در مقابل گياهاني که در خشکي ميرويند . مواد غذائي را از دو محيط جذب مينمايند . بعضي از مواد غذائي از طريق ريشه و بعضي از گازها نظير CO2 ، O 2  ، SO2 و فتو ستنز از طريق برگ انجام ميشود .

لطفاْ به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

نکته مهم برای کاشت صحیح نهال های میوه

. ابتدا باید بدانید کدام رقم مناسب ترین نوع نهال برای منطقه شما است.

2. رقم انتخاب شده را از نظر سازگاری با شرایط آب و هوایی، نوع خاک، گلدهی، پر محصولی و مقاوم بودن به آفات و بیماریها، مورد توجه قرار دهید.

3. نهال ها را از افراد و مکان های معتبر و شناخته شده، تهیه کنید.

4. از ورود نهال های آلوده به آفات و بیماری ها به باغ، جلوگیری کنید.

5. برای موفقیت بیشتر، نهال های پیوندی یک یا دو ساله را انتخاب کنید.

6. توجه داشته باشید در زمان حمل و نقل، ریشه های نهال نباید در معرض هوا قرار بگیرد.

7. نقشه باغ را ابتدا روی زمین پیاده کنید، سپس محل کاشت دقیق نهال ها را تعیین کرده و علامت گذاری کنید.

8. درختان را به صورت مربع و یا مستطیل و در اراضی شیبدار روی خطوط تراز بکارید.

9. حداقل فاصله کاشت درختان رعایت شود.

10. بر اساس نوع درخت و جنس خاک چاله هاییی به شعاع 50 تا 100 سانتیمتر و گودی (ارتفاع) 60 تا 100 سانتیمتر حفر کنید.

ادامه نوشته

زنگ تفریح (سرگرمی)2

 

 

 

زنگ تفریح

( کمی هم سرگرمی ) ۲

ادامه نوشته

زنگ تفریح ( سرگرمی)

 

 

زنگ تفریح

 

( کمی هم سرگرمی )

ادامه نوشته

معرفی کنه کش ها

بطور کلی تمام کنه کش های اختصاصی از طریق تماس اثر میگذارند.
مهمترین سموم کنه کش:
١- Dicofol نام تجارتی: Kelthane
دیکوفول اولین با در سال 1955 به وسیله کارخانه Rohm and haas امریکا له بازار عرضه گردید،امروزه به وسیله کارخانه های مختلفی از جمله Merck با نام تجاری Kelthane تهیه می شود.یک ترکیب کنه کش کلره است و فرمول ساختمانی آن شباهت زیادی به DDT دارد.
2- Chlorobenzilate نام تجارتی: Akar
کلروبنزیلات با نام تجاری Akar به فرمول C16H14CL2O3 اولین بار در سال 1952 به وسیله کارخانه Ciba-geigy سوئیس به بازار عرضه گردید.آکار روی تمام حالات تکاملی کنه های گیاهی به ویژه خانواده های Tetranychidae و Tenuipalpidae موثر است و اثر تخم کشی آن له ویژه روی تخم های تابستانه کافی است.

ادامه نوشته

این حیوان رکورد پر سر و صداترین را دارد

این حشره که قایقران کوچک آبی یا Micronecta scholtzi نامیده میشود کمتر از ۲ میلیمتر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است. این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می شود می تواند صدایی به بلندی 9902 دسی بل تولید کند.


این حیوان رکورد پر سر و صداترین را دارد (+ عکس ) www.taknaz.ir

ادامه نوشته

دانستی ها به سبک ریزوسفر

دانستی ها به سبک ریزوسفر

آیا می دانید...

... تنها غذایی که فاسد نمی شود عسل است.

... یک اسب در طول یک سال 7 برابر وزن خود غذا مصرف می کند.

... شتر مرغ در 3 دقیقه 95 لیتر آب می خورد.

... حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند.

... کرم های ابریشم در 56 روز 86 برابر خود غذا می خورند.

... قوه چشایی پروانه در پاهای آن تعبیه شده است.

... مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر است.

ادامه نوشته

معرفی رشته نماتد شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و معرفی برخی از نماتد ها

با توجه به اهمیت نماتدها چه از نظر فوایدی که در کشاورزی و محیط زیست دارند و چه به لحاظ خسارت‌هایی که به محصولات کشاورزی وارد می‌کنند، ضرورت ایجاد رشته‌ای با نام نماتدشناسی احساس می‌شد که دکتر محمد عبدالهی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج و متخصص نماتدشناسی طرح ایجاد این رشته در دانشگاه یاسوج را در سال 1386 ارایه نمود که بلافاصله طرح به شورای گسترش آموزش عالی ارسال گردید و پس از چندین جلسه تبادل نظر، به کمیته تخصصی ارسال شد و نهایتاً جهت تعریف سرفصل دروس به دانشگاه عودت داده شد که توسط دکتر عبدالهی سرفصل دروس نیز تعریف شد که این سرفصل توسط کمیته تخصصی مرکب از اساتید مجرب دانشگاه‌های شیراز، تهران و تربیت مدرس تایید و نهایتاٌ جهت تعیین نام معادل فارسی به دانشگاه برگشت داده شد که توسط دکتر عبدالهی نام ریزکرم‌شناسی پیشنهاد شد که این نام نیز مورد تصویب قرار گرفت و آخرین گام تعیین مواد آزمون کارشناسی ارشد و ضرایب بود که این کار هم توسط دکتر عبدالهی انجام گرفت. بدین ترتیب این رشته از هر لحاظ در دانشگاه یاسوج و توسط وي بنیان‌گذاری شد.ی

ادامه نوشته