زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

احیای تالاب بین المللی گاو خونی دراستان اصفهان


دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه گفت: تا یک هفته آینده آب زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد.

 

رضا خلیلی ورزنه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه شب گذشته آب رودخانه زاینده رود به ورزنه رسیده است ، گفت: پیش بینی می شود تا یک هفته آب به تالاب برسد.

 

وی تصریح کرد: فاصله ورزنه تا تالاب بین المللی گاوخونی حدود ۳۰ کیلومتر است که با توجه به وجود نیزارها و موانع بستر رودخانه ، آب تا هفته آینده به تالاب می رسد.

 

وی گفت: اگر روند همین طور ادامه داشته باشد تا چهار روز آینده آب به شاخ کنار، ۱۰ کیلومتری دلتای تالاب گاوخونی خواهد رسید.

 

تالاب بین المللی گاو خونی یکی از ۱۹ تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۴۹ به ثبت رسیده است.

 

این تالاب یکی از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان واقع در انتهای زاینده رود است و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی واقع در یک منطقه خشک می تواند در توسعه پایدار منطقه نقش مهمی داشته باشد.

 

تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع است و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.

 

سالهاست تالاب گاوخونی با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی است. در این حال مسوولان استان اصفهان با اشاره به تبعات ناشی از انتشار ریزگردها در نتیجه خشکی تالاب گاوخونی راهکارهای مختلف از جمله انتقال پساب شبکه فاضلاب شرق اصفهان به این تالاب را مورد توجه قرار داده اند.

 

بارگذاری فراوان برای تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب در چند دهه اخیر و همچنین وقوع خشکسالی و تغییرات اقلیمی سبب شده است که در چند سال اخیر رودخانه زاینده رود در نیمه شرقی آن بارها خشک شود.

 

در زمانی هم که دریچه های سد زاینده رود با توجه به میزان ذخیره آن به طور موقت بیشتر باز می شود به سبب نفوذ آب به آبخوان های حاشیه رودخانه و برداشت برای کشاورزی آبی به تالاب گاوخونی نمی رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد