زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

قرص برنج از سموم کشنده است که باید جمعه اوری شود ازعطاری ها وسایرمراکز

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۳

رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو به اعلام آماری در خصوص مسمومیت‌های دارویی پرداخت و با اشاره به افزایش شمار مسمومیت با قرص برنج از انجام اقدامات جدی از جمله رایزنی با نیروی انتظامی برای جمع‌آوری این قرص‌ها از سطح بازار خبر داد.

دکتر طلعت قانع در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه در هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها سعی خواهیم کرد با ترتیب دادن برنامه‌های آموزشی به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنیم، اظهار کرد: این افزایش آگاهی می‌تواند عوارض سوء ناشی از مسمومیت‌ها را بکاهد و در کل از بروز مسمومیت‌ها جلوگیری کند. زیرا معمولا مسمومیت‌ها اگر منجر به مرگ نشوند، ‌می‌توانند عوارض پیچیده، مختل‌ کننده زندگی و هزینه‌بری برای افراد به دنبال داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه موارد ابتلا به مسمومیت‌های دارویی بویژه طی هشت سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. به عنوان مثال آمار سال 90 نسبت به سال 89 نشان می‌دهد که 14 درصد افزایش مسمومیت با دارو داشته‌ایم.

کودکان درصدر آمار مسمومیت‌های غیرعمدی

قانع با بیان اینکه اگر مسمومیت‌های دارویی را به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم‌بندی کنیم، قطعا گروه اطفال در صدر مسمومیت‌های غیرعمدی قرار می‌گیرند، گفت: اگر چه در مجموع مسمومیت‌های دارویی، ‌70 درصد از مجموع مسمومیت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، اما باید گفت اقدامات و راهکارهای درمانی خوبی وجود دارد و مسمومیت‌های دارویی در درمانگاه و مراکز درمانی به خوبی کنترل می‌شود.

وی افزود: در واقع مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌های دارویی نسبت به مابقی مسمومیت‌ها بسیار کمتر است.

کاهش 15 درصدی مسمومیت با دارو در سال 91

رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو از کاهش آمار مسمومیت‌های دارویی در سال 91 خبر داد و گفت:‌ آمار مسمومیت دارویی در سال90، 67 درصد بود که در سال 91 به 52 درصد کاهش یافته است.

قانع با اشاره به اینکه به استثنای قرص برنج که جزو داروها دسته بندی نمی‌شود، مسمومیت با سایر داروها روند کاهشی داشته است، گفت:‌ قرص برنج جزو سموم دسته بندی می‌شود و متاسفانه مصرف آن سیر صعودی داشته است.

احتمال رایزنی با نیروی انتظامی برای جمع‌آوری قرص برنج از سطح بازار

وی افزود: سال گذشته فروش قرص برنج در عطاری‌ها را ممنوع کردیم، اما امسال درصدد انجام اقدامات جدی تری هستیم. باید رایزنی‌هایی با نیروی انتظامی در این خصوص انجام شود. احتمالا قرص‌ برنج را از سطح بازار جمع‌آوری خواهیم کرد یا به شکلی تولید و عرضه‌اش می‌کنیم که قابلیت سوءاستفاده نداشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد