زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

زیتون

والتین و الزیتون(تقدیم به حبیبه ویاسمن)

به تغذیه اهمیت دهیم

طبق اعلام مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سوء تغذیه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان است.

به گفته علی اکبر سیاری، اولین مطالعه کشوری بر روی تغذیه کودکان در سال ۷۴ نشان داد که ۱۵.۵ درصد کودکان زیر ۵ سال دچار کمبود وزن متوسط و شدید بوده و ۶.۸ درصد آنها دچار کوتاهی قد هستند. این آمار بیشترین درصد را در سیستان و بلوچستان با ۲۷.۷ درصد نشان داده است.

در مطالعه دیگری که در سال ۸۹ انجام شده است شاخص کمبود وزن و کوتاهی قد به ترتیب به ۹.۴ و ۸.۷ درصد رسیده است و در سیستان و بلوچستان به ۲۳ درصد کاهش یافته است.

به اعتقاد او، این آمارها نشانگر بی‌عدالتی تغذیه‌ای در کشور است و طبق شاخص‌هایی که در سازمان بهداشت جهانی از نظر وضعیت تغذیه‌ کودکان کشور ما اعلام کرده شیوع پایین سوء تغذیه را شاهد هستیم.

این متخصص کودکان تصریح کرد: متأسفانه از ۱۳۲ میلیون کودکی که سالانه در دنیا متولد می‌شود ۱۰ میلیون نفر در سال اول تولد فوت می‌کند. در کشور ما سالانه یک میلیون و ۴۰۰هزار نوزاد متولد می‌شود که ۲۳.۵ درصد آنها در بیمارستانها بستری شده و حدود ۱۰درصد با وزن کم متولد می‌شوند.

به گزارش سایت آفتاب، سیاری گفت: کمبود وزن در خانواده‌های فقیر، کم سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بیشتر است. حدود ۲۱هزار نوزاد در سال در کشور فوت می‌کند که آخرین گزارش مرگ نوزادان ۱۵ نفر در یک هزار تولد زنده گزارش شده است.

وی گفت: مرگ کودکان زیر یک سال کشور ۱۸ در یک هزار تولد زنده است که متوسط جهانی این شاخص ۴۹ است. در کشور ما حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال و یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک ۶ تا ۱۸ سال زندگی می‌کند و تقریباً یک سوم جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهد. شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته خیلی عقب هستیم.

هم چنین کودکان ایرانی به شدت با کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن، روی، ویتامین A‌و D مواجه هستند که مشکل اضافه وزن و سوءتغذیه را نیز باید به آن افزود.

او افزوده است: کمبود روی در ۱۸.۷ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه وجود دارد که بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور بوده که به ۶۸ درصد می‌رسد.

از سویی  کم خونی در کودکان ۶ ساله حدود ۱۳.۲ درصد است که بدترین وضعیت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود ۵۳.۴ درصد متغیر است. همچنین کمبود آهن برای کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه ۳۳درصد و در کودکان ۶ ساله ۲۶ درصد است.

سیاری در تعریف سلامت برخورداری همگانی بین گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی توصیف کرد و گفت: فقر و محرومیت، گرسنگی، بیکاری، فساد و تورم، بیسوادی، عقب ماندگی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی، ناامنی باعث بروز بیماری‌های نوپدید مانند ایدز و عفونتها شده است که نیازمند عزم بین‌المللی و سرمایه‌گذاری ملی در توسعه دسترسی مردم به این خدمات است.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد:‌ مراقبت از مادران و کودکان را طی سه دهه در کشور ارتقاء داده‌ایم و روی برنامه‌های مراقبت تغذیه‌ای رشد و تکامل کودکان به ویژه روی فقر، گرسنگی و سوء تغذیه کودکان توجه کرده‌ایم

نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر سه‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:33 ق.ظ http://nilofaresahra.blogfa.com

سلام استاد عزیزم ممنون که به من سر می زنید باعث خوشحالی و افتخار من است .
من از ایمیل های خوب شما بسیار بهره مند میشوم . در ضمن برای نوشته هام گاها خودشان ردیف میشوند و تو جیهی برایشان ندارم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد