زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

بیش ازظرفیت زندان ها افراد محکوم به مجازات زندان شده اند

کلمه – گروه خبر: در حالی که سالهاست فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی از وضعیت نامطلوب زندان های گلایه می کنند، سرانجام امروز دادستان کل کشور نیز از تراکم جمعیت در زندان ها انتقاد کرد.

پیشتر اعلام شده بود که ظرفیت اسمی زندان‌های کشور ۵۵ هزار نفر است، اما بیش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی هستند.

در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که این میزان در ایران به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که این میزان تقریبأ دو برابر متوسط جهانی است.

سال گذشته در گزارشی از زندانیان جرایم عادی در ایران نوشته بود آمار زندانیان نسبت به دهه‌های گذشته رشدی ۱۷ برابری داشته است.

بنا به این گزارش بر پایه آمارها تعداد زندانیان در سال که منجر به انقلاب شد، با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانیان بر اساس جمعیت کشور، باید میزان زندانیان ایران نسبت به دو برابر شدن جمعیت به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسید. در حالی که تعداد زندانیان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.

یوسفیان، عضو کمیسیون قضایی مجلس به شرق گفته است: «الان چهار برابر ظرفیت موجود، زندانی داریم و در بعضی جاها تا هشت برابر هم رسیده است؛ یعنی زندانی که ظرفیت صد زندانی را دارد، هشتصد زندانی را در خود جا داده است؛ این وضعیت را می‌توان در برخی شهرستان‌ها نیز مشاهده کرد.»

امروز دادستان کل کشور گفته است: نباید مجازات به گونه‌ای باشد که فرد خاطی از تحصیلات و حرفه‌آموزی باز بماند، زیرا فردی که بی هنر و بی‌سواد به جامعه بازگردد چرا که دارای عقده‌ای دیگر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادستانی کل کشور غلامحسین محسنی اژه‌ای در نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان های سراسر کشور که با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها برگزار شد، اظهار کرد: “باید جمعیت کیفری زندانها را کاهش داد”.

وی افزود: هنر مدیریت ما به عنوان مسئولان قضایی این است که افراد مضر در جامعه را تحت تعقیب قرار داده و در قرنطینه نگه داریم ولی در عین حالی که مجازات می‌کنیم، زمینه‌ای را فراهم سازیم تا فرد متخلف پس تحمل مجازات، هدایت شود و به جامعه بازگردد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد