زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

12 علت تعجب‌ آور بیماری روانی افسردگی

 چون موضوع مربوط به افسردگی است به سابقه موضوع درانتهای این پست رجوع شود چون مطالب کاربردی است همه ذخیره گردد تا با فرصت مطالعه ودر دسترس باشد
1. هوای تابستان: اختلال عاطفی فصلی بیشتر با افسردگی زمستانی شناخته شده است که افراد زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما برای تعدادی از این افراد، این نوع افسردگی در تابستان اتفاق می‌افتد. افسردگی هوای گرم زماین اتفاق می‌افتد که بدن یک تاخیر برای وفق یافتن با فصل جدید را تجربه می‌کند. این می‌تواند به‌خاطر عدم توازن در شیمی مغز و هورمون ملاتونین باشد.

2. مصرف دخانیات: خیلی وقت است که کشیدن سیگار و سایر دخانیات یکی از عوامل افسردکی معرفی شده است اما داستان این هم مثل داستان اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ است: افرادیکه در معرض افسردگی قرار دارند بیشتر به کشیدن سیگار روی می‌آورند. اما گفته می‌شود که نیکوتین بر فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین (که مکانیزم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست) می‌شود. این می‌تواند ذات اعتیادآور دارو و تغییرات خلق‌وخو که با آن همراه است و همچنین اینکه چرا افسردگی با ترک سیگار همراه است را توضیح می‌دهد. خودداری از کشیدن سیگار و ترک آن می‌تواند به متوازن کردن موادشیمیایی مغز شما کمک کند.

3. بیماری تیروئید: وقتی غده تیروئید نتواند هورمون تیروئید کافی تولید کند، به آن کم‌کاری تیروئید گفته می‌شود و افسردگی یکی از علائم آن است. این هورمون چندکاره است اما یکی از مهمترین وظایف آن عمل کردن بعنوان یک انتقال‌دهنده عصبی و تنظیم سطح سروتونین در بدن است. اگر علائم جدیدی از افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید—مخصوصاً اگر همراه با حساسیت به سرما، یبوست و خستگی باشد—بد نیست که یک آزمایش تیروئید انجام دهید. کم‌کاری تیروئید با دارو قابل درمان است.

4. عادات بد خواب: جای تعجب نیست که کمبود خواب می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری شود اما می‌تواند احتمال بروز افسردگی را نیز افزایش دهد. در یک تحقیق که در سال 2007 انجام گرفت مشخص شد که وقتی به شرکت‌کننده‌های سالم کمبود خواب اعمال شد، بعد از مشاهده تصاویر ناراحت‌کننده، فعالیت مغزی بیشتری داشتند تا آن دسته از شرکت‌کنندگان که خواب کافی داشتند. و این درست شبیه به واکنشی است که افراد افسرده دارند. اگر به اندازه کافی نخوابید، وقت کافی برای شارژ کردن دوباره سلول‌های مغزی نداشته و مغز خوب کار نخواهد کرد و یکی از عوامل مختلفی که می‌تواند موجب افسردگی شود همین است.

5. فعالیت بیش از حد در فیسبوک: وقت زیادی را در چت‌روم‌ها و وبسایت‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که این می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد، مخصوصاً در نوجوانان. معتادان به اینترنت با ارتباطات انسانی واقعی در کشمکش هستند و معمولاً همراهی ندارند و دیدگاهشان به دنیا تا حدی غیرواقعی است. برخی متخصصین حتی آن را "افسردگی فیسبوکی" می‌نامند. در یک تحقیق که در سال 2010 انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود 2/1% از افراد بین 16 تا 51 سال زمان بی‌اندازه‌ای را در اینترنت سپری می‌کنند و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی متوسط تا شدید هستند. اما محققان این نکته را نیز خاطرنشان کردند که مشخص نیست که استفاده زیاد از اینترنت موجب افسردگی می‌شود یا نه یا اینکه افراد افسرده تمایل بیشتری برای گذراندن وقت خود در اینترنت دارند یا نه.

6. اتمام برنامه تلویزیونی یا فیلم: وقتی چیز مهمی تمام می‌شود، مثل یک برنامه تلویزیونی، فیلم یا یک بازسازی بزرگ در خانه، می‌تواند در برخی افراد افسردگی را تحریک کند. در سال 2009 برخی طرفداران آواتار احساس افسردگی و حتی میل به خودکشی را گزارش کردند زیرا دنیای ساختگی فیلم واقعی نبوده است. واکنش مشابهی به سری‌های آخر فیلم هری‌پاتر گزارش شده است.

7. محل زندگی: بحث بر سر اینکه زندگی شهری بهتر است یا روستایی بحثی بی‌پایان است اما تحقیقات نشان می‌دهد که افرادیکه در شهر زندگی می‌کنند تا 39% بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند تا آنها که در نواحی روستایی زندگی می‌کنند. تحقیقی که در سال 2011 انجام گرفت، برای این مسئله توضیح ارائه می‌دهد: شهرنشینان در بخشی از مغز که استرس را تنظیم و تعدیل می‌کند فعالیت بیشتری دارند. و مقدار بیشتر استرس می‌تواند موجب اختلالات روانی شود. میزان افسردگی در کشورها و شهرهای مختلف نیز متفاوت است. افسردگی برخی کشورها شایع‌تر می‌باشد.

8. داشتن گزینه‌های انتخابی زیاد:
داشتن گزینه‌های زیاد برای انتخاب کار را سخت می‌کند. البته این برای آندسته از افراد که در خرید معمولاً اولین چیزی که نظرشان را جلب می‌کند می‌خرند مشکل به شمار نمی‌رود. اما افرادی هستند که در صورت زیاد بودن گزینه‌های انتخاب، وقت بسیار زیادی را صرف بررسی چندباره هر گزینه می‌کنند تا بهترین را انتخاب کرده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که این سبک برخورد موجب ایدآل‌گرایی و افسردگی می‌شود.

9. نخوردن ماهی: مصرف کم اسیدهای چرب امگا3 که در ماهی سالمون و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود می‌تواند موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به افسردگی شود. در یک تحقیق که در سال 2004 انجام گرفت رابطه‌ای بین مصرف کم ماهی افسردگی در خانم‌ها مشخص شد اما در آقایان این مسئله دیده نشد. این اسیدهای چرب انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین را تنظیم می‌کنند که می‌تواند علت ماجرا باشد. مکمل‌های روغن ماهی هم می‌تواند کمک کند؛ حداقل یک تحقیق تایید کرده است که این مکمل‌ها به کاهش افسردگی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کرده است.

10. روابط خواهربرادری ضعیف: بااینکه داشتن رابطه بد با هرکسی می‌تواند موجب افسردگی شود اما در یک تحقیق امریکای که در سال 2007 انجام شد، مشخص گردید که مردهایی که قبل از سن 20 سالگی با خواهربرادرهای خود کنار نمی‌آمدند، در سالهای بعد و بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشته‌اند. بااینکه مشخص نیست چه چیزی در رابطه خواهربرادری اینقدر مهم است، اما محققان حدس می‌زنند که این روابط می‌تواند با توانایی برقراری ارتباط افراد با هم‌سالان خود مرتبط باشد. صرفنظر از دلیل آن اما کشمکش زیاد بین خواهر و برادرها می‌تواند فرد را تا قبل از سن 50 سالکی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد.

11. قرص‌های ضدبارداری: این مورد هم مانند هر داروی دیگری عوارض‌جانبی دارد. روش‌های جلوگیری خوراکی حاوی نوع سنتزی از پروزسترون هستند که تحقیقات مشخص کرده است می‌تواند موجب افسردگی در خانم‌ها شود. دلیل آن هنوز مشخص نیست و این مشکل برای همه اتفاق نمی‌افتد اما اگر خانم‌ها سابقه افسردگی دارند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند، با استفاده از این دارو احتمال بیشتری برای افسرده شدن آنها وجود دارد. بعضی از خانم‌ها قادر به استفاده از این داروها نیستند و پزشکان تلاش می‌کنند یک روش جلوگیری دیگر برای آنها پیدا کنند.

12. داروها: افسردگی می‌تواند ازجمله عوارض‌جانبی بسیاری از داروها باشد. به عنوان مثال، آکوتان و نوع ژنتیکی آن (ایزوترتینیون) برای از بین بردن جوش‌های پوستی تجویز می‌شود اما افسردگی و فکر خودکشی ازجمله خطراتی است که افراد را با مصرف این دارو تهدید می‌کند. افسردگی یک عارضه‌جانبی ممکن داروهای اضطراب و خواب‌آور مثل والیوم و زاناکس، لوپرسور، که برای درمان فشارخون بالا تجویز می‌شود، می‌باشد؛ داروهای پایین آورنده کلسترول مثل لیپیتور و پریمارین برای سندرم‌های پیش از یائسگی نیز از این جمله هستند. هر زمان که دارو جدیدی برایتان تجویز می‌شود حتماً قسمت عوارض‌جانبی آن را مطالعه کنید و حتماً از پزشکتان سوال کنید که در خطر ابتلا به آن قرار نداشته باشید. 
سابقه موضوع افسردگی دراین وبلاگ 
نظرات 23 + ارسال نظر
دلبستگی امام زمان عج..به امام و شهدا چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:42 ق.ظ http://www.saahebzaman.parsiblog.com

سلام:[گل]
ممنون...........[گل]
هر گم شده ای به عشق مایل نشود[گل]

هر تکه کلام ساده ای دل نشود[گل]

برخیز شهید دیگری پیدا کن[گل]

حیف است که این ترانه کامل نشود![گل]

سید مهرداد افضلی-شهر کرد[گل]

با پست جدیدی به نام (شهدای زن) مثل همیشه منتظر نظرات خوبتان هستم.[گل]

التماس دعای فرج.[گل]

raha چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:59 ق.ظ http://z1raha.blogfa.com

سلام جالب بود
الان دیگه هر جوونی رو میبینی ی نخ سیگار دستشه سن شروع کشیدن سیگار خیلی پایین اومده به طوری که دیگه روزی چندتا از این جوونهارو میبینی دارن سیگار میکشن اینترنت و تلویزیون هم که دیگه هیچ چی عضو مهم خانواده ها شده به طوریکه توی اتاق بچه ها بچه مستقل و تنها برنامه مورد علاقش رو میبینه خب دیگه افسردگی هم روز به روز بیشتر میشه

محجوبه چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:30 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا رب الحسین
سلام بر شما
واسه خوندن پست ان شا الله خواهم اومد . اما سر صبحی زلال یک پست حسینی هواییم کرد و خواستم شما هم کمی خیس حسین علیه السلام بشید با " به نام خدایی که اشک را آفرید " در وبلاگ :
http://1madad.blogfa.com/

مداد سفید اهل خوزستانه و بسیار عزیزه واسم .

یا ابا عبدالله ! ای پدرِ بنده ی خدا ما را بندگی خدا عطا کن تا رویمان شود و پدر صدایت کنیم !
رستگار باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

محجوبه چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:06 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شافی
سلام بر شما
پست عالیبود و تکان دهنده
خدا کمک کنه تا هیچ کس دچار این بیماری نشه .
راستی قسمت 2 بیشتر توضیح داده بشه بهتره ! یک خرده گنگ هست ...
تن تان سالم و قلبتان سلیم باد
اللههم عجل لولیک الفرج

اللهم عجل لولیک الفرج
بند دوم یک نکته تخصصی را تشریح کرده که مرکزی درمغز ماده خاص ترشح میکند که علاوه براینکه ترک اعتیاد محال است آن ماده سبب افسردگی میشه
اما افسردگی علت های مختلفی دارد ازجمله کمبود کلسیم بدن وکمخونی وکمبود ویتامین ب ۱۲که عوامل دیگر انرا تشدید میکند مثلا مخدرها اعم ازچای وسیگاروموادمخدر وغیره وچسبیدن به چیزی انرا را بیشترتشدیدمیکند مثل خواب زیادکه یک تخدیرکننده است یا تلوزیون دیدن بی جهت وزیادیا دارومصرف کردن بیمورد وزیاد ازاین دکتربه ان دکتررفتن
بیشتراین مکانیسم ها را اتخاذکردن برای سرکوب بیماری روانی است تا لحظاتی ازشرش درامان باشند ودرمان نیست برای درمان باید ریشه را که کمبود کلسیم است زد تا افسردگی خشک وریشه کن بشه انشاءالله
افسردگی حالتی است که ما گریه داریم بی جهت اشک می ریزیم البته دوقطبی هم هست شاید برخی اوقات بی جهت قهقه بزنیم والکی خوش باشیم

هاله چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:57 ب.ظ http://darde-mane.blogfa.com/

سلام داداشی جونم خوبی؟
چه خبرااااا؟
بیا اپم و منتظرتم

raha چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:23 ب.ظ http://z1raha.blogfa.com



به راه عدل و انصاف بازگشته ای یا سنگ بندگی خدا به سینه می زنی؟

گفت: من دیگر آن شیطان توانای سابق نیستم. دیدم انسانها، آنچه را من شبانه به ده ها وسوسه پنهانی انجام میدادم، روزانه به صدها دسیسه آشکارا انجام میدهند. اینان را به شیطان چه نیاز است؟

شیطان در حالی که بساط خود را برمیچید تا در کناری آرام بخوابد، زیر لب گفت: آن روز که خداوند گفت بر آدم و نسل او سجده کن، نمیدانستم که نسل او در زشتی و دروغ و خیانت، تا کجا میتواند فرا رود، و گرنه در برابر آدم به سجده می رفتم و میگفتم که : همانا تو خود پدر منی.

هاله چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:09 ب.ظ http://darde-mane.blogfa.com/

سلام داداشیه گلم خوبی؟
ممنونم به خاطر حرفات عزیزم همیشه آرومم میکنی

عمو علی چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:16 ب.ظ http://forghanialiakbar.blogfa.com/

مونس تنهایی؛ کتاب


کتاب «گزارشهای مردمی» علی‌اکبرفرقانی، (گزارشهای مطبوعاتی چاپ‌ شده پزشکی و اجتماعی) و با مقدمه‌ای از زنده‌یاد فریدون دولتشاهی(مترجم و مولف بیش از بیست کتاب)از طریق فروش آنلاین، آماده تقدیم به اهل کتاب و مطالعه است.

برای تهیه این‌کتاب، خوانندگان گرامی می‌توانند پس از واریز بهای‌کتاب (باکارت‌به‌کارت‌کردن و یا مراجعه به بانک) و اعلام نشانی خود، کتاب را در محل کار یا دم در خانه خود از مامور پست دریافت کنند.

امیدوارم با حمایت‌های دوستداران‌کتاب و خوانندگان گرامی و دوستان و آشنایان، کتاب دوم‌ام در آینده نزدیک روانه بازار شود.

ارادتمند همیشگی عموعلی

بها برای شهرستان: 6 هزارتومان

بها برای تهران: 5 هزارتومان

صاحب‌حساب: علی‌اکبرفرفانی

شماره‌کارت: 6219861006855935

بانک: سامان

[گل][گل][گل][گل][گل]

سلام و درود

[گل][گل][گل][گل][گل]

ابوذر اکبری چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:47 ب.ظ http://boghzebaroon.persianblog.ir

میگن که رویائی شده خاطرم

بگو محاله من زِ یادت برم

میگن که این حرفا یه مشت بهونه ست

نهایتا یه بغضِ بی نشونه ست

میگن که خاطرات یه مشت خیاله

رسیدنِ من به تو گل محاله

میگن نگو نگو که دوسِش داری

بگو میای مهر و امید میاری

میای که من از غصه ویرون نشم

راهیِ سرزمینِ مجنون نشم

میای نگاهت گُلِ آرزوم شه

هر چی بدی بود به خـدا تموم شه



میای که باور کنی من زنده ام

نگن که عمریه یه بازنده ام

میای و خنده رو لبام می کاری

هر چی بوده از دلم در میاری

میذاری با بغضِ تو آشفته شم

یه جمله که خوشت میاد گفته شم

میذاری گریه بره از روزگار

همین یه بار غرورُ یادم بیار

بذار بدونن پای تو می مونم

عاشقم و از تو فقط می خونم

بذار بدونن فصلِ غُصه مرده

خـدا همینجا یکی یکه خورده . . .

رها پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:53 ق.ظ http://idea90.blogsky.com

سلام استاد زیتون
مطلب جالبی بود . به نظرم داشتن روحیه خوب ونشاط یک اصل مهم در زندگیه . چون کسی که نشاط نداشته باشه وافسرده نه حوصله کار وتلاش داره نه عبادت . نه دنیا داره نه آخرت .
موفق باشید.

نگار پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:06 ب.ظ http://sahel2009.blogfa.com

ســـــلام
خوبی؟؟؟؟

و مـــــهم تر از اینا به نظرم تغییرات هرمونیه

بینای نابینا پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام
از حضورتون ممنونم.
ببخشید میشه بپرسم این اطلاعات طب سنتی رو از کجا دارید؟رشته تحصیلی تونه؟

رشته من روان شناسی است اما بیشتردرزمینه تغذیه اعصاب مطالعه کردم وگفتارهای پیغمبروائمه را درباره تقویت اعصاب دنبال کردم به یک جمع بندی رسیدم فرمول کردم

لیلی پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:51 ب.ظ

سلام
با تشکر ازین پست مفید شما
سپاس

بینای نابینا جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:58 ق.ظ

سلام
1.پستی که گفتید بهش رجوع کنم رو پیدا نکردم.
2.رو چه حسابی به من پیشنهاد استفاده از خوراکیهای گرم و خشک رو میکنید؟!
ممنون.

سلام
به سه دلیل به شما پیشنهاد خوراکی های گرم وخشک کردم
1- چون پیغمبرمیخورده اند مثلا درسنن النبی امده که پیغمبرشیریا هندوانه یا خیار که میخوردند کنارش خرما که گرم وخشک است میخوردند
اسیدوباز وسدیم وپتاسیم بدن متوازن میشه
پیغمبرقبل ازخوراکی های سفیدی (سرد)سیاه دانه اسیاشده قورت میداده ومی فرموده انددیگربیمارنمی شوم /منبع دانش نامه احادیث پزشکی
2- خانم هستید ایام دوره گلبول های قرمز ازدست می دهید که طبق دستورسازمان بهداشت جهانی باید ازحمام دوره بمدت یک هفته غذاهای حاوی ب 12که گرم وخشک هستند بخورید ومنحصردرخوراکی های حیوانی مثل تخم مرغ وکره وروغن گاوی وگوسفندی وکباب برگ گوشت شتر وگوسفندنر وامثالهم است
3- باید ادرارت را کنترل کنی مثل اب بی رنگ نباشد بلکه مثلا طلا زرد باشد تنهاباخوردن خوراکی های گرم وخشک است که میشه مدیریت کرد وقتی ادرارزرد باشد یعنی اینکه کم خونی نداری دردهای عضلانی نداری بدن عفونت ندارد عفونت گاه میزند عصب هفتم را اسیب می رساند که صورت کج میشه گاه سبب سکته میشه به هیچ وجه نباید سرماخوردگی را سرسری گرفت با خردکردن یک پره سیرخام (گرم وخشک)که با اب قورت میدهی باید عفونت راریشه کن کنیم با شربت عسل که با لیموترش می خوریم با خرما وسبزی خوردن اگرطبع شما گرم هم باشد لیموترش داروی شما است عسل وگرمی اذیت نمی کند شما را
اگربچه شیرمیدهی با این روش شیرشما گرم میشه بچه دلپیچه نمیگیرد وغذا را برنمیگرداند
4- زنان بعلت کوتاه بودن مجرای ادرار مکرر دچار سوزش ادرار یعنی یک نوع عفونت میشوند با این روش خوب میشوند باشربت عسل خوب میشن عسل گرم وخشک است بعلاوه اینکه ضدعفونی کننده وضدباکتری است هیچ موقع فاسد نمیشه
http://zatun.blogsky.com/pages/10/
این ادرس خوراکی های حاوی ویتامین ب است

masi جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:21 ق.ظ http://yasyas-66.blogfa.com

سلام خسته نباشی دوست عزیز مطالبت مثل همیشهه عالی بود موفق باشی

عمو علی جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:07 ق.ظ http://forghanialiakbar.blogfa.com/

سلام
تشکر فراوان از لطف شما/ در پناه حق

م جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:52 ب.ظ http://www.zia128.blogfa.com

نیلوفر جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:41 ب.ظ http://niloofar-zendegi.blogfa.com/

واسه من فک میکنم همون بیماری تیروئید باشه...
مطلب مفیدی بود...ممنون

سلام
اگرتیروئید کم کارباشد نشانه طبع سرد است

میترا جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:58 ب.ظ http://www.neyestan0.blogfa.com

سلام
خواهش میکنم استاد
خدا رو شکر که با تغییر رویه ی تغذیه ها بسیاری از مشکلات بدن حل میشه ...
ممنون از یاداوری های دلسوزانه ی شما در مورد تغذیه ها ...
چشم ... ان شالله همه رو رعایت خواهیم کرد ...

به امید اینکه مشکل شما هم به زودی به کلی بر طرف بشه

یا علی

مهوش تاج بخش جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:52 ب.ظ http://famanna.blogfa.com

با درود وسپاس از مهرتان
میوه های خداوند چقدر زیباهستند
اینک هم که بهارست وشکوفه هایش اماده
پذیرائی از بندگان خداوند ممنونم از محتویات
و تمام مطالب مفیدتان با ارزوی بهترین ها

شکوفه جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:46 ب.ظ http://shekofeybahare.blogfacom

سمیه.غ چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 05:51 ق.ظ http://ghafe-ghorbat.blogsky.com/

سلام دوست عزیز
امیدوارم که همیشه سلامت و شادمان باشید

سمانه دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 05:38 ب.ظ http://transworld.blogfa.com

برای من گزینه اولیه !!! هوای تابستان دیوانه م میکنه !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد