زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

آمارمرگ های ناشی ازفشارخون بالا

کارشناس مسئول واحد بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:سالانه فشار خون بالا سبب ۵،۷ میلیون مرگ یعنی ۱۲درصد کل مرگ‌ها در جهان می‌شود.

به گزارش تسنیم، رحیمی با بیان این مطلب اظهارداشت: فشارخون بالا در بروز بیماریهای قلبی عروقی (نخستین عامل مرگ و میر در جهان و ایران)، سکته‌های قلبی، مغزی، نابینایی و نارسایی کلیوی موثر است.

وی با اشاره به اهمیت بیماریهای غیر واگیر افزود: الگوی بیماری ها در جهان نشان می دهد به موازات بهبود وضعیت اقتصادی و پیشرفت و افزایش پوشش ایمن سازی در چند دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته و صنعتی و در حال توسعه، تحت کنترل درآمدن بسیاری از بیماری های عفونی و کمبود های مواد مغذی، ریشه کنی برخی از بیماریهای واگیر، تغییرات سریع در شیوه‌ زندگی به ویژه در جنبه های تغذیه ای و فعالیت جسمی و مصرف دخانیات، مسن تر شدن جمعیت و شهرنشینی و صنعتی شدن منجر به برتری فراوانی بیماریهای مزمن غیر واگیر شده و عوارض ناشی از آن جوامع را در معرض تهدید قرار داده است.

رحیمی با اشاره به اهمیت پیشگیری و کنترل فشار خون از اجرای طرح غربالگری فشارخون بالا برای افراد بالای ۳۰ سال مناطق روستایی در خرداد ۹۲ خبر داد و افزود: بیماریهای غیر واگیر در عوامل خطر متعددی مشترکند که تاثیرات متقابل، فزاینده و سینرژیک دارند.بدین ترتیب با پیشگیری از یک عامل خطر، به پیشگیری از چندین بیماری غیر واگیر بطور همزمان کمک می‌شود.

وی در خصوص میزان مرگ و میر بیماری‌های غیر واگیر گفت: از ۵۷ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۳۶ میلیون مورد ( ۶۳ درصد) ناشی از بیماریهای غیر واگیر بوده است که ۸۰ درصد آنها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود که مرگ ناشی از بیماریهای غیر واگیر بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۵ درصد افزایش یابد.

نظرات 1 + ارسال نظر
محجوبه دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:51 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا شافی
سلام بر شما
چه عجیب و تکان دهنده !
اللهم اشف کل مریض
اللهم عجل لولیک الفرج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد