زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

برنامه ها ودیدگاه های معصومه ابتکار درباره محیط زیست

نامه ابتکاررئیس سازمان محیط زیست برای قطع درختان ارس درمرز با ترکمنستان



رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای حل مشکل قطع درختان ارس در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی واقع در خراسان شمالی در راستای اجرای پروژه احداث جاده مرزی ورود کرد.

به گزارش ایسنا معصومه ابتکار طی ارسال نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف این پروژه در این منطقه شد.

وی خطاب به فرمانده نیروی انتظامی نوشت: احداث جاده مرزی در حوزه استحفاظی استان خراسان شمالی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی(مرز مشترک با کشور ترکمنستان)در جهت اجرای طرح کنترل انسداد مرزهای شرقی کشور بدون کسب مجوز از سازمان متبوع در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در حال انجام است.

در ادامه نامه ابتکار آمده است: منطقه موصوف به عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاه های طبیعی کشور به عنوان رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس مطرح است که اقدامات اخیر موجبات تخریب وسیع اراضی جنگلی را ایجاد کرده است و از آنجایی که ورود و اجرای طرح‌های راهسازی در مناطق حفاظت شده تابع ضوابط و قوانین می باشد لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا در اسرع وقت دستور توقف عملیات از طریق فرماندهی هنگ مرزی به مجریان طرح ابلاغ گردد. 

---------------------------------------------------  

سوابق معصومه ابتکارمعاون محیط زیست رئیس جمهور روحانی



حجت الاسلام حسن روحانی،‌ معصومه ابتکار را به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ از زمان مستقر شدن دولت یازدهم، پیش بینی های مختلفی برای گزینه سازمان محیط زیست وجود داشت. اما بالاخره رییس جمهور، معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در دو دولت سید محمد خاتمی را به عنوان رییس سازمان محیط زیست در دولت یازدهم منصوب کرد.

ابتکار نخستین زن ایرانی است که پس از انقلاب اسلامی وارد هیئت دولت شده‌است. او بیشتر به‌خاطر نقش خود در تصرف سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و ۸ سال ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معروف است.

ابتکار نماینده مردم تهران در سومین دوره شورای شهر هم بود. ابتکار پس از آغاز کار شورای سوم با تاسیس کمیته محیط زیست در این شورا ریاست آن را بر عهده گرفت. این کمیته حدود ۲۰ کار گروه دارد. در اسفند ۹۱ لوح تقدیری از سوی رییس برنامه‌های اقدامات مطلوب برنامه اسکان ملل متحد خطاب به معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر اعطا شد که در آن از فعالیت‌های آن کمیته برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران و نیز تدوین گزارش وضعیت محیط زیست تهران قدردانی شده است.

معصومه ابتکار به عنوان عضو شورای شهر تهران از ارسال امواجی که بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود، ابراز نگرانی کرد و با اشاره به مصوبه آن شورا در مورد لزوم ساماندهی آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی گفت موضوع پارازیت‌ها از مصوبه شورای شهر مستثنی نیست. براساس مصوبه شورا که ابلاغ نیز شده است دکل، سازه ساختمانی محسوب می‌شود و برای احداث هر دکل باید از شهرداری پروانه و مجوز اخذ شود.

فعالان محیط زیست دوره حضور ابتکار در سازمان محیط زیست بین سال‌های ۷۶ تا ۸۴ را بهترین دوران مدیریت محیط زیست ایران پس از انفلاب می دانند

معارفه،برنامه ها ودیدگاه های معصومه ابتکار درمحیط زیست



کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتصاب رییس جدید سازمان محیط زیست، معارفه معصومه ابتکار در پارک پردیسان برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان محیط زیست، احمد مسجدجامعی،‌ رییس شورای شهر تهران،‌ محمد نهاوندیان،‌ رییس دفتر رییس جمهور، مهلقا فلاح، از فعالان سرشناس محیط زیست، مرتصی الویری، شهردار اسبق تهران، زهرا شجاعی، رییس مرکر مشارکت زنان در دولت خاتمی، نمایندگان ۲۰۰ سازمان مردم نهاد زیست محیطی و تعدادی از فعالان محیط زیست حضور داشتند.

معصومه ابتکار در سخنرانی مراسم معارفه اش گفت: من راس ساعت ۸ سازمان بودم، در خدمت آقای محمدی زاده کارم را شروع کردم. به همین دلیل در جلسه دولت با کمی تاخیر وارد شدم. اما در زمان ورودم بحث مهم و نگران کننده آب در هیات دولت بود. همزمانی حضور در سازمان محیط زیست و بحث دولت درباره آب را به فال نیک گرفتم. ضمن اینکه احساس بار سنگین مسوولیت هم داشتم.

او سپس به انتخابات پرداخت و گفت: اتفاقی که رخ داد این بود که مردم با رای آگاهانه به اعتدال و تدبیر دکتر روحانی را انتخاب کردند که اتفاق بزرگی برای کشورمان بود و امیدواریم اتفاق بزرگی برای محیط زیست هم باشد. این دستاورد بزرگ حاصل صبر و استقامات افرادی بود که در سالهای اخیر با محدودیت های فراوان ایستادگی کردند. امیدواریم برای بهبود وضعیت معیشت و ارتقای زندگی مردم تلاش شود و خداوند را شاکریم که در این دوران سخت مردم را ناامید نکرد.

رییس سازمان محیط زیست گفت: دولت تدبیر و امید برنامه های موثری برای حل مشکلات مردم دارد، اما حل مشکلات زمان می برد و معجزه ای نمی توانیم انجام بدهیم. اما این نوید را می دهم که دولت از ابتدا و قبل از آن موضوع محیط زیست را در برنامه هایش داشته به عنوان مثال برای دریاچه ارومیه و ریزگردها.

او گفت: بند دهم اصلاحیه بودجه ای هم که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، به طور مبسوط به محیط زیست پرداحته و نگاه بلندی به این بحث دارد.

ابتکار در ادامه گفت: اعضای دولت قسم یاد کرده اند از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کنند. این اتفاق بزرگی است. چون دولت ها در همه جای دنیا با توجه به قدرتی که در اختیار دارند، بزرگترین تخریب کننده محیط زیست هستند. و اگر قدرت دولت با نظارت مردم مهار نشود می تواند آسیبب های زیادی همراه داشته باشد که نمونه هایش را می بینیم.

او به نخستین مصوبه دولت یازدهم که به دریاچه ارومیه اختصاص داشت،‌ پرداخت و گفت: اولین مصوبه دولت تدبیر و امید رسیدگی به وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه بود. اتفاق مهمی که انجام گرفته و اکنون در دستور کار دولت است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین از سفر خود به ارومیه خبر داد و گفت: من فردا در دومین روز کاریم سفری به ارومیه خواهم داشت تا کاری که سال ۸۱-۸۲ آغاز شد و بعد نمی دانم چرا از سال ۸۴ متوقف شد، شروع کنیم. سپس به حل مشکلات محیط زیست رو به تخریب کشورمان بپردازیم.

او درباره برنامه هایش برای محیط زیست گفت: امیدوارم با برنامه هایی که ارائه داده ام و مورد تایید هم قرار گرفته، شاهد مدیریت کلان محیط زیست در کشور باشیم. برنامه های من در سازمان توانمندسازی سازمان، بهبود مشکلات کارکنان،‌ انجام کارهای علمی و پژوهشی،‌ ارتقای استانداردهای محیط زیست، ارتباط و نگاه فرابخشی با دستگاه های اجرایی درون دولت،‌ قوای سه گانه و کسانی که نقش آفرین هستند و در نهایت ارتقای نهادهای مدنی.

ابتکار گفت: سازمان وظیفه خودش می داند پذیران نقطه نظارت و انتقادات فعالام محیط زیست و رسانه ها باشد.

رییس سازمان محیط زیست خطاب به رییس دفتر رییس جمهور گفت: اولین خواسته ما احیا و تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست است. همین جا از آقای نهاوندیان وعده می گیریم که این اتفاق بیفتد و این شورا که قانونا نمی تواند تنزل کند، احیا شود.

او به حضورش در شورای شهر سوم تهران هم اشاره کرد و گفت: آخرین پیشنهاد من در شورای شهر مصوبه ای بود مبنی بر همراهی داوطلبانه شهر تهران با برنامه کاهش آثار گلخانه ای و پروتکل کیوتو که مقدماتش فراهم شد و امیدوارم در شورای چهارم به تصویب برسد و پیگیری شود.
ابتکار در پایان گفت: ما به قدر کافی درجا زده ایم و عقب هستیم و اکنون از همه دعوت می کنم به جنبش محیط زیستی که به راه افتاده بپیوندند و از این قطار عقب نیفتند.

مسجدجامعی: ابتکار گاهی متهم به تشویش اذهان عمومی می شد

اما یکی از سخنرانان مراسم معارفه معصومه ابتکار، احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران بود.

او گفت: این جلوه ای از تدبیر دولت امید است که خانم ابتکار در این جایگاه حاضر هستند. حیف بود اگر شخصیت فرزانه ای مانند ایشان در دولت جدید نباشد. پدر بزرگوار ایشان بنیانکذار رشته محیط زیست بوده است

رییس شورای شهر تهران گفت: خانم ابتکار در همه سالهایی که فعالیت داشته با شجاعت دغدغه اصلی اش محیط زیست بوده است. ایشان گاهی با مباحثی که مطرح می کردند و رسانه ای می شد پیش می آمد تذکر و اخطار هم بگیرند و به تشویش اذهان عمومی متهم می شد اما ایشان همچنان در مسایل زیست محیطی نگرانی خودشان را اعلام می کردند

او گفت: سندی که در دولت آقای خاتمی تهیه شده بود وظیفه دستگاه های اجرایی در زمینه محیط زیست برشمرده بود و اکنون نیاز به بازبینی برای اجرا دارد.

مسجدجامعی به پیشنهاد شهرداری تهران به ابتکار اشاره کرد و گفت: وقتی بحث شهرداری مطرح شد از خانم ابتکار خواستم برنامه هایش را ارائه دهد. برنامه های ایشان محیط زیست و توسعه پایدار بود و این نشان می دهد به محیط زیست چقدر توجه جدی دارد. امیدوارم این برنامه برای اداره شهر با نگاه زیست محیطی در اختیار دوستان قرار بگیرد.

او به حضور ابتکار در شورای شهر سوم هم اشاره کرد و گفت: گروهی که ایشان در شورای شهر بنیان گذاشتند و تشکل های محیط زیستی در آن فعال بودند امیدوارم به کمیسیون بدل شود و در کنار سه کمیسیون دیگر شورا، این کمیسیون جدید را هم داشته باشیم. اگر در این زمینه توفیقی حاصل شود، در شهرهای دیگر هم الگو برداری شود.

رییس شورای شهر تهران در پایان گفت: خانم ابتکار دوست و یار شرایط دشوار و سخت است و نتایج درخشانی را در دولت جدید از ایشان شاهد خواهیم بود 

نظرات 1 + ارسال نظر
محجوبه سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:58 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanlog.com

یا عالم
سلام بر شما
اولین قسمت این پست را خواندم ، جالب بود اما عنوان اشتباه است !!!! خراسان شمالی در مرز با ترکمستان است نه تاجیکستان این مطلب در گزارش معصومه ابتکار آمده ...

بابام می گفت : از زمان قبل انقلاب این موضوع مورد تاکید است که به هیچ عنوان نباید درختان اُرس را قطع کرد .
بابا می گفت اُرس بهترین ستون است و مستحکمترین چوب رادارد بین درختها ، نوعی که هرگز موریانه آنها را نمی خورد به دلیل بویی که چوبش می دهد . قبلا در خانه ها به عنوان ستون استفاده می شد

سربلند نزد حق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

سپاس اصلاح شد
مطلب برای الحاق به تگ علت شادابی مردم دانمارک درج شد تکمیل باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد