زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ایدز بیماری عفونی است که با پرهیزازپخته خوری پیشگیری می شود

ابتلای ۴۵۰ نوزاد ایرانی به ویروس ایدز از مادر

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور، حدود ۴۵۰ نوزاد ، این ویروس را از مادر گرفته اند.

عباس صداقت در گفت و گو با ایرنا افزود: این در حالی است که اگر مادران این نوزادان مبتلا به ویروس ایدز به موقع به مراکز درمانی مراجعه می کردند و تحت نظر بودند ، می توانستند ، فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

وی اظهارداشت: انتقال ویروس از مادر به جنین یکی از راه های انتقال به شمار می آید و در صورتی که مادر به ویروس اچ آی وی مبتلا باشد می تواند در مرحله بارداری، حین زایمان یا شیردهی این ویروس را به نوزاد خود منتقل کند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: زنان مبتلا به ویروس ایدز در اصطلاح به عنوان «پل» انتقال این بیماری شناخته می شوند و انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد یکی از چالش های مهم این بیماری است؛ زیرا افرادی از این طریق به عفونت ویروس ایدز مبتلا می شوند که هیچ نقشی در ابتلای خود نداشته اند.

صداقت با اشاره به خطر گسترش ایدز، بین زنان و تغییر الگوی انتقال این بیماری از این طریق گفت: معمولا عفونت ایدز در گروه خاصی از افرادی که رفتار پر خطر دارند مانند معتادان و افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، تمرکز دارد اما خطری که افزایش موارد انتقال ایدز از مادر به کودک دارد این است که شیوع این بیماری را از گروه های متمرکز به جمعیت عمومی گسترش می دهد و باعث گسترش این ویروس در افراد فاقد رفتار پرخطر می شود.

۵۰ درصد زنان آلوده به ویروس ایدز، فرزند مبتلا به دنیا می آورند

 

صداقت افزود: مساله نگران کننده این است که اگر زنی بدون آگاهی از ابتلای خود به ویروس ایدز، باردار شود به احتمال ۴۰ تا ۵۰ درصد نوزاد او نیز به این بیماری مبتلا می شود و نه تنها در دوران بارداری یا هنگام زایمان، ممکن است این ویروس را منتقل کند که حتی امکان انتقال این ویروس از طریق شیرمادر به کودک نیز زیاد است.

وی گفت: در واقع بر اساس این آمار از هر دو زن مبتلا به ویروس ایدز، یکی، نوزاد آلوده به اچ آی وی به دنیا می آورد و با توجه به تغییر الگوی ایدز در کشور از اعتیاد تزریقی به انتقال جنسی و روند رو به افزایش ابتلای زنان به این بیماری باید برای پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به این عفونت اقدام جدی کرد.

 

صداقت با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتقال عفونت اچ آی وی از مادر به نوزاد، گفت: بر اساس راهبرد ملی کنترل ایدز در کشور( مصوب سال ۱۳۹۳) پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است و اگر زنی مشکوک به ابتلا باشد و بخواهد باردار شود با مراجعه به مراکز تعریف شده وزارت بهداشت می تواند خدمات رایگان مشاوره و پیشگیری را برای جلوگیری از ابتلای نوزاد خود به اچ آی وی دریافت کند.

کاهش خطر انتقال ویروس از ۵۰ درصد به ۲ درصد

وی، افزود: اگر زنی که خود یا همسرش رفتار پر خطر جنسی داشته است و در خطر عفونت اچ آی وی است به موقع به مراکز بهداشتی مراجعه کند، احتمال انتقال ویروس ایدز به نوزاد آنان از ۵۰ درصد به کمتر از دو درصد کاهش می یابد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، اضافه کرد: در برنامه وزارت بهداشت و طبق دستورالعمل مصوب بعد از مراجعه این زنان حتی اگر قبل از بارداری باشد، داروهای ضد ویروس به صورت رایگان در اختیار آنان قرار داده می شود، همچنین به آنان توصیه می شود که زایمان آنان به روش سزارین انجام شود که زایمان آنان کاملا رایگان خواهد بود. بعد از تولد نوزادشان نیز به هر میزان که نیاز باشد شیرخشک رایگان در اختیارشان قرار داده می شود تا از شیر مادر تغذیه نکنند.

صداقت، گفت: توصیه وزارت بهداشت به زوج ها این است که اگر خودشان یا همسرشان هر نوع رفتار پر خطر که موجب انتقال ویروس ایدز می شود، داشته اند، اعم از اعتیاد تزریقی و استفاده از لوازم مشترک یا رفتار جنسی محافظت نشده، قبل از اقدام به بارداری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و از خدمات رایگان مشاوره و پیشگیری برخوردار شوند.

وی، افزود: خدمات پیشگیری از ابتلای نوزاد به ویروس ایدز در تمام استان های کشور وجود دارد و این افراد، کافی است به یکی از مراکز بهداشتی نزدیک محل زندگی شان مراجعه کنند تا نشانی مرکز ارایه خدمات پیشگیری از عفونت اچ آی وی را در اختیارشان قرار دهند.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت از سال ۱۳۶۵ تا اول فروردین سال ۱۳۹۴ در مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور ثبت شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۹۹۰ تن وارد فاز بیماری ایدز شده و ۶ هزار و ۲۰۲ تن نیز فوت شده اند.

آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که از کل موارد ثبت شده این بیماری ۸۸ درصد، مرد هستند، ۶۶٫۶ درصد از طریق لوازم مشترک اعتیاد تزریقی، ۱۴٫۵درصد رابطه جنسی غیر ایمن داشته اند و ۱٫۴ درصد(حدود ۴۵۰ تن) موارد نیز انتقال از مادر به جنین بوده است و علت ابتلای بخش مهمی از این افراد نیز نامشخص است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت سالانه حدود دو هزار تن به مبتلایان ثبت شده ویروس ایدز در کشور اضافه می شود و آمار موارد ابتلای جدید این عفونت مثلاً مبتلایان سال ۱۳۹۳ نشان می دهد که الگوی ابتلای این عفونت در حال تغییر است؛ به طوری که ۳۷٫۳ درصد مبتلایان این سال از طریق رابطه جنسی آلوده شده اند، ۴۳٫۷ درصد مبتلایان از طریق سرنگ و لوازم اعتیاد تزریقی مبتلا شده اند و حدود چهار درصد نوزادانی بوده اند که از مادر این ویروس را دریافت کرده اند.

ویروس ایدز بعد از ورود به بدن هر فرد، مدتی به صورت پنهان است که به آن دوره پنجره گفته می شود؛ بعد از تشخیص ویروس، فرد به عنوان ناقل( اچ آی وی مثبت) شناخته می شود و ممکن است بین ۶ ماه تا ۱۰ سال بعد که علایم این بیماری ظاهر شد، وارد فاز بیماری شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
کیهان یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:39 ق.ظ http://mkihan.blogfa.com

به کجای این شب تاریک بیاویزم قبای ژنده خود را....
واقعن که به کجا داریم می ریم ما؟ شرایطی که بوجود امده جامعه ما را .......
بگذریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد