زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

پیاز وسیب درختی فلاونوئید دارند دربهبود بیماری ناشی ازفلوئورموثر

محققان کشور با مطالعه اثرات فلوئورید بر کبد تاکید کردند که رژیم غذایی حاوی کوئرستین در مناطقی که در خطر مسمومیت ناشی از فلوئورید قرار دارند، می تواند بروز آسیب های کبدی ناشی از فلوئورید را به شکل چشم گیری کاهش دهد.

سیدمحمد نبوی پنبه چوله، محقق مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کاربردی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص طرح «اثر محافظت کبدی کوئرستین بر آسیب کبدی ناشی از سدیم فلوئورید در موش صحرایی» که برگزیده هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شد، افزود: حدود یک سوم جمعیت جهان در معرض خطر مسمومیت ناشی از فلوئورید قرار دارند و از این رو مسمومیت با فلوئورید به عنوان یک چالش در حوزه سلامت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شود.

وی در خصوص میزان شیوع بالای اثرات سوء مصرف فلوئور ادامه داد: مطالعات صورت گرفته نشان داده که میانگین میزان IQ در افراد با میزان فلوئور بالاتر از نرم جهانی به مراتب کمتر از جمعیت مشابه در منطقه با فلوئور پایین تر از نرم جهانی است. از سوی دیگر شیوع سردرد های مزمن و بی علت، آسیب های کبدی و کلیوی، اختلالات رشد، فلوروزیس و ... در مناطق آلوده با فلوئور بسیار زیاد است.

نبوی پنبه چوله با بیان این که به دلیل کاربرد فراوان فلوئورید در دندانپزشکی و نیز محصولاتی مانند خمیردندان، دهان شویه‌ها، آفت کش ها، برخی از داروها و دیگر کاربرد های آن امکان حذف این ماده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این طرح دریافتیم که مصرف کوئرستین که یک فلاونوئید غیر قندی است و به وفور در میوه ها و سبزی هایی همچون سیب، پیاز، چای سبز و ... یافت می شود، می توان از آسیب کبدی ناشی از فلوئورید جلوگیری کرد .

وی ادامه داد: براساس نتایج حاصل از طرح، استفاده از رژیم غذایی حاوی کوئرستین در مناطقی که در خطر مسمومیت ناشی از فلوئورید قرار دارند، می تواند بروز آسیب های کبدی ناشی از فلوئورید را به شکل چشم گیری کاهش دهد.

برگزیده جوان گروه علوم بهداشتی، مدیریت، تغذیه وHSR هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی ادامه داد: براساس دیتابیس موسسه ملی سلامت ایالات متحده تاکنون 21 مطالعه کلینیکال بر روی اثرات درمانی کوئرستین صورت گرفته است و بر این اساس پیشنهاد می شود از رژیم غذایی حاوی این ترکیب جهت کاهش آسیب های ناشی از فلوئور استفاده شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ب.ظ http://rooyepelkeshab.blogfa.com

سایت جالبی دارین.ممنون که به وبم سر زدین.موفق باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد