زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

سبدکالای خانوار و تورم آن

بررسی تغییرات تورمی در بخش روستایی حاکی از ادامه روند صعودی و گاهی ثبات قیمت‌ها در تمامی کالا در ماه گذشته است.

به گزارش ایسنا، در حالی که تورم شهری در آخرین ماه در تابستان سال جاری به ۳۶درصد رسید تورم روستایی بیانگر پیشتازی رشد قیمت کالاهای مصرفی در روستاها نسبت به شهرها بود به گونه‌ای که سطح قیمت‌ها در سبد روستایی از ۴۱٫۱ در مرداد به ۴۲٫۳ درشهریور افزایش یافت.

این در حالی است که تمامی گروه های کالایی با افزایش قیمت مواجه بود و نسبت به ماه قبل یا کاهشی نداسته و در برخی مواقع ثابت مانده‌اند. اما ارتباطات با کمتر از نیم درصد کمترین و دخانیات با حدود ۱۱۷ درصد بیشترین تورم را در بین کالاهای مصرفی روستاییان به خود اختصاص داده‌اند.

جزییات تورم در سبد کالای روستایی

خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات

در حالی تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سبد کالای خانوارهای شهری در مرداد ماه ۵۳٫۹ بود که برای خانوارهای روستایی با افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۷٫۲ درصد رسیده است.

خوراکی‌ها

نرخ تورم سالانه این گروه در روستاها با رشد نسبت به ماه قبل به ۴۵٫۱ درصد در شهریور رسید این در حالی است که تورم شهری آن حداقل هشت درصد بیشتر و ۵۳ درصد بوده است.

نان و غلات

تورم این گروه در روستاها حداقل ۱۲ درصد کمتر از شهرهاست به گونه‌ای که افزایش سطح قیمت‌ها در غلات و نان در سبد روستایی ۳۲٫۶ و در سبد شهری ۴۴٫۵ درصد است.

گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن

تورم گوشت سفید و قرمز در روستا نیز ۱۰ درصدی کمتر از شهری و حدود ۳۵٫۶ است.

ماهی‌ها و صدف داران

۱۷ درصد اختلاف بین افزایش سطح قیمت در گروه ماهی ها و صدف داران در شهر و روستا است که این تفاوت بیانگر ارزانی حداقل ۱۷ درصدی این گروه در روستاها نسبت به شهرهاست.

تورم این گروه در مرداد ۵۰٫۶ درصد بوده است.

شیر، پنیر و تخم مرغ

با اینکه در اغلب روستاها لبنیات به وفور یافت می‌شود اما تفاوت چندانی بین تورم گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ در روستا و شهر وجود نداشته و قیمت‌ها افزایش سالانه ۴۶٫۹ درصدی در روستا و ۵۱٫۳ درصدی در شهرها نشان می‌دهد.

روغن‌ها و چربی‌ها

رشد قیمت‌ها در این گروه حدود یک درصد در شهرها بیشتر از روستاهاست به طوری که روغن و چربی در سبد شهری ۵۷٫۴ و در سبد روستایی تورم ۵۶٫۶ درصدی را نشان می‌دهد.

میوه و خشکبار

میوه و خشکبار در روستاها با وجود منابع تولیدی این محصولات کمتر از یک درصد ارزانتر از شهرها است چرا که تورم این گروه در شهر ۵۸٫۷ و با ثبات نسبت به ماه قبل، در روستا ۵۸ درصد است.

سبزیجات و حبوبات

اگر چه تورم در قیمت سبزیجات و حبوبات با ۶۸٫۸ درصد در روستا کمتر از تورم ۷۷٫۴ درصدی شهری است، اما با این حال رشد قیمت‌ها در محصولاتی که روستاییان خود تولیدکنندگان آن هستند تا مرز ۷۰ درصد بسیار بالا به نظر می رسد.

قند، شکر و شیرینی‌ها

تورم این گروه در روستا ها ۳۵٫۶ و در شهر ها حدود ۳۷٫۴ درصد است.

چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه

تورم این قلم از کالاها در سبد کالای روستایی با ثبات نسبت به مرداد ماه۸۲٫۵ درصد اعلام شده است.

دخانیات

دخانیات که در سبد کالای شهرنشینان بالاترین تورم را با ۱۰۵٫۱ به خود اختصاص داده است در سبد روستایی نیز با ۱۱۷٫۴صدر نشین بیشترین افزایش قیمت است.

پوشاک و کفش

پوشاک و کفش در روستاها حداقل چهار درصد گرانتر از شهر ها بوده و تورم آن به بیش از ۵۲درصد می رسد.

مسکن، آب، برق و سوخت

۱۵٫۶ درصد تورم این گروه برای روستاییان است این در حالی است که شهری ها رشد ۱۹ درصدی را قیمت ها را در این بخش تحمل می کنند.

مسکن

تورم در مسکن برای روستا نه تنها کمتر از شهر نیست بلکه در شهریور سال جاری ۱٫۵ درصد از تورم مسکن شهری بیشتر و حدود ۲۱٫۴بوده است.

اجاره

۱۸ درصد افزایش قیمت اجاره در روستا و ۲۰٫۳ تورم این بخش در شهر هاست.

آب، برق و سوخت

تورم این گروه برای روستاییان شش درصدی کمتر از شهرنشینان است به طوری که به ترتیب۷٫۳و ۱۲٫۳ برای این دو بخش بوده است.

مبلمان و لوازم خانگی

سطح قیمت‌ها برای مبلمان و لوازم خانگی در روستاها نسبت به شهر ها کمتر است به طوری که تورم روستایی این گروه در ۵۷ و در شهرها۵۸٫۷ درصد است.

بهداشت و درمان

افزایش هزینه های درمانی در روستاها قابل تامل تر بوده و تورم این گروه در شهریور ماه به ۳۴٫۹ روستا رسیده است این درحالی است که برای شهرنشینان ۳۳٫۴ بوده است.

حمل و نقل

هزینه‌های حمل ونقل روستایی با رشد دو درصدی نسبت به ماه قبل به ۳۳٫۸درشهریور رسید. این درحالی است که تورم این بخش در سبد کالای شهری در ماه گذشته ۳۸٫۴درصد بود.

ارتباطات

تورم گروه ارتباطات در سبد روستایی نسبت به مرداد ماه در ۰٫۲ درصد ثابت مانده است اما باز هم تفاوت حدود ۱۲٫۵ درصدی در بخش روستایی و شهری برای این کالا مشهود است به طوری که تورم ارتباطات شهری ۱۲٫۸ درصد بوده است.

تفریح و فرهنگ

تفریح و استفاده از ابزارهای فرهنگی در شهریور در روستاها نسبت به شهرها گران‌تر شده است به گونه‌ای که تورم روستایی این کالا با افزایش به ۵۱٫۹ و تورم شهری آن ۴۹٫۷ است.

آموزش

همان طوری که قیمت‌ها در گروه آموزش برای سبد شهری از افت و خیز چندانی در ماه‌های گذشته برخوردار نبود و اغلب در رنج ۱۰ درصدی تغییر جزیی داشت در سبد روستایی نیز با رشد چندانی مواجه نبوده و از ۶٫۴ درصد مرداد به ۶٫۷ شهریور افزایش یافته است.

هتل و رستوران

هزینه هتل و رستوران در روستاها افزایش و به ۴۴٫۶درصد رسید این در حالی است که تورم این کالا برای شهرنشینان ۳۸٫۵درصد در ماه قبل بوده است.

کالا و خدمات

تورم کالا برای سبد روستایی ۴۵٫۶ و در شهری با سه درصد بیشتر ۴۸٫۱ بوده است همچنین تورم خدمات شهرها۲۲٫۹ و در روستاها با پنج درصد بیشتر۲۷٫۶ درصد بوده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
لیلی یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:50 ب.ظ http://asemane-tabdar.blogsky.com/

سلام آقا هاشم عزیز
ممنون برای این پست و آمار!
اصن فک نمیکردم ی سری از درصدا ب این صورت باشه
سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد