زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

رولت خرما وشیوه تهیه آن

رزماری خانم  

چند سال پیش تو یه مهمونی ، فامیل دورمون یه رولت خرما درست کرده بود که خیلی خوشم اومد و دستورش رو همین طوری شفاهی ازش گرفتم .یه بار دوران نامزدی واسه مادر شوهرم اینا درست کردم خیلی خوششون اومد . چند روز پیش به ذهنم رسید برای شرکت هم درست کنم. به دلیل اینکه ماه پیش که 1 هفته مرخصی رفتم ، واسه این ماه هم مرخصی می خوام گفتم خلاصه دیگه .... دیگه دیگه . رئیسمون دیابت داره ، به نظرم این رولت خرما مناسب اومد .

از نیمه های کار ، یهو یادم افتاد دستورش رو براتون بگذارم . چون چیزیه که تا حالا هرکس تست کرده خوشش اومده . بخصوص چون خرما داره طبیعیه . و این هم مزید علت میشه .

خوب .دستورش به این صورت است که : ازین خرما ها ی کیلویی که شیره داره و چسبناک هست استفاده میکنیم . (عکس یادم نبود بگیرم ). بعد از اینکه شستیم و هسته هاشو در آوردیم با دست کاملاً ورز میدیم ، تا یک دست بشه و کاملاً حالت خمیری بگیره .و به اندازه یه توپ متوسط گلوله می کنیم .هرجا کارسخت شد یه کم خرماها گرم بشن ، نرم میشه و اگر به دستتون چسبید، دستتون رو آغشته به کمی روغن کنید . 

آرد گندم رو روی حرارت قرار داده تا کمی از حالت خامی دربیاد . من 10 قاشق آرد استفاده کردم . نباید رنگ آرد تیره بشه فقط حرارت ببینه تا بوی خام بودنش از بین بره . 

۱۰۰گرم کره محلی رو داخل آرد می اندازیم ، و به تدریج آرد و کره رو روی حرارات با هم مخلوط می کنیم. 

تا به این شکل در بیاد و وقتی سرد شد چسبندگی داشته باشه . 

 

حالا یه نایلون بزرگ برای درست کردن رولت نیاز داریم . من یه کیسه فریزر رو باز کردم . از سلفون استفاده نکردم چون ممکن بود پاره بشه همین طور از کاغذ کالک به همین دلیل .کیسه فریزر روی روی میز پهن کردم و برای اینکه تکون نخوره زیرش چند قطره آب روی میز چکوندم . 

  

یکی از گلوله های خرما رو روی نایلون پهن می کنیم . از روغن برای عدم چسبندگی استفاده کنید. تا ضخامتش به 5 میلیمتر برسه و همه قسمتهاش به یک اندازه باشه .

 

حالا مقداری از مخلوط آرد و کره روی این لایه خرما می گذاریم به طوریکه ضخامت آرد هم 5 میلیمتر بشه و 1 سانت از لبه ها فاصله میگذاریم . کمی هم از پودر جادویی هل روش می ریزیم تا خوشبو بشه.

حالا مقداری مغز گردو ریز شده یا مغز پسته یا بادوم اگه دوست داشتین روی لایه آرد میریزین و با پشت قاشق کمی سفت می کنین که موقع رول کردن تکون نخوره.

حالا با کمک پلاستیمک فریزر شروع می کنیم به رول کردن لایه خرما و آرد تا به انتها برسیم .

به این شکل




بوسیله پلاستیک فریزر دورتادور رولت رو می پوشونید و کمی با دست به حالت رول کردن فشار وارد می کنید تا لایه ها کاملاً بهم بچسبند و می گذارین توی فریزر . 2 ،‌3 ساعتی لازم داره تا خودشو بگیره .

بعد می تونید هرزمان که خواستین برش بدین و توی کاغذهای شیرینی بگذارین که هم شکیل تره هم دیگه به هم نمی چسبن .




امتحانش ضرر نداره .


پ نوشت : وقتی آوردم شرکت همه خوششون آومد . رئیسم که باورش نمیشد خودم درست کرده باشم .نمی دونم چرا انقدر منو بی دست و پا فرض کرده بود.

مسئول خدماتی هم نخورده گفت : خیلی با کلاسه حتماً خوشمزه است .

خلاصه غوغایی تو شرکت به پا شد .

هه هه هه

نظرات 13 + ارسال نظر
محبوبه سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:04 ب.ظ http://mzm70.blogsky.com

من عاشق رولت خرام هستم

sana سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:08 ب.ظ http://yekiyedonetanha.blogfa.com

سلام خانومی
مرسی که سرزدی
اطلاعات و مطالب وبت خیلی جالب بود خیلی خوشم اومداینم میگم مامانم حتمادرست کنه

سوسن سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ب.ظ http://sussan18.blogfa.com

لحظه دیدار نزدیک است

باز من دیوانه ام، مستم

باز می لرزد، دلم، دستم

باز گویی در جهان دیگری هستم

های! نخراشی به غفلت گونه ام را، تیغ!

های! نپریشی صفای زلفکم را، دست!

آبرویم را نریزی، دل!

ای نخورده مست

لحظه دیدار نزدیک است...

سلام
خیلی جالب بود
حالا مرخصی گرفتی؟؟
اگه کارگر افتاد
خبرم کن که منم برا مدیرمون درست کنم
شاد باشی
در پناه خدا

رها چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:24 ق.ظ http://z1raha.blogfa.com

سلام
خیلی جالب بود حتما درست میکنم
جالبتر اینکه اصلا از شکر استفاده نمیشه

میترا پنج‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:47 ق.ظ http://www.neyestan0.blogfa.com

به به ...

یاسمن جمعه 29 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:59 ق.ظ http://paktarinehsas.blogfa.com/

من خوردم خیلی خوشمزست

ی لحظه دلم خواست

رزماری شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 04:02 ب.ظ http://mano-hamsaram.blogsky.com

رزماری هستم .همون که دستور رولت خرما رو از وبم برداشتی .این غذای شهر منه . روشی که اینجا می پزن یه کم با دستور شما فرق داره .
ما خیلی کمتر از اونی که شما گفتین سرخ می کنیم و فکر می کنم سرخ شدن کمتر بهتر باشه .درهرصورت غذای محبوب ماهاست.
با زیتون پرورده فوق العاده خوشمزه میشه

فرنازfarnaz_heidari@yahoo.com چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:50 ب.ظ

من سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:18 ب.ظ

عالییی بود مررررررسی

سمیرا پنج‌شنبه 12 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:26 ب.ظ

نازی سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:13 ب.ظ

حیف که عکس نذاشتی عزیز

عکس سرچ کنیم

گاگا دوشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:36 ب.ظ

جمع خانوم های کد بانو جمع گلشون کم بود که اونم اومد.
ممنون بابت ارائه این اطلاعات!

azin جمعه 26 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام.ممنون از دستورتون من وقتی اومدم برشش بزنم اردش شل میشدو ازش میزد بیرون چرا ایا؟


سوالت را به نویسنده اش گفتم پاسخ بدهد ان شاءالله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد