زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

دکترمعصومه ابتکار:جایگاه محیط زیست در کشورهایی با عملکرد موفق، در راس هرم است

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برخی از مصوبات دولت گذشته در حوزه محیط زیست دارای مشکل حقوقی است که ما اقدام به بازنگری این مصوبات کرده ایم.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار دوشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در دولت هشتم طرحی تحت عنوان احیاء کیفی رودخانه ها پیشنهاد داده شد که مربوط به کل حوضه های آبریز ایران بود که از ابتدا تا انتهای را در بر داشت.

وی بیان داشت: باید به منابع به صورت ملی نگاه کرد و یک نگاه جامع داشت و همه فعالیت ها را یک جا دید چنانچه امروز نیز در خصوص زاینده رود باید همه مسائل را از ابتدا تا تالاب گاوخونی با هم ببینیم.

ابتکار ادامه داد: اکنون مسائل آب را نباید استانی دید، بلکه باید در خصوص آن یک نگاه ملی داشته باشیم و منابع و سهمیه بندی ها باید جامع دیده شود، البته یکسری از مصوبات مربوط به دولت گذشته است که باید نسبت به آن بازنگری شود و از لحظه ورود به سازمان محیط زیست این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: برخی از مصوبات مطرح شده مشکل حقوقی داشته و مشکلات زیست محیطی برای تالاب ها و … به وجود آورده است.

ابتکار در ادامه پاسخ به خبرنگار بیان داشت: در خصوص استان اصفهان ضمن اینکه برنامه توسعه محیط زیست وجود دارد برنامه آمایش سرزمینی نیز در مراحل پایانی خود قرار گرفته و باید این طرح نیز توسط دستگاه های مختلف دیده شود و البته در عین حال باید مطالعات استراتژیک نیز در خصوص آن وجود داشته باشد.

وی همچنین در خصوص صنایع و استقرار آن در اطراف اصفهان نیز گفت: یکسری بارگذاری های جدید باعث ایجاد مشکلات می شود البته شاید یک واحد صنعتی مشخص به تنهایی آلایندگی نداشته باشد اما با تجمیع آن با چند واحد دیگر، مشکل ایجاد می شود.

محیط زیست نیازمند نگاه برنامه محور است

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: محیط زیست موضوعی بخشی نیست و نیازمند یک نگاه برنامه محور است است و همه بخش ها در جهت تحقق اهداف محیط زیست مسئولیت دارند.

ابتکار در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز بیان داشت: در این خصوص سیاست های قبل را دنبال خواهیم کرد تا خودروهای زیر ۲۰ ساله از رده خارج شود و امیدواریم با دنبال کردن این سیاست شاهد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باشیم، چون علاوه بر اینکه این خودروها آلودگی هوا را به همراه دارد ایمنی پائین و مصرف بالای سوخت دارند.

صندوق ملی محیط زیست احیاء می شود

وی تصریح کرد: در خصوص عوارض یک درصدی صنایع آلاینده برخی از دستگاه ها، ممکن است در راستای کاهش آلودگی هوا تلاش شده باشد ولی در خصوص مصارف این عوارض نظارتی از سوی سازمان نمی باشد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود خبر از احیاء صندوق ملی محیط زیست کشور داد و بیان داشت: یک راه کار موثر نظارت، احیاء صندوق ملی محیط زیست ایران است که از قانون برنامه چهارم شکل گرفته و اساسنامه آن نیز در سال ۱۳۸۴ نوشته شده بود و اکنون در حال عملیاتی شدن است.

ابتکار تصریح کرد: توسعه فضای سبز، توسعه فضای پاک، اشتغال سبز و … می تواند از فعالیت های این صندوق باشد. همچنین این صندوق می تواند کمک های داخلی و بین المللی را دریافت کرده و امیدواریم به زودی خبر تشکیل آن را اعلام کنیم و به کمک این صندوق، یاری گر مشکلات موجود باشیم.

جایگاه محیط زیست در کشورهایی با عملکرد موفق، در راس هرم است

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود به جایگاه محیط زیست نیز اشاره نمود و بیان داشت: محیط زیست در کشورهایی که موفق عمل کرده اند در راس هرم بوده است و البته در نگاه قدیم محیط زیست را نقطه مقابل توسعه و صنعت می دانستند اما در یک نگاه جدید که کل دنیا آن را پذیرفته است نگاهی است که محیط زیست دید تنظیم کننده برای توسعه دارد.

ابتکار گفت: لذا در کشورهای جهان جایگاهی هم عرض دستگاه های برنامه ریزی و سیاست گذاری کشور دارد.

گزارش هشت سال گذشته محیط زیست را ارائه خواهیم کرد

وی در ادامه در خصوص ارائه آمار واقع بینانه نیز بیان داشت: یکسری از گزارش های آماری در سال ۸۲ و ۸۳ ارائه کرده اما بعد از آن هیچ گزارشی ارائه نشده و ما یک گزارش از وضعیت هشت ساله محیط زیست کشور خواهیم داد که بر اساس آمار و شاخصه ها است تا در نهایت بر اساس آن بتوان وضعیت را سنجید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد