زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

افسردگی چیست؟

 کیانا معاون کلوب  فدائیان و مکران و عشق خاطرات , afzm 
کیانا 

افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست. و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آنها چیزی دیگر تشخیص داده شده است.

افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه در تماما سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود. افسردگی بیماری ساده ای نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوری که در بعضی افراد به صورت هایی ظاهر می شود که ما عموماً آنها را افسردگی نمی شناسیم. افسردگی پس از آنکه درمان شد غالباً باز می گردد.

افسردگی مسائل گوناگونی به همراه دارد. غیراز مسائل پزشکی و اندوه که بسیار شایع است، فرد مبتلا به افسردگی خود را در کارها مورد تبعیض و از نظر اجتماعی مطرود و حتی منفور خانواده خودش می بیند. گاهی انزوای همراه افسردگی، بیمارانی را که وضعی درمان پذیر دارند به دوری از مردم یا به سوی مرگ سوق می دهد. درباره افسردگی خبرهای خوشی نیز وجود دارد: بیشتر انواع افسردگی قابل درمان اند.

Depression که غالباً افسردگی بالینی، اختلالات خلق و خوی یا اختلالات عاطفی نامیده می شود، بیمار را دچار آشفتگی اندیشه، آشفتگی عاطفی، تغییر رفتار و بیماری های جسمانی می کند.

افسردگی بالینی، از دیدگاه عملکردهای اجتماعی بیش از دیگر بیماری های مزمن، بیمار را ناتوان می کند. افسردگی کبیر بیش از بیماری های مزمن ششی، التهاب مفصل و دیابت ، ناتوان کننده است. افسردگی یک نشانگان (Syndrom) یعنی مجموعه ای از علامات مرضی(Symptoms) مختلف است.

ملاک های تشخیص افسردگی عبارت اند از:

1- افسرده بودن خلق و خوی در بیشتر روزها، تقریباً هر روز.

2- کاهش آشکار علاقه یا میل به هر نوع فعالیت در زندگی.

3- کاهش یا افزایش قابل توجه وزن بر اثر کاهش یا افزایش اشتهای غذا خوردن.

4- بی خوابی یا پرخوابی در غالب شب ها.

5- افزایش یا کاهش اعمال روانی حرکتی یا فعالیت های ذهنی.

6- خستگی یا کاهش انرژی.

7- احساس بی ارزشی یا گناهکار بودن.

8- کاهش توان اندیشیدن یا تمرکز ذهن و تصمیم گیری.

9- اندیشیدن به مرگ ( نه ترسیدن از آن) و به خودکشی، بدون داشتن طرحی برای آن ، یا اقدام به خودکشی با طرحی از پیش ریخته.

داشتن حداقل پنج علامت یاد شده در طول حداقل دو هفته برای ابتلا به افسردگی کبیر (شدید) کافی است. ولی علامات مرضی یک و دو باید جزء آن علامت باشند. افسردگی نمی تواند واکنش معمولی مرگ یک عزیز باشد. همه افراد مبتلا به افسردگی تمام علامات مرضی این بیماری را ندارند و شدت علامات مرضی در افراد مختلف متفاوت است.

انواع اصلی افسردگی شامل موارد زیر است :

افسردگی خفیف

افسردگی خفیف باعث خلق پایین می شود وبعد از مدتی از بین برود. این بیماری اغلب بعد از یک واقعه استرس زا بروز می کند. شخص ممکن است به غیر از احساس خلق پایین، احساس اضطراب و نگرانی هم داشته باشد. تغییر در نحوه زندگی، اغلب تمام آن چیزی است که برای درمان این نوع افسردگی لازم است.

افسردگی متوسط

در افسردگی متوسط، خلق پایین طول کشیده و باقی می ماند و شخص دچار علایم جسمی نیز می گردد. گرچه این علایم از فردی به فرد دیگر فرق می کند. در چنین مواردی، فقط تغییر در نحوه زندگی بندرت باعث بهبود می شود و نیاز به درمان دارویی دارد.

افسردگی شدید

افسردگی شدید یک بیماری تهدیدکننده زندگی می باشد که دارای علایم شدیدی می باشد. بیمار دچار علایم و مشکلات جسمی، هذیان ها و توهمات شده و مراجعه به پزشک در اولین فرصت از اهمیت زیادی برخوردار است.

سایر اصطلاحهای افسردگی

سایر اصطلاحهایی که به طور رایج در پزشکی برای توصیف انواع افسردگی به کار می روند، عبارتند از: افسردگی واکنشی، افسردگی درون زاد، افسردگی عصبی، افسردگی روانی، افسردگی دوقطبی، افسردگی یک قطبی، افسردگی تهییجی، افسردگی تاخیری، افسرده خویی، افسردگی پنهان، افسردگی عضوی، افسردگی راجعه کوتاه مدت و افسردگی مفصلی.

افسردگی واکنشی

پزشکان از اصطلاح افسردگی واکنشی (Reactive Depression) در دو مورد استفاده می کنند. در مورد اول، به افسردگیهایی که به علت یک حادثه استرس زا ایجاد شده است و مدت این افسردگیها هم معمولاً زیاد نیست. چنین افسردگیهایی را می توان به صورت یک پاسخ طبیعی تشدیدیافته در مقابل ناملایمات زندگی نیز درنظر گرفت.

انجام مشاوره، حمایت خانواده، کنترل استرس و بعضی از اقدامات عملی، ممکن است تمام آن چیزهایی باشند که برای درمان این بیماری لازم هستند.

با این حال، یک حادثه استرس زا می تواند باعث شروع افسردگی شدیدی شود و افرادی که مستعد به این بیماری هستند، می توانند بعد از شروع بیماریشان، زندگی پراسترسی را داشته باشند. در صورت وقوع چنین وضعیتی، بسیار مشکل است که دقیقاً بگوییم که این افسردگی، واقعاً واکنشی به استرس بوده است.

اصطلاح واکنش افسردگی را همچنین برای مواردی که یک شخص هنوز می تواند به موقعیتهای اجتماعی واکنش نشان داده و از آن لذت ببرد نیز به کار می برند.

افسردگی درون زاد

افسردگی درون زاد (Endogenous Depression) بدون هیچ دلیلی ایجاد می شود. این افسردگی معمولاً شدید بوده و بیمار احتمالاً دچار علایم جسمی افسردگی همچون از دست دادن اشتها، کاهش وزن، صبح خیلی زود از خواب بیدار شدن، بدتر شدن خلق در هنگام صبح و... می باشد. این نوع افسردگی معمولاً فقط با درمان بهبود می یابد.

اشکالی که استفاده از این نوع روشها برای توصیف انواع افسردگی وجود دارد، این است که همین علایم بیماری می تواند در بعضی افراد به علت حوادث استرس زا ایجاد شود. همچنین به دلیل اینکه شما قادر نیستید روی یک حادثه استرس زا انگشت بگذارید و آن را مشخص نمایید و بدین معنی نیست که چنین حادثه استرس زایی وجود نداشته است.

افسردگی عصبی

اصطلاح افسردگی عصبی (Neurotic Depression) برای توصیف نوع خفیفی از افسردگی به کار می رود که در آن، در بعضی روزها حال بیمار خوب است و در بعضی روزها حالش بد می شود. چنین بیمارانی معمولاً عصرها بیشتر احساس افسردگی می کنند. در چنین نوعی از افسردگی، بیمار ممکن است شبها در به خواب رفتن مشکل داشته باشد و در نیمه های شب هم از خواب بیدار می شود، اما این افراد صبحهای زود بیدار نمی شوند. بعضی از این بیماران بیش از حد می خوابند و بعضی نیز احساس می کنند که بیشتر از معمول تحریک پذیر شده اند.

افسردگی روانی

افسردگی روانی (Psychotic Depression) یک افسردگی شدید بوده و بیمارانی که به چنین افسردگی دچار می شوند به علایم جسمی آن نیز مبتلا شده و ممکن است ارتباطشان را با واقعیت از دست بدهند. آنها ممکن است به هذیانها و یا توهمات نیز دچار شوند. بیماران مبتلا به افسردگی روانی همیشه به درمان پزشکی نیاز دارند.

افسردگی دوقطبی

افسردگی دوقطبی (Bipolar Depression) نام دیگر بیماری شیدایی- افسردگی (مانیک- دپرسیو) می باشد. افراد مبتلا به بیماری شیدایی- افسردگی در بعضی مواقع دچار خلق بالا هستند و در دوره هایی نیز به خلق پایین دچار می شوند که می تواند افسردگی آن خفیف و یا شدید باشد.

وقتی چنین بیمارانی در حالت خلق بالا (شیدایی) قرار دارند، احتمالاً احساس خوشحالی و سرخوشی دارند، به خواب و خوراک کمتر از حد معمول نیاز دارند و احساس می کنند که حال عمومیشان خیلی خوب است. آنان در چنین مواقعی دارای انرژی زیادی می باشند، خیلی سریع و تند حرف می زنند و احساس می کنند که انگار افکار در مغز آنان در حال مسابقه دادن هستند. قضاوتشان مختلف و بد شده و ممکن است دچار هذیانها و یا توهمات نیز بشوند، اما این هذیانها و توهمات با آن نوعی که در افسردگی روانی دیده میشود، فرق دارد و محتوای آنها بسیار مثبت تر است.

در چنین مواقعی بعضی از بیماران فکر می کنند که خیلی پولدارند و آدم معروفی شده اند و یا اینکه از قدرت زیادی برخوردارند.

این خلق بالا نیز همانند خلق پایین می تواند به بیمار آسیب برساند. گاهی اوقات قضاوتهای نادرست و توهمات آنها به ایجاد مسایل مالی منجر می شود. در بعضی موارد، این بیماران خرجها و ولخرجی های زیادی انجام می دهند.

علتها

هیچ علت منفردی برای افسردگی وجود ندارد. این بیماری غالباً شکل خانوادگی دارد . کارشناسان معتقدند که یک حساسیت ژنتیکی در ترکیب با عوامل محیطی مانند استرس یا بیماری جسمی می تواند باعث ایجاد یک عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز با نام نوروترانسمیترها شود که موجب افسردگی می شود . به نظر می رسد عدم تعادل بین سه نوروترانسمیتر – سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین – با افسردگی مرتبط باشد.

دانشمندان کاملاً نمی دانند که چگونه عدم تعادل در نور و ترانسمیترها می تواند علائم و نشانه های افسردگی را ایجاد کند. به طور قطع مشخص نیست که آیا تغییرات نوروترانسمیترها علت افسردگی است یا نتیجه آن .

عواملی که با افسردگی مربوط هستند شامل موارد زیر است :

ارث : محققین چند ژن را که ممکن است با اختلالات دو قطبی مربوط باشند را مشخص کرده اند، آنان به دنبال ژنهایی می گردند که با سایر اشکال افسردگی مرتبط باشند . اما همه افرادی که سابقه فامیلی افسردگی را دارند به این اختلال دچار نمی شوند .

استرس : وقایع پراسترس زندگی، به ویژه از دست دادن یا تهدید به از دست دادن یک فرد محبوب با شغل می تواند محرک افسردگی باشد .

داروها : استفاده طولانی مدت از برخی داروها مانند داروهایی که جهت کنترل فشار خون استفاده می شوند، قرصهای خواب یا قرصهای جلوگیری از بارداری می توانند علائم افسردگی را در بعضی افراد ایجاد کنند .

بیماریها : ابتلا به یک بیماری مزمن، مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان یا آلزایمر باعث می شود که شما در خطر بیشتری برای افسردگی قرار بگیرد. مطالعات یک ارتباط ثابت نشده بین افسردگی و بیماری قلبی را نشان می دهد . افسردگی در بسیاری افرادی که حمله قلبی داشته اند اتفاق می افتد . افسردگی درمان نشده می تواند شما را در خطر بیشتری برای مرگ در سالهای اول پس از سکته قلبی قرار دهد . ابتلا به کم کاری تیروئید حتی اگر خفیف باشد هم می تواند باعث بروز افسردگی شود .

شخصیت : صفات شخصیتی خاصی مانند اعتماد به نفس پایین و وابستگی شدید، بدبینی و حساسیت در برابر استرسها می تواند شما را مستعد افسردگی نماید .

افسردگی پس از زایمان : احساس خفیف ناراحتی که معمولاً چند روز تا چند هفته پس از زایمان اتفاق می افتد در مادران مسئله شایعی است. در این زمان ممکن است احساس ناراحتی، عصبانیت، اضطراب، تحریک پذیری و کاهش ظرفیت کنید. فرم شدیدتری از baby blues افسردگی پس از زایمان نامیده می شود که آن هم تازه مادران را گرفتار می کند .

الکل، نیکوتین و سوء استفاده از مواد : کارشناسان تصور می کردند افراد افسرده الکل، نیکوتین و داروهای تغییر دهنده خلق را به عنوان راهی برای کاهش افسردگی استفاده می کنند . اما در واقع استفاده از این مواد می تواند با افسردگی و اختلال اظطرابی مرتبط باشد .

رژیم غذایی: کمبودهای اسید فولیک و ویتامین B12 می تواند باعث ایجاد نشانه های افسردگی شود. سطوح پایین هر دو ماده مغزی با پاسخ ضعیف تری به داروهای ضد افسردگی همراه هستند .  

---------------------- 

خوراکی های شادکننده مثل خوراکی های مدیترانه ای چون گزارش شده انجا کمترین بیماری روانی افسردگی وامثالهم وجوددارد دربهبودافسردگی موثراست مثلا عسل شادکننده است ومویز خلق پائین (افسردگی)رابهبودمی بخشد بالعکس خوراکی های سرد افسردگی راافزایش میدهند روغن زیتون بودار نیزدرخاموشی اتش غضب وافسردگی واستر س موثراست که مرکزان مدیترانه است

نظرات 3 + ارسال نظر
قطره های آبی سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:52 ق.ظ http://payezezendegy.persianblog.ir/

چقدر مطلب مفصل و مهمی بود.
منم ظاهرا مقداری افسردگی دارم چون به مزگ زیاد فکر می کنم ...
ضمنا برای اطلاع شما باید بگم این وبلاگم بعد از حدود سه چهار ماه که بدون مطلب جدید مانده بود بالاخره به روز شده.
حتما فرصت کردید تشریف بیاورید.

فاطمه چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:03 ق.ظ http://fatemehmf.blogfa.com/

الهه پنج‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:18 ب.ظ http://arefane-m2.blogfa.com/

سلام دوست عزیز

خیلی عالیه بهتره بگیم همه چی سنتی باشه ظورف گرفته وطریقه پخت قدیم ونبودن فریزر ووووو

واقعا همینطوره پدر بزرگامون صد وپنجاه سال عمر کردند بدون خوردن یخ وغذای منجمد حالا ما در عوان جوانی پیریم ودلامون یخ زده

مرسی راستی شما گروه زیتون دارید ؟؟یکی واسم کامنت داده وگفته دوست داره با گروه زیتون اشنا بشه!!!

شاد وسلامت باشی مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد