زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

تحلیل وضعیت حوزه سلامت کشور توسط رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب که سهم حوزه سلامت از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور در سال جاری بسیار ناچیز است، گفت: در ماده ۹۰ قانون برنامه توسعه چهارم آمده است که شمار افرادی که بر اثر هزینه های درمان به زیر خط فقر می روند باید از ۳ به یک درصد برسد اما الان ۱۴ درصد شده است این یک فاجعه انسانی است.

دکتر حسینعلی شهریاری با بیان این مطلب در برنامه خبری که اختصاص داشت به تحلیل وضعیت حوزه سلامت کشور، افزود: وقتی جداول چند سال گذشته را می بینیم درمی یابیم سهم حوزه سلامت روز به روز کمتر شده اما سهم دیگر سازمانها بیشتر شده است. به نظر می آید نه تنها دید سلامت نگر در دولت وجود ندارد بلکه یک نگاه منفی هم هست. همان طور که یکی از کاندیداها گفته سهم بودجه بهداشت و درمان را کاهش می دهم.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: باید دیدگاه منفی را از بین برد. هم اکنون بیشتر به این سمت حرکت می کنند که از درآمد اختصاصی مشکلات حوزه سلامت را برطرف کنند. امسال میزان درآمد اختصاصی دولت از همه وزارتخانه ها ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که متاسفانه از وزارت بهداشت حدود ۸ هزار میلیارد تومان برداشته می شود.

شهریاری گفت: البته از کارهای خوب دولت نهم و دهم افزایش شمار تختها بود. طی این دو دوره حدود ۳۵ هزار تخت بستری اضافه شد اما بودجه و تشکیلاتی برایش پیش بینی نکردند و بیمارستانها راه اندازی شد.

وی ادامه داد: عنوان کردند بیمارستانها را با درآمدهای اختصاصی اداره کنند به همین علت برخلاف قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم که پیش بینی شده بود پرداختی از جیب مردم به ۳۰ درصد برسد الان به جرات می توان گفت سهم پرداختی مردم حدود ۷۰ درصد است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: در ماده ۹۰ قانون برنامه توسعه چهارم آمده است که شمار افرادی که بر اثر هزینه های درمان به زیر خط فقر می روند باید از ۳ به یک درصد برسد اما الان ۱۴ درصد شده است این یک فاجعه انسانی است.

وی ادامه داد: دولتها هیچ وقت مشاوران خوبی نداشتند و اصلا اعتقادی به این مسائل نداشتند. علت اصلی هم این است که کسانی که در مسئولیت اجرایی هستند به ویژه در مسئولیتهای کلان خودشان دغدغه سلامت و بیماری را نداشتند. چون همواره از بیمه های تکمیلی با تعرفه های زیاد بخش خصوصی استفاده کرده اند هیچ وقت خودشان احساس نکردند اگر بیمار شوند به چه مشکلاتی دچار می شوند چون به راحتی تعرفه های بخش خصوصی را پرداخت کرده اند. تا زمانی که این تبعیض وجود دارد و مسئولان همه قوا خود را تافته جدا بافته می دانند این مشکل برطرف نمی شود در حقیقت یک نوع بی عدالتی مطلق وجود دارد اگر نماینده محلس، آقای وزیر و رئیس جمهور مثل مردم خدمات بگیرند مشکلات را درک می کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد