زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

روزجهانی غذا درهفته گذشته بود که برنامه هائی درایران برگزارشد اینک هفته پیشگیری ازمسمومیت ها

۶۸ درصد مسمومیت‌ها در کشور، دارویی است

رئیس سازمان غذا و دارو از برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از اول تا هفتم آبان خبر داد و گفت: شایع‌ترین علت مسمومیت با ۶۸٫۶ درصد، مسمومیت دارویی است.

به گزارش فارس به نقل از وزارت بهداشت رسول دیناروند با اعلام این خبر افزود: در این هفته تمرکز به صورت کشوری، بر آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، فلزات سنگین (فلز سرب)، سوء مصرف مواد مخدر، گازها و منوکسید کربن خواهد بود.

وی در این رابطه به وجود ۳۴ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم در کشور اشاره کرد و مهمترین اقدامات این مراکز را ، آموزش عمومی نحوه پیشگیری از مسمومیتها از جمله ایمن سازی منازل، مدارس و مهدهای کودک و آموزش و نحوه استفاده صحیح از فرآورده های دارویی و شیمیایی، از طریق تبلیغات شهری و رسانه های جمعی و ارسال پیام کوتاه عنوان کرد.

وی همچنین به تقارن برگزاری بسیج جهانی «هفته پیشگیری از مسمومیت با سرب» از تاریخ ۲۸ مهر تا ۴ آبان اشاره کرد و گفت: بنابراین یکی دیگر از اهداف آموزشی ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم در سال جاری، آشنا سازی جامعه با منابع و نحوه آلودگی با سرب، نحوه بروز و علایم مسمومیت با سرب و نحوه پیشگیری از آن خواهد بود.

عناوین روزهای هفته پیشگری از مسمومیت ها

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به تشریح عناوین روزهای هفته پیشگری از مسمومیت ها پرداخت و گفت: روز چهارشنبه اول آبان” روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها ” نامگذاری شده است چراکه شایعترین علت مسمومیت گزارش شده به مراکز DPIC ایران در سال ۱۳۹۰ با ۶۸٫۶ درصد، مسمومیت دارویی است.

دیناروند روز پنجشنبه دوم آبان را روز پیشگیری از مسمومیتها در اطفال (پیشگیری از مسمومیت با سرب) و روز جمعه سوم آبان را روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن اعلام کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، متاسفانه متوفیات ناشی از گازگرفتگی در سال ۱۳۹۰ به میزان ۹۶۵ نفر و سال ۱۳۹۱ به میزان ۶۹۷ مود بوده است.

وی در ادامه روز شنبه چهارم آبان را روز “پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی” روز یکشنبه پنجم آبان، روز “پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی و فلز سرب “، دوشنبه ششم آبان ماه روز “پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی‌ها” و روز سه‌شنبه هفتم آبان ماه را روز «پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد» اعلام کرد.

به گفته دیناروند هشتمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت ها، به سرپرستی ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم و با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی، ۳۴ مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم(DPIC)، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان آموزش و پرورش، شهرداری ها و بسیاری دیگر از ادارات و سازمانهای مرتبط با موضوع، در نخستین هفته آبان (اول تا هفتم آبان ماه) با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها برگزار می‌شود.

    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد