زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

محصولات کشاورزی وسرطان

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷

شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که برای حفظ سلامت خود به انواع محصولات گیاهی و کشاورزی رجوع می‌کنید و سعی دارید سبد غذایی خود را با این محصولات تکمیل و پربار کنید. اما اگر گفته شود خود این محصولات اکنون از عوامل موثر در بروز بیماری‌های سرطانی هستند، چه خواهید کرد؟

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تابناک، در تمامی نظریات علمی و کارشناسی این‌گونه مطرح است که مواد خوراکی طبیعی و میوه‌ها و محصولات "سبز" بهترین موارد برای حفظ سلامت جامعه در حوزه تغذیه است و کنوانسیون‌های بین‌الملل در زمینه بهداشت تغذیه توصیه اکید به استفاده از این گونه خوراکی‌ها برای کاهش بیماری‌های سرطانی در جوامع دارند.

اما این امر زمانی منطقی و میسر است که خود این مواد آلوده به انواع عوامل سرطان‌زا نباشند، که متأسفانه آن گونه که از شواهد پیداست، در کشور ما اکنون مواد و محصولات کشاورزی و میوه‌جات یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری‌های سرطانی هستند.

دهقانی، عضو هیئت رئیسه مجلس چندی پیش صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی را در مجلس مورد خطاب قرار داد و از او در این زمینه سؤال پرسید. محور سخنان دهقانی این بود که "محصولات کشاورزی ما سرطان‌زا شده‌اند."

بر اساس آماری که وی ارائه کرده وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه 70 هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی‌های کشور اضافه می‌شود که یک سوم آن‌ها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می‌شوند.

سؤال این بود که چرا وزارت جهاد کشاورزی مفاد بند "و" ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه را اجرایی نکرده است؛ بندی که مستقیماً اشاره به کاهش استفاده از سموم ضد آفت و کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و جایگزینی آن‌ها با کودهای زیستی و ارگانیک دارد؟

بند "و" ماده 34 قانون برنامه پنج توسعه اشعار دارد که:

"وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص و عرضه محصولاتی را که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‌اند ممنوع نماید. وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم را به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند فراهم آورد."

دهقانی با اشاره به کندی اقدامات در این باره از سوی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرده است: متأسفانه محصولات کشاورزی ما بعد از صادر شدن مرجوع می‌شوند و دوباره همین محصولات مرجوعی که استانداردهای لازم را نداشته‌اند بین مردم توزیع می‌شوند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.

در نهایت هیئت رئیسه مجلس برای پاسخ دادن به این سؤال، فرصتی سه ماهه به وزیر جهاد کشاورزی داد تا گزارش‌ها در این خصوص را ارائه کند.

نکته قابل توجه در این میان آن است که اکنون دیگر نمی‌توان به محصولات گیاهی و "سبز" به عنوان سالم‌ترین و مفیدترین نوع خوراکی اعتماد کرد. در جایی که خود این مواد آلوده به عوامل سرطان‌زا هستند، چگونه می‌توان برای حفظ سلامت، مصرف آن‌ها را در دستور کار قرار داد؟

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی در باره تأثیر استفاده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی به تابناک می‌گوید: هیچ شکی در این مورد نیست که استفاده بدون حساب و کنترل نشده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی تأثیر مستقیمی بر افزایش بیماری‌های سرطانی دارد. این مواد شیمیایی در فرایند تولید به شکل ریشه‌ای جذب گیاه می‌شوند و وارد بافت ماده غذایی شده به گونه‌ای که به هیچ طریق قابل تجزیه و جداسازی از ماده غذایی نخواهند بود.

رحمانی اشاره می‌کند: در این خصوص نه تنها کودهای شیمیایی بلکه سموم آفت‌کش نباتی نیز از عوامل ایجاد بیماری سرطانی در محصولات کشاورزی هستند و استفاده بدون حساب از این سموم و آفت کش‌ها نیز تأثیر مستقیمی بر این امر دارد که وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت و کنترل علمی و عملی بر استفاده از این مواد از سوی کشاورزان داشته باشد.

دکتر رحمانی همچنین به موضوع دیگری در بروز و شیوع بیماری‌های سرطانی در کشور اشاره می‌کند که فرآیند نگهداری مواد غذایی است و می‌افزاید: حتی در فرآیند نگهداری مواد غذایی نیز مشکلاتی وجود دارد و سموم ناشی از آلودگی‌های میکرو بیولوژیک می‌تواند به بیماری‌های سرطانی منجر شود.

وی در توضیح این مطلب می‌گوید: برای مثال دیده می‌شود که در برخی مغازه‌ها مواد غذایی همچون آجیل و خشکبار که از سال‌ها و ماه‌های قبل باقی مانده با مواد تازه تولید شده مخلوط می‌شود که در ظاهر هم به هیچ وجه قابل تشخیص نیست که استفاده این مواد به دلیل تولید آلودگی‌های میکرو بیولوژیک می‌تواند به بروز بیماری‌های سرطانی منجر شود. در نتیجه مشخص است که این امر باید در مجموع زنجیره غذایی یعنی از فرایند تولید تا نگهداری و مصرف کنترل و نظارت شود.

رحمانی با اشاره به وجود استانداردهای بین‌المللی در استفاده از مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی می‌گوید: در تمام دنیا استاندارهایی در این خصوص وضع شده که با اعداد و ارقام مشخص میزان استفاده از این مواد شیمیایی را تعیین و محدود کرده است. اما متأسفانه نوع و میزان استفاده از کودها و سموم ضدآفات در کشور ما تحت نظارت و کنترل نیست که باید نظارت دقیقی در این خصوص اعمال شود.

اکنون فرصتی سه ماهه در اختیار وزیر جهاد کشاورزی است تا گزارش‌های مربوط به عملکرد وزارتخانه متبوعش در این حوزه را ارائه کند؛ موضوعی که البته تنها مربوط به وزارت جهاد کشاورزی نیست و وزارت بهداشت نیز در این خصوص مسئولیت مستقیم دارد.

نکته دیگر آنکه هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی این مورد به چه میزان است و آیا تا این حد که در خصوص فواید پیشگیری سخن گفته می‌شود، در عمل نیز شاهد انجام اقداماتی هستیم؟

نظرات 6 + ارسال نظر
رها چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:43 ب.ظ http://z1raha.blogfa.com

حالا بریم از کجا میوه و سبزی سالم بخریم

برخی میوه ها پس ازسم زدن مدتی دردرخت می ماند تا بچینند بهترند ولی برخی را پس ازسم زدن می چینند سم دارهستند مثلا گیلاس نخور توت فرنگی نخور
توت معمولی خوب است نمی توانند سم بزنند خیلی هم تصفیه کننده خون است آنطورکه اقای خدادادی درازمایشگاه تحقیق کرده
به خوب است دیرازدرخت چیده میشه سمش ازبین رفته
بدترین میوه خیارگلخانه ای است سم زیادداردبدترین ماهی قزل الااستخری است سم میدن بیمارنشه

گیتا چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:53 ب.ظ http://www.gita2011.blogfa.com

هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای
اطلاعات عالی ای بود

بهار پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:05 ق.ظ http://kaveereyakh.blogfa.com

من اکثر پست هایی رو که گذاشتین خوندم واقعا خوبن
ولی نمیدونم پستی دارین که در مورد کم خونی و رژیم غذایی مرتبط با اون باشه؟/

تگ تغذیه خون ساز وشادی اور را که ۱۶۳پست دارد تا الان کلیک کن

ُ•.¸بهاره ¸.•ُ قصــرعشـــق پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:01 ب.ظ http://ghasre--eshgh.blogfa.com


گرمـــ ترین احســاس دلتـــــ
را نصیبـــ کســی کن
کهــ در ســـردترین لحظـــه ها
به یــاد توستــــ


========


سلام دوست عزیز [گل]



قصرعشق با یکی دیگر از متنهایم " نیمه گمشده " به روز شد



منتظر حضور دوباره ات هستم [گل]

اصغر دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:15 ق.ظ http://www.sinohe1144.blogfa.com

رنگهای زندگی ات را یکجا به یک نفر نبخش

فقط یکی را به او بده

که با رفتنش

زندگی ات کمرنگ تر شود نه بی رنگ بی رنگ

[گل]

ُ•.¸بهاره ¸.•ُ قصــرعشـــق شنبه 23 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:12 ب.ظ http://ghasre--eshgh.blogfa.com


............................. دعوت نامه ....................................



سلام دوست عزیزم [گل]


[گل] جشن کوچکی در قصرعشق برپاست [گل]


خوشحال میشم اگر منو در این بزم همراهی کنی .... منتظرت هستم [گل]



............................. دعوت نامه ....................................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد