زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

نگاهی به رویدادهای علمی ۲۰۱۲

در آخرین روزهای سال 2012، یادآوری لحظات بزرگی که دنیای علم را در این سال متحول کرده بود، می‌تواند دیدگاه‌ها را برای تحولات بیشتر در سالهای بعدی توسعه دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این گزارش به یادآوری مهمترین اخبار حوزه علم و فناوری در سال 2012 از توقف آزمایشات آنفولانزای مرغی تا ورود کاوشگر کنجکاوی به سیاره مریخ پرداخته است.

ماه ژانویه

محققان آنفولانزا در بحبوحه جنجال جاری در مورد اینکه آیا مزایای آزمایشات آنفولانزای مرغی H5N1 از خطرات احتمالی آن مهمتر است یا خیر، یک توقف موقت را در این آزمایشات اعلام کردند.

سایت ویکی‌پدیا یک خاموشی 24 ساعته را در اعتراض به دو لایحه حق تکثیر در کنگره آمریکا اعمال کرد.

ماه فوریه

سلولهای بنیادی در تخمدان انسان شناسایی شد که نشان‌دهنده تولید تخمکهای جدید در طول زندگی یک زن است. این یافته‌ها می‌تواند در آینده درمانهای لقاح خارج رحمی را ارتقا بخشد.

مرکز سرن اعلام کرد که نتایج تکان‌دهنده سال گذشته در مورد امکان سفر سریعتر نوترینوها نسبت به سرعت نور احتمالا در اثر یک کابل فیبر نوری معیوب بوده است.

ماه مارس

سابو، بدنام‌ترین هکر رایانه‌ای و رهبر گروه هک لولزسک در حقیقت یک خبررسان اف‌بی‌آی از آب درآمد.

ماه آوریل

زیست‌شناسان سنتزی دریافتند که شش مولکول دیگر بجز دی‌ان‌ای می‌توانند اطلاعات ژنتیکی را ذخیره و منتقل کنند.

ماه ژوئیه

فیزیکدانان ذرات در پی کشف احتمالی ذره گریزان بوزون هیگز توسط دانشمندان مرکز سرن تیتر تمام اخبار جهان را به خود اختصاص دادند. این ذره گریزان که بنظر می‌رسد جرم تمام ذرات ابتدایی را تامین کرده، با بررسی ضایعات چندین تریلیون برخورد بین ذرات پروتون در آشکارسازهای اطلس و CMS در برخورددهنده بزرگ هادرونی شناسایی شد. این کشف 50 سال پس از پیش‌بینی وجود این ذره توسط پیتر هیگز بدست آمده است.

ماه اوت

کاوشگر کنجکاوی ناسا در یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و پیچیده‌ترین فرودهای فضایی تاکنون در سطح مریخ قرار گرفت.

ماه سپتامبر

یخ قطب شمال تا کمترین سطح آن در تاریخ کاهش یافت و اگر این کاهش ادامه داشته باشد، تا دهه 2050 تابستانهای قطب می‌تواند برای اولین بار در سه میلیون سال گذشته بدون یخ باشد.

ماه اکتبر

توفان سندی به ساحل شرق آمریکا اصابت کرده که منجر به ویرانی و قطع برق گسترده و فرو رفتن بخشهای عظیمی از شهر نیویورک در آب شد.

فلیکس باومگارتنر از یک بالن در ارتفاع 36 کیلومتری زمین پایین پرده و اولین چتربازی شد که سرعت صوت را در پرش آزاد شکسته است.

یک گزارش خبری هشدار داد که اروپا با بدتر شدن تغییرات آب‌وهوایی با سیلها و افزایش دمای بیشتر روبرو خواهد شد.

ماه دسامبر

اولین تحلیل از خاک مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی نشانگر یک ترکیب کربنی اسرارآمیز بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد