زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زایمان راحت تر با گوش دادن موسیقی

نتایج یک پژوهش جدید دانشگاهی نشان داد: گوش دادن به موسیقی با ضرب آهنگ تند در فاز اکتیو لیبر می‌تواند سبب کاهش میزان درد و طول مدت زایمان شود.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به‌کار بردن روشی بدون عارضه برای مادر و جنین، جهت کاهش درد و طول مدت زایمان می‌تواند سبب افزایش تمایل بیماران به زایمان طبیعی و در نهایت کاهش میزان سزارین و عوارض ناشی از آن شود. لذا مطالعه‌ای جهت بررسی اثر موسیقی در کاهش درد زایمان و طول مدت لیبر توسط لادن آجری، استادیار گروه زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و همکارانش انجام گرفت.

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی 99 نفر از زنان بارداری که با شروع دردهای زایمان مراجعه کرده بودند، انجام شد. افراد به‌طور تصادفی در یکی از سه گروه شامل گروه موسیقی تند، موسیقی آرام و گروه کنترل (بدون موسیقی) قرار می‌گرفتند. درد بر اساس معیار VAS، در آغاز فاز اکتیو زایمان و سپس هر ساعت یک بار سنجیده ‌شد. همچنین طول مدت فاز اکتیو و مرحله دوم زایمان ثبت ‌شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون‌های T_test، Chi-square و Mann-whitney استفاده شد.

یافته‌ها حاکی از آن بود که در افراد گروه موسیقی تند، اسکور درد در تمام زمان‌ها پس از شروع موسیقی به استثناء ساعت چهارم، کمتر از افراد گروه کنترل بود و این اختلاف در ساعات اول و پنجم معنی‌دار بود. اسکور درد در گروه موسیقی آرام فقط در ساعت پنجم به طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل بود. طول مدت لیبر در گروه موسیقی تند به طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل بود.

نتایج این پژوهش نشان داد: گوش دادن به موسیقی با ضرب آهنگ تند در فاز اکتیو لیبر می‌تواند سبب کاهش میزان درد و طول مدت لیبر شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
لیلی یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:24 ق.ظ

سلام
بسیار جالب بود
با این حساب ی سیستم صوتی درست و درمون باید راه اندازی کنن تو اتاقهای زایمان

کاغذ ها و نوشته ها دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:43 ق.ظ http://sepidedamid.persianblog.ir/

این هم مطلب بسیار خوبی بود.
تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد