زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

سهم ناچیز ایران از تجارت جهانی محصولات غیرحرام

سهم ناچیز ایران از تجارت جهانی محصولات حلال

از بازار ۲ هزار میلیارد دلاری تجارت “محصولات حلال”، سهم ایران ۵ تا ۶ میلیارد دلار است. این درحالی است که همه‌ی محصولات تولیدی ایران “حلال‌اند.” مسئولان نبود قوانین و پرداخت مشوق‌های صادراتی را دلیل این سهم اندک می‌دانند.

عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه‌ “حلال جهانی” در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولتی “ایرنا” اعلام کرد که سهم ایران از بازار ۲هزار میلیارد دلاری تجارت “محصولات حلال”، تنها ۵ تا ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول می‌گوید با این‌که ایران کشوری است که ۹۹درصد جمعیت مسلمان‌اند و ۱۰۰ درصد محصولات تولیدی داخل کشور حلال‌اند، سهمی بسیار ناچیز از بازار تجارت جهانی این محصولات دارد.

به گفته‌ فخاری یکی از مهم‌ترین دلایل سهم ناچیز ایران از بازار بزرگ جهانی “محصولات حلال”، عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی است. او افزود:«مشوق‌های صادراتی ایران که باید مثل کشورهای همسایه بلافاصله بعد از صادرات به فعال اقتصادی پرداخت شود، گاهی با ۷ یا ۸ سال تاخیر پرداخت می‌شود، گاهی هم اصلا پرداخت نمی‌شود.»

این مقام مسئول می‌گوید کشور مالزی بیشترین سهم از بازار جهانی “محصولات حلال” را در دست دارد. او تاکید کرد:«این درحالی است که ۴۷ درصد جمعیت مالزی مسلمان نیستند و کارخانه‌های تولید صنایع غذایی آن نیز بیشتر در مالکیت غیرمسلمانان است.»

پیش از این نیز وزارت صنایع در گزارشی اعلام کرد که با این‌که نزدیک به ۱۲ هزار کارخانه‌ مواد غذایی در کشور موجود است، سهم ایران از تجارت جهانی “محصولات حلال” هرگز بیش از ۵ درصد نبوده است.

محمود مولانژاد، قائم مقام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز پیش از این با اعلام تاسف از حضور ناچیز و بی‌توجهی مقامات برای افزایش حضور خود در بازار جهانی محصولات حلال گفت:«واقعیت این است که سهم ما یک هیچ بزرگ محسوب می‌شود.»

مولانژاد اعلام کرده بود که تایلند که کشوری غیرمسلمان است، هرسال سهم بیشتری از تجارت جهانی “محصولات حلال” را در دست می‌گیرد و با برنامه‌ریزی به یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات حلال تبدیل شده است.

تولید محصولات با شناسه‌ “حلال” نزدیک به سه دهه است که در جهان آغاز شده اما ایران به شکل رسمی تنها ۷ سال است که محصولاتی با این شناسه وارد بازار جهانی می‌کند و تجارت رسمی در این عرصه را بسیار دیر آغاز کرده است.

مهدی اسلامی، دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی نیز از نبود قوانین مشخص مربوط به تولید و نظارت و صادرات محصولات حلال انتقاد کرده بود. او تاکید کرد:«ایران به لحاظ علمی در تولید این محصولات در جایگاه قابل توجهی قرار دارد، اما ساختارهای اداری و تجاری لازم را برای رقابت در این عرصه نداریم.»

“محصولات حلال” در بازارهای اروپایی معمولا بین ۵ تا ۱۵ درصد گران‌تر از محصولات مشابه غیرحلال به‌فروش می‌رسند. در حال حاضر بریتانیا و آمریکا نیز در بازار جهانی “محصولات حلال” سهم چشمگیری را به خود اختصاص دادند.

منبع: دویچه وله

نظرات 1 + ارسال نظر
صدرا یکشنبه 9 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:21 ب.ظ http://zedepesaran.persianblog.ir

سلام
امیدوارم حالا که ایران در این زمینه تجارتش رو آغاز کرده و حساس تر شده موفق تر بشیم ما می تونیم در این زمینه فعال تر بشیم تا تولیدات غیر نفتی ما افزایش پیدا کند در زمینه هایی که توانایی داریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد