زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

ژاپن نیروگاه های هسته ای خودرا تعطیل کرد

مقامات ژاپنی اعلام کردند که با خاموش شدن راکتور شماره ۴ شرکت برق کانسای این کشور از  یکشنبه ۲۴ شهریور ماه به طور کامل عاری از انرژی هسته ای می‌شود.

به گزارش بهار مردم ژاپن بعد از سونامی سهمگین و بحران هسته‌ای این کشور خواستار توقف نیروگاههای هسته‌ای کشورهای خود شده اند. قرار است امروز تنها رااکتور فعال ژاپن خاموش شود و این کشور را به کشوری عاری از انرژی هسته‌ای تبدیل کند، این اتفاق به دنبال فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ دومین بار است که در ژاپن رخ می‌دهد.

خاموش کردن راکتور شماره ۴ در تأسیسات Oi در شرکت برق کانسای در ساعات پایانی یکشنبه ۲۴ شهریور ماه به دنبال فرآیند تصمیم گیری ژاپن درباره این که کدام راکتورها برای آغاز به کار براساس مقررات هسته‌ای جدید اعلام شده در ماه ژوئیه از ایمنی کامل برخوردارند.

تمام ۵۰ راکتور تجاری این کشور دست کم تا پایان سال جاری میلادی خاموش می‌مانند تا ارزیابی های امنیتی قانونگذاران هسته‌ای انجام شود، از سوی دیگر انجام تشریفات لازم برای بدست آوردن موافقت محلی به منظور آغاز به کار مجدد مستلزم سپری شدن زمان است. نگرانی عمومی نسبت به فقدان انرژی هسته‌ای که ممکن است ژاپن را با کمبود جدی انرژی رو به رو کند پس از توقف اکثر راکتورها و عدم خاموشیهای سراسری از بین رفت. اما مصرف کننده خانگی و تجاری با افزایش نرخ برق رو به رو شد.

پیش از بحران هسته‌ای فوکوشیما که به واسطه زلزله و سونامی ۱۱ مارس ۲۰۱۱ رخ داد، انرژی هسته‌ای حدود ۳۰ درصد از کل انرژی برق ژاپن را تأمین می‌کرد. درمیان افزایش نگرانیها نسبت به ایمنی انرژی هسته‌ای در این کشور زلزله خیز، ماه می‌گذشته انرژی هسته‌ای ژاپن برای نخستین بار در بیش از ۴۰ سال گذشته به مدت دو ماه به صفر رسید و پس از آن دولت اجازه آغاز به کار راکتورهای ۳ و ۴ تأسیسات Oi را صادر کرد. قرار است راکتورهای هستهای ژاپن هر ۱۳ ماه مورد بازرسی و بررسی دوره‌ای قرار بگیرند. درحال حاضر چند راکتور از جمله راکتورهای شماره سه و چهار تأسیسات Oi در انتظار تأیید شدن هستند.

دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در تلاشهای خود برای توسعه اقتصاد به وضوح بیان کرده است که انرژی هسته‌ای نقش مهمی در تأمین انرژی این کشور را برعهده خواهد داشت اما بسیاری از نظر سنجی ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور با آغاز به کار راکتورها مخالف هستند و دولت نیز تاکنون از اظهار نظر در این رابطه که چه تعداد راکتور کار خود را از سر می‌گیرند و چه نقش آنها در بدست آوردن رضایت محلی برای از سرگیری کار راکتورها ایفا می‌کنند.

هنوز هم پاک کردن تأسیسات هسته‌ای دای ایچی فوکوشیما که متعلق به شرکت برق توکیو است به عنوان یک چالش بزرگ مطرح می‌شود و انتظار می‌رود که این مسئله با وجود سوخت مذاب داخل سه راکتور در این کارخانه و آب آلوده به مواد رادیواکتیو که هر روز افزایش می‌یابد در دهه های آتی نیز این موضوع همچنان یک چالش باقی یماند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد