زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

سید حسن هاشمی وزیربهداشت :آمار کشته‌های تصادفات یک فاجعه ملی است

 

 وزیر بهداشت، گفت‌: آمار تصادفات و کشته‌های ناشی از آن در کشورمان به یک فاجعه ملی تبدیل شده است. به گزارش مهر، دکتر سید‌حسن ‌هاشمی‌‌در مراسم اختتامیه پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، موضوع تصادفات رانندگی را به عنوان مهم‌ترین معضل امروز جامعه مورد آسیب‌شناسی قرار داد و گفت: آسیب‌های اجتماعی به اتفاق تصادفات، معضلات مهم امروز جامعه ما محسوب می‌شوند که اتفاقاً رابطه تنگاتنگی نیز با هم دارند.

وی افزود: ترافیک، موضوعی است که با سلامت جامعه مرتبط است و بر شمردن آمار تصادفات و فوتی‌ها و جراحات ناشی از آن، دردی دوا نمی‌کند و آنقدر گفته شده که تکراری به نظر می‌رسد اما آنچه غیر تکراری و مهم است، موضوع ایمنی ترافیک یا همان ترافیک ایمن است. هاشمی‌با اعلام اینکه آمار تصادفات و کشته‌های ناشی از آن در کشورمان به یک فاجعه ملی تبدیل شده، تأکید کرد: بی توجهی به توانمندسازی مردم از نظر رعایت اخلاق شهروندی و رفتار رانندگی و کم‌توجهی به موضوع حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقلی، چه از نظر ساخت و ساز راه‌ها و جاده‌ها و چه از نظر تولید خودرو، به ایجاد این فاجعه ملی دامن زده است. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خجالت می‌کشیم در مجامع بین‌المللی اعلام کنیم سالانه 17 هزار ایرانی در تصادفات کشته می‌شوند و 75 درصد علل مرگ و میر ایرانی‌ها، بیماری‌های غیر واگیر است، اظهار کرد: این رقم با احتساب تصادفات به 90 درصد می‌رسد، در صورتی که 80 درصد این آمار قابل پیشگیری است و همین امر، باعث خجالت ما در محافل جهانی است.

هاشمی ‌با بیان اینکه افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، عموماً مردان جوانی هستند که در سنین مولد قرار دارند، تصریح کرد: در حوزه اجتماعی، وقتی برای نان‌آور خانواده که یک تنه، زندگی خود و 10 سر عائله تحت تکفل خویش را تأمین می‌کند، حادثه غیر‌قابل جبرانی همچون مرگ یا معلولیت اتفاق می‌افتد، برای خانواده وی نیز آینده‌ای غیر‌قابل پیش‌بینی را رقم می‌خورد. وی با تأکید بر اینکه تصادفات رانندگی، اتفاقی است که با آسیب‌هایی همچون شیوع افسردگی و بیماری‌های روحی، از دست دادن شغل و معیشت و گسترش فقر و تنگدستی در ارتباط است، اضافه کرد: وقتی نان‌آور خانواده بر اثر تصادف آسیب می‌بیند، ارتزاق و اساساً زندگی کل اعضای خانواده وی با مشکل جدی رو به رو می‌شود و این مشکلات در جامعه بر کسی پوشیده نیست. وزیر بهداشت با اشاره به این که در حوزه مجروحان و مصدومان تصادفات و درمان آنها، سالانه حداقل دو هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم در کشورمان هزینه می‌کنیم، اظهار کرد: این در حالی است که هزینه‌های ناشی از کار‌افتادگی و معلولیت افراد در تصادفات، چندین برابر این عدد و رقم است.

هاشمی‌ با بیان اینکه نتایج این کنفرانس باید به سیاستگذاران و قانونگذاران و نیز دولت که مجری سیاست‌ها و قوانین است بتواند کمک کند، تصریح کرد: امیدوارم چنان جرأت و جسارتی در مسئولان به وجود بیاید که بتوانند برای این درد بزرگ به صورت اساسی، چاره‌اندیشی و به طور ریشه‌ای، چاره‌جویی کند. وی با تأکید بر اینکه اصولاً مشکلات در کشور ما به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند، ‌اضافه کرد: یکی؛ مشکلاتی است که با گذر ایام و به تدریج حل و فصل می‌شود و دیگری؛ مشکلاتی همچون تراکم ترافیک، انبوه تصادفات و آلودگی هواست که نه تنها با گذر زمان حل نمی‌شود، بلکه پیچیده‌تر نیز می‌شود و کشور باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت کند.

چه وسیله‌ای زیر پای مردم قرار داده‌ایم که از آنها انتظار داریم تصادف نکنند؟

 وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حقوق شهروندی لفظ زیبا و عامه‌پسندی است که باید به آن عینیت ببخشیم و یکی از راهکارها این است که تجربیات بشری را در جهت مقابله با انبوه تصادفات و کشته‌های ناشی از آن به کار بگیریم، اظهار کرد: هر‌چند وضعیت مان نسبت به سال‌های قبل بهتر شده که از این بابت باید از دستگاه‌هایی همچون پلیس راهور و سازمان صدا و سیما تشکر کنیم اما در مقابل، بابت وضعیت نامناسب راه‌ها و جاده‌ها و نیز خودروها نمی‌دانیم باید از چه کسی تشکر کنیم؟!

هاشمی‌با بیان اینکه درست است که در چند سال اخیر در زمینه تلفات تصادفات، سیر نزولی داشته‌ایم اما از نظر ما یک کشته هم زیاد است، تصریح کرد: البته همه بار مسئولیت تصادفات را نباید به گردن مردم بیندازیم، بلکه باید ببینیم چه وسیله نقلیه‌ای زیر پای مردم قرار داده‌ایم که از آنها انتظار داریم تصادف نکنند و خودمان با این همه منابع در اختیارمان، چقدر فرصت‌سوزی کرده‌ایم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه باید از قالب حرف و شعار خارج شویم، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آمار بالای تصادفات به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نمره‌ای منفی در کارنامه مسئولان محسوب می‌شود، چرا که کشته شدن هر جوان در تصادفات به منزله سرمایه بزرگی برای کشور است که از دست می‌رود و تا جای ممکن، باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا از وقوع آن پیشگیری کنیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
S...H...R شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 05:04 ب.ظ http://maloosak.69.mu

ممنون از سایت خوبتون و آفرین به حوصلتون که کامنت مارو میخونید. میشه خواهش کنم به سایت ما هم سر بزنید واقعا دمتون گرررررم مرسیییییییی
98651

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد