زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

بجای ریتالین شربت عسل (گرم وخشک)صبحانه به بچه ها بدهیم

بی حوصلگی و بی ظرفیتی برخی معلم نماها + برچسب بیش فعالی به دانش آموزان پرشور و نشاط = اعتیاد تدریجی به قرص های ریتالین(متیل فندیت)!!!

عوارض قرص های ریتالین

وقتی به گفته متخصصان بیش فعالی دانش آموزان را با ورزش و فعالیت های فیزیکی می شود کنترل کرد ، چرا از قرص «ریتالین» که خواصی شبیه آمفتامین (همان قرصی که به اکستازی مشهور است) دارد ، به طور بی رویه استفاده شود؟!!

مطلب زیر جزوه آموزشی شماره 25  دانشگاه علوم پزشکی گیلان با عنوان : "با عوارض ریتالین آشنا شویم" می باشد!

« در ابتدا تمام ماجرا از کالجهای آمریکایی و استرالیایی شروع شد. قرص «ریتالین» خواصی شبیه آمفتامین (همان قرصی که به اکستازی مشهور است) دارد و دانشجویان به دلیل تأثیر آن در درمان خواب آلودگی در طول روز، برای درس خواندن و یا مهمانی های شبانه شان چند عدد از این قرصها را مصرف می کردند.

سوء مصرف قرص های ریتالین ( متیل فندیت)

...


قرص های ریتالین در وهله اول برای درمان یکی از انواع اختلال بیماریهای روانی دوران کودکی به نام "بیش فعالی همراه با نقص توجه" استفاده می شود, در مواقعی نیز توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به " حمله خواب" تجویز می شود. همچنین ریتالین به عنوان دارویی با اثر سریع در درمان افسردگی کاربرد دارد.  ولی در سال های اخیر مصرف خود سرانه این دارو در کشور ها رو به افزایش گذاشته است که عدم آگاهی از آثار و ویژگی های این قرص می تواند نگران کننده باشد. هم اکنون گزارش های متعددی وجود دارد که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شبهای امتحان به جای مصرف قهوه و چای از قرص های ریتالین استفاده می کنند. شواهد متعدد حاکی از آن است که این افراد از این قرص ها استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.
آثار مصرف ریتالین:
از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود, مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و آن " بد نامی " مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از کراک، هرویین و سایر مواد مخدر است. استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.
 شایع ترین عوارض مصرف خود سرانه قرص های ریتالین عبارتند از:
عصبی شدن و بی خوابی
حالت تهوع و استفراغ
احساس سرگیجه و سردرد
تغییرات ضربان قلب و فشار خون (که معمولا به صورت افزایش است ولی در مواردی نیز به شکل کاهش دیده می شود.)
خارش و جوش های پوست
دردهای شکمی, کاهش وزن و مشکلات معده
مصرف دایمی و اعتیاد(وابستگی)
بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علایم وابستگی به ریتالین
بروز افسردگی پس از قطع مصرف
عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین:
از دست دادن اشتها و سوء تغذیه
لرزش و پرش عضلات
تب,تشنج و سردرد
نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند
تکرار حرکات و اعمال بی هدف
بروز حالت های پارانویید(سوء ظن), توهم و هذیان
احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست
مرگ (تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است)

از آنجا که داروهای محرک با افزایش کاتکول آمین هایی مانند دوپامین بر مغز اثر میکنند و ورزش های هوازی ( مثل شنا ، پیاده روی ، دوچرخه سواری ) نیز با تاثیر بر نوراپی نفرین ، دو پامین و اپی نفرین می توانند اثرات این داروها را تقلید کنند . بنابراین به جای استفاده از دارو ، به ورزش روی آورید که همان اثرات را بدون عوارض دارد .
به مقدار کافی ماهی یا روغن ماهی که سرشار از چربی امگا 3 می باشد و برای تقویت حافظه مفیداست ، را مصرف کنید .
از همه مهمتر تنبلی را کنار بگذارید .
آنچه که اهمیت دارد و خلا وجود آن به شدت احساس می شود اطلاع رسانی صحیح ، پیگیری و مراقبت از سوی مراجع ذیصلاح و نهادهای مسئول در این زمینه است و توجه و اراده جدی مسئولان برای شناسایی و کنترل این پدیده ، ضروری و انکار ناپذیر است! » 

http://parvazeeshgh.persianblog.ir/post/592/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد