زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

رامسر مرکز بین المللی حفاظت ازمحیط زیست وتالاب ها شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص اعتبار ویژه دولت برای احیای تالاب های هورالعظیم و پریشان برای مقابله با ریزگردها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ معصومه ابتکار در چهارمین نشست برد مدیریتی مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر و افتتاح ساختمان مرکز منطقه ای غرب و مرکز آسیای کنوانسیون رامسر در شهر رامسر گفت: پیام نشست امروز پیام منطقه ای و جهانی برای حفاظت از تالاب ها و اهمیت اقتصادی و اجتماعی آنها برای صلح است.

او گفت: محیط زیست منطقه ما به دلیل جنگ های متعدد تخریب شده و هر روز با مشکلات جدیدی مواجه می شود که در این راستا همکاری بین المللی کشورها برای احیا و حفاظت از محیط زیست منطقه ضروری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کنوانسیون رامسر اشاره کرد و گفت: این کنوانسیون جزو اولین کنوانسیون های جهانی برای حفاظت از محیط زیست محسوب می شود و نشان دهنده پیشگام بودن ایران در مباحث زیست محیطی است.

او با اشاره به راه اندازی مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر گفت: همکاری های علمی، استفاده از تجارب کشورها و فناوری های جدید برای حفاظت از تالاب ها و استفاده از مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست از جمله وظایف اصلی این مرکز خواهد بود.

ابتکار از آمادگی ایران برای انتقال تجربیات موفق ایران در راستای حفاظت از تالاب ها به سایر کشورها خبر داد و گفت: در عین حال مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر جز با حمایت سازمان های بین المللی، همکاری های منطقه ای و حمایت ایران موفق نخواهد بود.

او با اشاره به توجه ویژه دولت و شخص رییس جمهوری برای حفاظت از محیط زیست گفت: علاوه بر دستور رییس جمهوری برای احیای پارک ملی دریاچه ارومیه که جزو اولین برنامه های دولت بود اخیرا دولت برای احیای تالاب های هورالعظیم و شادگان و مقابله با ریزگردهای آنها اعتبار ویژه ای اختصاص داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به احیای تالاب هامون اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته آب وارد تالاب هامون شده و امروز نیز مطلع شدیم که ورود آب از هیرمند به هامون آغاز شده است.

احمد علی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: رامسر از ٢ ویژگی مهم برخوردار است از جمله پیمان صلح جنگ جهانی دوم و کنوانسیون رامسر در خصوص تالاب ها که در این شهر امضا شد.

او ادامه داد: بسیاری از تالاب های کشور بین کشورهای حاشیه مشترک است که می تواند به عنوان پارک های ملی صلح و دوستی بین کشورها تحت حفاظت قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت نگاه جدی در خصوص حفاظت از محیط زیست دارد گفت: در این راستا احیای تالاب های کشور از سال گذشته به طور جدی مد نظر قرار گرفته است و اعتبارات لازم برای آنها در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به راه اندازی ساختمان مرکز منطقه ای رامسر در غرب و مرکز آسیا در شهر رامسر گفت: شهر رامسر باید یک شهر بین المللی در خصوص تالاب ها در جهان محسوب شود. از سوی دیگر بسیاری از برنامه های شهر رامسر باید تحت برنامه های مدیریت تالاب ها شکل گیرد.

ناصر مهردادی – مدیرکل محیط زیست مازندران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ٢٢ درصد از اراضی استان مازندران جزو مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: استان مازندران دارای ٢ تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر است.

او از میانکاله و فریدون کنار به عنوان ٢ رامسر سایت تالابی استان مازندران نام برد و گفت: الندان، شورمست و ولشت جزو تالاب های کوهستانی استان مازندران است.

مدیرکل محیط زیست مازندران به مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر اشاره کرد و گفت: این مرکز در زمینی به وسعت ٢۶٠٠ مترمربع احداث شده و دارای بخشهای مختلفی از جمله کارگاه آموزشی، بخش تشکل های غیردولتی و بخش آموزش کودکان است.

لو یانگ – مدیر آسیا اقیانوسیه دبیرخانه کنوانسیون رامسر نیز با اشاره به شکل گیری کنوانسیون رامسر در ۴۴ سال قبل در شهر رامسر با حضور ١٨ کشور جهان گفت: بهره مندی خردمندانه از تالاب ها و استفاده پایدار برای معیشت پایدار از تالاب ها از جمله موارد ضروری مورد تاکید در کنوانسیون رامسر است.

او بر همکاری بین بخشی و بین کشوری برای حفاظت از تالاب ها تاکید کرد و گفت: کنوانسیون رامسر ساختاری را با عنوان ابتکارات منطقه ای برای به اشتراک گذاری اقدامات کشورها برای حفاظت از تالاب ها ایجاد کرده است.

مدیر آسیا اقیانوسیه دبیرخانه کنوانسیون رامسر گفت: در حال حاضر بیش از ٢١٠٠ تالاب در جهان در کنوانسیون رامسر ثبت شده و نام یکی از مهمترین شهرهای ایران را یدک می کشند.

او گفت: اگر تالاب ها را درست مدیریت نکنیم تاثیرات آن به خودمان باز می گردد و گرد و غباری که گریبانگیر منطقه خاورمیانه شده نتیجه عدم مدیریت صحیح تالاب های این منطقه توسط کشوهای آن است که امیدواریم با راه اندازی مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر در شهر رامسر بتوانیم مدیریت یکپارچه ای بر تالاب های منطقه اعمال کنیم.

ربیع فلاح، استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: کنوانسیون رامسر از اهمیت جهانی برخوردار است. امروز اهمیت تالاب ها به حدی بالا رفته است که رییس جمهوری به عنوان یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی خود حفاظت از محیط زیست را مطرح کردند.

او ادامه داد: دولت های عضو کنوانسیون رامسر باید نقش سازنده ای در خصوص سایر کشورها در تبادل تجربیات ایفا کنند.

استاندار مازندران به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: باید علت پیدایش ریزگردها که پدیده ای خانمان سوز برای مردم منطقه و کشورهای غرب آسیا شده مشخص و در دستور کار کنوانسیون رامسر قرار گیرد.

او بیان کرد: همه پروژه هایی که در استان مازندران اجرا می شود باید حتما پیوست زیست محیطی داشته باشند.

مورالی، معاون برنامه عمران ملل متحد در ایران نیز در این مراسم گفت: افتتاح مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر در ایران می تواند نقش تعیین کننده ای به حفاظت از تالاب ها در ایران و سایر کشورهای منطقه ایفا کند.

او ادامه داد: دولت ایران توان مدیریت در حفاظت از محیط زیست را به خوبی دارد و می تواند در انتقال تجارب و استفاده از تجارب جهانی به خوبی بهره برد که در این خصوص می توان به مشارکت ایران و ژاپن در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد