زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ابعاد اعتیاد به مواد مخدر


عبدالرضا رحمانی فضلی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه قاچاقچیان از افراد شرور محسوب می‌شوند و با تروریست‌ها ارتباط دارند، گفت: ورود پول‌های ناشی از قاچاق و ارز و مواد مخدر به اقتصاد سبب می‌شود دیگر اقتصاد پاک و سالم نباشد.

 وزیر کشور امروز در مراسم تجلیل از آثار برگزیده در حوزه مواد مخدر صحبت‌هایی در مورد ابعاد مواد مخدر و تاثیرات آن در حوزه اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ داشت.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات ما در خصوص اعتیاد این است که نه عموم جامعه از عوارض سوء مصرف آگاه هستند و نه مسئولان ما، گفت: این موضوع به این معنی نیست که آنها در مورد مواد مخدر نمی‌دانند بلکه به این معنی است ابعاد فاجعه بار موضوع را نمی‌شناسند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در بعد اجتماعی ما معتاد را در خیابان و منازل می‌بینیم و مشکلاتی که در پی آن است را درک می‌کنیم به همین دلیل ابعاد اجتماعی موضوع بیشتر مورد توجه است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد، گفت: با احتساب خانواده‌های آنها می‌توان گفت ۵ تا ۶ میلیون نفر در ایران درگیر موضوع اعتیاد هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بعد بعدی تاثیرات مواد مخدر در ایران را حوزه اقتصاد دانست و گفت: به این حوزه کمتر توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد سالم اقتصادی است که تمام جریاناتش مانند ورودی، خروجی، هزینه‌ها و درآمدهایش مشخص باشد، گفت: در این حال است که برای سرمایه گذار اطمینان و امنیت به وجود می‌آید تا سرمایه گذاری انجام دهد اما اگر اقتصاد ما شفاف نباشد حسابرسی درست انجام نشود و منابع مالی آن نامشخص باشد آن وقت دچار فاجعه می‌شویم.

وزیر کشور با تأکید بر این نکته که وقتی زیرمیزی، رانت، قاچاق کالا، نابرابری ها وجود داشته باشد این موضوع به منابع مالی غیر رسمی یا همان پول‌های کثیف مرتبط می‌شود، گفت: قاچاق کالا و ارز حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان و مواد مخدر نیز همین مقدار پول کثیف وارد اقتصاد می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان وارد اقتصاد شود نمی‌توان گفت که اقتصاد پاک و قانونی و منطقی است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کسی که این پول‌ها را دارد آدم می‌خرد، حق حساب می‌دهد و رشوه پرداخت می‌کند پس به عقیده من ما از بعد اقتصادی مواد مخدر غفلت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: این غفلت به این معنی نیست که این موضوع تا به حال مطرح نشده باشد بلکه برای مقابله با آن به صورت علمی و اصولی وارد نشده‌ایم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما وقتی کسی که می‌خواهد پاک کار کند را به میدان رقابت با کسانی که دارای پول‌های کثیف هستند می‌فرستیم مشخص است که توان رقابت نخواهد داشت.

وی با اشاره به دستگیری قاچاقچی بزرگ منطقه خلیج فارس، گفت: این فرد ۳۵ ساله با ۵ کلاس سواد طی تنها چند سال گردش مالی حسابش از دو هزار میلیارد تومان فراتر رفت و توانست ۴۰۰ تن مواد مخدر را جابجا کند و بفروشد، ما اگر می‌خواهیم به اقتصاد سالم کمک کنیم باید دریچه پول‌های کثیف به کشور را ببندیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: این فرد به نام مردگان حساب بانکی باز کرده که بانک باید در این مورد پاسخ دهد که چرا قانون پولشویی را اجرا نکرده و چرا گزارش نداده که حساب بانکی مردگان این گردش مالی عظیم را دارد.

به گفته رحمانی فضلی، مقام معظم رهبری بارها و بارها در مورد فساد مالی و اقتصادی صحبت کرده و تأکید کردند که مبارزه باید کمک به اقتصاد پاک باشد.

.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد