زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

دیدگاه های معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور وریاست سازمان محیط زیست درباره تشکل های مردم نهاد زیست محیطی

رئیس سازمان محیط زیست راه اندازی جنبش شوراهای طرفدار محیط زیست در سراسر کشور و ارتباط ویژه با شوراهای سراسر کشور جهت توسعه پایدار شهری و روستایی را یکی از مهمترین اولویتهای سازمان محیط زیست عنوان کرد.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه معاونت آموزش و پژوهشی سازمان محیط زیست با بیان این طلب افزود: شوراها یکی از مهمترین پتانسیل هایی هستند که می توان از آنها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار روستایی و شهری همچنین کلانشهری استفاده کرد لذا دیدن مسایل محیط زیست در شوراها می تواند کمک بسیار زیادی به سازمان محیط زیست باشد بر همین اساس تصمیم داریم جنبش شوراهای طرفدار محیط زیست را در سراسر کشور راه اندازی کنیم.

وی افزود: از این رو ایجاد کمیسیون ها و کمیته های محیط زیست در شوراهای شهر و روستای سراسر کشور بایستی در برنامه معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست یکی دیگر از اولویت های این معاونت را توجه به اقتصاد سبز عنوان کرد وگفت: بسیاری از پروژه هایی که در این سالها اجرا شد اگر براساس اقتصاد سبز بررسی می شد مسئولان متوجه می شدند که این پروژه ها نه تنها توجیه زیست محیطی ندارند بلکه هیچگونه توجیه اقتصادی نیز نداشتند.

وی با اشاره به پروژه سبز گتوند یادآور شد: به عنوان مثال اگر در پروژه سد گتوند اقتصاد سبز در نظر گرفته می شد مسئولان وزارت نیرو علاوه بر مشکلات زیست محیطی این پروژه قطعاً به این نتیجه می رسیدند که این پروژه هیچگونه توجیه اقتصادی نیز نداشته است.

ابتکار اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که معاونت آموزش و پژوهش سازمان باید به آن توجه کند مشارکت های مردمی است که ممکن است روزی به این نتیجه برسیم که دفتر مشارکت های مردمی سازمان را از معاونت آموزش جدا کرده و آن را مستقیماً زیر نظر حوزه ریاست بیاوریم چرا که تصمیم دارم شخصاً مشارکت های مردمی را پیگیری کنم.

به گفته وی مشارکت های مردمی ظرفیت عظیمی در جامعه ایجاد می کند که چه در قالب تشکل ها و NGO ها و چه در قالب شوراها باشد نقش بسیار عمده ای در حل مشکلات زیست محیطی خواهد داشت.

رئیس سازمان محیط زیست بازسازی روحیه تشکل های غیردولتی و تشویق برای فعالیت مجدد آنها و همچنین حمایت از آنها برای دور ماندن از آسیبها در حالی که به صورت مستقل اداره می شوند را از دیگر اولویت های آموزشی و پژوهشی سازمان محیط زیست عنوان کرد.

وی یادآور شد: در دوره مدیریت پیشین سازمان در بحث آموزش کارهای خوبی صورت گرفته به ویژه ورود مسایل زیست محیطی به کتب درسی از مهمترین این اقدامات است اما آموزش کارکنان سازمان در ابعاد وسیع یکی از مهمترین اولویت هایی است که در این دوره بایستی مد نظر قرار گیرد.

ابتکار با بیان این که سازمان محیط زیست باید علاوه بر اینکه سازمانی آموزش دهنده باشد باید سازمانی آموزش پذیر نیز باشد، یادآور شد: ذهنی که قابلیت به روز کردن اطلاعات و تطبیق دانش خود با دانش روز دنیا را نداشته باشد توان کارشناسی و اجرایی ندارد لذا آموزش کارکان محیط زیست و به ویژه محیط بانان بسیار مهم است.

وی پژوهش های علمی را یکی دیگر از اولویت های مهم معاونت آموزش و پژوهش سازمان عنوان کرد و افزود: البته این پژوهش ها بایستی کاربردی و اجرایی باشند چرا که پژوهشی که تنها جنبه علمی داشته باشد به درد دانشگاه می خورد و در سازمان اجرایی با این مشکلات و معضلات گسترده جایی ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست یکی دیگر از چالش های سازمان محیط زیست را در حوزه آموزش و پژوهش را نداشتن آمار و اطلاعات معرفی کرد و اذعان داشت: اگرچه بسیاری از کارشناسان سقوط ۶۰ پله ای ایران در حوزه محیط زیست را تایید می کنند اما برخی از کارشناسان بر آن نقد دارند و معتقدند دلیل آن نداشتن آمار و اطلاعات درست از وضعیت محیط زیست کشور است که البته این خود نقد بسیار بزرگی است.

وی با بیان این که معاونت آموزشی با رویکرد فعلی طرفی نمی بندد یادآور شد: گردش مالی در این معاونت تا کنون بد نبوده اما نتیجه آن پژوهش و آموزش موثری نبوده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
محجوبه سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:40 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شکور
سلام
این پستو کامل نخوندم اما به نظر کامل نمیاد و مشکلی هست ...آخرین کلمه شو ببینید.

من که این روزا خدا رو شکر مشغولم و اصلا حس خوندنم نیست طبیب زیتونی پر تلاش ما !
موفق باشید مثل همیشه

راستی دهه ولایت رو بهتون تبریک میگم و امیدوارم پیرو حقیقی امامان معصوم علیهم السلام باشید .

اللهم عجل لولیک الفرج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد