زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

اضمحلال رژیم‌های غذایی!

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴

بعضی افراد برای اینکه خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی لاغر شوند، به رژیم‌های لاغری غیرعلمی و نامتعادلی رو می‌آورند که هر چند باعث کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می‌شوند، ولی صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت بدن وارد می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت برترین‌ها، البته بعضی از عوارض در هر رژیمی وجود دارند چون شخص تحت رژیم کمتر از نیاز بدن خود غذا می‌خورد، بنابراین بدن از دریافت بعضی از نیازهای ضروری خود در طول رژیم محروم می‌شود. البته همه این عوارض تا حدود زیادی با توصیه‌هایی که پزشکتان در طول رژیم خواهد داشت، پیش نمی‌آید اما بعضی خواه ناخواه دامن‌گیر شما خواهد شد و راه‌های برخورد با این عوارض می‌تواند راه سخت لاغری را کمی هموارتر کند.

وقتی موها شروع به ریختن می‌کنند

معمولا ریزش مو یک ماه پس از شروع برنامه رژیم لاغری شروع می‌شود که علت آن کاهش ویتامین‌ها در بدن است. البته خوشبختانه ریزش مو موقتی و برگشت‌پذیر است و با مصرف ویتامین‌های توصیه شده کم می‌شود و بعد از اتمام رژیم کاملا از بین می‌رود ولی بهتر است کسانی که قبل از شروع رژیم دچار ریزش مو بودند با مشورت پزشک از همان ابتدای رژیم شروع به خوردن ویتامین کنند.

ورزش و سبزی فراموش نشود

یکی دیگر از مشکلات رایج رژیم‌های لاغری یبوست است که خوشبختانه به راحتی حل می‌شود و با انجام ورزش‌های مناسب (تحرک)، مصرف سبزیجات و میوه‌های ملین مثل انجیر، آلوچه، آلو بخارا و زردآلو، مصرف غذاهای فیبردار مثل نان سبوس‌دار، کاهو، کلم و... مصرف صبحگاهی آب، دوری از استرس و... تا حد زیادی از بین می‌رود، البته درصورت لزوم هم با مشورت پزشک می‌توانید از پودر گیاهی پسیلیوم و قرص سیلاکس استفاده کنید ولی حواستان باشد که از مصرف سایر مسهل‌ها خودداری کنید. یک قاشق از پودر را داخل یک لیوان آب مخلوط و میل کنید. مصرف مایعات بیشتر زمانی که از پسیلیوم استفاده می‌کنید کمک‌کننده است.

راه چاره هویج است

اگر در طول روز احساس ضعف کردید ممکن است قند خونتان پایین آمده ‌باشد، این مشکل با خوردن هویج (نه آب هویج) برطرف می‌شود. هویج از غذاهای آزاد است که چون کالری کمی دارد در روند رژیم شما اختلالی به‌وجود نمی‌آورد پس می‌توانید از صبح تا شب هر موقع که احساس گرسنگی کردید، با یک هویج مشکل خود را حل کنید.

اما گاهی هم به دلیل افت فشار ممکن است دچار سرگیجه شوید، در این مواقع چاره کار نوشیدن آب صبحگاهی است، در ضمن اگر مشکل فشار خون نداشته ‌باشید می‌توانید از مقادیر متعارف نمک در رژیم‌های خود استفاده کنید.

با ناسازگاری‌های معده چه کنید؟

به‌دلیل تغییر عادات غذایی ممکن است معده شما نیز ناسازگاری‌هایی از خود نشان دهد. در این مواقع برای کاهش ناراحتی معده کارهای زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

1- غذاهای توصیه شده را در پنج نوبت میل کنید.

2- آهسته غذا بخورید و آن ‌را خوب بجوید.

3- آرامش در زمان غذا خوردن بسیار اهمیت دارد.

4- از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید.

5-بعد از غذا کمی استراحت کنید.

6- قهوه، چای پررنگ، میوه‌های خام، سبزی، ترب، خیار، ادویه و ترشی‌ها می‌تواند باعث تحریک معده شود، از مصرف بیش از حد این مواد خودداری کنید.

7- درصورت احساس درد می‌توانید با مشورت پزشک از داروهای آنتی اسید استفاده کنید.

با رژیم مناسب سردرد نخواهید داشت

اگر برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه کنید با رژیم غذایی کاملی که به شما می‌دهد همه نیازهای بدن تامین می‌شود، بنابراین در رژیم غذایی سردرد نخواهید داشت ولی از آنجا که عده‌ای از افراد قبل از شروع رژیم به این سردردها مبتلا بوده‌اند چه بسا با شروع رژیم سردردشان افزایش پیدا کند. این افراد لازم است از خاصیت بسیار خوب هویج استفاده کنید و با خوردن هرچه بیشتر هویج این مشکل را از بین ببرند. افرادی که این نوع سردرد دارند باید رژیم‌های طولانی‌تری داشته باشند.

هنگام آشپزی شکم را کوچک کنید!

هنگام رژیم‌های کاهش وزن همه بدن لاغر می‌شود و لاغری اعضا با هم متفاوت است. مثلا شکم بسیار بیشتر از صورت لاغر می‌شود و مقدار کم لاغری در صورت، ممکن است ملموس و برای شکم هم سبب ایجاد چین و چروک شود. پس چه کار باید کرد؟ اگر تصمیم دارید وزن زیادی کم کنید، توصیه می‌کنیم در مدت رژیم هر روز سه یا چهار بار شکم خود را کاملا به طرف داخل کشیده و آن‌را به‌مدت 5تا 8 دقیقه به همان حال نگه داشته و به کار خود ادامه دهید و به آرامی تنفس کنید. البته به یاد داشته باشید این کار را نباید در حالت درازکش انجام دهید بلکه انجام آن موقع پیاده‌روی یا ایستادن یا انجام کارهای روزمره موثر است. خانم‌ها می‌توانند این کار را هنگام آشپزی یا ظرف شستن یا... انجام دهند.

رژیم‌های غذایی پوست را کدر می‌کند؟

برای سلامت پوست به ویتامین‌های A،وE و C و املاحی مثل آهن و روی نیاز است. اگر رژیم سنگین باشد، فرد دچار سوءتغذیه می‌شود. از جمله این عوارض کاهش ویتامین E است که باعث تیرگی پوست می‌شود، زیرا ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است، بر اثر تابش نور آفتاب بر پوست اکسیدان زیادی در پوست ایجاد می‌شود که این اکسیدان‌ها باعث تخریب سلولی و التهاب می‌شوند.

ویتامین C و E به‌عنوان آنتی‌اکسیدان این مواد اکسیدانی را خنثی می‌کنند و اگر این التهاب پوست ادامه پیدا کند تیرگی‌های بعد از التهاب در پوست ایجاد می‌شود و پوست را تیره می‌کند. خود چربی پوست به آن قوام می‌دهد و در نتیجه پوست زیباتر به‌نظر خواهد رسید اما به‌طور مشخص کم شدن چربی باعث کدری پوست نمی‌شود، این کدری به‌صورت ثانویه به‌وجود می‌آید. در رژیم‌های غذایی عناصری در بدن کم می‌شود که وجود این عناصر باعث خون‌رسانی بهتر می‌شود و در نتیجه کمبود این عناصر به خشکی پوست می‌انجامد و پوست خشک کدرتر به ‌نظر می‌رسد. در این حالت می‌توانید از کرم‌های ترتینوئین و اسید میوه استفاده کنید تا دوباره پوستی شفاف پیدا کنید.

در دوران کاهش وزن چه کرم‌هایی استفاده کنید؟

بهتر است در دوران کاهش وزن و رژیم از کرم‌های سفت‌کننده پوست و لایه‌بردارها، کرم‌های اسیدهای میوه و کرم‌های ترتینوئین استفاده کنید، این محصولات می‌توانند تا حد زیادی مشکل افتادگی پوست را کمتر کنند و در نتیجه فرد در دوران رژیم از آسیب‌های پوستی تا حدی در امان باشد. همچنین باعث می‌شوند روی پوست فرد چروک‌های کمتری ایجاد شده و پوست شفافیت و زیبایی خود را در این دوران از دست ندهد.

چه کسانی با رژیم، صورتشان چروک می‌شود؟

هر نوع کاهش سریع وزن در بالای 30 سالگی باعث ایجاد چروک در پوست صورت می‌شود. اما اگر این کاهش وزن طبق برنامه رژیمی دقیق و همراه با مصرف غذاهای پرچرب و به خصوص روغن زیتون باشد، پوست حالت خود را حفظ می‌کند. با این حال چروک‌های ظاهر شده به مرور زمان کاهش می‌یابند. به افرادی که رژیم غذایی برای کاهش وزن می‌گیرند توصیه می‌شود با خوردن روغن زیتون و ماساژ دادن پوست با آن مانع چروک خوردن پوست خود شوند البته می‌توان از انواع کرم‌ها و ژل‌های موجود در بازار نیز برای این منظور استفاده کرد.

عوارض رژیم‌ لاغری بازگشت‌پذیرند؟

بالای 95 درصد عوارض ناشی از رژیم‌ها بازگشت‌پذیرند، مگر اینکه رژیم خیلی سفت و سخت باشد که در این حالت ممکن است بعضی‌ از این عوارض برنگردد.

رژیم‌های غذایی اگر کنترل نشده باشند و زیرنظر یک پزشک تغذیه تجویز نشوند، عوارضی مانند چروک‌های پوستی، افتادگی گونه‌ها، ریزش مو و شوره سر را به‌دنبال خواهند داشت. برای کاهش وزن همیشه باید ورزش را به‌عنوان بهترین راهکار در نظر گرفت.

نظرات 2 + ارسال نظر
مژگان امینی چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:53 ب.ظ http://mozhganamini.persianblog.ir

مشکل این است که با ورزش اشتها هم بیشتر می شود.

برنامه غذائی سازگارباطبع وحاوی ویتامین ب و عسل باید داشته باشیم والا ورزش صرف اثربخش نیست
مثلا اویشن دم کردن باعسل بجای چای رطوبت بدن را خارج میکند وسبب لاغری است ولی کمترکسی اینکارومیکند

ی دوس شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:57 ب.ظ

ممنون
این پست هم خعلی ب دردم خورد فقط یکم وختشو بیشتر کنید
درمورد لاغری موضعی هم میشه توضیح بدید ایا؟

اگرمنظورلاغرکردن رانها وباسن است تصورکنم بهترین روش راه رفتن دراب وشنا باشد
مطالب زیادی ازنت میشه سرچ کرد دراین باره
درارونشست شکم را صاف میکند ودرازکشیدن بعدغذا بمدت ۱۰دقیقه تا صاف شود نیزمفیداست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد